BŁĘDNE DECYZJE W WK UM GDAŃSK?

Rate this post

Brak urzędniczych kompetencji w WK Gdańsk, czy próba naprawy systemu BT?

To było na rozprawie w dniu 16 października 2025 r., gdy WSA w Gdańsku rozpatrywał sprawę ze skargi M.P. na decyzję SKO w Gdańsku z 16 lipca 2025 r. nr SKO Gd/1877/25 w przedmiocie czasowej rejestracji w celu wykonania tzw. „pierwszego” I-OBT na terenie RP1 i uchylił decyzję urzędników WK/starostwa oraz SKO. Czy WSA wykazał tym samym na ich merytoryczną niekompetencję?2

Chodziło w tej sprawie o Prezydenta Miasta Gdańska, który odmówił M. P. czasowej rejestracji pojazdu marki „Kimadan” w celu dokonania jego I-OBT. Uzasadnieniu dla wydania tej decyzji był fakt, że zabrakło wszystkich dokumentów wymaganych prawem do zarejestrowania pojazdu zgodnych z art. 72 ust. 1 ustawy PoRD.

Okazało się, że M. P. (skarżący, strona) wystąpił ze stosownym wnioskiem WK w dniu 13 lutego 2025 r., załączając:

  1. umowę kupna/sprzedaży używanego pojazdu z dnia 5 lutego 2025 r.,

  2. oświadczenie o braku TR (tablic rejestracyjnych) pojazdu sprowadzonego z zagranicy z dnia 11 lutego 2025 r.,

  3. oświadczenie o dacie sprowadzenia pojazdu z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej z dnia 11 lutego 2025 r.,

  4. oświadczenie o miejscu zamieszkania z dnia 11 lutego 2025 r.

WK pismem z dnia 13 lutego 2025 r. wezwał M. P. (stronę) do uzupełnienia w/w dokumentów w terminie 30 dni od daty otrzymania wezwania.

Pismem z 14 lutego 2025 r. M. P. (strona) ustosunkowała się do powyższego wezwania i wyjaśniła, że kontaktowała się ona z DTD (Departament Transportu Drogowego) w Ministerstwie Infrastruktury i uzyskała informację, że:

  • przepisy dotyczące rejestracji pojazdów sprowadzonych z terytorium państw członkowskich UE nie uległy w ostatnim czasie zmianie,

  • zmiany dotyczą wyłącznie pojazdów sprawdzonych spoza UE i organ rejestrujący nie ma podstaw prawnych do odmowy rejestracji przedmiotowej przyczepy biorąc pod uwagę fakt, że przyczepa ta nie podlega obowiązkowi rejestracji w kraju jej pochodzenia.

Ja uważam, że DTD nie można wierzyć, bo oni znani są z tego, że raczej psują niż naprawiają naszą branżę. I sam nie wiem, czy brak homologacji dla pojazdu wyprodukowanego w UE nie jest lub nie powinien być przeszkodą do jego zarejestrowania?

Prezydent/WK argumentował, że:

  1. jedynym dokumentem potwierdzającym fakt, że przedmiotowy pojazd został sprawdzony z terenu UE jest pisemne oświadczenie strony z dnia 11 lutego 2025 r., jako właściciela pojazdu.

  2. w świetle obowiązującego prawa brak jest przepisów odnoszących się do powyższej sytuacji.

  3. z pisma Dyrektora TDT w Warszawie z dnia 10 czerwca 2024 r., które zostało przekazane przez Wojewodę Pomorskiego z wytycznymi obowiązującymi w zakresie wprowadzania na rynek RP ciągników rolniczych i leśnych bez wymaganych prawem dokumentów homologacyjnych zgodnych z prawem UE wynika, że każdy ciągnik rolniczy, który jest rejestrowany po raz pierwszy w Polsce (lub na terenie UE) powinien spełniać wymagania rozporządzenia PE i Rady (EU) 167/2013. Zgodnie z definicją art. 3 pkt 37 ww. rozporządzenia „nowy pojazd” oznacza pojazd, który nigdy wcześniej nie był rejestrowany ani dopuszczony, natomiast „dopuszczenie” oznacza pierwsze wykorzystanie w Unii pojazdu, układu, komponentu, oddzielnego zespołu technicznego, części lub wyposażenia zgodnie z ich przeznaczeniem”. W związku z powyższym Wojewoda Pomorski nakazał weryfikację wszelkich niezbędnych do rejestracji dokumentów w tym ważnych świadectw zgodności WE wydanych na podstawie rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 167/2013. Pojazdy niespełniające tego warunku nie są zgodne z prawem UE i nie mogą być wprowadzone do obrotu na terytorium Polski.

  4. art. 72 ust. 1 PoRD precyzyjnie określa zasady rejestracji pojazdów, zgodnie z którymi rejestracji pojazdu dokonuje się między innymi na podstawie jednego z dokumentów: świadectwa zgodności WE wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, świadectwa zgodności, o którym mowa w art. 27 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenia jednostkowego pojazdu wraz z oświadczeniem zawierającym dane informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, uznania dopuszczenia jednostkowego pojazdu, uznania świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, o którym mowa w art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu, świadectwa unijnego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu – świadectwa zgodności WE, świadectwa zgodności oraz oświadczenia zawierające dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu mogą być podpisane podpisem odbitym sposobem mechanicznym.

  5. do wniosku o rejestrację pojazdu właściciel jest zobowiązany przedstawić oryginały w/w dokumentów.

  6. Zgodnie z art. 73 ust 1e pkt 1 PoRD organ rejestrujący wydaje decyzję o odmowie rejestracji w przypadku braku pozytywnej weryfikacji dokumentów, o których mowa w art. 72 ust. 1 PoRD.

  7. w sprawie tej brak jest dokumentów wymienionych w art. 72 ust. 1 pkt 3 PoRD.

Tamtejsze SKO powieliło argumenty Prezydenta/WK, więc M. P. (skarżący) wniósł skargę do WSA argumentując m.in., że:

  • pojazd ten nie jest „nowy” w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 167/2013,

  • jego przyczepa została wyprodukowana w 1998 r. i była użytkowana w Danii zgodnie z tamtejszym prawem (w reżimie, w którym ta kategoria nie podlegała rejestracji, ale mogła poruszać się po drogach publicznych), co potwierdza Faerdselsstyrelsen.3

Zdaniem WSA w Gdańsku Prezydent/WK w niniejszej sprawie dopuścił się naruszenia przepisu prawa materialnego, które miało istotny wpływ na wynik sprawy, co uzasadniało uwzględnienie wniesionej skargi, albowiem:

  1. Skarżący przedłożył także odpis zawartej umowy sprzedaży, potwierdzającej zakup pojazdu na terenie Danii.

  2. W sytuacji wątpliwości co do autentyczności umowy sprzedaży, Prezydent/WK powinien odesłać wnioskodawcę na drogę postępowania cywilnego, czego w niniejszej sprawie nie uczyniono.

  3. Producentem przyczepy rolniczej marki „Kimadan” typu Tipvogn, jest duńska firma E. Organowi znany jest numer VIN tego pojazdu. W sprawie nie zachodziły żadne okoliczności, które wskazywałyby, że pojazd ten został przez skarżącego nabyty w innym kraju niż Dania, będąca krajem jego produkcji.

  4. M. P. (skarżący) przedłożył dowód własności pojazdu.4

  5. Wymóg przedłożenia zagranicznego dowodu rejestracyjnego pojazdu obowiązuje jedynie wówczas jeżeli pojazd był uprzednio zarejestrowany.

  6. Brak wymogu rejestracji przyczepy w Danii wyłączał konieczność jej rejestracji i skarżący nie posiada takiego dokumentu.

  7. W sytuacji wniosku o czasową rejestrację pojazdu w celu przeprowadzenia I-OBT, złożenie zaświadczenia o „P”-pozytywnym wyniku BT pojazdu, o którym jest mowa w art. 72 ust. 1 pkt 4 PoRD nie może być wymagane. Wnioskujący o czasową rejestrację pojazdu w celu przeprowadzenia badania technicznego nie posiada bowiem takiego zaświadczenia.

  8. Przedmiotowa przyczepa nie jest pojazdem nowym w rozumieniu art. 3 pkt 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych, zgodnie z którym „nowy pojazd” oznacza pojazd, który nigdy wcześniej nie był rejestrowany ani dopuszczony. Zgodnie z art. 3 pkt 40 tego rozporządzenia „dopuszczenie” oznacza pierwsze wykorzystanie w Unii pojazdu, układu, komponentu, oddzielnego zespołu technicznego, części lub wyposażenia zgodnie z ich przeznaczeniem.

  9. Stosownie do art. 71 ust. 1 PoRD, dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Przepis ten dotyczy pojazdów polskich. Pojazd, którego dotyczy wniosek o czasową rejestrację, w kraju pochodzenia – Dani był używany, bez rejestracji, która w tym kraju w przypadku przyczep rolniczych nie jest wymagana.

Ja znam życie i Wy je znacie.

Sami porównacie konsekwencje błędów naszego środowiska zawodowego z konsekwencjami, których nie poniosą urzędnicy:

  • WK, którzy wprowadzili w błąd Prezydenta Gdańska, czym ewentualnie narazili na szwank jego dobre imię lub
  • składy sędziowskie WSA, którzy ewentualnie narazili na szwank dobre imię Wymiaru Sprawiedliwości.

I pamiętając o tym, że w kilku krajach UE są także inne grupy pojazdów, które nie wymagają u nich rejestracji, proszę

trzymajcie się tylko Prawa,

przypomina i ciągle powtarza,

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

1 III SA/Gd 451/25 – Wyrok WSA w Gdańsku; Data orzeczenia: 2025-10-16; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2025-09-04; Symbol z opisem: 6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Hasła tematyczne: Ruch drogowy; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Uchylono decyzję II i I instancji, Zasądzono zwrot kosztów postępowania;

2 1. uchyl zaskarżoną decyzję oraz decyzję Prezydenta Miasta Gdańska z dnia 12 marca 2025 r., nr WK-IV.5410.2846.2025.AKO; 2. zasądz od SKO w Gdańsku na rzecz M.P. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

3 Oznacza to, że pojazd został „dopuszczony do użytku” w rozumieniu art. 3 pkt 40 już w przeszłości i nie jest pojazdem „nowym” w rozumieniu art. 3 pkt 37. Skoro pojazd nie jest nowy, to nie podlega obowiązkowi posiadania CoC (świadectwo zgodności wystawia się w ramach procedury dla pojazdów nowych). Żądanie dokumentu „homologacyjnego UE/CoC” przy rejestracji używanego pojazdu z 1998 r. wykracza poza zakres rozporządzenia 167/2013 i narusza zasadę prounijnej wykładni oraz pierwszeństwa prawa UE (art. 91 Konstytucji RP).

4 Skarżący wskazywał, że pojazd z 1998 r. był wykorzystywany w kraju Unii Europejskiej, zgodnie z jego przeznaczeniem i zgodnie z prawem duńskim, bez rejestracji.

Loading