BT W HISZPANII – CZ.II

Rate this post

BT w Hiszpanii (cz. II) -ciąg dalszy z http://www.diagnostasamochodowy.pl/2014/bt-hiszpanii/

Znalazłem zpiski z dnia wczorajszego, więc możemy dokończyć to, co powiedział nam Łukasz o pracy hiszpańskiego UDS-a, czyli o el Portador.

Powiedział nam jeszcze m.inn., że na tamtejsze SKP wjeżdża jeden pojazd za drugim, po kolei pokonując poszczególne stanowiska. Jest to organizacyjnie możliwe, bo hale/stanowiska przeglądowe są dłuższe niż u nas, a ponadto na jednej SKP pracuje kilku  hiszpańskich UDS-ów (el Portador).

Przy wyjeździe z ich SKP robione jest zdjęcie z uwidocznieniem TR (tablicy rejestracyjnej).

Łukasz nie spotkał w Hiszpanii takiej sytuacji, aby kontrola pojazdów (tamtejsze SKP) związana była z jakimś warsztatem lub z firmą przewozową (sic!).

Tamtejsze stacje kontroli pojazdów bardzo ciekawie reklamują się w internecie, np. podnosząc aspekty ekologii i bezpieczeństwa (zielone kolory reklam, rysunki dzieci i drzew  i np. „samochód sprawdzony, to ekologiczny i bezpieczny”, itp., itd., et’cetera) –

Tamtejsze branżowe ciekawostki, to:

  • Policja cieszy się tam dużym respektem.
  • Tamtejsze pojazdy są w wyjątkowo dobrym stanie technicznym (brak śniegu i gołoledzi), a często dzienny limit kilometrów, to 3 – 5 km do szkoły po dzieci.
  • Salony samochodowe (podobne do naszych ASO, ale nie SKP) robią tzw. „przed-badania”, czyli sprawdzenie całego zakresu BT, za co pobierają opłatę ok. 100 E (za ewentulane usterki dodatkowy koszt).
  • Nie można sprzedać pojazdu bez zapłacenia podatku drogowego, niezależnie od tego, czy danym samochodem się jeździ, czy też nie. Jest to odrębna opłata, której nie pobiera się w paliwie, jak w Polsce. Tam, im większa pojemność samochodu, tym większy podatek.
  • LPG jest tańszy niż w Polsce i bardziej czysty, co widać po filtrach.

 

Wydawanie zaświadczenia po każdym BT jest od wielu lat obligatoryjne (obowiązkowe) – patrz poniżej. Na zaświadczeniu widnieje:

– data/godzina/minuta/sekunda jego wydania (1),

– pieczątka hiszpańskiego Kolegi (2),

– tzw. „DNI”, czyli indywidualny nr hiszpańskiego UDS-a, niczym nasz Pesel (3),

– podpis (4),

– jasne-białe puste miejsce, opisane jako „sense defectos” (defekt, usterka), to pole do wpisywania ewentualnych uwag o złym stanie technicznym pojazdu (5).

– na odwrocie zaświadczenia opisany jest w 10-ciu podstawowych zagadnieniach minimalny zakres BT, na który składa sie zbadanie 87 punktów pojazdu.

hiszphiszp. 2

Loading