NIESPRAWNE HAMULCE I ŚMIERĆ 3 OSÓB

Rate this post

Niesprawne hamulce i śmierć trzech osób.

Przed paroma dniami na internetowych stronach GITD zaprezentowano tragiczny stan tarcz hamulcowych w artykule z dnia 04.12.2020 r., pt. „Nie wymienił tarcz na czas.1

W środę (2 grudnia) na drodze krajowej nr 74 w miejscowości Werbkowice, inspektorzy z WITD w Lublinie zatrzymali ciągnik siodłowy z naczepą przewożący buraki cukrowe. Dwie z tarcz hamulcowych naczepy były zużyte i popękane (ich stan poniżej). Mogącą spowodować zagrożenie dla BRD ciężarówka została wycofana z ruchu. Zatrzymano również DR naczepy i zakazano ruchu pojazdu do czasu dokonania naprawy układu hamulcowego.2

I czytając powyższe trafiłem także na opublikowany niedawno, bo zaledwie 30 listopada 2020 r. Wyrok Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim, który zakończył długą batalię o zadośćuczynienie, bo rozpoczętą w 2013 r.

Choć ta batalia (nie tylko o zadośćuczynienie) zaczęła się już w momencie, gdy w 2003 r. doszło do wypadku, gdzie zginęły trzy osoby.3 I batalia przed Sądem Okręgowym o odszkodowanie nie była jedyną, bo wcześniej była sprawa przed Sądem Rejonowym4, a te dwie sprawy poprzedziła jeszcze sprawa przed Sądem Karnym.5

Tyle lat się to ciągnęło, tyle lat . . . . . . .

A te dwie opisane wyżej i, z pozoru różne sprawy, łączy jednak jeden ważny element: niesprawność hamulca w ciężkim pojeździe.

Bo tę sądową batalię spowodował niby (?) drobiazg, akceptowany przez niektórych z nas (?), bo ta naczepa niestety – nie miała sprawnych hamulców!

Sprawa ta ciągnęła się, niczym smród za wojskiem Napoleona, bo ubezpieczyciel nie chciał zapłacić 5.000 zł zadośćuczynienia6 Wnuczkowi, któremu w tym wypadku zabito/zamordowano Babcię przy użyciu niebezpiecznego narzędzia, jakim był ten wielki i ciężki stalowy potwór, czyli niesprawny pojazd.7

A zaczęło się właśnie od wypadku z 10 września 2003 roku w miejscowości B., gm W., ok. godz. 19.55 na wschodniej jezdni drogi krajowej (…), na której odbywał się ruch dwukierunkowy, W. F. nieumyślnie naruszył zasady BRD w ten sposób, że kierując ciągnikiem samochodowym z naczepą z niesprawnymi hamulcami, jadąc z prędkością przekraczającą o ponad 11 km/h prędkość administracyjnie dozwoloną, w rejonie skrzyżowania z drogą lokalną uderzył w prawy bok samochodu kierowanego przez S.B., (…). W konsekwencji na skutek odniesionych obrażeń śmierć na miejscu zdarzenia poniósł kierujący pojazdem S.B. i jadący z nim pasażerowie w osobach I.B. i J.S..

Posiadacz pojazdu był ubezpieczony w zakresie odpowiedzialności cywilnej w pozwanym zakładzie ubezpieczeń, zaś zamordowana w tym wypadku I.B. była Babcią wnoszącego o zadośćuczynienie, swojego Wnuczka P. B. (powoda w omawianej sprawie, który był wychowywany przez matkę oraz zmarłą tragicznie Babcię I. B.). Drugą bliską osobą tego Dziecka, która zginęła w tym wypadku był jego Chrzestny.

Sąd stwierdził m.in., cyt.:

Wskutek śmierci bliskiej osoby jaką była babcia powoda, doszło do bezprawnego naruszenia dóbr osobistych powoda P. B., w postaci więzi rodzinnych łączących go ze zmarłą. Skutkiem tego była krzywda powoda.”.

Przypomnę tylko, że powód (wnoszący sprawę) był Dzieckiem, które w chwili wypadku miało 8 lat.

I tej, i innych podobnych spraw by nie było, gdyby hamulce były sprawne. Mam tylko nadzieję, że żaden z naszych Kolegów nie był tym, który jako ostatni dopuścił ten ciągnik z naczepą do ruchu przed wypadkiem.

Mam też nadzieję, że ten opisany przypadek uświadomił i Wam także, że kary nakładane przez GITD (z winy DTD!) za taką niesprawność pojazdów są skandalicznie i rażąco niskie (i pozwólcie, że nie odniosę się do wyroku sądu karnego, w tym do wysokości kary, którą poniósł kierujący tym niesprawnym pojazdem)!

 

Trzymajmy się

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

– – – – – – – – – – –

2 Wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne w związku z wykonywaniem przewozu drogowego pojazdem posiadającym niebezpieczne usterki układu hamulcowego. Zgodnie z taryfikatorem za to naruszenie grozi śmiesznie mała kara pieniężna w wysokości zaledwie 2 tys. zł. Ponadto odpowiedzialność może ponieść zarządzający transportem w przedsiębiorstwie, gdyż odpowiada on również za należyty stan techniczny pojazdów.

3 Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim z 2013-12-05; Data orzeczenia: 5 grudnia 2013 r.; Data publikacji: 30 listopada 2020 r.; Data uprawomocnienia: 5 grudnia 2013 r.; Sygnatura:II Ca 737/13; Sąd: Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim, Wydział: II Wydział Cywilny Odwoławczy; Hasła tematyczne: Zadośćuczynienie; Podstawa prawna: art. 448 kc.

4 wyrok Sądu Rejonowego w Piotrkowie Tryb. z dnia 12 września 2013 roku, sygn. akt I C 1598/12,

5 Wyrokiem Sądu Rejonowego w Piotrkowie Tryb. z dnia 13 czerwca 2007 roku sygn. II K 490/05 W. F. został uznany winnym popełnienia zarzucanego mu czyny z art. 177 § 1 i 2 kk i na podstawie art. 177 § 2 kk wymierzono mu karę 1 roku pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej wykonania na okres 2 lat. Wyrok uprawomocnił się 21 czerwca 2007 roku.

6 Zadośćuczynienie ma za zadanie kompensację doznanej krzywdy. Roszczenie to nie ma na celu wyrównywać straty poniesionej przez członków najbliższej rodziny zmarłego, lecz ma pomóc dostosować się do nowej rzeczywistości. Ma także na celu złagodzić cierpienia fizyczne i psychiczne oraz ułatwić przezwyciężenie ujemnych przeżyć, aby w ten sposób przywrócona została równowaga zachwiana na skutek popełnienia czynu niedozwolonego.

7 Ten Sąd ostatecznie zasądził od pozwanego ubezpieczyciela (…) S.A. w Warszawie na rzecz powoda P. B. kwotę 5.000,00 zł z ustawowymi odsetkami od dnia 5.08.2012 roku do dnia zapłaty;

Loading