SPRAWOZDANIE

Rate this post

Sprawozdanie z konferencji dla naszych SKP w Krakowie jest na pewno wzorem dla innych starostw (poniżej), tak jak wzorem jest organizowanie samej takiej konferencji (!!!) – o czym już niejednokrotnie pisałem.

Ale, jak zapewne sami wiecie, nie wszystkie starostwa i WK mają chęć robienia czegokolwiek dla naszego środowiska . . . . ., bo najlepszy jest podobno spokój (sumienia?).

ZPP i stowarzyszenia reprezentujące to środowisko także nie chciały i nadal nie chcą nic w tej mierze zrobić . . .

Tym większe ukłony dla Kierownika Konrada Kuźmy i jego zespołu z UM Kraków. thumbsup

A teraz jeszcze ten projekt ustawowego (wrogiego?) przejęcia tej problematyki przez TDT spowoduje zapewne całkowitą już obojętność dotychczasowych urzędników kontrolujących nasze SKP. Wszak spadnie im z głowy dotychczasowy problem, czyli mniej pracy za tę samą płacę . . . . . Będzie tzw. „LB”, czyli Leżenie Brzuchem do góry.

Jak zapewne pamiętacie, to moja obecność na tej krakowskiej konferencji nie spełniła moich oczekiwań – http://www.diagnostasamochodowy.pl/2015/konferencja-w-krakowie/

Chodzi o to, że nie wyrażono zgody na moje uczestnictwo w uroczystym wręczaniu nagród przez Prezydenta Majchrowskiego dla najlepszych SKP w Krakowie (jak się domyślam, zagrożenie ze strony wojujących islamistów spowodowało, że Pan Prezydent bojąc się o własne życie stroni przed „obcymi” mediami).

Ale najważniejsze jest to, że mamy także to poniższe sprawozdanie. Albowiem, choć zawiera ono jedynie cząstkę poruszanych tam spraw, to jednak warte jest uważnej lektury. Więc pozwolicie zapewne, że wrócę jeszcze do tego tematu w jego niektórych aspektach.

A teraz Was zapraszam, bo warto przeczytać

dP

– – – – – – – – –

 

0x01 graphic

KM-05.5421.5.4.2015 Kraków, 5 czerwca 2015 r.

SPRAWOZDANIE

z konferencji zorganizowanej 2 czerwca 2015 r. w Urzędzie Miasta Krakowa – w zakresie „Nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów i diagnostami”.

Organizator:

Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa

przy udziale:

  1. Inspekcja Transportu Drogowego w Krakowie

  2. Komenda Miejska Policji Wydział Ruchu Drogowego w Krakowie

  3. Transportowy Dozór Techniczny Oddział w Krakowie

W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele:

  • Starostwa Powiatowego w Krakowie,

  • Starostwa Powiatowego w Brzesku,

  • Starostwa Powiatowego w Wieliczce,

  • Starostwa Powiatowego w Proszowicach,

  • Starostwa Powiatowego w Bochni.

oraz Przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów na terenia miasta Krakowa i zatrudnieni uprawnieni diagności.

Program:

  1. Rozpoczęcie konferencji, przywitanie gości,

  2. Kontrola pojazdów uczestniczących w ruchu drogowym, ze szczególnym uwzględnieniem wymagań ochrony środowiska,

  3. Warunki techniczne pojazdów w aspekcie bezpieczeństwa w ruchu drogowym,

  4. Omówienie wyników pracy stacji kontroli pojazdów, w oparciu o kontrole przeprowadzone
    w 2014 r.:

  • dane ilościowe wykonanych badań technicznych pojazdów,

  • analiza ilościowa wyników negatywnych i zatrzymanych dowodów rejestracyjnych,

  • statystyka kontroli i wydanych zaleceń pokontrolnych,

  • analiza stwierdzonych nieprawidłowości,

  • Ocena działalności stacji kontroli pojazdów

  1. Omówienie dokumentów wydawanych przez Transportowy Dozór Techniczny dla pojazdów wyposażonych w urządzenia dozorowe oraz wymagań lokalowych i kontrolno-pomiarowych
    w odniesieniu do upływu ważności decyzji wydanej przez Dyrektora TDT,

  2. Omówienie zmian stanu prawnego w zakresie wykonywania badań technicznych pojazdów (wybrane zagadnienia w zakresie):

  • Dokonywania obowiązkowych wpisów w rejestrze badań technicznych,

  • Prawidłowego wypełniania zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym,

  • Przeprowadzania pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych spalin pojazdów z silnikiem o zapłonie iskrowym oraz pomiaru zadymienia spalin pojazdów z silnikiem o zapłonie samoczynnym,

  • Przekazywanie opłat ewidencyjnych i sprawozdań z ich pobrania do Funduszu – CEPiK

  • Teletransmisja danych o wykonanym badaniu technicznym – CEP

Przebieg spotkania:

I. Zagadnienia dot. kontroli pojazdów uczestniczących w ruchu drogowym oraz warunków technicznych pojazdów w aspekcie bezpieczeństwa w ruchu drogowym (pkt 2-3 Programu):

Przedstawiciele Inspekcji Transportu Drogowego i Komendy Miejskiej Policji omówili zasady zatrzymywania dowodów rejestracyjnych pojazdów z powodu:

  • stanu technicznego,

  • usterek stwierdzanych podczas kontroli w ruchu drogowym, które mają wpływ na bezpieczeństwo oraz stopień zanieczyszczenia środowiska.

Podkreślono współpracę Urzędu Miasta Krakowa z organami kontroli ruchu drogowego.
Zwrócono uwagę, że w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie stanu technicznego pojazdów,  organy kontroli ruchu drogowego zobowiązane są poinformować o tym jednostki sprawujące nadzór nad działalnością stacji diagnostycznych, a te mogą wyciągnąć prawnie przewidziane konsekwencje w stosunku do diagnostów przeprowadzających badanie jak i podmiotów prowadzących stacje kontroli pojazdów.

II. Omówienie dokumentów wydawanych przez Transportowy Dozór Techniczny dla pojazdów wyposażonych w urządzenia dozorowe oraz wymagań lokalowych i kontrolno-pomiarowych
w odniesieniu do upływu ważności decyzji wydanej przez Dyrektora TDT
(pkt 5 Programu):

Inspektor Transportowego Dozoru Technicznego Oddział w Krakowie omówił elementy decyzji i protokołu wydanych przez Dyrektora TDT poświadczających sprawność urządzenia dozorowego zamontowanego w pojeździe. Przykłady dotyczyły okresu od 2005 roku do chwili obecnej. Zwrócono uwagę na niezbędność tych dokumentów podczas wykonywanego badania technicznego pojazdu.

Przedstawiono również kwestię wymagań lokalowych i wyposażenia kontrolno-pomiarowego przed ponownym sprawdzeniem stacji w celu wydania decyzji poświadczającej zgodność wyposażenia
i warunków lokalowych z wymaganiami odpowiednio do zakresu przeprowadzanych badań. Omówiono nieprawidłowości występujące najczęściej podczas sprawdzenia stacji.

III. Omówienie wyników pracy stacji kontroli pojazdów, w oparciu o kontrole przeprowadzone
w
2014 r. (pkt 4 Programu):

  1. Zestawienie ilościowe badań technicznych wykonanych w 2014 r. :

234 159ilość badań z wynikiem pozytywnym i bez wyniku;

5 604 – ilość badań z wynikiem negatywnym, w tym zatrzymane dowody rejestracyjne.

0x01 graphic

  1. Zestawienie ilościowe badań technicznych wykonanych w latach 2008 – 2014 r.

0x01 graphic

3. Zestawienie ilościowe wyników negatywnych ustalonych przez stacje kontroli pojazdów
i zatrzymanych dowodów rejestracyjnych

0x01 graphic

4. Omówienie nieprawidłowości stwierdzonych w 2014 roku podczas kontroli działalności stacji kontroli pojazdów.

Ogółem w 2014 roku przeprowadzono 133 kontrole stacji kontroli pojazdów, w tym:

  • 75 kompleksowych obejmujących całokształt działalności jednostki kontrolowanej,

  • 57 sprawdzających obejmujących weryfikację w zakresie wykonania zaleceń pokontrolnych,

  • 1 doraźna obejmujących sprawdzenie wybranego zagadnienia.

W wyniku czynności kontrolnych wydano – 45 wystąpień pokontrolnych, które dotyczyły:

4.1. NIEPRAWIDŁOWOŚCI W ZAKRESIE PROWADZONEJ DOKUMENTACJI:

0x01 graphic

Szczegółowe dane dot. ww. nieprawidłowości:

  • Nieprawidłowe wyznaczenie kolejnego terminu badania, dla badanych pojazdów – 47

  • Nieprawidłowe określenie wyniku badania – 2

  • Nie zamieszczenie lub nieprawidłowe zamieszczenie obowiązkowych informacji w rejestrze badań technicznych 9

  • Nie ustalenie wyniku badania dodatkowego, po zmianie rodzaju pojazdu -1

  • Nieuprawnione wydanie DIP -1

  • Nieprawidłowo naliczona i pobrana opłata za wykonane badanie -2

  • Nieterminowe przekazywanie pobieranych opłat ewidencyjnych -5

  • Nieterminowe przekazywanie danych do CEP o wykonanych badaniach -1

4.2. NIEPRAWIDŁOWOŚCI W ZAKRESIE LUB SPOSOBIE WYKONANIA BADAŃ TECHNICZNYCH POJAZDÓW:

0x01 graphic

Szczegółowe dane dot. ww. nieprawidłowości:

  • Nie przeprowadzenie pomiaru zadymienia pojazdu – 1

  • Nieprawidłowe uznanie protokołu UDT za równoważny decyzji TDT- 7

  • Nie sprawdzenie prawidłowości działania elektrozaworu gazowego – 1

  • Nie sprawdzenie szczelności obudowy zbiornika i zaworów na gaz LPG – 1

  • Nie sprawdzenie prawidłowości działania wycieraczek przednich i spryskiwacza szyby przedniej – 1

  • Nie przygotowanie przed pomiarem przyrządu do pomiaru światłości świateł – 1

  • Nieprawidłowe dokonanie pomiaru ustawienia świateł drogowych i mijania, poprzez przyjęcie na pokrętle ustawienia pochylenia strumienia świateł reflektora nieprawidłowej wartości – 2

  • Przeprowadzenie pomiaru światłości poza stanowiskiem – 1

  • Nie sprawdzenie działania, rozmieszczenia i ustawienia świateł przeciwmgielnych – 1

  • Nie sprawdzenie wartości świateł drogowych – 1

  • Nie sprawdzenie na urządzeniu do szarpnięć kołami stanu tylnego zawieszenia wielo-wahaczowego – 2

  • Nie użycie podczas pomiaru sił hamowania, nacisku na pedał (dźwignię) hamulca – wykonano po interwencji kontrolujących – 3

  • Nie sprawdzenie połączeń elektrycznych pojazd-przyczepa – wykonano po interwencji kontrolujących – 1

  • Nie obliczenie wskaźnika skuteczności hamowania z użyciem urządzenia lub metodą obliczeniową – wykonano po interwencji kontrolujących – 3

  • Nie sprawdzenie prawidłowości oznaczeń tablic rejestracyjnych – wykonano po interwencji kontrolujących – 1

4.3. WARUNKÓW LOKALOWYCH I KONTROLNO-POMIAROWYCH:

0x01 graphic

Szczegółowe dane dot. ww. nieprawidłowości:

  • Nie poddanie urządzeń w określonym terminie ponownej legalizacji – 6 (2, 4):

  • Brak możliwości identyfikacji wieloskładnikowego analizatora spalin – 1

  • Awaria analizatora spalin – 1

  • Uszkodzenie urządzenia do kontroli skuteczności drgań zawieszenia – 1

  • Brak protokołu uzupełniającego TDT po zmianie wyposażenia – 6

  • Niesprawne działanie pilota do urządzenia rolkowego – 1

  • Niesprawny przyrząd do pomiaru ustawienia światłości świateł – 1

  • Brak oryginału świadectwa legalizacji analizatora spalin – 2

  • Brak możliwości kontroli połączeń elektrycznych za pomocą przyrządu do kontroli złącza elektrycznego pojazd przyczepa – dot. gniazd 13 PIN – 3

5. Ocena działalności krakowskich stacji kontroli pojazdów.

W oparciu o szczegółową analizę wyników kontroli za rok 2014 oraz danych o badaniach technicznych pojazdów w tym: ilości badań ogółem, wynikach negatywnych, zatrzymanych dowodach rejestracyjnych – dokonano oceny pracy stacji kontroli pojazdów.

Wyróżnienia otrzymali następujący przedsiębiorcy:

  1. Autodiagnostyka Papros, Szwaczka, Zając Sp. Jawna – Podstawowa Stacja Kontroli Pojazdów
    Nr KR/092/P,

  2. Jacek Szczęsny „PATROL” – Podstawowa Stacja Kontroli Pojazdów Nr KR/096/P,

  3. Daniel Golda AUTO-SERVICE GOLDA – Podstawowa Stacja Kontroli Pojazdów Nr KR/080/P.

Wyróżnienia otrzymane z rąk Prezydenta Miasta Krakowa  są czynnikiem motywującym przedsiębiorców oraz diagnostów do skrupulatności podczas wykonywania badań technicznych oraz formą podziękowania za rzetelność i profesjonalizm.

IV. Omówienie zmian stanu prawnego w zakresie wykonywania badań technicznych pojazdów (wybrane zagadnienia):

  1. Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca
    2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. poz. 996, z późn. zm.).

1.1. Badanie techniczne pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym, podlegającym dozorowi technicznemu – może być przeprowadzone po przedstawieniu dokumentu wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego, stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego. Wówczas diagnosta w rejestrze zamieszcza informację o dopuszczeniu urządzenia technicznego do eksploatacji, podając:

  • numer i datę wystawienia protokołu oraz

  • numer i datę decyzji dopuszczającej urządzenie do eksploatacji wydanej przez właściwy organ dozoru technicznego.

Dla zbiorników gazu LPG, dla których nie określono numeru protokołu lub numeru decyzji wydanej przez właściwy organ dozoru technicznego, zamieszcza się numer zbiornika oraz datę ważności decyzji wydanej przez ten organ

1.2. Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym stanowiące załącznik Nr 3 do ww. rozporządzenia winno być wypełniane zgodnie z treścią Objaśnień do wzoru:

  • Numer zaświadczenia – jest identyczny z numerem z rejestru badań technicznych (załącznik nr 8 do rozporządzenia). W przypadku wydania duplikatu zaświadczenia, do wcześniej nadanego numeru zaświadczenia dodaje się „W”, co oznacza „wtórnik”

  • Kategoria pojazdu – o ile dane zostały ustalone na podstawie świadectwa homologacji, decyzji zwalniającej pojazd z homologacji, dopuszczenia jednostkowego pojazdu, świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu, decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego udzielonego na dany pojazd przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej (rubryka J w dowodzie rejestracyjnym)

  • Oznaczenie kraju rejestracji – wpisać oznaczenie kraju rejestracji zgodnie z normą ISO3166-1

  • Wynik badania – pozycje 1, 2 po przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu wypełnia się przez wyraźne skreślenie treści niemającej w danym przypadku zastosowania.
    W przypadku potwierdzenia przeprowadzenia czynności innych niż badanie techniczne pojazdu pozycje 1 i 2 skreśla się i wypełnia się pkt 2 na drugiej stronie zaświadczenia.

Oznacza to, iż zarówno w przypadku okresowego badania technicznego, jak również każdego dodatkowego badania technicznego, uprawniony diagnosta powinien określić wynik tego badania poprzez skreślenie pozycji 1 lub 2.

  • Odczyt licznika przebiegu pojazdu w momencie badania -o ile dane są dostępne

  • Uwagi – należy wpisywać:

  • przekroczone parametry administracyjne w zakresie mas, wymiarów, nacisków oraz ich wartości

  • ustalone dane niezbędne do rejestracji pojazdu

  • stwierdzone niezgodności z warunkami technicznymi pojazdów

  • stwierdzone usterki wraz z podaniem numeru z kolumny pierwszej, odpowiedniego opisu usterki z kolumny trzeciej, oraz oceny z kolumny czwartej załącznika nr 1 i/lub 2

  • ograniczenia przy zezwoleniu na używanie pojazdu i jego termin, a także:

  • informacje dotyczące wyposażenia pojazdu w zamontowane urządzenie techniczne
    z podaniem:

  • numeru i daty wystawienia protokołu oraz decyzji oraz daty jej wystawienia dopuszczających urządzenie do eksploatacji wydanej przez właściwy organ dozoru technicznego (np. protokół Nr …….. z dnia…….; decyzja Nr …… z dnia …….),

  • zapis informujący o braku w dowodzie rejestracyjnym miejsca przeznaczonego na odpowiedni wpis oraz inne uwagi

  • Potwierdzenie (nie) odpowiadaniu dodatkowym warunkom technicznym przewidzianym dla – niepotrzebne skreślić oraz wpisać potwierdzenie przeprowadzenia czynności innych niż badanie techniczne lub spełnienie dodatkowych warunków technicznych (np. GAZ, HAK, TAXI, NAUKA JAZDY).

  1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego (Dz. U. z 2015 r., poz. 305).

2.1. Data I rejestracji pojazdu:

Stosowanie warunków technicznych uzależnione jest od daty zarejestrowania pojazdu po raz pierwszy, tj. od daty pierwszej rejestracji pojazdu, którą jest:

  • data pierwszej rejestracji pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej określona w dowodzie rejestracyjnym pojazdu,

  • data pierwszej rejestracji za granicą w przypadku pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą,

  • data zarejestrowania pojazdu po raz pierwszy podana przez organy, o których mowa w art. 73
    ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym

  • 1 stycznia roku produkcji – w przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy, dla którego nie można ustalić daty pierwszej rejestracji za granicą.

2.2. Przeprowadzanie pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych spalin pojazdów z silnikiem o zapłonie iskrowym oraz pomiaru zadymienia spalin pojazdów z silnikiem o zapłonie samoczynnym. Pojazd powinien być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby:

W spalinach pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym zawartość:

  • tlenku węgla (CO),

  • węglowodorów (CH),

  • współczynnik nadmiaru powietrza λ (lambda),

nie przekraczały wartości podanych w tabeli „Poziomy emisji zanieczyszczeń gazowych i współczynnika nadmiaru powietrza λ” (załącznik nr 2 do rozporządzenia), z wyjątkami:

  • dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy do dnia 31 grudnia 1996 r., wyposażonego w silnik o pojemności 700 cm3, dopuszcza się wartości określone w kolumnie 5 tabeli,

  • dla pojazdu, dla którego w świadectwie homologacji potwierdzono wartości wyższe, stanowiące dla tego pojazdu kryterium oceny, wartości podanych w kolumnach 6 – 11 tabeli – rozporządzenia nie stosuje się.

  • wymagania dotyczące współczynnika nadmiaru powietrza λ (lambda) stosuje się do pojazdu

wyposażonego w odpowiednią sondę.

Pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych dokonuje się zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym w dziale IV załącznika wymagań dotyczących kontroli oraz wytycznych dotyczące oceny usterek podczas przeprowadzania okresowego badania technicznego pojazdu (Dz. U. z 2012, poz. 996 ze zm.).

Kryterium oceny:

Stwierdzenie usterek istotnych w przypadku, gdy:

  • Emisja zanieczyszczeń gazowych przekracza wartości maksymalne określone
    w rozporządzeniu o warunkach technicznych – (UI) 8.2.1.2. a)

  • System EBD wykazuje kody usterek związane z emisją – (UI) 8.2.1.2. b)

Zadymienie spalin pojazdu z silnikiem o zapłonie samoczynnym – winno być mierzone przy:

  • swobodnym przyspieszaniu silnika w zakresie od prędkości obrotowej biegu jałowego do maksymalnej prędkości obrotowej,

  • winno być wyrażone w postaci współczynnika pochłaniania światła.

Nie powinno przekraczać w przypadku:

  • pojazdów wyprodukowanych po dniu 30 czerwca 2008 r. – 1,5 m-1

  • w przypadku pojazdów wyprodukowanych przed 2008 r. – 2,5 m-1

  • silnika z turbo-doładowaniem – 3,0 m-1

Pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych dokonuje się zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym w dziale IV załącznika wymagań dotyczących kontroli oraz wytycznych dotyczące oceny usterek podczas przeprowadzania okresowego badania technicznego pojazdu (Dz. U. z 2012, poz. 996 ze zm.).

Kryterium oceny:

Stwierdzenie usterek istotnych w przypadku, gdy:

  • poziom zadymienia przekracza wartość podaną na tabliczce producenta umieszczonej
    w pojeździe (dot. pojazdów zarejestrowanych po 30 czerwca 2008 r. – (UI) 8.2.2.2. a)

  • przekroczono wartości emisji zanieczyszczeń gazowych, o których mowa w rozporządzeniu o warunkach technicznych(UI) 8.2.2.2. b).

  1. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 18 czerwca 2014 r. w sprawie centralnej ewidencji pojazdów (Dz. U. z 2014 r., poz. 816)

Stacje kontroli pojazdów zobowiązane są do przekazywania informacji o wykonanych badaniach do Centralnej Ewidencji Pojazdów w postaci elektronicznej przy użyciu systemu teleinformatycznego::

  • niezwłocznie, po dokonaniu badania technicznego,

  • nie później jednak niż w ciągu 3 dni roboczych od dnia jego wykonania,

  1. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych  z dnia 15 maja 2015 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (Dz. U. poz. 681)

Stacje kontroli pojazdów jako pobierający opłatę ewidencyjną, zobowiązane są do odnotowywania pobranych opłat ewidencyjnych w ewidencji prowadzonej w postaci elektronicznej.

Ewidencja winna zawierać:

  • liczbę pobranych opłat ewidencyjnych za wpis do dowodu rejestracyjnego kolejnego terminu badania technicznego pojazdu przez uprawnionego diagnostę,

  • numery rejestracyjne pojazdów poddanych badaniom technicznym.

Opłaty ewidencyjne, pobrane w miesiącu poprzedzającym, winny być przekazane do 10 dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy Funduszu. W tytule przelewu bankowego należy wskazać kod rozpoznawczy stacji kontroli pojazdów.

Pobierający, dokonuje do 10 dnia każdego miesiąca:

  • rozliczenia opłat ewidencyjnych pobranych w poprzednim miesiącu i przekazanych na rachunek Funduszu,

  • przekazania Ministrowi Spraw Wewnętrznych sprawozdanie z pobranych i przekazanych opłat ewidencyjnych.

Sporządzili:

Małgorzata Grzesiak

Konrad Kuźma

Otrzymują – SKP wg rozdzielnika

Loading