PYTANIA I ODPOWIEDZI

Rate this post

Są pytania, są i odpowiedzi, czyli o nadzorze nad SKP na pewnym przykładzie – nie dla gawiedzi.

Jeszcze trwa proces skorumpowanych diagnostów. A już przed wieloma miesiącami padały w tej sprawie interesujące pytania. Bo „urzędnicy kontrolowali, ale nic nie zauważyli? Za kontrolę stacji odpowiada magistrat, (…). Dlaczego nikt nie zauważył trwającego tak długo korupcyjnego procederu?”

Pytała o to w dniu 15 października 2013 autorka interesującego artykułu, Wioleta Kurzydem.[1]

„Według PoRD kontrolę nad SKP sprawuje starosta, a w przypadku miast na prawach powiatu – prezydent. Jest on zobowiązany do przeprowadzania kontroli stacji w zakresie prawidłowego wykonywania badań technicznych pojazdów czy prawidłowego prowadzenia dokumentacji.”

Tak też było i w tym przypadku, gdzie prezydent upoważnił stosownych pracowników do nadzoru nad tym zagadnieniem.

Okazuje się, że nigdy jednak nie stwierdzono tak rażących nieprawidłowości, by Prezydent Miasta Żory miał podstawę prawną do wydania decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę SKP lub o cofnięciu diagnoście uprawnień do wykonywania badań technicznych pojazdów.”

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

 

A w dniu wczorajszym otrzymaliśmy – także z Żor – wiążące się z tym tematem informacje. Ale poczytajcie sami i zastanówcie się nad wnioskami:

„(…) W bieżącym roku na każdej ze stacji dokonano po jednej kontroli.

Zgodnie z art. 83b ustawy – Prawo o ruchu drogowym kontrole dotyczyły zgodności stacji z wymaganiami art. 83 ust. 3 ustawy, prawidłowości wykonywania badań technicznych pojazdów, oraz prawidłowości prowadzenia wymaganej dokumentacji.

Po przeprowadzeniu kontroli dla każdej stacji zostały wydane zalecenia pokontrolne i wyznaczono termin ich wykonania.

W momencie przekazywania pisemnych zaleceń pokontrolnych każdorazowo uchybienia w nich zawarte były omawiane z kierownictwem stacji kontroli pojazdów. Uchybienia były również omawiane z pracownikami stacji w trakcie kontroli.

W tym roku zalecenia te obejmowały głównie usunięcie nieprawidłowości  w działaniu  i eksploatacji poszczególnych przyrządów i urządzeń kontrolno-pomiarowych, nieprawidłowości działania wyposażenia technologicznego stanowisk kontrolnych, oraz drobne uchybienia dotyczące prowadzenia wymaganej dokumentacji.

Ponadto na nasz wniosek lub wniosek stacji kontroli pojazdów są organizowane spotkania w celu uzgodnienia bieżących problemów dotyczących przeprowadzania badań technicznych pojazdów.

W bieżącym roku odbyło się jedno takie spotkanie w miesiącu maju i mamy zamiar do końca roku zorganizować przynajmniej jeszcze jedno takie spotkanie.

W wyniku rozmów z właścicielami stacji kontroli pojazdów w dwóch stacjach  wprowadzono monitoring stanowisk kontrolnych.

Jeśli chodzi o sytuację, która miała miejsce w ubiegłym roku w Okręgowej Stacji Kontroli pojazdów „KreG” Sp. z o.o., to w sprawie uprawnień diagnostów samochodowych organem władnym do ewentualnego cofnięcia uprawnień diagnosty jest Starosta powiatu wodzisławskiego, gdyż diagności z uwagi na miejsce zamieszkania (Wodzisław Śląski i okolice) mają wydane uprawnienia przez Starostę Powiatu Wodzisław Śląski i tylko ten organ może podjąć decyzję o ewentualnym cofnięciu im uprawnień.

W sprawie Stacji Kontroli Pojazdów „KreG” Sp. z o.o. i ewentualnego podjęcia decyzji o skreśleniu  stacji kontroli pojazdów z rejestru działalności regulowanej to decyzja w tym zakresie zostanie podjęta po otrzymaniu prawomocnego wyroku sądu.

Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich

Ireneusz Krzemiński

 

= = = = = = = = = = =

Przeczytaliście? Czy to były odpowiedzi na Wasze wszystkie pytania, które chcielibyście zadać?

Teraz przyszedł czas na wnioski, ale o tym później, gdy wrócę z miasta do swojej wioski.

Dziadek Piotra

Loading