WARSZTATY LEGISLACYJNE CEPiK 2.0

Rate this post
TRWAJĄ WARSZTATY LEGISLACYJNE CEPiK 2.0.
Od grudnia 2016 roku trwają warsztaty legislacyjne z wybranymi grupami Interesariuszy m.in. Starostwami, ZPP, MIiB, Policją, GITD, MS, SKP, ITS, UFG, PIU/ZU. Ich głównym celem jest opracowanie przepisów, które usankcjonują etapowe wdrożenie systemu informatycznego CEPiK 2.0.
Prace nad nowymi regulacjami prawnymi zostały podzielone na trzy etapy:
I etap: nowelizacja ustawy – Prawo o ruchu drogowym w zakresie uruchomienia e-usługi „Punkty Karne” – zakładany termin wejścia w życie  1 kwietnia 2017 r.
II etap: nowelizacja ustawy – Prawo o ruchu drogowym w zakresie uruchomienia centralnej ewidencji pojazdów od dnia 27 października 2017 r.
III etap: nowelizacja ustawy – Prawo o ruchu drogowym w zakresie uruchomienia centralnej ewidencji kierowców od dnia 23 marca 2018 r., obejmująca również przepisy dotyczące niezgodności i centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych.
W zakres prac wchodzą:
Przygotowanie nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz aktów wykonawczych w zakresie wprowadzenia poprawek i uzupełnień do przepisów dotyczących CEPiK oraz weryfikacja i wskazanie potrzeb zmian w rozporządzeniach „dziedzinowych”
Weryfikacja procesów biznesowych pod kątem zgodności z rozwiązaniami CEPiK 2.0 – opracowanie rekomendacji zmian, jeśli są niezbędne do prawidłowej realizacji procesów.
Obecnie najbardziej zaawansowane są prace nad projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zadaniami organów administracji publicznej w zakresie niektórych rejestrów publicznych – obejmującej przepisy umożliwiające uruchomienie e-usługi „Punkty karne”. Projekt jest obecnie na etapie prac parlamentarnych (nr druku sejmowego 1305).
Równolegle w ramach II etapu prac prowadzone były warsztaty legislacyjne i procesów biznesowych z Interesariuszami CEPiK2.0 Rozpoczęły się one 6 grudnia 2016 r. i trwały do 23 lutego 2017 r. W ich efekcie opracowano projekt ustawy, który jest roboczo konsultowany z Interesariuszami. Spotkanie podsumowujące ten etap odbyło się 23 lutego 2017 r.
Od 27 lutego do 26 maja 2017 r. odbywać się będą warsztaty w ramach III etapu.
ZDALNA CERTYFIKACJA I RECERTYFIKACJA KART
Szanowni Państwo, uprzejmie przypominamy o konieczności uzyskania certyfikatów niezbędnych do bezpiecznego połączenia z nowa bazą CEPiK 2.0. Termin uruchomienia systemu CEPiK 2.0 to październik 2017 r., ale szkolenia planowane są w sierpniu 2017 r., dlatego prosimy o składanie wniosków jak najszybciej. To pozwoli uniknąć problemów z dostępem do bazy danych i wziąć udział w sierpniowym szkoleniu.
Poniżej przedstawiamy instrukcję składania wniosków:
Sposób wnioskowania o certyfikat ssl w systemie CEPiK 2.0 dla SKP
SKP wchodzi na stronę www.cepik.gov.pl i wybiera z menu ‘System Informatyczny CEPiK 2.0”, a następnie „Informacje szczegółowe o certyfikatach dla stacji kontroli pojazdów”.
SKP zapoznaje się z informacjami dostępnymi na stronie i przechodzi do linku „WYPEŁNIJ WNIOSEK”.
SKP wybiera z listy rozwijanej „typ podmiotu” pozycję „Stacja Kontroli Pojazdów”.
SKP wybiera z listy dostępnych formularzy „WNIOSEK O WYDANIE CERTYFIKATU DLA OPERATORA (W PLIKU)”.
SKP wypełnia formularz wniosku o certyfikat SSL oraz zaznacza we wniosku opcję:
<!– –>„odnowienie certyfikatu / recertyfikacja” w przypadku przedłużenia ważności dotychczasowego certyfikatu
lub:
<!– –>„wydanie certyfikatu dla nowego użytkownika” jeśli Subskrybent wnioskuje o jakikolwiek certyfikat do systemu CEPiK po raz pierwszy.
SKP drukuje, podpisuje wypełniony wniosek i przystawia pieczęć subskrybenta.
SKP wysyła na adres e-mail: [email protected] plik zgłoszenia certyfikacyjnego w formacie PKCS#10 (tzw. CSR) wygenerowanego zgodnie z instrukcją obsługi danej karty kryptograficznej.
UWAGA: W pierwszej kolejności realizowane będą sprawy kompletne, czyli zawierające papierowy wniosek oraz plik ze zgłoszeniem certyfikacyjnym.
SKP które mają certyfikaty produkcyjne dla CEPiK obecnego i których ważność nie wygaśnie do października 2017 r., nie będą musiały występować o nowe certyfikaty. O nowy certyfikat musi wystąpić tylko nowy użytkownik albo ten, któremu wygasa certyfikat na dzień uruchomienia CEP tj. 27.10.2017 r.

Zdalna certyfikacja i recertyfikacja kart (informacja dla pozostałych Interesariuszy)
Użytkownicy posiadający określone karty kryptograficzne mają możliwość zdalnej certyfikacji i recertyfikacji – bez konieczności wysyłania do Ministerstwa Cyfryzacji zgłoszeń certyfikacyjnych na nośnikach. W trakcie procesu wydawania certyfikatów użytkownik otrzyma na adres e-mail podany we wniosku certyfikacyjnym wiadomość z instrukcją postępowania, w celu wygenerowania kluczy i certyfikatów na karcie kryptograficznej za pomocą aplikacji dostępnej w internecie.
Aplikacja do obsługi wniosków o certyfikaty obsługuje aktualnie zdalną certyfikację i recertyfikację następujących kart kryptograficznych:
Enigma Encard
Gemalto
CryptoTech
Certum
Użytkownicy posiadający inne karty kryptograficzne spełniające wymagania techniczne, wnioskują o wydanie certyfikatów w plikach. Do wniosków należy wygenerować zgłoszenie certyfikacyjne (plik CSR w formacie PKCS #10) i wysłać takie zgłoszenie na adres e-mail [email protected] wskazując dane podmiotu, którego to zgłoszenie dotyczy. E-mail musi być wysłany z adresu mailowego, który został wskazany we wniosku.
Certyfikaty VPN (informacja ogólna)
Jednocześnie przypominamy, że użytkownicy, którzy będą łączyć się z systemem CEPiK 2.0 za pośrednictwem sieci internet, zobowiązani są także wystąpić do Ministerstwa Cyfryzacji z wnioskiem o wydanie certyfikatu klucza publicznego dla urządzeń (VPN). Certyfikat ten służy do zestawienia bezpiecznego połączenia VPN IPSec z systemem CEPiK 2.0.
WAŻNE! Pamiętaj, aby do momentu zakończenia procesu certyfikacji zachować 3 stronę wniosku z kodem weryfikacyjnym, który jest NIEZBĘDNY do uzyskania certyfikatu.
Więcej informacji o certyfikatach można znaleźć w serwisie www.cepik.gov.pl

KONFERENCJE DLA WYDZIAŁÓW KOMUNIKACJI STAROSTW POWIATOWYCH – PODSUMOWANIE
W lutym odbył się cykl pięciu konferencji dla pracowników Wydziałów Komunikacji Starostw Powiatowych, których celem było przedstawienie aktualnego stanu prac nad systemem informatycznym CEPiK 2.0 oraz zapoznanie się z opiniami głównych użytkowników.
Wszystkie spotkania miały podobny przebieg: w pierwszej części swoje wystąpienie miała Pani Dorota Cabańska, Zastępca Dyrektora Departamentu Utrzymania i Rozwoju Systemów w Ministerstwie Cyfryzacji, która wraz z Adamem Gryzlem, Kierownikiem Technicznym Programu CEPiK 2.0 oraz Panem Miłoszem Galińskim Głównym Analitykiem Biznesowym w Centralnym Ośrodku Informatyki przedstawiła obecny status prac nad CEPiK 2.0. Wśród poruszanych zagadnień wymienić należy:
organizacja Programu CEPiK 2.0 wraz ze szczegółowym harmonogramem, strukturą organizacyjną i kluczowymi interesariuszami;
podejście techniczne do Programu CEPiK 2.0 w tym architektura i systemy dziedzinowe oraz analiza porównawcza CEPiK 1.0 i CEPiK 2.0;
prace w ramach strumienia legislacji i procesów biznesowych;
działania komunikacyjne i promocyjne CEPiK 2.0. w tym e-usługa „sprawdź punkty karne”.
W załączeniu przekazujemy prezentację przedstawianą przez MC i COI.
W drugiej części wystąpienie mieli przedstawiciele Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. oraz Hewlett Packard Enterprises, którzy zaprezentowali nowe funkcjonalności systemu CEPiK 2.0 w zakresie CEP i CEK w aplikacjach dla użytkowników (Pojazd, Kierowca, Portal Starosty). Na prezentowanych makietach goście mogli zobaczyć także jak będzie wyglądał nowy system, a po przełączeniu na środowisko testowe mieli okazję zapoznać się m.in. z procesami rejestracji pojazdów i wydawania uprawnień.
Szczególnie cenna była część dyskusyjna, która pozwoliła wymienić opinie i poglądy dotyczące zaproponowanych zmian. Uczestnicy zadali bardzo dużo pytań, które najczęściej dotyczyły:
obsługi niezgodności;
automatycznego unieważniania dokumentu w przypadku wydania wtórnika;
informacji nt. zagranicznych pojazdów, czy będzie istniała możliwość wprowadzania zagranicznego numeru DR;
osób zmarłych, których danych nie ma już w ewidencji i obecnie są zarchiwizowane na serwerach lokalnych;
ewidencji osób, które nie mają numeru PESEL (np. obcokrajowcy);
pojazdów wycofanych z użytkowania;
backupu (archiwizacji) centralnego, czy pozostanie też na poziomie lokalnym;
możliwości korekty błędów np. SKP;
migracji danych z CEPiK 1.0 do CEPiK 2.0;
możliwości podłączenia dealerów samochodowych do CEPiK 2.0 jako podmiotów wprowadzających informacje ze świadectw homologacji.
W spotkaniach wzięło udział łącznie 330 osób, co jest dowodem na to, że spotkania o takim charakterze są potrzebne i oczekiwane przez interesariuszy. Kolejne konferencje są planowane już wiosną, m.in. dla komorników sądowych oraz straży miejskich/straży gminnych. Szczegóły podamy w kolejnych wydaniach newsletterów. Już dziś zapraszamy!
V POSIEDZENIE KOMITETU STERUJĄCEGO PROGRAM CEPiK 2.0
Wraz z nowym otwarciem Programu CEPiK 2.0 zawiązał się Komitet Sterujący, którego rolą jest przede wszystkim nadzór nad całością Programu, w tym zatwierdzanie kamieni milowych oraz podejmowanie decyzji o charakterze strategicznym. W jego skład wchodzą przedstawiciele kluczowych interesariuszy CEPiK 2.0, główni użytkownicy systemu, główni wykonawcy i przedstawiciele wybranych ministerstw w tym: Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Ministerstwa Sprawiedliwości, Ministerstwa Finansów. Przewodniczącym Komitetu Sterującego (KS) jest przedstawiciel Ministerstwa Cyfryzacji.
W dniu 8 lutego 2017 r. odbyło się już V posiedzenie KS. Podczas spotkania omówiono najważniejsze kwestie w poszczególnych strumieniach programu.
W zakresie strumienia legislacji i procesów biznesowych zakończyły się warsztaty w ramach II etapu w zakresie CEP, które trwały od grudnia 2016 r. Przed nami jeszcze cykl warsztatów w III etapie dotyczący CEK, który rozpoczął się pod koniec lutego 2017 r.
Planowane są także dodatkowe warsztaty poświęcone wyłącznie niezgodnościom.
Na spotkaniu poinformowano także, że w ostatnim czasie odbyły się warsztaty weryfikacji procesów biznesowych, organizowane przez PWPW i przedstawiono zakres realizowanych prac w ramach warsztatów:
23-25.01.2017 r. – Integracja systemów w zakresie Pojazd;
26-27.01.2017 r. – Integracja systemów w zakresie Kierowca i PKK;
30.01.2017 r. – Integracja systemów w zakresie Portal Starosty;
31.01.2017 r. – Integracja systemów w zakresie WORD i PKK;
01.02.2017 r. – Prezentacja integracji systemów w zakresie Pojazd, Kierowca oraz PKK.
Trwają także przygotowania do uruchomienia e-usługi „punkty karne”. Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zadaniami organów administracji publicznej w zakresie niektórych rejestrów publicznych, wprowadzający e-usługę „punkty karne” w chwili obecnej jest na etapie prac parlamentarnych.
Na spotkaniu zostały przedstawione plany działań na najbliższe tygodnie:
<!– –>27.02.17-10.03.17 r. – testy wydajnościowe;
<!– –>10.03.17-20.03.17 r. – testy bezpieczeństwa;
<!– –>24.03.17-31.03.17 r. – przygotowanie do wdrożenia.
Omówione zostały także pozostałe elementy w ramach prac w II etapie Programu CEPiK 2.0.
KOMUNIKAT DLA STACJI KONTROLI POJAZDÓW DOTYCZĄCY STACJI ROBOCZYCH
Szanowni Państwo, w ostatnim czasie docierają do nas sygnały, jakoby wdrożenie systemu CEPiK 2.0 wymagało od stacji kontroli pojazdów zakupu nowego sprzętu komputerowego o szacunkowej wartości nawet kilku tysięcy złotych. Pragniemy poinformować, że nie ma żadnych dodatkowych wymagań sprzętowych po stronie twórców systemu CEPiK 2.0.
– – – – – – – – – – – –
Newsletter nr 5, Luty/2017, CEPiK 2.0

Loading