Przyszedł czas na omówienie tego bardzo ciekawego podręcznika. Niewątpliwie jest prawdą, że podobnie interesującego podręcznika nie znajdziemy na rynku.
To ponad 500 stron skondensowanej wiedzy zawodowej podzielonej na 18 tematycznych części.[1]
Początek, to podstawowe definicje, wynikające z PoRD.[2] Potem definicja kategorii pojazdów, ich klasyfikacja oraz definicje rodzaju nadwozia. Dalej problematyka funkcjonowania SKP[3] i UDS-ów[4], która w moim odczuciu lepiej by pasowała do pierwszej części podręcznika, przed „Podstawowe definicje”.
Kolejno mamy omówione warunki techniczne pojazdów i ich wyposażenie, w przyjaznej i przejrzystej/czytelnej tabelarycznej formie. Warto tutaj zwrócić uwagę na autorskie uwagi do obowiązujących przepisów, które zatytułowano „Ważne”.
Kolejna część dotyczy okresowego badania technicznego (OBT), gdzie omówiono:
jego zakres,
warunki dodatkowe przy OBT (np. Taxi, tzw. „L”-ka, ADR, itp.), gdzie podany jest interesujący przykład „L”-ki bez dodatkowego pedału hamulca roboczego,
specyfikę pojazdów sprowadzonych z zagranicy, z interesującym rozwinięciem problematyki tzw. „zmian konstrukcyjnych” oraz tabelą interwałów OBT w poszczególnych państwach UE, w zależności od kategorii pojazdu (M1, N1, O2, L). W części tego tematu zawarto także autorskie i bardzo interesujące odpowiedzi na często zadawane pytania UDS-ów. Nie ukrywam, w ślad za dzwoniącym do mnie w tej sprawie Kolegą Stanisławem, że niektóre odpowiedzi na te pytania mogą wydawać się nieco (?) kontrowersyjne.[5]
określenie wyników badania z ciekawie rozwiniętą problematyką udzielenia odstępstwa od warunków technicznych,
zasady obowiązujące podczas wykonywania OBT,
wyznaczanie terminu następnego OBT w czytelnej i jasnej formie tabelarycznej wraz ze szczegółową uwaga autorską.
Kolejna część tego podręcznika dotyczy rodzajów, zakresu i wyników badań dodatkowych. W tej części bardzo szczegółowo opisano poszczególne rodzaje takich badań, gdzie nie określa się wyniku badania technicznego pojazdu, a mianowicie:
po wypadku, skierowanego przez organ kontroli ruchu drogowego,
skierowanego przez starostę lub na wniosek posiadacza pojazdu, jeżeli z dokumentów wymaganych do jego rejestracji wynika, że uczestniczył w wypadku drogowym,
pojazdu skierowanego przez organ kontroli ruchu drogowego, który zagraża BRD[6] lub narusza wymagania ochrony środowiska,
ze skierowania starosty lub na wniosek posiadacza pojazdu, który narusza wymogi ochrony środowiska,
szeroko rozwinięta problematyka pojazdu skierowanego przez starostę lub na wniosek posiadacza pojazdu w celu identyfikacji lub w celu ustalenia danych niezbędnych do rejestracji,
tzw. „zmiany konstrukcyjne” lub wymiana elementów powodujących zmianę danych w DR, gdzie zawarto nieco (?) kontrowersyjna formułę, że można na wniosek klienta wyznaczyć termin następnego badania określając rodzaj badania jako „dodatkowe + okresowe”. Byłby to jedyny wyjątek od zasady, że w przypadku badań dodatkowych nie określa się wyniku.
pojazd, który ma być używany jako taksówka osobowa, nauka jazdy lub pojazd uprzywilejowany,
pojazd, w którym dokonana została naprawa powodująca odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń,
dość szeroko omówiono badanie dodatkowe pojazdu, dla którego określono wymagania w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług,
pojazd, w którym stwierdzono w czasie BT[7] ślady uszkodzeń lub naruszenie elementów nośnych konstrukcji.
A resztę opiszę potem,
gdy otrę czoło zroszone potem
i już polecam i pozdrawiam
dziadek Piotra
[1] Uważam, że te poszczególne części tematyczne powinny być bardziej wyeksponowane i mocniej zaznaczone, np. w formie kolejnych rozdziałów (i każdy nowy rozdział od nowej karty). Także dyskusyjna może być hierarchia poszczególnych tematów.
[3] SKP, to miejsce pracy UDS-a, czyli Stacja Kontroli Pojazdów.
[4] UDS, to pracownik SKP zatrudniony – zawsze! – na podstawie umowy o pracę, czyli Uprawniony Diagnosta Samochodowy.
[5] Np. problem OBT po zatrzymaniu DR (str. 37, wiersz 7 od dołu) w sytuacji, gdy może okazać się bez PC (pozwolenie czasowe), że dane techniczne pojazdu nie są zgodne z zatrzymanym DR (masy, kategoria, rodzaj paliwa, itp.), nie mówiąc już o rzekomej konieczności dokonania korekty terminu OBT (?!).
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
lut 2 2014
PRZEWODNIK PO PRZEPISACH PRAWNYCH
Przewodnik po przepisach prawnych.
Przyszedł czas na omówienie tego bardzo ciekawego podręcznika. Niewątpliwie jest prawdą, że podobnie interesującego podręcznika nie znajdziemy na rynku.
To ponad 500 stron skondensowanej wiedzy zawodowej podzielonej na 18 tematycznych części.[1]
Początek, to podstawowe definicje, wynikające z PoRD.[2] Potem definicja kategorii pojazdów, ich klasyfikacja oraz definicje rodzaju nadwozia. Dalej problematyka funkcjonowania SKP[3] i UDS-ów[4], która w moim odczuciu lepiej by pasowała do pierwszej części podręcznika, przed „Podstawowe definicje”.
Kolejno mamy omówione warunki techniczne pojazdów i ich wyposażenie, w przyjaznej i przejrzystej/czytelnej tabelarycznej formie. Warto tutaj zwrócić uwagę na autorskie uwagi do obowiązujących przepisów, które zatytułowano „Ważne”.
Kolejna część dotyczy okresowego badania technicznego (OBT), gdzie omówiono:
Kolejna część tego podręcznika dotyczy rodzajów, zakresu i wyników badań dodatkowych. W tej części bardzo szczegółowo opisano poszczególne rodzaje takich badań, gdzie nie określa się wyniku badania technicznego pojazdu, a mianowicie:
A resztę opiszę potem,
gdy otrę czoło zroszone potem
i już polecam i pozdrawiam
dziadek Piotra
[1] Uważam, że te poszczególne części tematyczne powinny być bardziej wyeksponowane i mocniej zaznaczone, np. w formie kolejnych rozdziałów (i każdy nowy rozdział od nowej karty). Także dyskusyjna może być hierarchia poszczególnych tematów.
[2] PoRD, to ustawa Prawo o Ruchu Drogowym.
[3] SKP, to miejsce pracy UDS-a, czyli Stacja Kontroli Pojazdów.
[4] UDS, to pracownik SKP zatrudniony – zawsze! – na podstawie umowy o pracę, czyli Uprawniony Diagnosta Samochodowy.
[5] Np. problem OBT po zatrzymaniu DR (str. 37, wiersz 7 od dołu) w sytuacji, gdy może okazać się bez PC (pozwolenie czasowe), że dane techniczne pojazdu nie są zgodne z zatrzymanym DR (masy, kategoria, rodzaj paliwa, itp.), nie mówiąc już o rzekomej konieczności dokonania korekty terminu OBT (?!).
[6] BRD, to bezpieczeństwo ruchu drogowego.
[7] BT, badanie techniczne pojazdu, może być okresowe (OBT-obowiązkowe) i dodatkowe (DBT).
By Dziadek Piotra • Różne sprawy, nie zdiagnozujesz bez kawy • Tags: branżowe wydawnictwa, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), Stacja Kontroli Pojazdów (SKP)