IDENTYFIKACJA, BT BEZ TR, POTWIERDZENIE TDT, QUADY I OGRANICZENIE DMC

5/5 - (1 vote)

Dzięki uprzejmości p. Michała Krauze z Wydziału Komunikacji i Transportu SP w Nowym Targu możemy zapoznać się z elementami prezentacji, które były omawiane na ostatniej konferencji szkoleniowej OSDS-u.

I. Identyfikacji pojazdu.

Jak się okazuje, nadal bywają z tym „problemy”, a rozporządzenie wyraźnie wymienia enumeratywnie 4 dokumenty.

Jako przykłady pokazałem potwierdzenie zgłoszenia do rejestru i certificate of title, czyli dokumenty, które nie powinny być podstawą do przeprowadzenia badania (identyfikacji).

Następnie zaprezentowałem „prawdziwy dowód rejestracyjny z USA”, czyli dokument, o istnieniu którego niektórzy nawet nie mieli pojęcia (u nas w urzędzie dokument taki mają wyłącznie właściciele pojazdów, którzy importowali je do Polski w ramach mienia przesiedlenia).

 

II. Rubryka „numer rejestracyjny” na zaświadczeniu o przeprowadzonym BT technicznym.

Powszechnie przyjęło się, że jeśli pojazd nie posiada tablic to w rubryce wpisuje się BRAK, „—” itp.. Moim zdaniem numer rejestracyjny zawarty jest przede wszystkim w DR i nie ma podstaw do nie wpisywania go w zaświadczeniu bez względu na obecność tablic rejestracyjnych. Prawda jest jednak taka, że sporo zamieszania w temacie wprowadziło pismo Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju – m.in. stąd „przepychanki” na linii SKP-WK. Reasumując – nie warto się kopać z koniem w tak błahych sprawach.

 

III. Wzór potwierdzenia TDT / uprawnionej jednostki, tj. dokument wymagany przy niektórych zmianach konstrukcyjnych.

Może on w niektórych przypadkach zostać zastąpiony odpowiednim oświadczeniem producenta. Zwróciłem uwagę na wymaganą przepisami treść oświadczenia i jako przykład wkleiłem pismo dotyczące Skody, które nie spełnia wymagań stawianych w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych (nie potwierdza prawidłowości montażu).

 

IV. „quady”, czyli czterokołowce kategorii L7e-B1 oraz ciągniki rolnicze kategorii T1b i T3b. Pojazdy te nie spełniają krajowych warunków technicznych (czterokołowce przekraczają 15 kW mocy, a ciągniki prędkość 40 km/h). Wkleiłem przepisy rozporządzeń WE nr 167/2013 i 168/2013, według których pojazdy te zostały homologowane oraz dopuszczone w Polsce do ruchu (co jest obowiązkiem wszystkich państw członkowskich).

 

V. Ograniczenie DMC.

Na koniec „ciekawostka” na prawdziwym przykładzie autobusu miejskiego. Pokazałem, że pomimo tego, że po zmianie warunków technicznych DMC autobusu może wynosić 19,5 tony, może zdarzyć się konieczność ograniczenia DMC do sumy dopuszczalnych nacisków osi, czego na pierwszy rzut oka można nie zauważyć i stwierdzić błędnie, że DMC została ograniczona wbrew przepisom.

Pozdrawiam.

Michał Krauze

Loading