MOTOROWER JEDNAK NIE JEST MOTOROWEREM?

Rate this post

Motorower zawsze jest motorowerem?

Wygląda na pozór, że to sprawa jakich wiele. NSA po rozpoznaniu 24 lutego 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej I. L. od wyroku WSA w Gliwicach z 8 czerwca 2018 r. sygn. akt II SA/Gl 1105/17 w sprawie ze skargi I. L. na decyzję SKO w K. z października 2017 r. w przedmiocie odmowy rejestracji pojazdu oddala skargę kasacyjną.1

Ale wystarczy odrobina cierpliwości, aby przekonać się, że ta sprawa jest jednak ciekawa, bo dotyka jakości naszej pracy na SKP.

Otóż jeden z naszych klientów poskarżył się najpierw do Prezydenta Miasta M., potem do SKO w K., a potem jeszcze do WSA w Gliwicach. I nie odpuszczał, choć wszędzie spotykał się z odmową pozytywnego (dla niego i po jego myśli) załatwienia tej sprawy. W ten sposób sprawa ta trafiła (bez sensu!) aż do NSA w Warszawie.

Wszystkie te w/w instytucje odmówiły mu rejestracji pojazdu, jako motorower, który był przecież już wcześniej zarejestrowany, jako . . . . ., no . . . . ., no tego, no jako . . . . . .- motorower (sic!).

Wielu z Was pomyśli zaraz, a co w tym złego, żeby motorower zarejestrować, jako motorower?

A jednak, bo de facto to nie był motorower, tylko . . . . – quad!2

  1. A ja się zastanawiam się, jak można pomylić motorower z quadem?

Składający te skargi w uzasadnieniu wskazał, że pojazd będący przedmiotem postępowania w chwili składania wniosku był zarejestrowany jako motorower, co potwierdził organ II instancji. Ponadto wskazał również na znajdujące się w aktach sprawy trzy zaświadczenia uprawnionego diagnosty samochodowego o przeprowadzonych BT tego pojazdu pojazdu z 2017 r., w których kolejno:

  • nie kwalifikowano rodzaju pojazdu,

  • kwalifikowano go jako „motorower”,

  • i wreszcie zakwalifikowano go jako pojazd „samochodowy inny” – po urzędniczej interwencji.

NSA orzekł, że ta skarga kasacyjna nie ma usprawiedliwionych podstaw. Wskazywane przez skarżącego okoliczności kilkukrotnej rejestracji przedmiotowego pojazdu jako motorower, niezależnie od tego, że słusznie mogą rodzić u skarżącego poczucie braku zaufania do działań administracji publicznej, nie mogą jednak mieć wpływu na prawidłową klasyfikację dokonaną przez organy w kontrolowanym postępowaniu.3

Akta administracyjne sprawy wskazują, że wszystkie okoliczności istotne z punktu widzenia ustalenia rodzaju pojazdu podlegającego rejestracji zostały wyjaśnione. W trakcie prowadzonej procedury rejestracji pojazdu organy dokonały rutynowego sprawdzenia na portalu Instytutu Transportu Samochodowego, co do prawidłowości klasyfikacji rodzaju pojazdu. Jednocześnie wystąpiły do Okręgowej SKP w T. o złożenie wyjaśnień co do treści wydanego zaświadczenia, potwierdzającego przeprowadzenie BT pojazdu i sklasyfikowania tego pojazdu jako motorower.

W czerwcu 2017 r. Nasz kolega uprawniony diagnosta samochodowy przesłał pisemne sprostowanie treści wydanego w maju 2017 r. zaświadczenia, określając rodzaj pojazdu jako „pojazd samochodowy inny”.

Więc w sierpniu 2017 r. wpłynęła decyzja Starosty S. uchylająca decyzję o rejestracji przedmiotowego pojazdu i uznająca, że pojazd został zarejestrowany niezgodnie z obowiązującym w dacie rejestracji stanem prawnym. Tak poczynione ustalenia pozwoliły organom na prawidłowe przyjęcie, że pojazd, o którego zarejestrowanie wnioskuje skarżący, to pojazd silnikowy, czterokołowy – „samochodowy inny”.4

NSA zaakcentował, że według obowiązującego w dacie rejestracji pojazdu rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach tego typu pojazd należało zakwalifikować jako „pojazd samochodowy inny”, czterokołowiec lekki. Wobec powyższego prawidłowo organy odmówiły zarejestrowania pojazdu jako motorower, a Sąd I instancji prawidłowo te ustalenia zaaprobował.

A ja się zastanawiam, jak to się mogło stać, że nasz kolega aż tak bardzo pomylił się?

Jak myślicie, o co tu mogło chodzić?

Jak to świadczy o naszym zawodzie i o naszych umiejętnościach?

Pyta i pozdrawia

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

1 I OSK 3506/18 – Wyrok NSA; Data orzeczenia: 2021-02-24; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2018-09-12; Naczelny Sąd Administracyjny; Symbol z opisem: Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Sygn. Powiązane: II SA/Gl 1105/17 – Wyrok WSA w Gliwicach z 2018-06-08 oraz I OZ 254/18 – Postanowienie NSA z 2018-03-16; Skarżony organ: Samorządowe Kolegium Odwoławcze; Treść wyniku: Oddalono skargę kasacyjną;

2 Organ uznał, że pojazd nie może być sklasyfikowany jako motorower, gdyż zgodnie z obowiązującymi w dacie rejestracji przepisami art. 2 pkt 46 P.r.d. i rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. z 2016 r. poz. 1088 ze zm.), jest to pojazd „samochodowy inny” – pojazd silnikowy, czterokołowiec lekki.

3 Prawidłowo bowiem Sąd I instancji wskazał, że nie można tolerować fikcji prawnej służącej jedynie omijaniu przepisów o konieczności posiadania uprawnień do kierowania pojazdami określonej kategorii. Pojazd może być zarejestrowany w razie spełnienia wszystkich przesłanek, ale zgodnie z jego kategorią rodzajową. Natomiast właściwe sklasyfikowanie pojazdu podlegającego rejestracji należy do organów administracyjnych.

4 Ten fakt został również potwierdzony przez naszego kolegę – uprawnionego diagnostę samochodowego w wydanym ponownie zaświadczeniu o przeprowadzonym BT.

Loading