Właściciel Taxi walczy z Policją

Rate this post

Właściciel Taxi skutecznie walczący z Policją.1

A piszę o tym, co ma związek z naszą problematyką. Bo to ma ewidentny związek z naszą codzienną pracą. A było to w Krakowie, gdzie skarżonym przez właściciela Taxi organem był Komendant Powiatowy Policji. I WSA stwierdził, że Policja się myli i zasądził od Komendanta Powiatowego Policji na rzecz skarżącego R. D. kwotę 457,00 zł (słownie: czterysta pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania (sic!).

I zobaczcie/poczytajcie, jak to było, bo warto wiedzieć, co i dlaczego, się tam wydarzyło:

I. Skarżący.

Skarżący wniósł skargę na Komendanta Powiatowego Policji, polegającą na zatrzymaniu mu DR. Zarzucił on KP Policji naruszenie prawa2 poprzez błędną wykładnię i przyjęcie, że pojazd stwarza zagrożenie BRD i nie spełnia dodatkowych warunków dla Taxi. Podniósł też, że posiada ekspertyzę wydaną przez Polski Związek Motorowy w dniu 28 lutego 2012 r., o spełnieniu dodatkowych warunków dla taksówek3.

Zaś w dniu 4 maja 2012 r. został zatrzymany do kontroli drogowej przez funkcjonariusza Policji, który w treści wydanego pokwitowania o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego, jako podstawę zatrzymania wskazał, cyt.: „pojazd stwarza zagrożenie bezpieczeństwa, pojazd nie spełnia dodatkowych warunków dla TAXI„.

Zastrzeżenia policjanta dotyczyły wyłącznie dostępu do tylnych drzwi. Zdaniem skarżącego, zastrzeżenia te nie wynikają jednak w żadnym zakresie z przepisów prawa, albowiem § 24 ust 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r., w sprawie warunków technicznych (…), stanowi jedynie, że taksówka ma być wyposażona w dwoje drzwi z prawej i dwoje z lewej strony pojazdu, lub dwoje drzwi z prawej strony jedne z lewej i jedne z tyłu pojazdu.

Pojazd, którego właścicielem jest skarżący, VW spełnia te warunki bowiem posiada jedne drzwi z lewej strony oraz dwoje drzwi z prawej strony pojazdu oraz drzwi z tyłu pojazdu, wyposażone w wewnętrzną oraz zewnętrzną klamkę.4

Skarżący nie bał się podnieść, że Policja dokonuje niewłaściwej interpretacji wskazanych przepisów dla Taxi i permanentnie narusza prawo dokonując zatrzymania DR m. in. pojazdów takich, jaki on posiada.

 

II. Skarżony organ.

W odpowiedzi na tę skargę Komendant Powiatowy Policji wskazał, że skarżący pominął § 24 rozporządzenia (…) umieszczonego w rozdziale o tytule „Warunki dodatkowe dla taksówki”. Aby zatem zrozumieć intencję ustawodawcy zwrócić należy uwagę na przepisy Rozdziału 1 „Warunki ogólne”, a w szczególności na zamieszczony tam § 8 ust. 4 pkt 6. Dotyczy on wyposażenia wnętrza kabiny kierowcy oraz pomieszczeń przeznaczonych do przewozu osób. Zdaniem Komendanta z punktu 6 wprost wynika, że w razie konieczności drzwi muszą umożliwiać wyjście na zewnątrz. W samochodzie prywatnym muszą być dwa takie wyjścia, jednak w taksówce już cztery. Tylna klapa pojazdu skarżącego (zwana przez skarżącego drzwiami) nie spełnia, w ocenie Komendanta, tego wymogu, bowiem rząd siedzeń w tylnej części samochodu uniemożliwia jego opuszczenie. Pomimo składanego oparcia ludzie w różnym wieku i o różnej sprawności fizycznej, czy gabarytach nie będą w stanie tą drogą opuścić pojazdu. Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, poza sporem jest fakt, że ustawodawcy nie chodziło tylko o ilość otworów o nazwie „drzwi” ale o funkcję jaką mają pełnić.

A w odniesieniu do zarzutu dotyczącego opinii rzeczoznawcy, to Komendant podniósł, że uznał ją co najmniej za nierzetelną. Z pierwszej karty tej opinii wynika, że została ona sporządzona w dniu 28 lutego 2012 r.. Niezrozumiałym jest więc fakt, że rzeczoznawca posługuje się definicją taksówki, która została zmieniona ustawą z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 244, poz. 1454) – dotyczy 2.1.2). Organ ma prawo przypuszczać, że treść opinii już od poprzedniego stanu prawnego znajduje się w komputerze rzeczoznawcy a wydanie opinii polega na wymianie danych na karcie numer 1 i dołączeniu odpowiednich zdjęć. Ponadto z dokumentacji fotograficznej (fot. 6) wynika, że brak jest wyodrębnionej przestrzeni bagażowej. Przestrzeń bagażowa znajdująca się na całej długości za tylnymi siedzeniami samochodu skutkować może przemieszczeniem się bagażu i zablokowaniem klamki wewnętrznej co całkowicie w razie konieczności uniemożliwi opuszczenie pojazdu. Wątpliwym też jest umieszczenie gaśnicy (fot. 7) w przedziale bagażowym uznanym za rzeczoznawcę, jako miejsce łatwo dostępne w razie potrzeby jej użycia. Wątpliwości narastają wraz ze zwiększaniem się liczby pasażerów i ich bagażu. Zatem nietrafny jest zarzut skarżącego o pominięciu opinii, bowiem opinia została wzięta pod uwagę, oceniona, jednakże organ nie podzielił stanowiska prezentowanego przez rzeczoznawcę, bowiem treść opinii przeczy zapisom rozporządzenia.

 

III. Ostateczny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Krakowie.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 PoRD, w brzmieniu obowiązującym w dacie podjęcia zaskarżonej czynności, „Policjant zatrzyma DR (PC) w razie:

1) stwierdzenia lub uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd:

a) zagraża bezpieczeństwu w szczególności po wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy,

b) zagraża porządkowi ruchu,

c) …(…);

(…)”.

Analiza powyższego przepisu wskazuje, że jednym z powodów zatrzymania DR jest stwierdzenie lub uzasadnione przypuszczenie, że pojazd zagraża BRD. W komentarzach do tego przepisu podkreśla się, że do „(…) wycofania pojazdu z ruchu nie wystarczy jakakolwiek niesprawność czy wada techniczna pojazdu, jak również nasuwające się wątpliwości w tym zakresie. Chodzi mianowicie o taką niesprawność, która stwarza realne zagrożenie”.5

Ocena zachowania wymagań technicznych może być dokonana przez policjanta metodą słuchową lub wzrokową, a w razie wątpliwości przeprowadzane są specjalistyczne badania. DR lub PC mogą być zatrzymane w razie widocznych śladów przebijania numeru silnika, nadwozia lub podwozia, a także w przypadku braku lub nieczytelności tabliczki znamionowej”6. Przyjmując nawet, że w zakres pojęcia „zagraża bezpieczeństwu” wchodzi spełnienie w przypadku taksówki wymogów wskazanych w § 24 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Min. Infra. z dn. 31.12.2002 r. w sprawie warunków technicznych (…), to nie można zgodzić się z dokonaną oceną przez Komendanta w tym zakresie, konsekwencją czego było podjęcie kwestionowanej skargą czynności. W świetle § 24 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia taksówkę wyposaża się m. in. w co najmniej dwoje drzwi z każdego boku nadwozia lub dwoje drzwi z prawej strony, jedne z lewej strony i jedne z tyłu nadwozia.

Trafnie zauważył Komendant, że przepis ten został zamieszczony w Rozdziale 7 „Warunki dodatkowe dla taksówki”, ale ustawodawcy przy wprowadzeniu tej treści przepisu przyświecała nie tylko idea bezpieczeństwa, ale i zagwarantowanie nieutrudnionego wsiadania i wysiadania z pojazdu osób korzystający z usług taksówek, stąd wymóg co najmniej dwojga drzwi z prawej strony.

Nawet patrząc przez pryzmat BRD stwierdzić należy, że myli się Komendant, iż pojazd ten  nie spełnia wymogów zawartych w § 24 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia. Bez wątpienia posiada on co najmniej dwoje drzwi z prawej strony, jedne z lewej strony i jedne z tyłu nadwozia, co spełnia wymogi ww. przepisu.

Spełnione są także wymogi  § 8 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia (…), z którego wynika, że wnętrze kabiny oraz pomieszczenia przeznaczonego dla przewozu osób powinno być wyposażone w wyjścia w postaci drzwi lub okien, co najmniej po jednym na każdą stronę pojazdu, umożliwiające w razie konieczności wyjście na zewnątrz.

Skoro przedmiotowy pojazd posiada dwoje drzwi z prawej strony, jedne z lewej i jedne z tyłu nadwozia, to bezsprzecznie zagwarantowana została możliwość w razie konieczności wyjścia na zewnątrz z tego pojazdu, nawet przy nie uznawaniu za drzwi w rozumieniu przepisów tylnych drzwi przedmiotowego pojazdu z uwagi na przeszkodę w postaci rzędu siedzeń w tylnej części samochodu, uniemożliwiających rzekomo opuszczenie go tą częścią pojazdu.

Zwrócić bowiem należy uwagę, że prawodawca wprowadził alternatywę w wyposażeniu kabiny oraz pomieszczenia przeznaczonego dla przewozu osób.

Wnętrze to powinno być wyposażone w wyjścia w postaci drzwi lub okien, co najmniej po jednym na każdą stronę pojazdu. W sytuacji, gdy przedmiotowy pojazd ma dwoje drzwi z prawej strony, to po każdej stronie, w tym także po lewej stronie ma okna. Licząc nawet osobno kabinę kierowcy i osobno pomieszczenie dla pasażerów, przy wyposażeniu przedmiotowego pojazdu w dwoje drzwi z prawej strony, jedne z lewej strony i jedne z tyłu nadwozia, ma on co najmniej po jednym oknie na każdą stronę pojazdu. Wprawdzie ustalenia zawarte w wyroku karnym uniewinniającym nie wiążą sądu administracyjnego, to nie mniej jednak stanowisko, co do interpretacji analizowanych tu przepisów, Sąd podziela, iż okno również w świetle tych przepisów jest drogą wyjścia w razie konieczności z pojazdu na zewnątrz. Trafnie też sąd karny podniósł, że „tylny rząd siedzeń (jak w samochodach wymienionych w zarzutach) nie uniemożliwia zaś opuszczenia tą drogą pojazdu lecz jedynie stanowi pewne utrudnienie.

Utrudnienie przy tym niezbyt znaczące, skoro – co bezsporne w niniejszej sprawie – pojazdy których dotyczą zarzuty miały składane oparcia tylnego rzędu foteli. Nadto nie wymaga tłumaczenia, ze w przypadku pojazdów objętych zarzutami łatwość wyjścia na zewnątrz przez tylną klapę (otwieraną także od wewnątrz) jest niepomiernie wyższa niż przez okno, o czym mowa w powołanym wyżej przepisie. Zaznaczyć trzeba, że w przypadku pojazdów typu van, niezależnie czy jest użytkowany dla celów prywatnych czy jako taksówka, tylna klapa z zasady nie służy do wchodzenia i wychodzenia z pojazdu, gdyż nie jest to ani wygodne, ani praktyczne w porównaniu do drzwi bocznych przystosowanych konstrukcyjnie do tego celu. Realnie może być wykorzystana do wyjścia z pojazdu w razie wypadku połączonego z uszkodzeniami powodującymi zablokowanie drzwi bocznych, zwłaszcza przy przewróceniu się pojazdu na prawy bok, w której to jednak sytuacji tylny rząd siedzeń pozostawia przejście wzdłuż wewnętrznej bocznej płaszczyzny pojazdu.” Zasadnie też sąd karny odwoławczy stwierdził, że „Niezależnie od stwierdzenia, iż bezpieczeństwo jazdy w danym modelu pojazdu jest kategorią uniwersalna, w tym znaczeniu, że o ile uczestnictwo w ruchu tych pojazdów (posiadających wymagane homologacje), mających pełen rząd siedzeń w ostatnim rzędzie rodziło zagrożenie dla pasażerów, należało by nie dopuścić ich do ruchu także w użytku prywatnym, w którym przecież pojazd również może przewozić komplet pasażerów„.

Wobec powyższego Komendant podjął czynność niezgodną z przepisami prawa i brak było przesłanek do zatrzymania skarżącemu DR z tego powodu, że przedmiotowy pojazd zagraża BRD.

 

Przetłumaczył dla Was 

(z prawnego na nasz)

Dziadek Piotra,

zawsze Wasz 

================

P.S.

Ale ta sprawa ma też tzw. „drugie dno”.

I o tym „drugim dnie” postaram się napisać parę słów do jutra.

==================================

1   III SA/Kr 981/12 – Wyrok WSA w Krakowie, orzeczono nieprawomocnie 2013-03-20

2   – art. 132 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym w zw. z art. 66 ust. 5 tejże ustawy oraz § 24 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu niezbędnego wyposażenia.

3   opisanych w § 24 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r., w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262 )

4   Powyższe stanowisko zostało niejednokrotnie potwierdzone przez licencjonowane stacje diagnostyczne, jak i przez licencjonowanego Rzeczoznawcę Samochodowego mgr inż. T. C., który w ekspertyzie z dnia 28 lutego 2012 r., stwierdził, iż przedmiotowy pojazd spełnia wszystkie wytyczne zawarte w § 24 ww. rozporządzenia.

5   Można tu zaliczyć: zamontowanie na tej samej osi opon różnej konstrukcji, graniczne zużycie ich bieżnika, pęknięcia obniżające lub naruszające ich osnowę, odkształcenia lub skorodowanie elementów układu hamulcowego, wyciek lub uszkodzenie hydraulicznych, pneumatycznych lub próżniowych przewodów rurowych lub zbiorników w tym układzie, brak lub uszkodzenie świateł drogowych oraz wyraźny luz kierownicy.

6   tak W. Kotowski, Komentarz do art. 132 ustawy System Informacji Prawnej Lex (Lex Omega) 10/2013

======================================

Loading