TABLICE REJESTRACYJNE – po raz . . .

Rate this post

Tablice rejestracyjne po raz ostatni (?) – chyba.

Pozwólcie, że wrócimy i zakończymy wreszcie (?) ten temat. Przypomnę tylko, że ostatnio pisaliśmy o funkcjonującej u nas praktyce w tym zakresie –  http://www.diagnostasamochodowy.pl/2013/tablice-rejestracyjne/

Więc do rzeczy . . ., i skupmy się dziś na interpretacji obowiązujących nas przepisów dotyczących TR. Przypomnę tylko, że:

  1. To zagadnienie analizujemy w oparciu o artykuł naszej środowiskowej prawnej podpory, czyli mec. Rafała Szczerbickiego[1].
  2. Pisaliśmy już o tym także:

Mec. Rafał Szczerbicki w swoim artykule dokonuje bardzo ważnego dla całego naszego środowiska stwierdzenia, cyt.:

„… starosta nie ma żadnej możliwości wydawania wiążących dyspozycji SKP i UDS-om oprócz sytuacji zaleceń pokontrolnych.

Warto podkreślić, że  także zalecenia pokontrolne muszą być zgodne z prawem i mieć jasną i mocną podstawę opartą na normach prawa a nie jedynie na luźnych interpretacjach urzędników.”

A z powyższego wynika, że przekonanie wielu naszych Kolegów o tym, że należy lub trzeba konsultować lub zwracać się do WK po wskazanie sposobu postępowania w czasie BT nie ma żadnego prawnego uzasadnienia!

Ciekawi mnie tylko, dlaczego urzędnicy tylu starostw w WK tego nie wiedzą . . . Czy ich nie obowiązuje nasze prawo?

No pomyślmy sami, czy nie powinno to być przedmiotem analiz i pracy ZPP, OSPWK, OSKWK, nie mówiąc już o MT (…) lub TDT – oprócz koniczności jednolitych interpretacji prawnych we wszystkich powiatach?

A w kontekście dyrektywy Komisji 2010/48/UE z dnia 5 lipca 2010 r. dostosowującej do postępu technicznego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/40/WE w sprawie badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep  uznać należy w ślad za mec. Rafałem Szczerbickim z Kancelarii Prawnej SKP-Lex, że kwestia badania legalizacji TR jest cyt.:

„… naszym polskim specyficznym pomysłem na zaostrzenie zakresu BT,(…) zatem warunek badania legalizacji tablic nie musiał zostać wprowadzony, aby uznać, że nasze przepisy są zgodne z prawem wspólnotowym”[2].

Z tego wynika, że w MT (…), albo śpią, albo robią za dużo, więc niepotrzebnie, czyli psu na budę.

Ale wróćmy do tematu, jak UDS ma podejść do kwestii warunku legalizacji, gdy wykonuje OBT z obcymi TR. Pomocna tu będzie interpretacja dokonana w piśmie z dnia 15 stycznia 2013 r., w którym  nasze Ministerstwo Transportu (…) przedstawia wszystkim Starostom i Prezydentom Miast informację o tym, że „tablice rejestracyjne nielegalizowane, mogą być uznane jako usterka istotna, ale tylko w odniesieniu do tablic, jeżeli zostały wydane dla pojazdu zarejestrowanego, na podstawie art. 73 lub art. 74 ustawy PoRD jako zalegalizowane, po czym znak legalizacyjny został utracony lub zniszczony.

Nadal też używane są tzw. „tablice czarne”’ w pojazdach zarejestrowanych, które uznaje się za zalegalizowane bez konieczności umieszczania na nich nalepek legalizacyjnych”.

I w tym miejscu autor artykułu formułuje ważny dla nas wszystkich wniosek, że „N” na OBT może dotyczyć tylko TR wydawanych w Polsce i pojazdów zarejestrowanym w naszym kraju!

W przytoczonym piśmie ministerstwo stwierdza, że „nie jest błędem pozytywny wynik OBT w zakresie pojazdu sprowadzonego z zagranicy i tam uprzednio zarejestrowanego, jeżeli w ramach tego badania nie stwierdzono usterki istotnej w odniesieniu do zagranicznej tablicy rejestracyjnej, którą oznaczony jest ww. pojazd.

W przypadku BT pojazdu oznakowanego zagraniczną TR, nie należy określać negatywnego wyniku tego badania jeżeli tablica rejestracyjna nie spełnia wymagań określonych przepisami krajowymi.[3]

I trudno się nie zgodzić z mec. Rafałem Szczerbickim, że próby narzucania przez starostów interpretacji przepisów o jakoby istniejącym obowiązku badania pojazdu wyłącznie z próbnymi polskimi tablicami są urzędniczym nadużyciem.

Więc pozdrawiamy wszystkich urzędników w WK i . . .

Do następnego

dP



[1]   Legalizacja tablic – Rafał Szczerbicki, Serwis Motoryzacyjny nr 4/2013

[2]    Tamże.

[3]    Jednocześnie wskazano, że dopiero powstanie baza informacji o TR stosowanych w państwach UE.

Loading