sie 11 2022
BŁĘDY COROCZNYCH KONTROLI SKP NA PRZYKŁADZIE TAXI
Błędy corocznych kontroli SKP urzędników z Krosna. Czyli, jaki wpływ na to ma brak uprawnień kontrolujących na przykładzie pewnego TAXI, mini błędy w przepisach i błędy kontrolujących klasy maxi.
Od dekady toczy się w naszym środowisku dyskusja o tym, czy inspektorzy TDT kontrolujący nasze SKP powinni mieć także nasze uprawnienia. Na tzw. „zdrowy rozum” sprawa wydaje się prozaicznie prosta. Bo tak, jak pielęgniarz nie może kontrolować pracy doktora medycyny, tak osoba bez uprawnień insp. UDS-a nie może kontrolować naszej pracy. Temat ten wraca jak bumerang co jakiś czas, a jest obecnie szczególnie ważny w kontekście ministerialnych propozycji zmian do naszej części ustawy PoRD.1 Zmiany te – niestety! – nie zawierają tego logicznego rozwiązania, aby kontrolujący miał co najmniej takie same uprawnienia jak kontrolowany. Już nie mówiąc/pisząc o tym, że z punktu widzenia merytorycznych umiejętności oczekiwanym rozwiązaniem jest sytuacja, w której kontrolujący posiada wyższe uprawnienia od kontrolowanego, np.: posiadając tytuł rzeczoznawcy, biegłego sądowego lub choćby tytuł naukowy wyższy od kontrolowanego.
Przy okazji rozważań tego zagadnienia trzeba sobie powiedzieć tę prawdę, że jakaś część – choć nieznaczna! – nadzorujących nas urzędników WK/starostwa jednak posiada nasze uprawnienia. Więc, jak widać można, jak się chce.
Trzeba też sobie powiedzieć, że projektowane zmiany w omawianym zakresie spowodowały, że jakaś część (także minimalna!) nadzorujących nas pracowników WK/starostwa podjęła wysiłek zdobycia naszych uprawnień insp. UDS-a.
Nie znamy skali i nie wiemy, jakich błędów najczęściej dopuszczają się kontrolujący corocznie nasze SKP – na gruncie obecnie funkcjonujących rozwiązań. Możemy się jedynie domyślać jakiejś skali tych błędów, gdyż protokoły pokontrolne celowo nie są upubliczniane przez większość nadzorujących nas urzędów. Nie mnie oceniać, na ile ta obecna praktyka jest bezprawna, ale na pewno jest bezzasadna z punktu widzenia społecznego. Bo ukrywanie błędów nigdy nie prowadziło do ich wyeliminowania, tylko powodowało dłuższy okres i trwania i występowania.
Piszę o tym, bo 16 lutego 2021 r. przeprowadzona została kontrola Podstawowej SKP, w trakcie której stwierdzone zostały nieprawidłowości w sposobie przeprowadzenia tej kontroli przez urzędników nadzorujących tę SKP z ramienia WK/starostwa.2 Urzędnicy ci nie posiadali naszych uprawnień. Potem zaś ten sam błąd powieliło także SKO w procesie odwoławczym, co wskazuje też na fakt, że jakość kadr w Samorządowych Kolegiach Odwoławczych może być lepsza. A już na pewno praktyka każdorazowego wspierania organów I instancji powinna być dawno zaniechana, bo nie taki był cel powołania tych instytucji odwoławczych.
Stwierdzone przez kontrolujących SKP rzekome nieprawidłowości dotyczyły TAXI. Kontrolujący przyjęli za błąd naszego kolegi, że nie zawarł w dokumentacji badania dodatkowego (DBT) informacji, że badany pojazd Taxi podlega następnemu OBT przed upływem 1 roku, licząc od daty przeprowadzonego badania technicznego.
Pozwólcie, że zacytuję z uzasadnienia wyroku WSA:
„(…) stwierdzonej przez kontrolujących nieprawidłowości polegającej na nie zawarciu przez Diagnostę w dokumentacji badania dodatkowego (…) informacji, że badany pojazd (taksówka) podlega następnemu badaniu okresowemu przed upływem 1 roku, licząc od daty przeprowadzenia badania.
Brak jest bowiem przepisu, który w przypadku przeprowadzenia przed zgłoszeniem samochodu jako taksówki badania dodatkowego w celu stwierdzenia, czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym przewidzianym dla taxi, jednoznacznie nakładałby na diagnostę obowiązek określenia w zaświadczeniu terminu następnego badania technicznego. Nie pozwala więc to – zdaniem Organu – na uznanie, że diagnosta na dzień wydania zaświadczenia wydał zaświadczenie niezgodnie z przepisami.
Powołany przez kontrolujących przepis art. 81 ust. 6 ustawy P.r.d. określa jedynie terminy badań technicznych pojazdów.
SKO co prawda przywołało w uzasadnieniu także wymienione wyżej uchybienie, które nie stanowiło podstawy faktycznej dla wydanej w sprawie decyzji organu I instancji. Akceptując ustalenia organu I instancji wadliwie powieliło katalog naruszeń z protokołu kontroli.”3
Może więc jednak warto domagać się, aby kontrolujący mieli – co najmniej! – te same uprawnienia co my? Bo ciemna liczba podobnych uchybień może być dużo wyższa niż nam się wydaje.
Pozdrawia
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – – – – – – –
1 Tak naprawdę, to zmiany te od wielu lat forsuje DTD (resort transportu), a ministerialni urzędnicy tylko głowami kiwają, bo i tak się na tym nic a nic nie znają.
2 II SA/Rz 76/22 – Wyrok WSA w Rzeszowie; Data orzeczenia: 2022-06-01; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2022-01-18; Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie; Symbol z opisem: 6032 Inne z zakresu PoRD; Hasła tematyczne: Ruch drogowy; Skarżony organ: SKO ( Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: oddalono skargę;
3 wytłuszczenia i podkreślenia są moje
Grzegorz
11 sierpnia 2022 @ 09:13
Dz.U. z 2015 poz.776
§4 ust2. Wykonanie dodatkowego badania technicznego pojazdu nie wpływa na termin następnego okresowego badania technicznego pojazdu określonego w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
3. W przypadku dodatkowego badania technicznego pojazdu po zmianie rodzaju, przeznaczenia lub masy pojazdu, dla
których zgodnie z ustawą następuje zmiana terminu kolejnego okresowego badania technicznego pojazdu, uprawniony
diagnosta określa termin następnego okresowego badania technicznego pojazdu.
Jeżeli to był pojazd nowy z trzyletnim terminem to diagnosta powinien skróci ten termin do roku, jeżeli był to pojazd starszy, który już podlegał corocznym terminom to nie miał obowiązku wyznaczania TNBT
dP
11 sierpnia 2022 @ 11:05
Cyt.: „Jeżeli to był pojazd nowy z trzyletnim terminem to diagnosta powinien skróci ten termin do roku, jeżeli był to pojazd starszy, który już podlegał corocznym terminom to nie miał obowiązku wyznaczania TNBT”
– czy dobrze rozumiem, że kwestionujemy tym samym ten zapis z cytowanego wyroku WSA w Rzeszowie?
Wszystkie nasze obowiązki obywatelskie i pracownicze muszą mieć podstawę prawną w ustawie, gdzie musi być także określone jasno i wyraźnie, jak dany obowiązek mamy realizować (JASNO I WYRAŹNIE!).
Co mamy zrobić, gdy to DBT dla Taxi nastąpiło po tygodniu od tzw. „pierwszego z zagranicy”?
Bo ja jakoś nie znajduję (dla opisanego wyżej przypadku), gdzie jest zapisany dla nas obowiązek:
1/ określenia w zaświadczeniu z DBT (dodatkowe badanie techniczne „Taxi”) terminu następnego badania technicznego lub ewentualnie
2/ powrotu do badań sprzed tygodnia i wykonania korekty tego „pierwszego z zagranicy” w celu zmiany terminu NBT (następnego badania technicznego).
Ale wcale się nie pogniewam, jak mnie i ten skład WSA ktoś z Was oświeci/naprostuje.
Pozdrawiam
dP
Grzegorz
11 sierpnia 2022 @ 12:02
Cyt. „Brak jest bowiem przepisu, który w przypadku przeprowadzenia przed zgłoszeniem samochodu jako taksówki badania dodatkowego w celu stwierdzenia, czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym przewidzianym dla taxi, jednoznacznie nakładałby na diagnostę obowiązek określenia w zaświadczeniu terminu następnego badania technicznego.”
Ja tylko zacytowałem zapis z Dz. U. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach i wykazałem, że taki zapis jest.
dP
11 sierpnia 2022 @ 12:09
Faktycznie,
przepraszam jeśli się zagalopowałem i błędnie zasugerowałem
Pozdrawiam
dP
– – – – –
P.S.
Dziękuję za merytoryczny komentarz
Panie Nasz?
11 sierpnia 2022 @ 13:27
A ten poniżej
co tu robi ???
Grzegorz
11 sierpnia 2022 @ 13:33
Ok
SUNGK
11 sierpnia 2022 @ 12:31
Ale to nie jest cytatem zapisu dz.u:
„Jeżeli to był pojazd nowy z trzyletnim terminem to diagnosta powinien skróci ten termin do roku, jeżeli był to pojazd starszy, który już podlegał corocznym terminom to nie miał obowiązku wyznaczania TNBT”.
Grzegorz
11 sierpnia 2022 @ 13:32
Cyt. „Jeżeli to był pojazd nowy z trzyletnim terminem to diagnosta powinien skróci ten termin do roku, jeżeli był to pojazd starszy, który już podlegał corocznym terminom to nie miał obowiązku wyznaczania TNBT”. to jest moja interpretacja tego przepisu i przepraszam wszystkich, których wprowadziłem w błąd, że pominąłem umieszczenie cytowanego art. w cudzysłowie. Czyli powinien być napisany tak
cyt. „§4 ust2. Wykonanie dodatkowego badania technicznego pojazdu nie wpływa na termin następnego okresowego badania technicznego pojazdu określonego w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
3. W przypadku dodatkowego badania technicznego pojazdu po zmianie rodzaju, przeznaczenia lub masy pojazdu, dla
których zgodnie z ustawą następuje zmiana terminu kolejnego okresowego badania technicznego pojazdu, uprawniony
diagnosta określa termin następnego okresowego badania technicznego pojazdu.”
SUNGK
11 sierpnia 2022 @ 11:17
Już wiele urzędów poległo na takiej interpretacji jak przedstawił Grzegorz (w Łodzi też). Wielokrotnie ten temat był omawiany na seminariach SITK RP o/Krosno.
SUNGK
11 sierpnia 2022 @ 11:23
Dodam, że mieliśmy i mamy wspólnie SITK RP o/Krosno wpływ na korzystne rozstrzygnięcia dla diagnostów samochodowych w sprawach wyznaczania TNB dla taxi.
dP
11 sierpnia 2022 @ 11:44
To nie my potrzebujemy tego rozstrzygnięcia, bo żaden insp. UDS nie mógł być, nie może i nie będzie z tego tytułu ukarany (w obecnym stanie prawnym).
Zaś to rozstrzygnięcie potrzebne jest:
– urzędnikom w Krośnie (w tym członkom SKO), którzy spowodowali to zamieszanie, choć mieli tak blisko do SITK w Krośnie i nie skorzystali z możliwości konsultacji
oraz
– ministerialnym urzędnikom z PiS, czyli Adamczyka z MI, aby poprawić ustawę PoRD,
– resortowym urzędnikom Webera z DTD, aby te pozytywne zmiany zainicjować, bo już podobno dostali merytoryczne wsparcie (trzech blondynek wyrzuconych z GITD?)
dP
SUNGK
11 sierpnia 2022 @ 12:15
SITK RP o/Krosno wielokrotnie wspomagał na różnych etapach właścicieli i diagnostów samochodowych. Niestety żadna z SKP, czy diagności nie zdecydowali się złożenia doniesienia w zakresie przekroczenia uprawnień ze strony urzędu/ników nie tylko w tym mieście.
Póki co to żadne wsparcie blondynek. Odpowiadając np. na pismo personelu z urzędu bazują na przekazie poprzedników, więc nic się nie zmieniło.
Co ty pleciesz!
11 sierpnia 2022 @ 14:36
Daj spokój SITK Krosno.
Ty im do pięt nie dorastasz pod żadnym względem.Jesteś ślusarzem i nie ma takiego zawodu jak przedsiębiorca.
To co tutaj o nich wypisujesz niema żadnego potwierdzenia na ich stronach. Wyjmij ten SMOCZEK z buzi i zacznij się poważnie zachowywać. Nadużywasz powoływania się na tak poważna organizację.
SUNGK
11 sierpnia 2022 @ 19:13
Anonimie ujadaczu zapomniałem napisać, że to nie jest informacja dla kretynów zamieszczających idotyzmy!!!
A masz
11 sierpnia 2022 @ 20:21
śliniczek?
Krzemieniecki to do ciebie.
11 sierpnia 2022 @ 14:01
https://www.diagnostasamochodowy.pl/2022/jest-sprawa/#comments
e movere
12 maja 2022 @ 11:40
cyt. „Mają wszyscy niezły ubaw, w szczególności ci co używają SKP PRO.
Cóż już dawno, dawno temu nie pamiętam jak dawno na zaświadczeniu drukuje się tylko „OKRESOWE”. ’
Raczej powinno być: nie znam się ,a nie dawno nie pamiętam.
A ten program przy dodatkowym „hak” wysyła badanie do CEPiK i określa nawet termin następnego badania na rok jak przy okresowym. Nie wspomnę że nie dopełnia do 5 lat, w sytuacji gdy nie został przekroczony 4 rok od daty rejestracji.
Anonim
12 sierpnia 2022 @ 22:15
Witam!
Nie podejrzewam aby w Polsce był jakiś diagnosta z ” tytułem naukowym”.. Jaki to miałby być jeszcze wyższy? Cytujecie przepis Rozporządzenia…..A czy wykonując dodatkowe badanie techniczne pojazdu, który odpowiada dodatkowym warunkom dla pojazdów służących do przewozu osób – TAXI, zmieniamy jego przeznaczenie? Pierwszy raz słyszę.. Jak każdy dobrze wie – WK wpisuje to w adnotacjach urzędowych HAK a nie „zmiana przeznaczenia”. Kłania się tabela nr 2, 3 i 4 klasyfikacji pojazdów..Pozdrawiam.
dP
13 sierpnia 2022 @ 09:59
Tytuły, także naukowe i kontrolujący.
Może trochę przesadziłem, ale tytuły naukowe dr (doktor) ma w Polsce kilku członków naszego zawodowego środowiska. Więc wcale nie wykluczam, że są zatrudnienie na SKP i wykonywali lub wykonują jeszcze jakieś BT.
Wyobrażacie sobie, żeby jakikolwiek kontrolujący z TDT mający niższe wykształcenie np. technik po technikum samochodowym lub z WK/starostwa z wykształceniem ogólnokształcącym, a nawet kontrolujący inżynier miał kontrolować w pracy na SKP Pana Doktora?
Ale mi raczej chodziło o pewien skrót myślowy ilustrujący w/w zagadnienie co do zasady, że kontrolujący nie może/nie powinien mieć gorszego/niższego wykształcenia i doświadczenia w kontrolowanym zakresie od kontrolowanego.
Dzięki za merytoryczny komentarz
i pozdrawiam
dP
Anonim
14 sierpnia 2022 @ 00:13
Witam!
Dr też nie jest tytułem naukowym -to stopień..
Noe kojarzę aby w Polsce jakikolwiek diagnosta był Profesorem (zwyczajnym).
Pozdrawiam.
dP
14 sierpnia 2022 @ 13:30
Cyt.: „Nie kojarzę aby w Polsce jakikolwiek diagnosta był Profesorem”
– bo tu nie chodzi o kontrolowanych, tylko o kontrolujących.
Chociaż jest prawdą, że pochopnie napisałem „tytuły” zamiast „stopnie”. Myślę jednak, że dla większości PT Czytelników jest to zrozumiałe tak, jak i cała myśl zawarta w tym, co wyżej napisałem.
Środowisko urzędników WK/starostwa także wymaga corocznego szkolenia i ujednolicenia praktyki stosowania naszej części ustawy PoRD.
Próba wprowadzenia przez MI i DTD (resort transportu) przepisu dozwalającego na mierne wykształcenie i doświadczenie zawodowe osób, które będą nas kontrolowały, to prawdziwy powód, dla którego złożyłem do kupy te parę powyższych zdań.
Pozdrawiam
dP
?Anonim?
14 sierpnia 2022 @ 16:06
A czy ślusarz narzędziowy też może być dr. albo profesorem?
A czy może udawać uczonego z tytułami i prowadzić wykłady dla diagnostów????? i kasować za to ciężkie pieniądze?
Do ciekawskiego
15 sierpnia 2022 @ 22:00
Koleś idź „chędożyć” na inne forum. Ciągłe debilne lanie wody na młyn komu przynosi korzyść?
Grzegorz
13 sierpnia 2022 @ 09:23
Napisałem powyżej, że „Wykonanie dodatkowego badania technicznego pojazdu nie wpływa na termin następnego okresowego badania technicznego pojazdu określonego w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.” Ale zmieniamy termin na podstawie art.81 ustawy PORD, gdy po wykonaniu takiego badania termin byłby niezgodny z tą ustawą, np. gdy urząd wpisuje do DR GAZ LPG to przeznaczenie też się nie zmienia, ale urzędnik dokonujący tego wpisu jest zobowiązany ( w przypadku nowego samochodu ) skrócić termin do roku.
Tak dla "luzu".
13 sierpnia 2022 @ 13:17
https://demotywatory.pl/5147464
Uderz w stół,
16 sierpnia 2022 @ 08:31
a nożyce się odezwą.
Tak napisał nikomu „nieznany” anonim…..
” Do ciekawskiego. 15 sierpnia 2022 @ 22:00….Koleś idź „chędożyć” na inne forum. Ciągłe debilne lanie wody na młyn komu przynosi korzyść?”
Na pewno nikt nie wie, kto był autorem tego anonimu? Aż się wierzyć nie chce, żeby nie zatytułował się jakimś „IDIOTYCZNYM OKREŚLENIEM”-podrobionym, daleko wschodnim dla podkreślenia ważności swojej durnoty?
Zawstydził się również swojego imienia i nazwiska i chyba doszedł do wniosku że tutaj jest już skompromitowany. Zwłaszcza jak uznał że zawód ślusarza daje mu co najmniej wykształcenie średnie???? No i znowu, godz, @ 22:00.
Zgadnijcie , komu mogłoby się chcieć pisać po nocach?????
Kto wie?
17 sierpnia 2022 @ 21:26
Zastanówmy się komu, no komu się chce „chędożyć” na tym forum i co mu to daje?
Daje jemu...
18 sierpnia 2022 @ 14:07
Bezpłatną reklamę swojego ciemniactwa.
i obłudy.Tylko tu tak może fikać.
Strzał w dziesiątkę.
19 sierpnia 2022 @ 21:32
Koleś czepił się „ślusarza”, gdy środowisko boryka się z problemami. Ocena kolesia jest trafna.
"Chędożyć?"
18 sierpnia 2022 @ 10:51
https://sjp.pwn.pl/poradnia/szukaj/ch%C4%99do%C5%BCy%C4%87
„Szanowni Państwo,
jak to się stało, że pierwotne znaczenie czasownika chędożyć ewoluowało od staropolskiego ‘porządkować, czyścić, ozdabiać, czynić pięknym’ do wulgarnego określenia ‘odbywania stosunku płciowego’ – jedynego znaczenia, w jakim jest używany przez współczesnych użytkowników polszczyzny?„
Z Pana Tadeusza
18 sierpnia 2022 @ 11:22
Pan Tadeusz, Księga czwarta, Dyplomaty i łowy (fragment).
„Znalazł kulę, wydobył, suknią ochędożył,”