TO I OWO TYLKO BRANŻOWO

Rate this post

To i owo, ale zawsze branżowo. Czyli jeszcze raz „diagnosta sprzeda samochód” oraz o majowej akcyzie na pojazdy . . . . . – ciężarowe do 3,5 DMC?

 

I. „Diagnosta sprzeda samochód”.

W ciągu ostatnich paru miesięcy kilka razy pisałem już o tej trudnej problematyce związanej z naszą wiarygodnością zawodową – https://www.diagnostasamochodowy.pl/2020/to-i-owo-zawsze-branzowo-2/

Przypomnę tylko, że chodzi o przypadki sprzedaży pojazdów za pośrednictwem internetu przez naszych kolegów, którzy podnoszą wiarygodność sprzedawanych pojazdów umieszczając w anonsie sprzedażnym dodatkowej informacji o tym, że oni/on jest „diagnostą”. To niewątpliwie dodatkowo napędza sprzedaż, bo podnosi wiarygodność sprzedającego.

Ale mamy tu do czynienia z nadużyciem tej sytuacji, gdy są tak istotne uwagi do stanu technicznego takiego pojazdu (cofnięty licznik). Obiecałem Wam informację o postępach w tej sprawie. Otóż kolega sprzedający ten samochód pod hasłem „diagnosta sprzeda” odrzucił propozycję ugody. W ten sposób – niestety! – sprawa ta znajdzie swój epilog już tylko w Sądzie.

Piszę o tym z przykrością, bo w ten sposób to jeszcze dość długo potrwa – wszyscy znamy terminy sądowe, które zaaplikował nam od 6 lat obecny rzad w ramach tzw. „dobrej zmiany”.

 

II. Akcyza od . . . . – ciężarówek?

Na problem ten zwrócił mi/nam uwagę dzwoniący do mnie Kolega (dziękuję). Istotą czekających nas zmian jest fakt, że rząd PiS-u postanowił wyeliminować nieprawidłowości w opodatkowaniu samochodów osobowych, począwszy od 1 maja 2021 r.

Ustawa przewiduje wprowadzenie nowych obowiązków w stosunku do samochodów ciężarowych oraz specjalnych (np. pojazdów pomocy drogowej), o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Dotyczy to aut sprowadzanych z Unii Europejskiej oraz wyprodukowanych w kraju. Przy rejestracji takich samochodów potrzebny będzie dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy. Rozwiązania to ma zahamować praktykę polegającą na sprowadzaniu z krajów UE samochodów osobowych i rejestrowaniu ich jako samochody ciężarowe lub specjalne, aby uniknąć płacenia akcyzy.1

Chodzi tu także o dodatkowe opodatkowanie akcyzą dokonywania zmian konstrukcyjnych, które ostatecznie skutkują tym, że przywożony do kraju pojazd samochodowy wcześniej już zarejestrowany (jako ciężarowy i nie podlegający akcyzie) zamienia się w samochód osobowy.

Wiceminister finansów Jan Sarnowski zapewnił, że nowe rozwiązania nie rozszerzają katalogu pojazdów podlegających opodatkowaniu na samochody kempingowe, gdyż takie auta już teraz objęte są podatkiem akcyzowym. Chyba, że mamy do czynienia z przypadkami omijania opodatkowania poprzez przerabianie samochodu ciężarowego sprowadzonego bez akcyzy do Polski, już zarejestrowanego w Polsce na kampera, czyli na samochód osobowy. Wtedy opodatkowanie się nie pojawia i mamy do czynienia z nieuczciwą konkurencją pomiędzy podmiotami, które sprowadzają kampery do Polski a pomiędzy podmiotami, które sprowadzają samochody ciężarowe, przerabiają je na miejscu i akcyzy nie płacą.2

A dzwoniący do mnie/do nas Kolega oczywiście ma rację, że :

  • powinniśmy informować o powyższym wszystkich naszych klientów, a w szczególności tych wszystkich, którzy jeszcze w tym roku po 1 maja będą chcieli dokonywać jakichś zmian konstrukcyjnych, o których wyżej mowa,

  • musimy poważnie zastanowić się, czy brać udział w takim procederze uszczuplania należności podatkowych i łamania w tym zakresie Prawa, gdy bierzemy udział w takich zmianach konstrukcyjnych. Teoretycznie może się to zakończyć pozbawniem nas uprawnień.

Trzymajmy się

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

1 Zmianie ma ulec również system uzyskiwania oraz cofania zezwoleń akcyzowych. Nowe przepisy mają dodatkowo umożliwić prowadzenie działalności na podstawie posiadanych zezwoleń akcyzowych, pomimo powstania zaległości w podatkach, pod warunkiem złożenia odpowiedniego zabezpieczenia.

Loading