GIMBUSY I SZKOLNE AUTOBUSY

Rate this post

Gimbusy i szkolne autobusy przedmiotem kontroli ITD[1].

Co ósmy skontrolowany przez ITD gimbus i autobus szkolny – od początku roku szkolnego 2013/14 – miał zatrzymany DR, co ósmy!

Czytając tę informację zastanawiam się, czy właścicielom naszych SKP obce jest życie i zdrowie naszych dzieci?

Aż 106 kontroli zakończyło się zatrzymaniem DR pojazdów z uwagi na zły stan techniczny, z czego w 38 przypadkach inspektorzy zakazali dalszej jazdy.[2]

60 kierowców zapłaciło mandaty karne, m.in. za braki w dokumentacji, niespełnienie wymogów niezbędnych do przewozu osób (np. brak szkolenia okresowego) czy nieprawidłowe oznakowanie pojazdu przewożącego dzieci (ciekawe, od jak dawna?).

Najwięcej procentowo DR[3] inspektorzy zatrzymali na terenie województwa dolnośląskiego. Na 129 przeprowadzonych kontroli zatrzymano aż 25 DR.[4] Więc dobrze, że PISKP przyjechał na teren naszego dolnośląskiego województwa (Embarassed – lider?!) ze szkoleniem z zakresu autobusów, to krok w dobrym kierunku.

DR były zatrzymywane m.in. za:

  • wycieki płynów eksploatacyjnych,
  • nieszczelny układ wydechowy,
  • niesprawny układ hamulcowy,
  • luzy w układzie kierowniczym,
  • zbyt zużyty bieżnik opon,
  • brak OBT[5],
  • niesprawne oświetlenie.

 

Zaś wczoraj, czyli 03.10.2013 r., podczas rutynowych działań kontrolnych prowadzonych na terenie miasta Biskupiec inspektorzy z Warmińsko-Mazurskiego Inspektoratu Transportu Drogowego po przeprowadzeniu dokładnych oględzin pojazdu zauważyli, że:

  • bieżnik opony zamontowanej na osi napędowej autobusu odkleił się od konstrukcji opony. Powyższe groziło całkowitym uszkodzeniem konstrukcji opony z jej pęknięciem włącznie.
  • Dodatkowo stwierdzono poważny wyciek płynów eksploatacyjnych z komory silnika.

W tym przypadku inspektorzy bezwzględnie zakazali dalszej jazdy, a kierowca za stan techniczny pojazdu został ukarany mandatem karnym.

Gimbusy i autobusy szkolne są w gorszym stanie technicznym niż autokary przewożące dzieci na wypoczynek zimowy oraz letni.

W przypadku autokarów wycieczkowych inspektorzy zatrzymują DR średnio podczas co dwudziestej kontroli, zaś w przypadku gimbusów i autobusów szkolnych średnio podczas co ósmej kontroli.

Podczas tegorocznych wrześniowych kontroli autobusów szkolnych i gimbusów inspektorzy ITD zatrzymali więcej DR w porównaniu do początku ubiegłego roku szkolnego. Wtedy przez półtora miesiąca do połowy października 2012 r. na 750 kontroli zatrzymano 60 DR, z tego w 20 przypadkach inspektorzy zakazali dalszej jazdy.

Kontrole gimbusów i autobusów szkolnych będą prowadzone przez okres całego roku szkolnego. Zapewnienie bezpieczeństwa podczas przewozu dzieci autobusami to jeden z głównych celów ITD. O taką kontrolę mogą poprosić sami rodzice, kontaktując się z właściwym wojewódzkim inspektoratem transportu drogowego.

Celem prowadzonych działań jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa dzieciom w drodze do szkoły.

=======================================

Dobrze, że chociaż jeszcze ITD dba o BRD. A po przeczytaniu powyższego zastanawiam się, czy my (!?), czy nasze UDS-owe środowisko także powinno prosić o takie kontrole, gdy przewożone są dzieci?

Czy o takie kontrole powinien wnosić także PSKP i OSDS?

Co o tym sądzicie?

A jeśli zgadzacie się z tezą mojego pytania, to może poprośmy także o właściwe kontrole naszych pracodawców – w zakresie sprawowania nadzoru nad UDS-ami?

I uwierzcie mi, to się da zrobić, tylko trzeba chcieć!

A PISKP wraz ze Stowarzyszniem Kierowników SKP powinien przestać chować głowę w piasek i udawać, że niczego nie widzi ….. – dla bezpieczeństwa naszych dzieci!

Kiedyś wreszcie trzeba powiedzieć głośno i wyrażnie:

dość tego!

Życie i zdrowie dzieci jest ważniejsze od obrotów na SKP!

Prosi i pozdrawia

Dziadek Piotra

——————–

P.S.

A zauważyliście, jak cicho i niepostrzeżenie przeszła pierwsza rocznica uzyskania wpisu w KRS dla naszego OSDS?



[1]    Strona internetowa Głównej Inspekcji Transportu Drogowego.

[2]   Tylko w miesiącu wrześniu inspektorzy skontrolowali blisko 850 tego typu pojazdów. Kontrole prowadzone są wyrywkowo, jak również na prośbę rodziców, dyrektorów szkół lub władz samorządowych. Kontrolowane są głównie autobusy dowożące dzieci do szkół w małych miejscowościach. Inspektorzy sprawdzają przede wszystkim stan techniczny pojazdów oraz uprawnienia oraz trzeźwość kierowców.

[3]    DR, to dowód rejestracyjny pojazdu.

[4]    Najwięcej pojazdów inspektorzy skontrolowali na terenie województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, dolnośląskiego i podlaskiego.

[5]    OBT, to okresowe i jednocześnie obowiązkowe badanie techniczne pojazdu (najczęściej coroczne).

Loading