WALORYZACJA CENNIKA – DEBATA

Rate this post

1. Dyrektor Andrzej Bogdanowicz1 o cennika BT.2

Ja bym nie chciał, aby na tym placu boju pan prezes Zbylut został sam. Ale ewidentnie z wypowiedzi przedstawicieli obydwu resortów widać taka pozycję bardzo asekuracyjną. Resort finansów, jako współodpowiedzialny za wydanie tego rozporządzenia także nie powinien oczekiwać na inicjatywę tylko i wyłącznie ze strony ministra infrastruktury, bo warunki ekonomiczne prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorców, to jest także sprawa resortu finansów. Im więcej podatków zapłacimy, tym łatwiej będzie Budżetem zarządzać. I to jest pewne. Dlatego być może potrzebna jest tutaj będzie mobilizacja, czy inspiracja także z tej strony.

Natomiast ze strony ministerstwa infrastruktury ja tutaj nie będę ukrywał, ani nie będę szczędził ostrych słów. Bo mamy tu do czynienia ewidentnie z szantażem branży: jeżeli pozwolicie wdrożyć Dyrektywę w takim kształcie jak sobie życzymy i tak, żeby was wykończyć, to ewentualnie zajmiemy się analizą opłat.

To jest niedopuszczalna sytuacja.

Zostało już ustalone na tym spotkaniu i potwierdzone, że wdrożenia Dyrektywy nie ma nic wspólnego z opłatami za BT, któr nie są waloryzowane, nie są podnoszone od 17 lat. I nie można tutaj szantażować branży, że wdrożenie Dyrektywy otworzy drogę do podwyżek za BT. To jest niedopuszczalne.

Dziękuję.

2. Prezes Roman Kantorski z Polskiej Izby Motoryzacji (PIM).

Oczywiście, ja też zdaję sobie sprawę, że te stawki są anormalne, finansowe i dla przedsiębiorcy. I pamiętam, że jak tutaj pracowałem przez wiele lat z panem Zbylutem i współpracowałem z Polską Izbą Stacji Kontroli Pojazdów, to naprawdę należało by to rozważnie rewaloryzować.

Ja rozumiem, że to przed 17-tu laty ta stawka była opisana i opracowana technicznie z uwzględnieniem kosztów prowadzonej działalności gospodarczej na Stacjach Kontroli Pojazdów. A dzisiaj rozmawiamy tylko o rewaloryzacji inflacyjnej. Czyli w takim razie, czy tamta stawka zawierała inflację na 5 lat do przodu, czy na 10 lat do przodu? Czy też była taka, że w danym momencie odpowiadała kosztom? Bo jeśli tak właśnie jest, to należy jej się rewaloryzacja. To tyle. (…).

I jeszcze jedna rzecz, o której zapominamy przez cały czas. Pamiętajmy, że ileś lat temu wycofano pierwsze BT samochodu używanego z zagranicy. To zabrało bardzo duże pieniądze SKP. Bo jeżeli samochodów takich było milion, to wymagało miliona BT, aby je dopuścić do ruchu w Polsce. To badanie zostało wycofane ze względów unijnych. (…). Zostały w ten sposób pomniejszone dochody SKP.

Dziękuję bardzo.

3. Prezes Adam Małyszko, Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów – FORS.

Ja myślę, że rzeczywiście tu jest aspekt polityczny. Bo ten projekt, który przez 3 lata jest rozpatrywany, o przeniesieniu nadzoru ze starostwa do TDT, finansowany stawką w przypadku spóźnienia się z OBT, gdyby tą stawkę podnieść do 150 zł lub do 300 zł, to mogłaby budzić sprzeciw społeczny. W związku z tym rozumiem tutaj ministerstwo, że chciałoby tutaj przy tych niskich stawkach tą ustawę przeprocedować. (…).

Natomiast zgadzam się z branżą, że albo ta stawka 17 lat temu była tak wysoka i tak przeszacowana, że rzeczywiści były i różne prezenty, i gadżety, i różne zachęty, żeby tylko ktoś na taką stację przyjechał.

Lub dzisiaj, ta stawka jest stawką głodową. A gdy w pierwszy półroczu inflacja jest tak duża, a w drugim półroczu będzie jeszcze gorzej, to zarżniecie branżę! (…).

Można pójść dalej, żeby SKP robiły za darmo. Też można pójść w taką stronę.

 

Dziękuję.

– – – – – – – – – – –

Na podstawie: https://www.youtube.com/watch?v=ua7zs419WMA

– – – – – – – – – –

1 Dyrektor Generalny, Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego.

2 Skróty tekstu, wytłuszczenia i podkreślenia są moje – dP.

Loading