ZBIORNIK LPG I TDT

Rate this post

Zbiornik LPG i rola TDT (Transportowy Dozór Techniczny).

Przed paroma dniami umieściłem na naszej stronce newsletter Warsztat.pl nr 34, gdzie były dwa interesujące artykuły traktujące o instalacji LPG w pojazdach.1 W jednym przypadku był to wywiad z Marcinem Dziewiątkowskim, który jest Doradcą Technicznym firmy AC S.A.2

W związku z tym, że nie wszyscy z Was zapoznali się z tym wywiadem, to postanowiłem przybliżyć Wam jego zasadnicze elementy. W tym celu nawiązałem telefoniczny kontakt z p. Marcinem Dziewiątkowskim, gdzie miałem możliwość wymiany poglądów i uzyskałem zgodę na ewentualny przedruk tego wywiadu.

A teraz pozwólcie, że przybliżę Wam – moim skromnym zdaniem – najistotniejsze elementy tego wywiadu, którego tytuł jest bardzo ważnym pytaniem o to, czy:

Rozszczelnienie instalacji LPG to realne ryzyko?

Odpowiedź na to pytanie jest fundamentalna z punktu widzenia BRD i roli, jaką w tym zakresie pełni TDT (naszymi rękoma) z inicjatywy naszego (?) resortu transportu (DTD).

wondering

1. BRD już na etapie projektowania.

„… każdy jeden element instalacji LPG jest projektowany z uwzględnieniem możliwych sytuacji niestandardowych, takich jak uszkodzenie samochodu. Szczególnej uwadze podlegają nawet drobne elementy, które dla poprawy bezpieczeństwa wykonuje się z mosiądzu, który jest materiałem nieiskrzącym. Zapobiega to ewentualnemu powstaniu iskry w momencie, gdy pojawia się nieszczelność instalacji (np. ze względu na uszkodzenia mechaniczne).”

„… w każdej instalacji, znajduje się wielozawór (zespół wielu zaworów, o różnych funkcjach) umieszczony w zbiorniku gazu. W przypadku zderzenia sterownik LPG wysterowuje wielozawór tak, aby odciął gaz (uszkodzenie instalacji pomiędzy zbiornikiem a silnikiem). Ta funkcja pozwala odciąć zasilanie paliwem alternatywnym i przełączyć silnik na zasilanie benzyną. Takie rozwiązanie uniemożliwia wyciek gazu poprzez nieszczelne, uszkodzone przewody, a także zapobiega dalszemu pobieraniu gazu ze zbiornika. Oznacza to, że jedyna ilość, która może uciec na zewnątrz instalacji to ta, która znajduje się w uszkodzonych przewodach, czyli stosunkowo niewielka i bezpieczna.

surprised

2. Konstrukcja zbiornika LPG a BRD i PN.

zbiorniki LPG podlegają homologacji i muszą spełniać regulamin nr 67R, aneks 01 EKG ONZ. (…)3 W procesie projektowania przyjmuje się dodatkowo tzw. współczynniki bezpieczeństwa, czyli mnożenie minimalnych warunków wytrzymałościowych przez określoną stałą. Dlatego projektowany zbiornik spełnia normy homologacyjne z naddatkiem.

Jeśli zbiorniki spełniają normę homologacyjną, i to z naddatkiem, to po co te dodatkowe badania TDT będące obciążeniem dla Obywateli naszego Kraju?

W Polsce „Oprócz standardowych procedur badania butli, wynikających z regulaminu nr 67R, aneks 01 EKG ONZ (wykonywanych przez producenta), wykonywane jest także badanie przez Transportowy Dozór Techniczny. Po przeprowadzeniu dodatkowej kontroli jakości wydaje dopuszczenie butli do eksploatacji na okres 10 lat. Po jego upływie i pomyślnym przejściu kolejnego badania technicznego wydawane jest pozwolenie na dodatkowe 5 lat.”

A do tego: „Próby zderzeniowe samochodów wyposażonych w instalacje LPG pokazują, że zbiorniki LPG są znacznie bardziej wytrzymałe niż zbiorniki na benzynę. Nawet w przypadku uderzeń w tył pojazdu najczęściej pozostają one nieuszkodzone. Zazwyczaj po prostu ulegają przesunięciu lub wypadają z pojazdu, a nie podlegają odkształceniom.”4

tease

3. Pożar zbiornika LPG a BRD.

„… W skład wielozaworu w butli wchodzą także zawór bezpieczeństwa i zawór ogniowy. Ten pierwszy otwiera się w przypadku zbyt dużego ciśnienia w butli, które mogłoby doprowadzić do jej odkształcenia lub rozszczelnienia. Przyjmowana wartość graniczna otwarcia zaworu bezpieczeństwa jest tak dobrana, by zabezpieczyć zbiornik przed zniszczeniem poprzez kontrolowane jego opróżnienie. Gaz LPG zostaje wtedy upuszczony pod samochód, gdzie nie stanowi zagrożenia.

Z kolei zawór ogniowy otwiera się, gdy płaszcz zbiornika osiągnie ustaloną przez producenta temperaturę graniczną (zazwyczaj ponad 100 stopni Celsjusza). Konstrukcja zaworu umożliwia opróżnienie zbiornika w kontrolowany sposób, nie dopuszczając do jego wybuchu.”5

Jeśli cyt.: „Prawidłowo zamontowana i serwisowana instalacja LPG stanowi jeden z najbezpieczniejszych układów w samochodach, często z poziomem zabezpieczeń wyższym niż w standardowym, seryjnym układzie paliwowym.”, to skąd to restrykcyjne traktowanie naszego społeczeństwa przez TDT?

Ale nikt nie zna i nie chce poznać merytorycznego uzasadnienia dla roli TDT w tym zakresie. Bo ta nasza rzeczywistość w tej kwestii oznacza, że nasze polskie normy w zakresie testowania zbiorników LPG są zbyt surowe i ich jedynym zadaniem jest pobór pieniądza od społeczeństwa na rzecz zbędnej administracji TDT!

Te surowe normy nie mają odpowiednika w żadnym europejskim kraju! Ale to mało powiedziane, bo takie normy nie mają żadnego odpowiednika na Całym Świecie (sic!).

Więc musi tu paść pytanie, jak to się stało, że nasze branżowe inżynierstwo z politechnicznym wykształceniem tak dało się nabrać/omamić urzędnikom naszego (?) resortu transportu? Jak to się stało, że żaden pracownik naukowy Politechniki Warszawskiej, Wrocławskiej lub Poznańskiej, profesor inż. lub chociaż jakiś dr inż. nie zapytał o merytoryczne uzasadnienie tak przesadnie surowej normie i przypisanej w tym zakresie roli TDT?

Więc na pytanie zadane w tytule wywiadu o to, czy „Rozszczelnienie instalacji LPG to realne ryzyko?” możemy śmiało odpowiedzieć: nie, Nie, NIE! Tu nie ma żadnego ryzyka!

thinking

I pozdrawiam myślących

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – –

3 Określa on najważniejsze wymogi konstrukcyjne, takie jak materiał i możliwe rozwiązania konstrukcyjne, a także metody badań i technologię produkcji. Konstruktorzy nie mają tutaj dowolności i aby produkt otrzymał homologację musi spełniać konkretne wymogi techniczne, czyli w rozumieniu końcowego użytkownika po prostu być bezpieczny. Płaszcz zbiornika musi być wykonany z plastycznej, niskowęglowej stali o grubości od 2,5 do 4 mm lub równie wytrzymałego tworzywa. Istotny jest także kształt, który korzystnie wpływa na minimalizację naprężeń i odporność na uszkodzenia spowodowane czynnikami zewnętrznymi. Minimalna wytrzymałość na ciśnienie wewnątrz to 2 MPa.

4 ”Podczas prób symulowanych uszkodzeń przodu pojazdu najczęściej pierwszym elementem ulegającym uszkodzeniom ulega parownik, który jest umieszczony najbliżej przodu. Utrata szczelności instalacji, spowodowana uszkodzeniem, powoduje zamknięcie wielozaworu w butli i odcięcie zasilania. Potwierdza to, że homologowana i prawidłowo zamontowana instalacja nie wpływa na bezpieczeństwo podróżnych podczas wypadku”.

5 „Próby ogniowe to jeden z elementów testów każdej konstrukcji. Podczas symulowanego pożaru instalacji lub całego samochodu najpierw uaktywnia się zawór bezpieczeństwa, który reaguje na zwiększone ciśnienie w zbiorniku i wypuszcza gaz pod auto. Jeśli pożar nie zostaje ugaszony, wtedy w drugiej kolejności uaktywnia się zawór ogniowy (inaczej zwany bezpiecznikiem topikowym), który topiąc się umożliwia przepływ i równomierne opróżnienie zbiornika z resztek gazu. Z prób ogniowych zbiorniki LPG wychodzą bez uszkodzeń. Prawidłowa praca zaworów zapobiega niekontrolowanemu wydostaniu się gazu i kontaktu z ogniem, dzięki czemu pożar w aucie wyposażonym w LPG nie jest bardziej niebezpieczny niż w aucie bez instalacji.”

Loading