PONIEDZIAŁKOWO – TO I OWO

Rate this post

Poniedziałkowo to i owo. I zawsze branżowo. Czyli dwa pytania o tym:

  • czy i my tego chcemy? Bo dlaczego urzędnicy WK/starostwa uderzają w naszą branżę, gdyż nie pracują, choć my pracujemy,

  • negatywna postawa DTD i pytanie dlaczego jest ministerialne przyzwolenie na łamanie Prawa?

oraz rabaty, upusty gadżety – po raz kolejny! – niestety.

 

I. Urzędy wstrzymują rejestracje aut.

Konfederacja Lewiatan słusznie zauważa, że dalsze wstrzymywanie rejestracji samochodów uderza w naszą branżę.1 Postuluje wprowadzenie jednolitych zasad funkcjonowania wszystkich wydziałów komunikacji w Polsce, by umożliwić szybką rejestrację aut, cyt.: „Zakres ich działania jest obecnie bardzo różny. Zdecydowana większość zawiesiła działalność i nie rejestruje samochodów. Ten stan rzeczy trzeba zmienić, aby umożliwić szybką rejestracją pojazdów i pomóc w ten sposób branży motoryzacyjnej”

Dla naszych SKP szczególnie widoczny jest spadek tzw. I-OBT pojazdów zagranicznych.

Konfederacja Lewiatan w swoim komunikacie zauważa, że różne powiaty stosują w tym zakresie różną praktykę. Ale z tego faktu nie wyciąga racjonalnych wniosków, poprzestając jedynie na tym stwierdzeniu w odniesieniu do obecnej sytuacji związanej z koronawirusem. Nie potrafili spojrzeć na ten problem szerzej, aby zauważyć szkodliwość tej zróżnicowanej samorządowej praktyki także dla „czasów normalnych”, w tym przed i po koronawirusie.

Bo my wiemy od bardzo wielu lat o tej szkodliwej – z punktu widzenia Państwa Prawa – praktyce poszczególnych jednostek samorządowych, jakby rozbiory nadal trwały i każdy zabór obowiązywały różne prawa (urzędnicy WK nadal wiszą na garnuszku Prus, Austrii i Rosji?).

Trudno się nie zgodzić z postulowanym tu rozwiązaniem problemu polegającym na szerokim wprowadzeniu do działania starostw komunikacji on-line, która poprawi tę szkodliwą powiatową praktykę. Ale to pomoże tylko na czas koronawirusa, który nie będzie szalał wiecznie. A co potem?2

 

II. Negatywna postawa DTD na czas koronawirusa.

Newsletter nr 11(478)/2020 Nowoczesnego Warsztatu zawiera wywiad pt. „Badania techniczne pojazdów w dobie pandemii. Jak wyglądają?” [WYWIAD]3 Ten wywiad z pracownikiem ITS (Instytut Transportu Samochodowego) Pawłem Dziedziakiem dość ciekawie przeprowadza Piotr Łukaszewicz z NW. Bo stawia pytanie, na które przedstawiciel ITS wyraźnie unika odpowiedzi udając, że nie zna obowiązującego nas prawa i nie chcąc się komuś narazić (urzędniczym układom w DTD?). Bo łamania Prawa nie wolno uzasadniać sytuacją wyjątkową, NIGDY!.

Mamy tu odważne pytanie o zgodność z Prawem zalecanej na czas koronawirusa praktyki, gdy realizujemy w ten sposób postulat naszego (?) resortu transportu (DTD) i zezwalamy naszym kontrolowanym klientom na pozostawanie w swoim pojeździe w trakcie BT na SKP.

Zawsze powtarzam, że ryba psuje się od głowy. Nasi urzędnicy ministerialni zamiast zaleceń polegających na łamaniu Prawa powinni na ten czas dokonać krótkiej i łatwej korekty obowiązujących nas przepisów i . . . – po sprawie. Ale oni w swoich zaleceniach wybrali dla nas wariant polegający na łamaniu Prawa (sic!). Zrobienie tej prawnej korekty przerosło ich inżynierskie możliwości intelektualne.

Ten fakt ilustruje szersze zjawisko, z którym od lat mamy do czynienia w DTD, tj. ich braku poszanowania dla praworządności (niekonstytucyjność naszych przepisów, ich niespójność z katalogiem innych Praw, tolerowanie sprzecznych interpretacji i zróżnicowanej praktyki).

 

III. Rabaty, upusty gadżety – po raz kolejny! – niestety.

Zadzwonił w tej sprawie nasz Kolega. W toku tej telefonicznej rozmowy wykluł się pomysł, aby wspólnie spróbować zbudować „czarną listę” tych i takich SKP, które udzielają rabatów, upustów i gadżetów. A następnie listę tę opublikować – co Wy na to?

Mi to obojętne, możemy to opublikować. Ale najpierw trzeba taką listę zbudować. A to się nie obejdzie bez Waszego współdziałania w tej sprawie.

Tak więc, jeśli jesteście tym zainteresowani, to zapraszam do przysyłania mi na internetowy adres: [email protected] danych takich SKP z zaznaczeniem:

  • adresu,

  • danych kontaktowych (koniecznie telefonicznych),

  • info, czy rabaty, upusty lub gadżety są uwzględniane na paragonach lub fakturach.

I trzymajmy się

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

1 Regulacje prawne przyjęte w specustawie dotyczącej COVID-19 przewidują możliwość zawieszenia biegu administracyjnych terminów procesowych, również tych przewidzianych na załatwienie sprawy administracyjnej w terminie. To powoduje, że WK, które rejestrują samochody, mogą zawieszać działalność.

Loading