Podejmując wyzwanie związane z datą zamieszczoną w tytule pragnę zwrócić uwagę, jak termin ten wpływa na przeprowadzane egzaminy dla kandydatów na diagnostów oraz diagnostów uzupełniających swoje uprawnienia po dniu 10 sierpnia 2014 r.
Niejeden czytelnik z pewnością zastanawia się, dlaczego akurat wspomniany powyżej dzień ma szczególne znaczenie dla moich rozważań? Czy coś się zmieniło w zakresie wymagań w stosunku do osób ubiegających się o wydanie uprawnień do wykonywania badań technicznych pojazdów oraz diagnostów uzupełniających swoje uprawnienia? Może właściwszym pytaniem byłoby pytanie: cóż takiego powinno się zmienić po wskazanym powyżej dniu, a nie miało miejsca?
Sądzę, że poniżej rozwieję wszelkie ewentualne wątpliwości.
Otóż, w związku z wejściem w życie z dniem 10 sierpnia 2014 r. ustawy „o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych” (Dz.U. z 2014r., poz.768), wprowadzającej zmiany w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. „Prawo o ruchu drogowym” (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 1137 z późn. zm.), w zakresie wymagań do osób ubiegających się o wydanie uprawnień do wykonywania badań technicznych pojazdów oraz diagnostów, którzy chcą uzupełnić swoje uprawnienia przestało obowiązywać dotychczasowe rozporządzenie z dnia 4 listopada 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów (Dz.U. nr 246 poz 2469 z późn. zm.).
Pomimo konieczności nowelizacji przepisów w niniejszym zakresie działania zmierzające do wdrożenia nowego rozporządzenia w życie stanęły na etapie projektu z dnia 01 sierpnia 2014 r. Ubolewać należy, że Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie odniosło się do uwag zgłoszonych przez zainteresowane podmioty, w tym również uwag zgłoszonych przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Diagnostów Samochodowych. Mało tego! Brak wprowadzenie w życie nowego rozporządzenia niesie za sobą negatywne skutki dla przyszłych kandydatów na diagnostów. W szczególności tych, którzy częściowo mają zaliczony egzamin. Należy pamiętać o tym, że w przypadku częściowego zaliczenia egzaminu teoretycznego lub nie zaliczenia egzaminu praktycznego ostateczny termin na uzupełnienie brakujących zaliczeń jest nie dłuższy niż 6 miesięcy licząc od dnia uzyskania pozytywnego wyniku z części teoretycznej.
Niepokojącym i zaskakującym faktem, jest to, że urzędnicy na czele z Panią Minister MIiR dopuścili do takiego stanu rzeczy wiedząc doskonale, że wraz z dniem 10 sierpnia 2014 r. wchodzi w życie wspomniana już wcześniej ustawa „o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych”. Ministerstwo „nasze” zamiast wziąć przykład chociażby z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, które wykazało się pełnym profesjonalizmem i w sposób wzorowy wręcz podeszło do prac nad wdrożeniem CEPIK 2, uwzględniając nawet uwagi do projektu złożone po terminie. Na usta ciśnie się pytanie: Cóż takiego stanęło na drodze, by przygotowany i omówiony z wniesionymi uwagami projekt rozporządzenia nie wszedł w życie? Cóż takiego jeszcze przyniosła „ospałość” Ministerstwa? Z jednej strony z pewnością zdestabilizowała pracę Transportowego Dozoru Technicznego, dotyczącą przeprowadzania egzaminów, czego wyraz dał TDT w ogłoszeniu zamieszczonym na macierzystej stronie internetowej. Z drugiej zaś strony brak działań MIiR wymusił na TDT podjęcie samowolnych działań odbiegających od obowiązujących przepisów!
Dlaczego można wysunąć powyższy zarzut? A to dlatego, że Transportowy Dozór Techniczny nie jest władny samowolnie, ustalać i przesuwać określonego prawem terminu ważności zaliczonych części egzaminacyjnych. Mając na uwadze taki stan rzeczy w wątpliwość należy poddać założenia TDT odnośnie zaplanowanych egzaminach na miesiąc październik.
Nie pierwszy już raz spotkać możemy się z opieszałością wdrożenia przepisów w życie. Przykłady można byłoby mnożyć. Podobna sytuacja, jak doskonale pamiętamy, miała miejsce w związku z wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług. Działania takie nie powinny mieć miejsca, gdyż wprowadzają jedynie chaos i zamieszanie w procesach kształtowania prawa, wymuszając stosowanie działań na pograniczu bezprawia, tak jak w przypadku wspomnianym powyżej.
Kandydaci na diagnostów oraz diagności uzupełniający swoje uprawnienia mogą ubolewać nad takim stanem rzeczy. Całe szczęście, że chociaż TDT oficjalnie przeprosił za utrudnienia związane z wejściem nowego rozporządzenia w życie. Zastanawiam się tylko, czy MIiR weźmie sobie do serca „wpadkę” z wdrożeniem rozporządzenia, by TDT nie musiał ponownie przesuwać zaplanowanych egzaminów z powodu braku przepisów oraz po raz kolejny przepraszać za zaistniałą sytuację, a sami zainteresowani egzaminami kandydaci na diagnostów i diagności nie musieli przesuwać planów związanych z życiem osobistym.
Tego z całego serca życzę kandydatom na diagnostów oraz diagnostom uzupełniającym swoje uprawnienia, mając nadzieję, że w przyszłości Ministerstwo dołoży wszelkich starań, by sytuacja taka nie miała miejsca
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
sie 29 2014
EGZAMINY TDT
Egzaminy TDT dla kandydatów na diagnostów
oraz diagnostów uzupełniających swoje uprawnienia
– stan po dniu 10 sierpnia 2014 r.
Podejmując wyzwanie związane z datą zamieszczoną w tytule pragnę zwrócić uwagę, jak termin ten wpływa na przeprowadzane egzaminy dla kandydatów na diagnostów oraz diagnostów uzupełniających swoje uprawnienia po dniu 10 sierpnia 2014 r.
Niejeden czytelnik z pewnością zastanawia się, dlaczego akurat wspomniany powyżej dzień ma szczególne znaczenie dla moich rozważań? Czy coś się zmieniło w zakresie wymagań w stosunku do osób ubiegających się o wydanie uprawnień do wykonywania badań technicznych pojazdów oraz diagnostów uzupełniających swoje uprawnienia? Może właściwszym pytaniem byłoby pytanie: cóż takiego powinno się zmienić po wskazanym powyżej dniu, a nie miało miejsca?
Sądzę, że poniżej rozwieję wszelkie ewentualne wątpliwości.
Otóż, w związku z wejściem w życie z dniem 10 sierpnia 2014 r. ustawy „o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych” (Dz.U. z 2014r., poz.768), wprowadzającej zmiany w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. „Prawo o ruchu drogowym” (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 1137 z późn. zm.), w zakresie wymagań do osób ubiegających się o wydanie uprawnień do wykonywania badań technicznych pojazdów oraz diagnostów, którzy chcą uzupełnić swoje uprawnienia przestało obowiązywać dotychczasowe rozporządzenie z dnia 4 listopada 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów (Dz.U. nr 246 poz 2469 z późn. zm.).
Pomimo konieczności nowelizacji przepisów w niniejszym zakresie działania zmierzające do wdrożenia nowego rozporządzenia w życie stanęły na etapie projektu z dnia 01 sierpnia 2014 r. Ubolewać należy, że Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie odniosło się do uwag zgłoszonych przez zainteresowane podmioty, w tym również uwag zgłoszonych przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Diagnostów Samochodowych. Mało tego! Brak wprowadzenie w życie nowego rozporządzenia niesie za sobą negatywne skutki dla przyszłych kandydatów na diagnostów. W szczególności tych, którzy częściowo mają zaliczony egzamin. Należy pamiętać o tym, że w przypadku częściowego zaliczenia egzaminu teoretycznego lub nie zaliczenia egzaminu praktycznego ostateczny termin na uzupełnienie brakujących zaliczeń jest nie dłuższy niż 6 miesięcy licząc od dnia uzyskania pozytywnego wyniku z części teoretycznej.
Niepokojącym i zaskakującym faktem, jest to, że urzędnicy na czele z Panią Minister MIiR dopuścili do takiego stanu rzeczy wiedząc doskonale, że wraz z dniem 10 sierpnia 2014 r. wchodzi w życie wspomniana już wcześniej ustawa „o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych”. Ministerstwo „nasze” zamiast wziąć przykład chociażby z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, które wykazało się pełnym profesjonalizmem i w sposób wzorowy wręcz podeszło do prac nad wdrożeniem CEPIK 2, uwzględniając nawet uwagi do projektu złożone po terminie. Na usta ciśnie się pytanie: Cóż takiego stanęło na drodze, by przygotowany i omówiony z wniesionymi uwagami projekt rozporządzenia nie wszedł w życie? Cóż takiego jeszcze przyniosła „ospałość” Ministerstwa? Z jednej strony z pewnością zdestabilizowała pracę Transportowego Dozoru Technicznego, dotyczącą przeprowadzania egzaminów, czego wyraz dał TDT w ogłoszeniu zamieszczonym na macierzystej stronie internetowej. Z drugiej zaś strony brak działań MIiR wymusił na TDT podjęcie samowolnych działań odbiegających od obowiązujących przepisów!
Dlaczego można wysunąć powyższy zarzut? A to dlatego, że Transportowy Dozór Techniczny nie jest władny samowolnie, ustalać i przesuwać określonego prawem terminu ważności zaliczonych części egzaminacyjnych. Mając na uwadze taki stan rzeczy w wątpliwość należy poddać założenia TDT odnośnie zaplanowanych egzaminach na miesiąc październik.
Nie pierwszy już raz spotkać możemy się z opieszałością wdrożenia przepisów w życie. Przykłady można byłoby mnożyć. Podobna sytuacja, jak doskonale pamiętamy, miała miejsce w związku z wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług. Działania takie nie powinny mieć miejsca, gdyż wprowadzają jedynie chaos i zamieszanie w procesach kształtowania prawa, wymuszając stosowanie działań na pograniczu bezprawia, tak jak w przypadku wspomnianym powyżej.
Kandydaci na diagnostów oraz diagności uzupełniający swoje uprawnienia mogą ubolewać nad takim stanem rzeczy. Całe szczęście, że chociaż TDT oficjalnie przeprosił za utrudnienia związane z wejściem nowego rozporządzenia w życie. Zastanawiam się tylko, czy MIiR weźmie sobie do serca „wpadkę” z wdrożeniem rozporządzenia, by TDT nie musiał ponownie przesuwać zaplanowanych egzaminów z powodu braku przepisów oraz po raz kolejny przepraszać za zaistniałą sytuację, a sami zainteresowani egzaminami kandydaci na diagnostów i diagności nie musieli przesuwać planów związanych z życiem osobistym.
Tego z całego serca życzę kandydatom na diagnostów oraz diagnostom uzupełniającym swoje uprawnienia, mając nadzieję, że w przyszłości Ministerstwo dołoży wszelkich starań, by sytuacja taka nie miała miejsca
W.G.
Natasza
– – – – – – – – – – – – –
Źródło: http://osds.org.pl/?p=774
By Dziadek Piotra • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują • Tags: decyzje urzędnicze, diagnosta samochodowy, konsultacje Ministerstwa Transportu, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), resort transportu, rola TDT