BRANŻOWE BADANIA NAUKOWE

Rate this post

Te badania naukowe Politechniki Poznańskiej w ocenie uczestników konferencji oraz branżystów, którzy znają temat są skrajne. Od „porażające” i „straszne”, poprzez „ciekawe” i „zastanawiające”, do „odkrywcze” lub „rewelacyjne”. Czyli spotkanie najlepszych fachowców w naszej branży.

wondering

Wróciłem z Poznania i . . .

– nie wiem, w od czego zacząć, bo tematów jest tak wiele. A do tego, każdy super ważny. Poznań ma coś takiego w sobie, że generuje inspirujące badania, idee i rozwiązania.

Więc pozwolę sobie zacząć od sobotniej Konferencji Politechnik Poznańskiej na Targach Techniki Motoryzacyjnej. thumbsup

To spotkanie branżowych fachowców zaczęło się niewinnie (?), gdy prof. dr hab. Wiesław Zwierzycki przypomniał, że w przeszłości uczestnikami tych Konferencji było grono minimum 150 uczestników. A systematyczny spadek uczestników jest dowodem na to, że od 13 lat Politechnika Poznańska tak dalece wyedukowała nasze środowisko, że zmalało zapotrzebowanie na dalsze podnoszenie wiedzy. Ta Konferencja nijako podkreśla prawdziwość tej (nieco żartobliwej?) tezy, gdyż była bardzo merytoryczna, ciekawa, inspirująca, a do tego zwierała element, którego nikt nigdy nie poważy się podważyć. Albowiem jej zwieńczeniem jej był referat dr inż. Ryszarda Mańczaka oparty na rzetelnych, więc wiarygodnych badaniach naukowych, których podstawą była analiza przeprowadzonych badań porównawczych tego samego pojazdu na Bardzo Wielu różnych SKP.

Ale po kolei . . . . . . .

To spotkanie branżowych fachowców rozpoczął p. Norbert Jezierski – szef firmy Norcom.

Przypomniał, że po 13 listopada przejął ok. 170 SKP. Zaś nasz CEPiK jest tylko i wyłącznie jednym z elementów budowanej od podstaw struktury e-państwa. Istniejące kłopoty z jego wdrażaniem są wynikiem rozsypki Ministerstwa Cyfryzacji. Potwierdzeniem tej tezy jest osobiście znany mi przypadek, gdzie nowa SKP od 1 marca br. jeszcze działa w trybie awaryjnym. Niewątpliwie ta rozsypka Min. Cyfryzacji – za aprobatą obecnie rządzących zajętych przyznawaniem sobie premii – trwa już zbyt długo.

Zdaniem Prelegenta:

  • koszt ponad 300 mln zł nie uzasadnia takiego opóźnienia we wdrożeniu CEP, 2,0
  • są widoczne pewne elementy, które mogą wskazywać, że funkcją tego systemu będzie też inwigilacja diagnosty,
  • niezgodności nie wejdą w czerwcu, a błędy będą prostowane przez wiele kolejnych i następnych miesięcy,
  • zabrakło wcześniejszego testu na realnym pojeździe w tym nowym systemie.

Na pytanie (w kontekście inwigilacyjnych możliwości systemu CEP2,0) „Dlaczego nasze władze resortowe tolerują oprogramowanie, gdzie czas trwania BT można wydłużyć praktycznie w nieskończoność”, p. Norbert Jezierski odpowiedział (wymijająco?), że to nie on powinien być adresatem takiego pytania.

Kolejnym prelegentem był dr inż. Jerzy Kupiec, który przybliżył nam problematykę ostatnich zmian w warunkach technicznych pojazdów – patrz: paliwa alternatywne.

Zapowiedziany kolejny inspirujący referat nie zawiódł uczestników Konferencji. Było to omówienie bezpieczeństwa biernego w pojeździe. Referującym był dr hab. inż. Grzegorz Ślaski, który unaocznił nam, co nas chroni w przypadku kolizji/wypadku w pojeździe.

Uważam, że ten wykład powinien usłyszeć/zobaczyć każdy insp. UDS w Polsce. A społeczna waga tego zagadnienia dla BRD jest na tyle istotna, że koszty tego niezbędnego przedsięwzięcia powinien pokryć Skarb Państwa. Ale (na osłodę?) powiem Wam, że problematyka obowiązkowych szkoleń dla naszego środowiska stawała jeszcze na tej Konferencji parę razy.

Potem był wykład mgr Agnieszki Kupiec na aktualne i najważniejsze tematy dotyczące ADR. Było o zmianach nazewnictwa, o nowych i prawidłowych nazwach towarów, o nowych towarach na liście, o nowych nalepkach ostrzegawczych na liście, o nowym wzorze instrukcji pisemnej i o nowym typie kontenera oraz o nowych obowiązkach przewoźnika. Czyli same nowości z bardzo ciekawą listą najważniejszych zmian, bo w formie zestawionego porównania!

A zwieńczeniem tej Konferencji było rewelacyjne wystąpienie dr inż. Ryszarda Mańczaka, który przybliżył nam przeprowadzone na Poznańskiej Politechnice naukowe badania (na koszt Skarbu Państwa), gdzie przedmiotem wielorakich analiz było nasze zawodowe środowisko, zasady funkcjonowania naszych SKP, rola BT w świetle projektu zmiany naszego PoRD, gdzie w art. 86 ust. 1 projektu ustawy PoRD dla TDT przewiduje się możliwość powtórnego badania technicznego tego samego pojazdu w terminie 2 dni.

Więc już dokonano symulacji takiej przyszłej sytuacji z wielce ciekawym (tylko dla TDT?) skutkiem. tease

W symulację tę zaangażowano kilkadziesiąt naszych SKP w Poznaniu i okolicy. Parę tych samych pojazdów w ciągu paru dni wjechało na kilkadziesiąt różnych SKP, gdzie wykonano BT w zakresie:

  • pomiaru hamulca,
  • geometrii,
  • zadymienia,
  • analizy spalin i
  • tłumienia amortyzatorów.

A zaskakujący wynik tych naukowych badań zawarty jest w zdaniu:

na każdej kolejnej SKP wyniki BT tego samego pojazdu różniły się:

  1. znacząco,
  2. bardzo znacząco lub
  3. były SKRAJNIE ODMIENNE!

 

Na naszą szczególną uwagę zasługuje także i ten znamienny fakt, że wiele naszych (?) SKP odmówiło uczestnictwa w tych badaniach, thumbsdownchoć przeprowadzający te badania dysponowali stosowną gotówką wynikającą z naszego cennika (płacił Skarb Państwa) i rzetelnie informowali, jaki jest cel tego badania technicznego.

Także wielu naszych kolegów odmówiło wykonania takiego badania, a jedną z prawdopodobnych przyczyn mogła być niewiedza, co do właściwego i zgodnego z Prawem sposobu wykonania danego BT (najczęściej geometria i zadymienie).

sad

W kuluarach Konferencji, a potem w trakcie prywatnych i mniej prywatnych rozmów na Targach Techniki Motoryzacyjnej odbyło się bardzo wiele rozmów i dyskusji na ten inspirujący temat. Stawiano tezy:

  1. od teorii spiskowych
  2. poprzez racjonalne rozważania o roli okresowych kalibracji i legalizacji urządzeń stanowiących wyposażenie naszych SKP,
  3. do odwlekanych od 10 lat i odrzucanych przez nasz (?) resort transportu koniecznych i obowiązkowych okresowych szkoleń dla naszego środowiska.

W tę przedostatnią (drugą) tezę wpisywało się wystąpienie Prezesa WSOP Jarosława Cichonie, który poinformował, że np. w Niemczech w tym roku wymienionych zostanie 50 tys. urządzeń na tamtejszym rynku SKP. Zaś w Polsce na 5 tys. SKP wymienionych zostanie w tym roku liczba (. . . – ?)1 urządzeń.

Mam nadzieję, że jeszcze będę mógł napisać o tym ciekawym spotkaniu fachowców na tej inspirującej Konferencji.

thinking

I pozdrawiając jej Organizatorów czekam już z wielką niecierpliwością na kolejne takie inspirujące spotkanie fachowców,

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

1 Zgadnijcie sami.

Loading