Jak działa katalizator i jakim ulega awariom?

2.3/5 - (3 votes)

Emisja spalin to jeden z głównych problemów motoryzacji, z którym inżynierowie próbują sobie poradzić od wielu lat. Aktualnie jednym z działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza jest montaż w samochodach katalizatorów. Dzisiaj wyjaśniamy, czym są te urządzenia i jak działają. Kiedy ulegają awariom i jak sobie z nimi radzić?

Co to jest katalizator?

Katalizator samochodowy to niewielkie urządzenie, którego zadaniem jest oczyszczanie spalin samochodowych. Aktualnie przepisy nakazują jego montaż zarówno w samochodzie z silnikiem benzynowym, jak i w dieslu. Każdy katalizator wygląda nieco inaczej, jednak zasadniczo jest to coś na kształt wydłużonej, metalowej puszki. Rzeczywiście obudowa urządzenia przeważnie wykonana jest z metalu. Stanowi ona zabezpieczenie przed uszkodzeniami mechanicznymi, a przede wszystkim termicznymi. 

Rdzeń katalizatora samochodowego również wykonuje się zwykle z materiałów metalowych, choć można też spotkać modele ceramiczne. Wnętrze rdzenia wypełniają kanaliki wyłożone czynnikiem roboczym, bezpośrednio odpowiedzialnym za oczyszczanie spalin. Obecnie są to zwykle metale szlachetne, takie jak platyna czy pallad. Wykorzystywany bywa również rod. Właściwości tych metali sprawiają, że wchodzą one w reakcje ze szkodliwymi pierwiastkami zawartymi w spalinach samochodowych. W wyniku tych reakcji dochodzi do neutralizacji spalin. Ponadto system oczyszczania spalin, część z nich prowadzi z powrotem do układu dolotowego, a tym samym do silnika.

 

Katalizator i jego awarie

Reaktor katalityczny, jak również nazywa się katalizator, to urządzenie narażone na wiele niebezpieczeństw. Przede wszystkim pracuje on w bardzo wysokiej temperaturze. Jest to warunek skuteczności działania katalizatora, przez co też montuje się go zwykle na kolektorze wylotowym, a nie tak jak kiedyś, na rurze wydechowej, gdzie temperatura spalin jest nieco niższa. Jednak wysoka temperatura w połączeniu z działaniem niebezpiecznych substancji zawartych w spalinach, z czasem mogą doprowadzić do przepalenia kanalików. Przepaleniu może ulec również obudowa urządzenia, jednak dotyczy to raczej tańszych, niższej jakości części. Problemem może być też zatkanie kanalików wskutek gromadzenia się nadmiernej ilości zanieczyszczeń. 

W przypadku, gdy katalizator nie działa prawidłowo, można spróbować poddać go regeneracji. Niemniej jednak rozwiązanie to sprawdza się w zasadzie tylko w przypadku zatkania. Jeżeli awaria jest poważniejsza, niezbędna jest wymiana elementu. Kiedy potrzebny jest nowy katalizator, warto odwiedzić stronę Ucando.pl. Sklep oferuje szeroki wybór reaktorów katalitycznych o potwierdzonej jakości.

Loading