gru 21 2016
ZABYTKI KOL. ADRIANA
Zabytki Kolegi Adriana Malinowskiego z Gdańska, czyli pożyteczne hobby na rzecz zmian w projekcie autorstwa naszego (?) resortu transportu.
Sprawa ta jest o tyle ciekawa, że dotyczy wyłącznie problematyki „zabytków”.
A biorąc pod uwagę rosnącą liczbę miłośników motoryzacji w wersji retro postanowiłem, że ta szlachetna pasja powinna znaleźć odzwierciedlenia także na naszych stronach. Poniższe opracowanie zasługuje na uwagę także dlatego, że mamy tu połączenie pasji i hobby z praktyką wykonywania naszego zawodu insp. UDS-a na SKP i z rzeczoznawstwem, a do tego wspartą politechnicznym wykształceniem i pracą naukową.
To dość rzadkie połączenie, z którym postanowiłem Was zapoznać. Mam nadzieję, że i Wy doceniacie podobne „perełki”, które mamy w swoim środowisku zawodowym.
Promocja takich Kolegów należy do obowiązków naszych środowiskowych elit.
I poniżej zapraszam do lektury
dP
– – –
Mariusz
21 grudnia 2016 @ 09:30
Witam,
Pragnę zasygnalizować Koledze Adrianowi jako diagnoście i pracownikowi naukowemu, w kontekście pojazdów zabytkowych wykorzystywanych do zarobkowego transportu drogowego o:
1. Prawo o Ruchu Drogowym – Rozdział 3; Badania techniczne pojazdów; Art. 81 ust. 10 cyt.:
„Przyczepa lekka i pojazd zabytkowy …… W przypadku pojazdu zabytkowego, wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego podlega on corocznym badaniom technicznym”
2. Dz. U z 2015 r. poz. 776, zm. Dz. U. z 2015, poz. 1076 – Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach – par. 2 ust. 2 cyt.:
„W przypadku pojazdu zabytkowego wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego wykonuje się zakres badania technicznego określony w pkt 0-10.6 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia, stosując warunki techniczne, na podstawie których pojazd został uznany za zabytkowy”.
3. Poza tym polecam Ustawę z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym – Rozdział 5; Przepisy karne; Art. 63 ust. 1 i 2 cyt.:
„Kto dopuszcza do eksploatacji urządzenie techniczne…….. bez zgody organu właściwej jednostki dozoru technicznego”.
Poza tym, jeśli to możliwe proszę Pana Adriana o opublikowanie swoich badań (jeśli to możliwe).
Pozdrawiam
Mariusz
Mariusz
21 grudnia 2016 @ 12:26
Zapominałem o jeszcze jednym:
4. Dz. U z 2015 r. poz. 305, zm. Dz. U. z 2016 poz. 858 – Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia – Rozdział 11; Warunki dodatkowe dla pojazdu przystosowanego do zasilania gazem par. 41. „Pojazd przystosowany do zasilania gazem powinien odpowiadać warunkom technicznym określonym w załączniku nr 9 do rozporządzenia”,( czyli odpowiednio zamontowaną instalacją LPG,CNG wraz z ważnym w dniu badania technicznego dokumentem stwierdzającym sprawność urządzenia technicznego wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego)
Inaczej mówiąc jeśli nawet jest to:
a) pojazd zabytkowy i ma zainstalowaną instalację LPG to podlega corocznym badaniom
technicznym
b) jeśli jest to pojazd zabytkowy wykorzystywany do zarobkowego transportu drogowego,ale bez instalacji LPG lub CNG, podlega on corocznym badaniom technicznym
Pozdrawiam wszystkich Forumowiczów i życzę zdrowych,radosnych, rodzinnych Świąt Narodzin Bożej Dzieciny
polak
3 sierpnia 2018 @ 08:16
Przechodzę ostatnio podobny problem . LPG a przeglądy. W jaki sposób LPG wpływa na stan techniczny pojazdu zabytkowego żeby trzeba było robić coroczny przegląd ? Rozumiał bym to gdyby chodziło tylko o przegląd gazu. Kontaktowałem się z ministerstwem i powiedziano mi że w ich interpretacji ( niestety bez żadnego podparcia prawnego ) pojazd zabytkowy traci status zabytkowego ( ale nadal ma żółte tablice ) kiedy zamontuje się LPG. Podważyłem całą ich interpretację pytaniem – a co kiedy auto zabytkowe ma fabrycznie zamontowaną taką instalację albo gdy instalacja sama w sobie jest zabytkowa ? ( należy przypomnieć iż pierwsza instalacja gazowa LPG założona została do auta w 1926 roku) Na to ministerstwo odpowiedziało mi że ustawodawca tak na prawdę nie przewidział że ktoś będzie chciał montować LPG w zabytku ( czyli kolejny bubel prawny ) i to tylko ich interpretacja – beż żadnej podstawy prawnej , Ale jeśli starosta danego miasta uzna inaczej – to ma do tego prawo. Zapytałem starosty- a ten odpowiedział całkiem co innego – że w/g niego punkt 6 art 81 mówi że wszystkie pojazdy z zamontowaną instalacją gazową podlegają corocznym przeglądom – oczywiście takze jest w błędzie- gdyż punkt 10 mówi że auta zabytkowe są zobowązane do corocznych przegladów tylko w przypadku zarobkowego transportu drogowego – i gdyby punkt 6 dotyczył wszystkich samochodów -to ustawodawca nie powielił by informacji o zarobkowym transporcie w punkcie 6 oraz 10 – bo wówczas taki zapis w p 10 byłby bezzasadny. Chyba że ustawodawca to skończony matoł i zapomniał by że 3 punkty wyżej pisał już o zarobkowym transporcie drogowym .;-) Z całym szacunkiem dla ustawodawcy. Ale tak sądzi starosta. No więc jak to jest ? Trzeba ten przeglad robić w świetle prawa czy nie ? Ministerstwo się przyznało że ustawodawca nie przewidział w swoim toku myslenia że ktoś będzie montował gaz w zabytkach , a ich bezprawną interpretację obaliłem w 60 sekund, starosta takze się myli – co potwierdzili niektórzy diagności oraz urzędnicy wydziału komunikacji – że ich zdaniem mam rację . Moim zdaniem auto z LPG – jeśli już musi taki przegląd przejść to wyłącznie samego LPG, Ale też jeśli ustawodawca przewidział że byle kto moze dbać o stan techniczny auta – bez uprawnień diagnosty oraz mechanika , to jaki problem w dbaniu o stan techniczny instalacji gazowej – skoro nawet teraz każdy moze sam ja obsługiwać i tankować etc, bo zniesiono te głupie przepisy.
dP
21 grudnia 2016 @ 18:21
A wszystkich trójmiejskich miłośników „starej motoryzacji” zapraszamy tym samym na jego O-SKP: http://www.lemar.gda.pl/