SEMINARIUM SITK O/Krosno

Rate this post

Seminarium SITK o /Krosno – mity i fakty.

Wypadałoby drodzy czytelnicy podsumować wczorajsze (26.05.2015 r.) moje uczestnictwo w Seminarium szkoleniowym zorganizowanym w ramach współpracy SITK o/Krosno i firmy „SUNRISE” P.H.U Grzegorz Krzemieniecki, mające miejsce w Kartuzach.
Przyznaję, iż z ciekawością wybrałem się na to szkolenie. Dlaczego właśnie na to szkolenie, a nie na szkolenie organizowane przez inny ośrodek szkoleń? Z całą pewnością takie pytanie zadaje sobie w tym momencie liczna grupa diagnostów.
Powody mojego uczestnictwa były dwa. Pierwszym powodem była możliwość porównania sposobu przeprowadzenia szkolenia w odniesieniu do innych ośrodków szkolących, w tym również omawianego podczas szkolenia zakresu tematycznego w kontekście obowiązujących diagnostów przepisów prawnych. Drugi powód mojego uczestnictwa w seminarium miał wyłącznie charakter osobisty. Już w zeszłym roku dałem słowo, że będę na szkoleniu organizowanym przez podmioty wyszczególnione powyżej więc czas najwyższy było dotrzymać danego słowa.
Jak w rzeczywistości wyglądało niniejsze szkolenie? Wzbudziło, czy też nie wzbudziło kontrowersje u uczestniczących w nim diagnostów? Na te pytania postaram się obiektywnie odpowiedzieć w dalszej części mojej wypowiedzi.
Ciężar przeprowadzenia szkolenia spoczął przede wszystkim „na barkach” Wice Prezesa SITK o/Krosno Artura Sałaty, który omówił większość przygotowanych tematów.

Tematyka szkolenia objęła między innymi :
– Funkcjonowanie PSKP po okresie przejściowym tj. po dniu 31 grudnia 2015 r.,
– Sposób prawidłowego wyznaczania miejsc w pojazdach , w których dokonano zmian konstrukcyjnych pojazdów tzw. busach,
– Klasyfikację pojazdów : VAN, Wielozadaniowy, Furgon w odniesieniu do braku definicji w ustawie PoRD,
– Omówienie opinii w sprawie braku konieczności drukowania zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu,
– Projekt rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów , w tym dopuszczenia pojazdów do ruchu drogowego z kierownicą po prawej stronie,
– Zasady wydawania uprawnień kandydatom na diagnostów oraz kwestie związane z ich wydawaniem (wykreślania z imiennego uprawnienia diagnosty niepełnych pozycji.
– Wykonywanie badań technicznych pojazdów na „pokwitowaniu z Policji”,
– Wykonywanie badań technicznych pojazdów wyposażonych z urządzenia podlegające Dozorowi Technicznemu, w tym również wykonywania badań szczelności obudowy zbiornika i obudowy wielozaworu w pojazdach zasilanych LPG,
– Możliwości wykorzystania środków unijnych przez SKP w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020.

Podczas szkolenia przedstawiona została również przez G. Krzemienieckiego propozycja zmiany cennika badań technicznych pojazdów oparta na uwagach zgłoszonych przez stacje kontroli pojazdów oraz prezentacja programu SKP PRO, którego jest Dystrybutorem. Ponadto w trakcie szkolenia uczestnikom zostały przybliżone działania jakie SITK o/Krosno w wspólnie z „SUNRISE” realizuje w zakresie środowiska diagnostycznego.
Wypadałoby odpowiedzieć na pytanie , który z tematów wzbudził największe zainteresowanie i emocje? Z całą pewnością był to wspomniany powyżej temat propozycji zmian cennika. Ze strony obecnych na szkoleniu diagnostów padały ich własne propozycje i sugestie znacznie różniące się od zaproponowanych propozycji cennikowych przez ich autorów. Należy podkreślić, że uwagi diagnostów zostały we właściwy sposób przyjęte przez pomysłodawców i mam nadzieję, iż zostaną uwzględnione w dalszych pracach nad projektem.

Różnice zdań poparte stosowną argumentacją zaobserwować można było również w temacie dotyczącym opinii w sprawie braku konieczności drukowania zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu.
Kolejnym tematem, który dostarczył nie małą dawkę emocji było wykonywania badań szczelności obudowy zbiornika i obudowy wielozaworu w pojazdach zasilanych LPG. Zarówno prowadzący, jak i uczestnicy szkolenia byli zgodni, że zapisy rozporządzenia regulującego kwestię konieczności i sposobu wykonania takiego badania wzbudzają jedynie niepotrzebne kontrowersje i wymagają niezwłocznej ich zmiany, a pismo Transportowego Dozoru Technicznego nr TDT.D-702-1-7041/15 przesłane do Wydziałów Komunikacji w odniesieniu do poruszonej kwestii pozostawia wiele do życzenia.
Należałoby podkreślić, że różnice poglądów nie miały żadnego wpływu na właściwą atmosferę panującą podczas całego przebiegu szkolenia, w którym zalazł się również czas na poczęstunek oraz luźne rozmowy podczas przerw w kuluarach. Każdy uczestnik szkolenia otrzymał materiały szkoleniowe, wersję demonstracyjną programu SKP PRO , notes konferencyjny wraz z certyfikatem potwierdzającym uczestnictwo. Miłym akcentem ze strony organizatorów było losowanie upominków spośród uczestników seminarium. Na uwagę zasługują tu przede wszystkim profesjonalne akwarele autorstwa Weroniki Krzemienieckiej, której życzyć należy dalszych sukcesów w jej artystycznej twórczości.
Jak zatem należy ocenić niniejsze seminarium? Aby nie być posądzony o jakąkolwiek stronniczość odpowiedź na to pytanie pozostawiam czytelnikom. Jednocześnie zachęcam również do wypowiedzi uczestników tegoż seminarium i wyrażania własnych opinii w tym temacie, które umożliwią obiektywną ocenę nie tylko samego szkolenia, ale również podejścia samych prelegentów do sugestii i uwag kierowanych pod ich adresem przez uczestników szkolenia.

W.G. – Natasza

Loading