PRAKTYKI FIRM TRANSPORTOWYCH

Rate this post

Praktyki firm transportowych.1

WSA w Białymstoku w dniu 22 października 2020 roku rozpatrywał sprawę ze skargi prowadzącej firmę transportową M. P. (pod nazwą: P.M.T. w miejscowości Ł.) na decyzję GITD z czerwca 2020 r. Szefowej tej firmy nie podobała się nałożona kara finansowa . . . .

W marcu 2020 r. WITD nałożył na tę firmę transportową karę pieniężną w kwocie 2.000 zł, albowiem w wyniku przeprowadzonej w styczniu 2020 roku kontroli pojazdu marki S. z naczepą marki S., stanowiącego własność M.P i wykorzystywanego do wykonywania transportu drogowego rzeczy.2

Przeprowadzona w trakcie kontroli ocena stanu technicznego naczepy ciężarowej wykazała nadmierne zużycie z zewnętrznej strony bieżnika opony znajdującej się na drugiej osi z prawej strony, co doprowadziło do odsłonięcia kordu i przerwania stalowego opasania opony w dwóch miejscach. Usterka ta została zakwalifikowana jako niebezpieczna.3

Jak zeznał w toku czynności kontrolnych kierowca J.A., kierownictwo jego firmy nie reagowało w sposób należyty na zgłaszane przez niego usterki w ww. naczepie ciężarowej.

Pouczony o odpowiedzialności karnej za zeznawanie nieprawdy lub zatajenie prawdy kierowca J.A. zeznał, że:

  • zgłaszał swojemu przełożonemu konieczność wymiany trzech opon w przedmiotowej naczepie, jednakże ta, w której stwierdzono uszkodzenia, nie została wymieniona,

  • poza nim, stan techniczny pojazdów sprawdza przedstawiciel kierownictwa firmy, jednakże nie potrafił wskazać daty, w której ostatni raz sprawdzany był stan techniczny naczepy,

  • w przypadku stwierdzenia przez niego usterek zgłasza je swojemu przełożonemu, jednakże naprawy nie zawsze wykonywane są od razu. Odnosząc się natomiast do innej ze stwierdzonych w toku kontroli usterek, tj. usterki układu adblue (SCR), podał, że zgłaszał ją skarżącemu około miesiąca wcześniej, jednakże otrzymał komunikat zwrotny, że „jest to jego [szefa] sprawa”.

Firma transportowa zaskarżyła tę decyzję WITD. Na swoje usprawiedliwienie przedłożyła do akt zaświadczenie o przeprowadzonym BT pojazdu, które jednak zostało wykonane dopiero tydzień po tej kontroli drogowej, (tj. 7 lutego 2020 r.). Był to wystarczający czas na wymianę wadliwej opony.

Ale GITD podtrzymał wcześniejszą decyzję WITD, bo przemawiały za jej zastosowaniem dowody, a między innymi protokół oględzin oraz dokumentacja fotograficzna i zeznania kierowcy oraz protokół kontroli, który został podpisany bez zastrzeżeń przez tego kierowcę prowadzącego pojazd w dniu kontroli.

Firmie transportowej nie wystarczyły te argumenty i wniosła skargę do WSA argumentując m.in., że:

  • sformułowania zawarte w protokole przesłuchania kierowcy zawierają nieprawdziwe treści, bowiem kierowca był w trakcie kontroli rzekomo zastraszany przez kontrolerów, którzy wykorzystując swoją pozycję, sugerowali mu odpowiedzi,

  • stwierdzone podczas kontroli naruszenie nie miało miejsca, bowiem stan opony nie kwalifikował się jako zagrażający BRD, a dokonana przez kontrolerów WITD ocena organoleptyczna była subiektywna,

  • kierownictwo firmy transportowej nie przyczyniło się do powstania tych naruszeń, albowiem kierowca samoistnie dokonał wyboru pojazdu z placu, za co został zresztą ukarany karą nagany.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku uznał, że ta skarga firmy transportowej nie zasługuje na uwzględnienie.

Słusznie zaakcentowano sprzeczności w wyjaśnieniach składanych przez przedstawiciela firmy transportowej. Z jednej bowiem strony twierdzi, że w momencie wyjazdu z bazy w dniu w dniu kontroli przedmiotowa opona była w dobrym stanie technicznym, tj. umożliwiającym jazdę i nie stanowiącym zagrożenia dla BRD (w oparciu o co skarżący kwestionuje prawidłowość ustaleń kontrolnych), z drugiej zaś, ukaranie kierowcy w lutym 2020 r. karą nagany za wykonywanie przewozu drogowego pojazdem posiadającym niebezpieczne usterki, świadczy o tym, że firma transportowa w istocie zgadza się z ustaleniami kontroli, bowiem przyznaje, że przedmiotowa naczepa w chwili rozpoczęcia przewodu drogowego posiadała wady fizyczne, które dyskwalifikowały ją z ruchu drogowego i tym samym z jazdy.

A mnie zastanawia ta zapalczywość, z jaka kierownictwo tej firmy transportowej walczyło w tej przegranej z góry sprawie. Zamiast spuścić pokornie głowę i przeprosić za tworzenie realnego zagrożenia dla BRD swoimi codziennymi decyzjami, to walczyli z zapalczywością godną lepszej sprawy. A rzecz dotyczyła kary, której wysokość wynosiła zaledwie 2.000 zł. Co to za pieniądze dla firmy transportowej? Przecież ta kara powinna być o wiele wyższa, gdy o wiele wyższy był koszt tej sądowej sprawy.

Przecież ta sprawa to ilustracja pieniactwa prawnego w najczystszej formie!

Mam też nadzieję, czy ta sprawa nauczyła czegoś kierownictwo tej firmy transportowej.

Dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

1 II SA/Bk 584/20 – Wyrok WSA w Białymstoku; Data orzeczenia: 2020-10-22; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2020-08-25; Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku; Symbol z opisem: 6037 Transport drogowy i przewozy; Skarżony organ: GITD; Treść wyniku: Oddalono skargę;

2 działając na podstawie art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. 2019, poz. 2140 ze zm., dalej: „u.t.d.”) oraz lp. 9.2. załącznika nr 3 do u.t.d. zawierającego wykaz naruszeń obowiązków lub warunków przewozu drogowego, o których mowa w art. 92a u.t.d., wysokości kar pieniężnych za poszczególne naruszenia, a w przypadku niektórych naruszeń numer grupy naruszeń oraz wagę naruszeń (dalej: „załącznik nr 3”), organ zakwalifikował powyższe naruszenie jako wykonywanie przewozu drogowego pojazdem posiadającym usterkę lub usterki układu hamulcowego, połączeń układu kierowniczego, kół, opon, zawieszenia, podwozia lub innego wyposażenia, zakwalifikowane jako niebezpieczne, nakładając za nie karę w wysokości 2.000 zł.

3 zgodnie z § 5 ust. 7 pkt 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz.U. 2019, poz. 2141, dalej: „rozporządzenie MSWiA”)

Loading