DTD O UWAGACH DO UC48

Rate this post

DTD o zmianach w UC48, czyli dwa zdania o fotkach na SKP, o ponownym BT po skardze klienta oraz o opłacie dodatkowej po terminie BT.1

I. Foto na SKP zdaniem naszego (?) resortu transportu.

Albowiem, w art. 1 w pkt 7 w lit. b projektu ustawy proponuje się, aby obecność pojazdu na BT podlegała dokumentowaniu fotograficznemu (bryła pojazdu z dwóch przekątnych z przodu i z tyłu oraz wskazanie drogomierza). Jak wskazuje się w uzasadnieniu projektu ustawy „takie rozwiązanie pozwoli na identyfikację i weryfikację, czy dany pojazd faktycznie został poddany badaniu technicznemu”.

Obowiązek wykonywania dokumentacji fotograficznej każdego pojazdu poddanego BT i archiwizacja tej dokumentacji przez 5 lat od dnia badania sprawi, że znikną patologie jakie zdarzają się w Polsce w postaci braku faktycznego wykonywania badań technicznych (BT), a nawet braku obecności samych pojazdów na stacji kontroli pojazdów, które jednak uzyskują wynik pozytywny.

Nie tylko dokumentacja fotograficzna będzie stanowiła dowód, że pojazd został poddany BT, ale także szereg ustaleń organu nadzoru nad prawidłowością przeprowadzania badań technicznych.

Dokumentacja fotograficzna wskazania drogomierza potwierdzi odczyt licznika w momencie przebiegu pojazdu, który diagnosta wpisuje do zaświadczenia o przeprowadzonym BT pojazdu. Zamiast cyfrowego „podpisania” zdjęcia przez datę i godzinę jego wykonania projektowany art. 81 ust. 12b został doprecyzowany, że dokumentacja fotograficzna powinna zawierać informacje o dacie i godzinie wykonania. Dokumentacja fotograficzna zostanie powiązana z numerem z rejestru badań technicznych prowadzonym przez podmiot prowadzący stację kontroli pojazdów.

Mając na uwadze, iż § 5 ust. 4 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania BT pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach określa, że dane i informacje o wykonanych BT pojazdów i innych czynnościach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu niezwłocznie po ich wykonaniu zamieszcza się w rejestrze i przechowuje się w nim przez okres 12 miesięcy, a po upływie tego okresu dane i informacje archiwizuje się na nośniku informatycznym i przechowuje przez okres 5 lat, zasadne jest wprowadzenie przechowywania dokumentacji fotograficznej przez okres 5 lat.

II. Ponowne BT pojazdu po wniesieniu skargi klienta – zdaniem DTD.

Albowiem, w dodawanym art. 81c ustawy – Prawo o Ruchu Drogowym w ust. 1 i 2 wskazuje się, iż właściciel pojazdu może w terminie 2 dni przedstawić pojazd do ponownego BT – na SKP, na której przeprowadzono pierwotne badanie.

W ust. 6 wskazuje się, iż właściciel pojazdu może w terminie 2 dni przedstawić pojazd do ponownego BT – na SKP, na której przeprowadzono pierwotne badanie.

W ust.6 wskazuje się, iż ponowne BT przeprowadzane jest w obecności pracownika TDT.

Zmianie uległa koncepcja przeprowadzania ponownego BT (badania technicznego). Ponowne BT będzie przeprowadzane na SKP, na której zostało przeprowadzone pierwotne badanie techniczne. W związku z tym, procedura przeprowadzania ponownego BT została zmieniona i uzupełniona o brakujące przepisy, w tym o uzgodnienie terminu ponownego badania technicznego z właścicielem lub posiadaczem pojazdu.

W projektowanym art. 81c zrezygnowano z powierzenia wydania zaświadczenia o przeprowadzonym BT pracownikowi TDT (Transportowego Dozoru Technicznego

 

III. Opłata dodatkowa po terminie OBT – zdaniem naszego (?) resortu transportu.

Zgodnie z art. 83 ust. 1aa ustawy – Prawo o RD, opłata dodatkowa będzie naliczana, jeżeli BT pojazdu będzie wykonane po upływie 30 dni od wyznaczonej daty tego badania. W takiej sytuacji termin kolejnego badania będzie liczony od dnia badania, a nie terminu wyznaczonej daty tego badania.

Powyższe stawia w niekorzystnej sytuacji tych posiadaczy pojazdów, którzy zapobiegawczo wykonają BT jeszcze przed wyznaczoną datą tego badania.

Projekt ustawy wprowadza możliwość dokonania OBT (okresowego badania technicznego) w terminie nie wcześniejszym niż 30 dni przed wyznaczoną datą BT. Wówczas termin następnego OBT zostanie uznany za badanie techniczne wykonane w wyznaczonej dacie. W takim przypadku właściciel lub posiadacz pojazdu przedstawiający pojazd z przyczyn niezależnych (np. wyjazd) do 30 dni przed wyznaczoną datą BT, nie traci dotychczasowego wyznaczonego terminu badania technicznego. Jednocześnie wykonanie OBT wcześniej niż 30 dni przed wyznaczoną datą BT oraz później niż 30 dni po wyznaczonej dacie badania technicznego powoduje, że termin następnego badania technicznego (NBT) liczy się od daty przeprowadzenia tego badania.

Loading