MÓJ AUTORSKI RAPORT Z KONSULTACJI

Rate this post

Mój autorski raport z konsultacji. Chodzi o projekt naszej (!) ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym (PoRD).

tease

Projektowana przez nasz (?) resort transportu ustawa nie dokonuje wdrożenia wszystkich i najważniejszych przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylającej dyrektywę 2009/40/WE, a jedynie jej wybranych i nieistotnych elementów.

Dyrektywa 2014/45/UE określa minimalne wymagania w zakresie badań technicznych pojazdów, tworząc cywilizowane ramy dla ustanowienia efektywnego systemu BT, co może ułatwić nadzór nad tymi badaniami.

Dyrektywa ta powinna zostać implementowana do prawa polskiego do dnia 20 maja 2017 r., ale nasi urzędnicy nie zdążyli (czy to przez własne lenistwo, czy też przez celową obstrukcję tej Rewolucyjnej Dyrektywy, czy też przez brak kompetencji, czy też przez przypadek?).

thumbsdown

Nowe przepisy wprowadzające Naszą Rewolucyjną Dyrektywą powinny wejść w życie od dnia 20 maja 2018 r., ale najprawdopodobniej tradycyjnie nasi (?) urzędnicy na to nie pozwolą.

Być może, że ten projekt naszych urzędników resortowych uwzględnia wnioski Najwyższej Izby Kontroli (NIK) wynikające z ich ostatniego kwietniowego raportu co do sposobów sprawowania nadzoru przez starostów nad naszymi SKP, być może.

W raporcie tym NIK przychylił się do sugestii TDT, aby nie kontrolować ich działalności, a tylko negatywnie ocenić wyłącznie działalność starostów, jako rzekomo tych jedynych organów odpowiedzialnych za sprawowanie nadzoru nad SKP.

Dlatego w ocenie NIK nadzór prowadzony przez starostów był nierzetelny i z naruszeniem obowiązujących przepisów prawa.

W celu wdrożenia tylko niektórych elementów Naszej Rewolucyjnej Dyrektywy urzędnicy resortu transportu postanowili wykorzystać niektóre wnioski wynikające z kontroli NIK. Zaproponowali stworzenie systemu nadzoru nad BT pojazdów oraz nad działalnością SKP mającego zapewnić miejsca pracy w strukturze administracji publicznej dla kolejnej rzeszy nowych urzędników lub dla tych urzędników, którzy stracą swoje dotychczasowe miejsca pracy w wyniku zmian politycznych. A to wszystko pod pozorem rzekomego zachowania wysokiego poziomu badań technicznych i pod pozorem poprawy dotychczasowego poziomu BRD, do którego nikt normalny nie ma merytorycznych zastrzeżeń.

Kolejnym uzasadnieniem dla wprowadzanych zmian jest umożliwienie sprawnego reagowania, eliminowania i zapobiegania nieprawidłowościom związanym z prowadzeniem działalności w zakresie BT.  Dla realizacji tego urzędniczego celu projektowana ustawa przewiduje rozszerzenie dotychczasowych uprawnień TDT. I stąd wyznaczono Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, jako organu właściwego i odpowiedzialnego za zarządzanie systemem badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów oraz odpowiedzialnego za sprawowane nadzoru nad systemem badań technicznych w Polsce.

Tym samym, projektowane regulacje przenoszą nadzór nad badaniami technicznymi z dotychczasowego poziomu ok. 380 starostw – różnie interpretujących naszą ustawę PoRD – na poziom tego jednego i pożądanego organu, nie niwelując dotychczasowych sprzeczności istniejących w systemie na linii diagnosta – właściciel SKP – pracownik starostwa.

W ten oto sposób Dyrektor TDT, który już obecnie jest organem właściwym w sprawach homologacji pojazdów oraz od 2004 r. wykonuje sprawdzenia stacji kontroli pojazdów nie tylko w zakresie zgodności warunków lokalowych oraz wyposażenia kontrolno-pomiarowego z wymaganiami, będzie wykorzystywał w swojej działalności celowo tolerowane przez urzędników resortu transportu luki i logiczne sprzeczności w systemie BT dla posiadania coraz większej władzy administracyjnej kosztem środowiska związanego z dopuszczaniem pojazdów do ruchu. Umożliwi to także pracownikom TDT zwiększanie niezbędnej wiedzę i doświadczenie w kwestiach związanych z wykorzystaniem niespójnych przepisów na linii diagnosta – właściciel SKP – urzędnik starostwa, w celu dalszej personalnej rozbudowy systemu nadzoru nad BT pojazdów.

Ponadto, kolejnym krokiem w celu dalszej rozbudowy systemu administracji publicznej projektowane są przepisy wprowadzające, obok podstawowych i okręgowych stacji kontroli pojazdów, nową kategorię Centrów Badań Technicznych Transportowego Dozoru Technicznego. Centra te będą wyjątkiem od reguły, bo będą pozostawione poza jakimkolwiek nadzorem. Na tym właśnie zasadza się istotny element systemu BT pojazdów oraz nadzoru nad tym systemem w wykonaniu TDT. Zdaniem projektodawców nowego PoRD, te Centra wykonywać będą zdania o szczególnym charakterze, do których rzekomo nie są jeszcze przystosowane dotychczasowe nasze podstawowe i okręgowe SKP, bo . . .  – (nikt tego nie wie?)?

wondering

Zdaniem naszych resortowych urzędników, powyższy projekt pozytywnie zaakceptowała zdecydowana większość następujące organizacje biorące udział w konsultacjach i jego opiniowaniu1, choć te konsultacje i to opiniowanie nie dotyczyło tego projektu, a dużo wcześniejszy.

Projekt został przesłany do konsultacji pismem z dnia 30 września 2016 r., wskazując złośliwie skandalicznie krótki termin zgłaszania uwag dla tak ważnego projektu, tj. do 30 dni od dnia otrzymania pisma!

Z chwilą skierowania projektu do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania został on udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny, zwanym dalej „RPL” oraz kilkakrotnie podlegał już dość znacznym zmianom. W ten sposób nikt już nie wie, którego projektu dotyczyły zgłoszone ewentualnie uwagi.

Zdaniem urzędników naszego (?) resortu transportu, uwagi zgłoszone w konsultacjach publicznych dotyczyły przede wszystkim zasadniczych założeń projektowanych przepisów, tj. wyznaczenia Dyrektora TDT, jako organu właściwego do BT pojazdów oraz, jako organu właściwego w sprawach nadzoru nad badaniami – z pominięciem zróżnicowanej w interpretacjach PoRD roli urzędników w starostwie (WK).

Ponadto podmioty społeczne krytycznie oceniały rozwiązanie polegające na utworzeniu nowych stacji TDT, jako pozostających poza jakimkolwiek systemem kontroli, a do tego konkurencyjnych wobec dotychczasowych SKP prowadzonych przez obecnych przedsiębiorców.

Zdaniem naszych (?) urzędników, w wyniku tychże konsultacji część uwag została rzekomo uwzględniona w projekcie ustawy, w szczególności odnośnie zapewnienia, że nowo powstałe Centra Badań Technicznych TDT nie będą konkurencją dla dotychczasowych SKP prowadzonymi przez przedsiębiorców oraz w zakresie umożliwienia przeprowadzania badań technicznych pojazdów po terminie na stacjach kontroli pojazdów.

Znacznie większa część uwag nie została jednak uwzględniona, bo tak uważali urzędnicy naszego (?) resortu transportu. Np. prowadzenie SKP, jako działalności na zlecenie, czy też posiadanie przez diagnostę wykonującego BT statusu funkcjonariusza publicznego, co mogło stanowić zagrożenie dla ich własnego statusu zawodowego.

Szczegółowe omówienie wyników konsultacji publicznych zawierające wskazanie podmiotów, które przedstawiły stanowisko lub opinię, oraz omówienie tych stanowisk lub opinii i odniesienie się do nich przez organ wnioskujący zostanie przedstawione w raporcie z konsultacji zamieszczonym na RPL, ale bez wskazania, którego kolejnego projektu zmiany PoRD opinia ta dotyczy.

Stosownie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. poz. 979), projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. Żaden z podmiotów nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem w trybie ww. ustawy lobbingowej.

– – – – – – – – – – – – – – –

dP

– na podstawie: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12290511/12382587/12382588/dokument298553.pdf

– – – – – – – – – – – – –

1Były to następujące organizacje i instytucje: 1. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, 2. Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, 3. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Diagnostów Samochodowych, 4. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szefów Wydziału Komunikacji, 5. Instytut Transportu Samochodowego, 6. Przemysłowy Instytut Motoryzacji, 7. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, 8. Transportowy Dozór Techniczny, 9. Instytut Technologiczno-Przyrodniczy – Laboratorium Badawcze w Kłudzienku, 10. Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji, 11. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Warszawa, 12. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, 13. Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego, 14. Pracodawcy Transportu Publicznego, 15. Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, 16. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych, 17. Związek Pracodawców Motoryzacji, 18. Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej, 19. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich, 20. Krajowe Porozumienie Stowarzyszeń Rzeczoznawców Samochodowych, 21. Związek Dilerów Samochodów, 22. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników Transportu Nienormatywnego, 23. Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, 24. Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, 25. Stowarzyszenie Doradców ds. Transportu Towarów Niebezpiecznych – S – DGSA, 26. Europejskie Stowarzyszenie Doradców ADR – EDS ADR, 27. Europejskie Stowarzyszenie na Rzecz Bezpieczeństwa Operacji Transportowych – ETOS, 28. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Warszawa, 29. Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji, Bosmal, 30. Polski Związek Motorowy – Zarząd Główny, 31. Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), 32. MOVEO Organizacja Pracodawców Motoryzacyjnych, 33. Stowarzyszenie Club Antycznych Automobili i Rajdów (CAAR), 34. Związek Pracodawców Branży Motoryzacyjnej, 35. Instytut Pojazdów Szynowych TABOR w Poznaniu, 36. Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa w Warszawie, 37. TÜV Rheinland Polska, 38. Stowarzyszenie Transport i Logistyka Polska, 39. Uniwersytet Warmińsko – Mazurski w Olsztynie, 40. Wydział Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach, 41. Główny Inspektorat Transportu Drogowego, 42. Politechnika Warszawska (Wydział Transportu), 43. Instytut Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej w Krakowie, 44. Rada Dialogu Społecznego, 45. Polska Unia Transportu, 46. Stowarzyszenie Rzeczoznawców Samochodowych EKSPERTMOT.

Loading