BZDURY W PROJEKCIE MINISTERSTWA INFRASTRUKTURY

Rate this post

Mamy po raz kolejny już bzdury w projekcie ministerstwa infrastruktury.1

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw ma rzekomo na celu pełne wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy 2014/45/UE. Faktycznie, już czas się za ten problem wziąć. Trzeba przestać już kombinować, bo to urzędnicze symulowanie dobrych intencji z jej wdrożeniem staje się już zbyt widoczne.2

W uzasadnieniu do zmian naszego PoRD pisze się o Ministrze Infrastruktury, gdy pod tym projektem podpisał się tylko nowicjusz na stanowisku sekretarza stanu, czyli Rafał Weber. Ciekawe, czy tu czasami kogoś nie chciano wprowadzić na minę?

Projekt ustawy zakłada jakieś rzekomo wielkie zmiany w systemie BT pojazdów. Ale poza wprowadzonym obowiązkiem wykonywania dokumentacji fotograficznej w celu udokumentowania BT na SKP nie ma tu nic, Nic, NIC w zapowiadanym szumnie zakresie zmian w systemie BT na SKP! A więc, to jeden wielki pic.

Reszta proponowanych zmian w tym projekcie dotyczy tylko i wyłącznie czynności kontrolnych wykonywanych w ramach nadzoru nad SKP.3 Więc przypomnijmy, że urzędnikom rzekomo chodzi o poprawę/naprawę systemu BT. Zaś nic nie robią w tym celu (poza robieniem fotek na SKP). Zamiast tego chcą przejąć nadzór nad branżą, prawdopodobnie w celu jej likwidacji w dotychczasowej formie własnościowej.

Nie wiemy dlaczego kluczowym elementem zapewniającym odpowiednio wysoki poziom przeprowadzania BT pojazdów nie może być poprawa/naprawa tego systemu, tylko przejęcie nadzoru przez TDT. W tym kolejnym już ministerialnym projekcie brak jest uzasadnienia dla takiego kierunku urzędniczych działań.

Przypomnijmy, że stan techniczny pojazdów na naszych drogach oraz ilość wypadków i kolizji spowodowanych stanem technicznym pojazdów nie uzasadnia konieczności wprowadzenia aż tak radykalnych obostrzeń.

W projekcie tym powierza się Dyrektorowi Transportowemu Dozorowi Technicznemu (TDT) kompetencje organu odpowiedzialnego za organizację, funkcjonowanie i poprawę jakości systemu badań technicznych przez wskazanie w przepisach projektu, iż Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego jest organem właściwym do:

  1. wydawania, zawieszania, przywracania i cofania świadectwa kompetencji diagnosty

  2. sprawowania nadzoru nad prawidłowością przeprowadzania BT,

  3. umieszczania cech identyfikacyjnych oraz dokonywania innych czynności insp. UDS-a związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu.

Jak wynika z pkt 3, znowu wróciła idea przejęcia części BT przez TDT pod pozorem rzekomej dbałości o jakość BT. Nie dość, że nasz Cennik stoi od 2004 r., to jeszcze chcą nam zabrać niektóre BT. Chcą nas finansowo pogrążyć!

Urzędnicy planują, że Dyrektor TDT, jako organ czuwający nad systemem zapewnienia prawidłowej jakości BT pojazdów będzie sprawował nadzór o „charakterze technicznym” nad badaniami technicznymi pojazdów, w ramach którego m.in. przeprowadzi kontrole doraźne badań technicznych na wybranej losowo SKP.4

Ponadto ten projekt zakłada także wprowadzenie przepisów określających instrumenty oddziaływania przez organy nadzoru nad systemem BT pojazdów, umożliwiające szybkie reagowania na ujawniane nieprawidłowości, a także wykonywanie działań prewencyjnych – bez określenia:

  • istoty tych „instrumentów oddziaływania”,

  • metod i sposobów oraz użytych narzędzi dla „wykonywanie działań prewencyjnych”.

Nie ulega zmianie stan prawny w zakresie wykonywania BT pojazdów przez podmioty prywatne tj. przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia SKP, jako działalności regulowanej. W ten sposób urzędnicy nie chcą też zlikwidować patologii związanej z ograniczeniem przyrostu nowych SKP w oparciu o ilościowy wskaźnik mieszkańców lub ilości pojazdów na terenie danego powiatu.

Na osłodę mamy obowiązkowe szkolenia: wstępne oraz cykliczne.5

I na tę chwilę, to tyle o kolejnym projekcie ministerialnym, ale podpisanym nie przez ministra, tylko przez sekretarza stanu.

Trzymajmy się

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – –

2 Dyrektywa 2014/45/UE powinna zostać wdrożona do porządku prawnego w terminie do dnia 20 maja 2017 r., natomiast stosowana od dnia 20 maja 2018 r.

3 czyli przedsiębiorcami prowadzącymi SKP, jak i zatrudnionymi w nich Uprawnionymi Diagnostami Samochodowymi.

4 w jej trakcie insp. UDS zatrudniony na SKP pod nadzorem pracownika TDT przeprowadzi czynności odpowiadające zakresowi przeprowadzonego BT.

5 cykliczne: przypominające i rozszerzające wiedzę z zakresu konstrukcji pojazdów oraz sposobu przeprowadzania BT (warsztaty doskonalenia zawodowego).

Loading