SKANDYNAWSKIE ROZWIĄZANIA W PROJEKCIE PORD

Rate this post

Skandynawskie rozwiązania branżowe w nowym projekcie zmian ustawy PoRD?

surprised

Do tych skandynawskich rozwiązań w naszej branży przed wieloma laty namawiałem pierwszy ówczesny zarząd OSDS-u, ale jak wiecie . . . (?) – z miernym rezultatem. Mówiłem i pisałem też o tym zagadnieniu kilka razy od 2011 r., np. http://www.diagnostasamochodowy.pl/2016/wariant-skandynawski/

Skandynawskie specyficzne rozwiązania sprawdzają się od wielu dziesiątków lat, są przejrzyste i wolne od jakichkolwiek patologii.

Bo tamtejsze kraje tak mają, że ich się patologie nie imają! thinking

To dlatego uważałem i nadal uważam, że warto niektóre z tych rozwiązań zastosować w naszym Kraju, gdy średnio co kwartał mamy nowy kryminał branżowy, który na przemian serwują nam nasi koledzy, albo właściciele SKP z naszymi uprawnieniami. I często po odbytym szkoleniu w jednym z naszych (?) ośrodków szkolących (bez zajęć z etyki zawodowej) i po dopuszczeniu do zawodu przez nasz (?) TDT.

Jakby jednak na to nie patrzeć, to zawsze nasi koledzy…… boring

A specyficzny skandynawski model funkcjonowania SKP, w tym wypadku w Szwecji, zakłada np., że cyt.:

firma zajmująca się BT musi być niezależna na tym polu co oznacza, że nie może prowadzić działalności pokrewnej, jak na przykład punkt naprawy pojazdów.”1

Oczywiście wiemy, że „punkt naprawy pojazdów” nie wyczerpuje listy działalności pokrewnej i zakazanej w przypadku prowadzenia SKP, bo możemy tu dalej wyliczać np.: sklep motoryzacyjny, firma transportowa, ASO, wulkanizacja, itp., itd., et’cetera).

Zaś w sukurs tym skandynawskim rozwiązaniom idzie także nasza Rewolucyjna Dyrektywa z 2014 r. nr 45, która kładzie mocny i zdecydowany nacisk nie tylko:

  • na niezależność SKP, ale także
  • na naszą zawodową niezależność, będącą podstawową gwarancją naszej zawodowej rzetelności!

I, gdy dość długo czekaliśmy na jakąś pierwszą jaskółkę w tym temacie, to dobra wiadomość przyszła z tej najmniej oczekiwanej strony. Bo okazało się, że zalążek takich skandynawskich rozwiązań przygotowali nam nasi (?) urzędnicy resortowi w nowym projekcie zmiany ustawy PoRD!

nice

Otóż w Art. 86 projektu zmiany naszej ustawy PoRD przygotowali interesujące, choć i dla niektórych naszych branżystów kontrowersyjne rozwiązania nawiązujące do przejrzystych rozwiązań wielu skandynawskich krajów. Określają one kiedy nie wolno nam wykonywać danego BT.

Ale poczytajcie sami:

– – – – – – – – – – – – – – –

Art. 86. 1. 2 2. 3

3. Diagnosta podlega wyłączeniu od wykonania BT w przypadku, gdy w związku z badaniem:

1) pozostaje z właścicielem lub posiadaczem pojazdu w takim stosunku prawnym, że wynik badania może mieć wpływ na jego prawa lub obowiązki;

2) jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym do drugiego stopnia właściciela lub posiadacza pojazdu;

3) jest osobą związaną z przedsiębiorcą prowadzącym stację kontroli pojazdów lub zatrudnionym przez niego diagnostą z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli;

4) był świadkiem lub biegłym;

5) jest osobą, przeciw której wszczęto postępowanie dyscyplinarne lub karne.

– – – – – – – – – – – – – – –

Tak, ja wiem, pierwsza jaskółka wiosny nie czyni. Ale, to ewidentnie pierwszy ich krok w dobrą stronę – ku modelowi skandynawskich rozwiązań, wolnych od nacisków i podobnej patologii. Gratuluję urzędnikom, choć to trochę (?) długo trwało. Teraz tylko jeszcze raz proszę uważniej poczytać naszą Rewolucyjną Dyrektywę, a reszta pójdzie, jak z płatka.

Tak trzymać! thumbsup

I pozdrawiam

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

1 XII Międzynarodowa Konferencja Szkoleniowa, „BT w świetle obowiązujących przepisów -2011”, str. 53. Wydawnictwo ITS.

2 Diagnosta jest obowiązany: 1) rzetelnie i bezstronnie wykonywać swoje obowiązki; 2) uczestniczyć co dwa lata w dwudniowych warsztatach doskonalenia zawodowego; 3) przekazywać Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego: a) informacje o zmianie danych, o których mowa w art. 86p ust. 1 pkt 4 oraz art. 86r ust. 3 pkt 1 lit. B i d – w terminie 14 dni od dnia tej zmiany, b) zaświadczenie potwierdzające uczestnictwo w warsztatach doskonalenia zawodowego, nie później niż 14 dni po upływie dwuletniego okresu od dnia wpisu do rejestru diagnostów albo ukończenia ostatnich warsztatów doskonalenia zawodowego.

3 W przypadku, gdy zaistnieją okoliczności, które w ocenie diagnosty nie zezwalają na przeprowadzenie badania technicznego pojazdu w sposób rzetelny i bezstronny, zgodnie z posiadaną przez niego wiedzą, diagnosta odstępuje od przeprowadzenia badania technicznego pojazdu i zawiadamia o zaistniałych okolicznościach Dyrektora TDT.

Loading