ODPOWIEDŹ UDT

Rate this post

Odpowiedź z UDT przygotowaną przez Zofię Szafraniec z Departamentu Organizacyjno–Prawny Urząd Dozoru Technicznego w sprawie wykładni przepisów regulujących czynności podczas okresowych i powypadkowych badań technicznych pojazdów odnoszących się do urządzeń podlegających dozorowi trochę u mnie przeleżała (parę ładnych tygodni?).

I, jak zapewne się domyślacie:

  • spowodowane to było/jest obecnie toczącymi się postępowaniami administracyjnymi p-ko naszym Kolegom na terenie Wrocławia,
  • treść tych pytań została ułożona przy udziale tych naszych Kolegów, którzy są bezpośrednio zaangażowani w powyższe postępowania.

Jednak wykładnia ta jest aktualna, albowiem prawo w tym zakresie nic się jeszcze nie zmieniło.

Lekturę tę polecam tym naszym Koleżankom i tym naszym Kolegom, którzy są nieco bardziej zaawansowani w interpretowaniu obowiązującego nas prawa oraz zechcą posłużyć się pewną dozą analogii przy czytaniu tych pytań i odpowiedzi.

dP (moje jest wytłuszczenie i kolorowanie tekstu).

A oto ta odpowiedź z przywołaną treścią pytań:

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Szanowny Panie
w odpowiedzi na e-mail z dnia 11 marca 2015 r. dotyczący stanowiska Urzędu Dozoru Technicznego (dalej: UDT) w sprawie wykładni przepisów regulujących czynności podczas okresowych i powypadkowych badań technicznych pojazdów odnoszących się do urządzeń podlegających dozorowi UDT, podaję co następuje.
Na wstępie należy podkreślić, że Urząd Dozoru Technicznego posiadający status państwowej osoby prawnej wykonuje dozór techniczny nad urządzeniami technicznymi, których rodzaje określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2012 r. w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu (Dz. U. z 2012 poz. 1468). Wskazane w ww. akcie prawnym urządzenia techniczne muszą spełniać warunki techniczne określone w aktach wykonawczych wydanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2013 poz. 963 z późn. zm.) (dalej: uodt). Powyższe akty prawne składają się na podstawę prawną działania Urzędu Dozoru Technicznego m.in. wyznaczając zakres jego kompetencji. Z powyższego wynika, że UDT nie jest uprawniony do dokonywania wykładni przepisów, które nie stanowią podstawy prawnej jego działania, a w szczególności przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 poz. 1137 z późn. zm.) (dalej: uprd) i jej przepisów wykonawczych. Uprawnione w tym zakresie są w pierwszej kolejności te jednostki, które na podstawie odpowiednich przepisów działają w ramach działu administracji rządowej transport, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2013, poz. 743 z późn. zm.).
Mając powyższe na uwadze przedstawiam stanowisko UDT do zagadnień wyszczególnionych przez Pana w mailu z dnia 11 marca 2015 r.

Pytanie nr 1.:

Ustawa PoRD Art. 81.
ust. 12. Badanie techniczne pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym podlegającym dozorowi technicznemu może być przeprowadzone po przedstawieniu dokumentu wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego, stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego.
Czy dokument dozorowy, nieaktualny w dniu badania, jest jednak cały czas dokumentem, którego dotyczy powyższy ustęp 12?

Odpowiedź:

Art. 81 ust. 12 uprd
Dokumentem stwierdzającym sprawność urządzenia technicznego podlegającego dozorowi technicznemu UDT, o którym mowa w art. 81 ust. 12 uprd, w rozumieniu przepisów ustawy o dozorze technicznym jest decyzja zezwalająca na eksploatację wydana przez Prezesa UDT. Decyzja taka ma charakter czasowy, co oznacza, że po jej wygaśnięciu (lub utracie ważności) nie ma ona mocy prawnej. W przypadku woli dalszego eksploatowania urządzenia technicznego skutkuje to koniecznością uzyskania nowej decyzji zezwalającej na eksploatację.

Odnosząc się do Pana pytania stwierdzić należy, że „dokument dozorowy, nieaktualny w dniu badania” nie może być uznany za dokument potwierdzający sprawność urządzenia technicznego. Decyzja zezwalająca na eksploatację urządzenia technicznego może być uznana za dokument stwierdzający sprawność urządzenia technicznego tylko do określonego w niej dnia.

 

Pytanie nr 2.:

Rozporządzenie 996 – w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów § 6.
ust. 7. W przypadku badania technicznego pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym, o którym mowa w art. 81 ust. 12 ustawy, uprawniony diagnosta w rejestrze zamieszcza informację o dopuszczeniu urządzenia technicznego do eksploatacji, podając numer i datę wystawienia protokołu oraz decyzji dopuszczającej urządzenie do eksploatacji wydanej przez właściwy organ dozoru technicznego. Dla zbiorników gazu LPG, dla których nie określono numeru protokołu lub numeru decyzji wydanej przez właściwy organ dozoru technicznego, zamieszcza się numer zbiornika oraz datę ważności decyzji wydanej przez ten organ.
Co należy uznać za numer protokołu oraz decyzji UDT dopuszczającej urządzenie do eksploatacji w sytuacji, kiedy protokoły i decyzje są nienumerowane, a rozporządzenie nakazuje podać numer protokołu oraz decyzji?
Odpowiedź:

§ 6 ust. 7 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2012 poz. 996 z późn. zm.) (dalej: rozporządzenie)
Przepisy o dozorze technicznym nie przewidują obowiązku nadawania numerów protokołom badań i decyzjom wydawanym przez Prezesa UDT. W tym zakresie wydaje się zatem zasadne dostosowanie przepisu rozporządzenia do przepisów o dozorze technicznym.
W chwili obecnej wydają się możliwe następujące rozwiązania:
– stosowanie w drodze analogii zdania drugiego powyższego przepisu i podanie w miejsce numeru protokołu i decyzji numeru urządzenia technicznego, który jest numerem unikalnym dla danego urządzenia technicznego, co w połączeniu z datą protokołu lub decyzji w pełni identyfikuje ten dokument,
– wpisanie w miejscu przewidzianym na numer protokołu lub decyzji adnotacji: „bez numeru”.

 

Pytanie nr 3.:

Załącznik nr 1
WYMAGANIA DOTYCZĄCE KONTROLI ORAZ WYTYCZNE DOTYCZĄCE OCENY USTEREK PODCZAS PRZEPROWADZANIA OKRESOWEGO BADANIA TECHNICZNEGO POJAZDU
Dział I
Tabela: przedmiot i zakres badania, czynności kontrolne, metody oceny stanu technicznego pojazdu oraz usterki skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający
Przedmiot i zakres badania
6. PODWOZIE I ELEMENTY PRZYMOCOWANE DO PODWOZIA
6.5. Urządzenia techniczne podlegające organom dozoru technicznego stanowiące wyposażenie pojazdu
Usterki skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający:
Brak ważnego w dniu badania technicznego dokumentu stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego – UI
Czy właściwe jest rozumienie tego zapisu w taki sposób, że posiadanie przez właściciela pojazdu protokołu nieważnego, traktujemy jedynie jak brak aktualnej legalizacji – bo jest to logiczne – i wykonujemy badanie okresowe pojazdu z wynikiem negatywnym, kierując właściciela na badanie dozorowe urządzenia ?
Czy może protokół i decyzję, które są nieważne, traktujemy tak jakby ich nie było i odmawiamy wykonania badania okresowego, powołując się na art. 81 ust. 12?
Odpowiedź:

Załącznik nr 1 do rozporządzenia, Dział I, pkt 6.5
Wskazane przez Pana zagadnienie wykracza poza zakres kompetencji UDT, gdyż dotyczy ono stricte interpretacji przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym i jej aktu wykonawczego.

W uzupełnieniu do powyższego stwierdzić jedynie można, że zasada hierarchiczności źródeł prawa nadaje prymat przepisów ustawy nad przepisami rozporządzenia. W tym kontekście wydaje się, że zastosowanie znajdą rozważania z punktu 1 niniejszego pisma. Taką interpretację zdaje się potwierdzać zapis zawarty w tabeli w kolumnie 2, mówiący o metodzie badania: „sprawdzenie dokumentów wykonywane jest przed przystąpieniem do badania technicznego pojazdu”. Zapis ten urealnia wykonanie dyspozycji art. 81 ust. 12 uprd.

 

Pytanie nr 4.:

Załącznik nr 2
WYMAGANIA DOTYCZĄCE KONTROLI ORAZ WYTYCZNE DOTYCZĄCE OCENY USTEREK PODCZAS PRZEPROWADZANIA DODATKOWEGO BADANIA TECHNICZNEGO POJAZDU
Dział I
Tabela: przedmiot i zakres badania, czynności kontrolne, metody oceny stanu technicznego pojazdu oraz usterki skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezgodny z warunkami technicznymi
1. DODATKOWE BADANIE TECHNICZNE POJAZDU, KTÓRY UCZESTNICZYŁ W WYPADKU DROGOWYM, W KTÓRYM ZOSTAŁY USZKODZONE ZASADNICZE ELEMENTY NOŚNE KONSTRUKCJI NADWOZIA, PODWOZIA LUB RAMY, LUB NOSZĄCEGO ŚLADY USZKODZEŃ ALBO KTÓREGO STAN TECHNICZNY WSKAZUJE NA NARUSZENIE ELEMENTÓW NOŚNYCH KONSTRUKCJI POJAZDU, MOGĄCYCH STWARZAĆ ZAGROŻENIE DLA BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO
Przedmiot i zakres badania
1.4. Urządzenia podlegające dozorowi technicznemu
Usterki skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający:
Brak dokumentu potwierdzającego sprawność urządzenia, wydanego po terminie wydania skierowania na badanie – UI
Co wg wykładni UDT podlega skierowaniu na badanie, urządzenie, czy pojazd na którym je zamontowano?
Kto wydaje wskazane przepisem skierowanie na badanie?

Kiedy, w jakich okolicznościach i na jakiej podstawie, w oparciu o jakie kryteria takie skierowanie należy wydać?
Odpowiedź:

Załącznik nr 2, dział I, pkt 1.4
Wskazane przez Pana zagadnienie wykracza poza zakres kompetencji UDT, gdyż dotyczy stricte interpretacji przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym i jej aktu wykonawczego.
Niemniej wydaje się, że w przytoczonym przez Pana przepisie rozporządzenia, mowa jest o skierowaniu pojazdu na dodatkowe badanie techniczne. Zagadnienie to uregulowane zostało w § 3 ust. 1 rozporządzenia.
Dodatkowo podnieść należy, że przepisy rozporządzenia z dnia 7 grudnia 2012 r. w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu (Dz. U. z 2012 poz. 1468 z późn. zm.) określają zamknięty katalog rodzajów urządzeń podlegających dozorowi technicznemu. W katalogu tym ujęte zostały wyłącznie konkretne rodzaje urządzeń technicznych, niezależnie czy stanowią one wyposażenie pojazdu.

Z poważaniem,
Zofia Szafraniec
Departament Organizacyjno–Prawny Urząd Dozoru Technicznego

Loading