OPŁATA ZA TECHNICZNE BADANIA

Rate this post

Opłata za techniczne badania, czyli sprawa niełatwa i do zbadania.

Pisałem już o tym wiele razy, że pewnym problemem, który ma wpływ na skalę naszych branżowych patologii jest kwestia pobieranych opłat za BT. Podawałem przykład sprzed wielu lat z dużego miasta, gdzie kiedyś kontrolowani przez nas na SKP klienci/petenci, gdy chcieli dalej załatwić sprawę w WK, to musieli okazać się paragonem lub fakturą za BT wykonane na naszych SKP.

Moim skromnym zdaniem, był to pozytywny element bieżącej kontroli prawidłowego działania naszej pracy na SKP! thumbsup

Temat ten przewinął się także ostatnio po naszych forach oraz w kontaktach z naszymi WK/starostwami w świetle odpowiedzi resortu transportu na poselską interpelację nr 967 – http://www.diagnostasamochodowy.pl/2016/interpelacja-nr-967/

Chodzi o to, że niektórzy przedsiębiorcy nie życzą sobie zwiększonych przychodów z tytułu pobieranych opłat na SKP, choćby za dodatkowe BT pojazdu z „Gaz”-em, z L-ką, Taxi, czy nawet za Dip (co budzi zdziwienie wielu Kolegów, którzy także do mnie w tej sprawie dzwonili).

Jest to element walki konkurencyjnej o klienta na naszym rynku zgodnie z przekonaniem wielu właścicieli SKP, że im tańsza usługa, tym więcej jest klientów i większy obrót.

Temat ten był uprzejmy poruszyć w dniu 2 kwietnia br. w Poznaniu mec. dr Rafał Szczerbicki z Kancelarii Prawnej SKP-Lex na konferencji zorganizowanej przez Politechnikę Poznańską w czasie Targów Techniki Motoryzacyjnej (TTM) informując nas, że chociaż:

odpowiedź resortu transportu na interpelację nie stanowi źródła prawa,

nie zgadza się w kilku aspektach ze stanowiskiem prezentowanym w odpowiedzi na tę interpelację,

to jednak WK/starostwa nie mają żadnych podstaw prawnych do kontroli opłat na naszych SKPhttp://www.diagnostasamochodowy.pl/2016/dyskusje-prawne/

I temat ten uważałem już za zamknięty, gdyż w naszej okolicy do tej pory nikt nie kontrolował wysokości opłat za BT. Ale moja wizyta na konferencji szkoleniowej w Krakowie oraz dokumenty, które otrzymałem z Jarosławia zmieniły stosunek do tej sprawy (w związku z tamtejszą aferą) – poniżej.

Albowiem:

1/ w Krakowie jasno i publicznie powiedziano, że przedmiotem każdej corocznej kontroli są także opłaty za BT,

2/ z dostarczonych mi/nam dokumentów z Jarosławia wynika, że każda kontrola obejmuje także sprawdzenie wysokości opłat wniesionych za BT, o czym jest stosowna adnotacja w każdym protokole pokontrolnym z 2014 i 2015 r.

Mamy tu dwa punkty wyjścia dla naszych rozważań.

Po pierwsze primo.

Możemy przyjąć, że nieistotny jest tu aspekt przekroczenia uprawnień urzędniczych. Powodem takiej interpretacji może być widoczna troska o ograniczanie patologii na naszych SKP. W takim wypadku nie tylko, że nie należy akcentować bezprawności takich urzędniczych działań, ale należy zrobić wszystko, aby nasi resortowi urzędnicy wpisali do przygotowywanych zmian w PoRD odpowiedniego zapisu, który będzie uprawniał organy kontroli do sprawdzania wysokości opłat, które pobieramy z BT. W tym celu należy rozesłać wici do wszystkich naszych branżowych organizacji, aby poparły taki kierunek zmian w PoRD. Bo taka kontrola wysokości opłat za BT jest korzystna z punktu widzenia całej naszej – nieco chorej? – branży.

Po drugie primo.

Jest innym problemem poziom przygotowania zawodowego kadry urzędniczej kontrolującej nasze SKP. Dyskusje na naszych forach i rozrzut w interpretacjach prawnych nie pozostawiają złudzeń. Także ta kadra powinna mieć – razem z nami? – obowiązkowe szkolenia okresowe. Sam nie wiem, czy powinny one kończyć się zdaniem egzaminu. Bo chodzi tu także o to, że gdy położymy zbyt duży nacisk na obowiązujące nas kwestie prawne (w naszym zawodzie), to uciekną mam sprawy techniczne – i vice versa. Aby więc zachować tu równowagę uważam, że specyfika pracy insp. UDS-a na SKP przesądza w tym zakresie. My trzymamy sprawy techniczne, a kontrolujący nas urzędnicy wspomagają nas prawnie. Wspomagają (!!!), a nie rozliczają ze znajomości prawa. Bo my jesteśmy w swej masie technikami i inżynierami, a nie prawnikami.

smile

I o to rozwiązanie postuluję,

i za wsparcie z góry dziękuję.

Dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – – – – –

 

Jarosław

Loading