WYROK W POZNANIU

Rate this post

Wyrok w Poznaniu to wyraz nowego początku i sądowego rozsądku, czy też nowego porządku (w TDT?). Czy mam prawdziwe wrażenie, że poniższa sprawa mi/nam coś przypomina . . . .?

wondering

Jest to orzeczenie już prawomocne z 2016-06-08, gdzie WSA w Poznaniu uchylił decyzję I i II instancji (Starostwo + SKO Kalisz) w sprawie cofnięcia uprawnienia do wykonywania BT.1

Starosta kaliski cofnął naszemu Koledze Michałowi Kwaśnemu uprawnienia do wykonywania badań technicznych pojazdów (nr uprawnień: POT/D/0011) z inicjatywy poznańskiego oddziału TDT, który przedłożył/zapodał/doniósł w dniu 16 lutego 2015 r. pismo informujące o rzekomym rażącym naruszeniu przez naszego Kolegę postanowień PoRD.

Informacje te TDT powziął w związku z wnioskiem właściciela pojazdu o przeprowadzenie badania zbiornika LPG w pojeździe, który jest przystosowany do zasilania gazem. TDT ustalił, że w dniu przeprowadzenia OBT nie posiadał on ważnego dokumentu poświadczającego sprawność zbiornika LPG i pomimo tego rzekomo został on dopuszczony do ruchu, czyli OBT wykonano z wynikiem „P” (?).

W związku z otrzymanym donosem tamtejszy Starosta wezwał właścicieli pojazdu do przedłożenia dokumentów dotyczących montażu instalacji LPG. W dniu 25 lutego 2015 r. jeden z właścicieli pojazdu przedłożył decyzję Dyrektora TDT i protokół badania doraźnego zbiornika LPG z dnia 5 lutego 2015 r. oraz DR, na podstawie którego Starosta stwierdził fakt dokonania przez naszego Kolegę pozytywnego OBT, pomimo braku ważnego badania zbiornika LPG.2

Właściciel pojazdu złożył jednocześnie oświadczenie, że nie pamięta, czy podczas przeprowadzania tego OBT nasz Kolega wymagał okazania się jakimkolwiek dokumentem potwierdzającym sprawność i przydatność do użytku zbiornika LPG.

Nasz Kolega pismem z dnia 16 marca 2015 r. wskazał, iż:

  • przedmiotowy pojazd został w dniu 3 lutego 2015 r. przyjęty do warsztatu znajdującego się przy jego SKP (stacja kontroli pojazdów „A.”), gdzie jest zatrudniony także w charakterze mechanika,
  • pomimo, że auto zostało przyjęte na OBT i podbity został DR, to jednak pojazd nie został wydany klientowi,
  • w związku z brakiem legalizacji zbiornika LPG, nasz Kolega wymontował zbiornik i wraz z kserokopią dowodu rejestracyjnego odwiózł go do legalizacji.
  • w tym samym czasie w pojeździe wymieniono oleje, filtry, świece oraz uszczelkę pokrywy zaworów,
  • zalegalizowany zbiornik LPG został w dniu 9 lutego 2015 r. zamontowany i auto wydano właścicielowi.3

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Kaliszu decyzją z dnia 29 czerwca 2015 r., tradycyjnie bezrefleksyjnie dla wszystkich SKO, utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję kaliskiego Starostwa. thumbsdownBo w tym przypadku pojazd nie został wydany jego właścicielowi przed legalizacją zbierania LPG (sic!).

Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) stwierdził, że tak Starostwo, jak i kaliskie SKO naruszyły prawo w stopniu mającym istotny wpływ na rozstrzygnięcie tej sprawy (sic!), albowiem okoliczności, w których organ administracji wykonuje w.w. uprawnienie zostały ściśle określone przepisami ustawy PoRD i cyt.: „nie jest dopuszczalna wykładnia rozszerzająca zastosowania tych przesłanek.”

Więc teraz już tylko czekamy na inicjatywę naszych branżowych organizacji o prokuratorskie zarzuty dla odpowiedzialnych za ten stan urzędników z tytułu przekroczenia uprawnień.4

Zdaniem tego WSA „w tym przypadku cofnięcie przez starostę uprawnień diagnoście do wykonywania badań technicznych powinno być poprzedzone przeprowadzeniem kontroli. Zgodnie z art. 84 ust. 3 p.r.d. uchybienia stwierdzone w jej trakcie mogą stanowić podstawę do nałożenia sankcji, o których mowa w cytowanym przepisie. Uchybienie spowodowane zaniechaniem organu w tym zakresie nie zostało zanotowane przez organy w toku postępowania wyjaśniającego. Organy naruszyły prawo, wydając rozstrzygnięcie w oparciu wyłącznie o pismo otrzymane z TDT oraz dokumenty i oświadczenia uzyskane od współwłaściciela pojazdu, Krzysztofa Olkiewicza.”

Zdaniem tego WSA, tak starostwo jak i tamtejsze SKO nie zweryfikowały w sposób należyty istotnych dla sprawy okoliczności, w tym przedstawionych przez naszego Kolegę w piśmie z dnia 13 marca 2015 r.5

W ocenie WSA w rozpoznawanym przypadku organy administracyjne nie rozważyły w sposób wszechstronny okoliczności faktycznych sprawy, przyjmując arbitralnie, że choć badanie zbiornika LPG nastąpiło dopiero po OBT w dniu 5 lutego 2015 r., to z powodu dokonania wpisu do DR informacji o OBT z wynikiem „P” przed badaniem zbiornika rzekomo zaistniała podstawa z art. 84 ust. 3 pkt 2 ustawy PoRD do odebrania uprawnień. Bo nasz Kolega w piśmie procesowym z dnia 13 marca 2015 r. wskazał, że choć podbił DR, to jednak w tym dniu pojazd nie został on przez niego wydany.6

Organy obu instancji nie ustaliły, czy badany pojazd był zasilany wyłącznie paliwem gazowym – czy też mógł poruszać się za pomocą silnika benzynowego, niezależnie od podłączenia w pojeździe zbiornika LPG.

Uwzględniając możliwość zarówno współistnienia obu systemów zasilania pojazdu, jak i ich niezależnego funkcjonowania, organy powinny zbadać, jakie znaczenie dla prawidłowego ustalenia faktów w niniejszej sprawie miała okoliczność wymontowania zbiornika LPG i skierowania go do tzw. legalizacji po dokonaniu przez diagnostę wpisu w DR.

Jeżeli okaże się, że pojazd był zdolny do poruszania się bez zasilania gazem, konkluzja organów odnośnie do dokonania wpisu do DR niezgodnie ze stanem faktycznym lub przepisami – okaże się nieprawdziwa.”

Ponadto organy także nie ustaliły, jakie znaczenie prawne miała przywołana przez skarżącego okoliczność wykonania w pojeździe po dniu 4 czerwca 2015 r. napraw poszczególnych elementów technicznych przedmiotowego pojazdu:

  • wymiany olejów,
  • wymiana filtrów,
  • wymiana świec,
  • wymiana uszczelki,
  • wymiana pokrywy zaworów;

Nie ustalono w toku postępowania, czy powyższe naprawy te warunkowały dopuszczenie pojazdu do ruchu, czy też związane były z bieżącymi, drobnymi usterkami, bez usunięcia których pojazd nie stwarzałby zagrożenia dla BRD i mógł zostać dopuszczony do ruchu. Jeżeli wspomniane przez skarżącego w piśmie z dnia 13 marca 2015r. naprawy nie warunkowały dopuszczenia pojazdu do ruchu, nieuprawnione byłoby również uznanie, że diagnosta dokonał wpisu do DR niezgodnie ze stanem faktycznym lub przepisami.

WSA w Poznaniu polecił tym wyrokiem, aby „w toku ponownego rozpoznania sprawy organy uwzględnią ocenę prawną oraz wskazania zawarte w treści niniejszego wyroku. Konieczne będzie przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego – przeprowadzenie dowodów (zeznań świadków, opinii biegłego, innych dowodów) pozwalających na ustalenie wskazanych powyżej okoliczności faktycznych, stanowiących podstawę dla prawidłowego rozstrzygnięcia sprawy.”

Ja jestem pod wrażeniem!

Ten poznański WSA stanął na wysokości zadania bezstronnie i szczegółowo, i do tego bardzo fachowo analizując tę sprawę.

A Wy co sądzicie? Czy ta sprawa Wam coś przypomina?

A co sądzicie o roli TDT? Czy to kolejna porażka inżynierów-prawa z TDT?

tease

Pyta i pozdrawia

Piotra dziadzia

– – – – – – – – – – – – – –

1 III SA/Po 850/15 – Wyrok WSA w Poznaniu

2 Decyzja dopuszczająca zbiornik LPG była ważna jedynie do dnia 31 marca 2014 r.

3 Do powyższego pisma załączono fakturę z dnia 9 lutego 2015 r. wystawioną dla właściciela pojazdu, notatkę zwierającą zapiski dotyczące usterek, wyciąg z rejestru badań technicznych oraz zaświadczenie o przeprowadzonym w tym dniu badaniu technicznym pojazdu.

4 Jak podkreśla się w orzecznictwie sądowym, art. 84 ust. 3 p.r.d. daje staroście prawo do orzeczenie w drodze decyzji administracyjnej zakazu, który w swojej treści odpowiada orzeczeniu przez sąd powszechny środka karnego w postaci zakazu wykonywania określonego zawodu lub pełnienia funkcji. Tym samym na organie administracji spoczywa obowiązek zachowania wyjątkowej staranności w dokonywaniu oceny zebranego materiału dowodowego i wydawaniu decyzji o cofnięciu uprawnień (zob. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 26 czerwca 2008 r., II SA/Po 106/08; wyrok WSA w Białymstoku z dnia 4 czerwca 2009 r., II SA/Bk 41/09 – publ.: http://orzeczenia.nsa.gov.pl).

5Nie sposób zatem uznać, by organy respektowały zasadę, w myśl której w toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności, z urzędu lub na wniosek stron podejmując wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli. Organy administracji publicznej są obowiązane w sposób wyczerpujący zebrać i rozpatrzyć cały materiał dowodowy.”

6 w związku z brakiem legalizacji zbiornika LPG został on przezeń wymontowany i wraz z kserokopią dowodu rejestracyjnego w dniu 5 lutego 2015 r. został odwieziony do legalizacji. W tym czasie w warsztacie skarżącego wymieniono w pojeździe oleje, filtry, świece oraz uszczelkę, pokrywy zaworów. Zalegalizowany zbiornik LPG został zamontowany w pojeździe w dniu 9 lutego 2015 r. i auto wydano właścicielowi.

Loading