STAN TECHNICZNY BUSÓW

Rate this post

Stan techniczny busów w rejonie Legnicy i najbliższej okolicy.

Kolejne kontrole potwierdzają znany od dawna fakt, że stan techniczny busów wożących ludzi, w tym dzieci i młodzież do szkół jest fatalny. Potwierdzeniem tego faktu są kolejne kontrole przeprowadzane przez Inspekcję Transportu Drogowego oraz Policję.

A na skandal zakrawa fakt, że pomimo powszechnie znanego faktu, że w okresie ferii letnich i zimowych takie kontrole się nasilają, to przedsiębiorcy dysponujący tymi pojazdami mają to głęboko w (….?) nosie. I nie mam tu uwag do kierowców tych pojazdów, którzy są w podobnej sytuacji, jak my – robią to, co im każe i za co płaci im pracodawca.

Ostatnie kontrole miały miejsce na trasach wylotowych z Legnicy w kierunku na Lubin, Jawor, Złotoryję, Prochowice, Chojnów. Kontroli poddano 100 pojazdów, w tym 54 busy i autobusy oraz 46 ciężarówek.

Efektem tych kontroli było zatrzymanie 27 DR z powodu:

  • braków w oświetleniu,
  • złego stanu układu hamulcowego,
  • złego stanu układu kierowniczego,
  • wycieków płynów eksploatacyjnych.

Ciekawa była informacja z Policji, która zapowiedziała, że dane z tych kontroli przekażą do Urzędu Marszałkowskiego, który odpowiada za wydawanie koncesji na świadczenie usług przewozowych (sic!).[1]

Myślę, że to odpowiedni kierunek postępowania, aby karami za taki stan BRD objęci zostali przedsiębiorcy, a nie wykonawcy ich poleceń, czyli ich pracownicy-kierowcy.

Zauważcie też, że ten rynek transportowy jest koncesjonowany, czego i my się dla rynku SKP też domagamy.

A ja jeszcze domagam się także, aby na tym powyższym przykładzie, gdy podpadnie UDS[2], to WK[3] i TDT[4] wnioskowało o pozbawienie możliwości świadczenia usług przez daną SKP[5].

Mam też nadzieję, że na czekającej nas VII Konferencji Transportowej w Legnicy, która odbędzie się 30/31 maja 2014 r., przedstawiciele tych instytucji kontrolnych przybliżą nam niektóre aspekty swojej pracy i opowiedzą, w jakim procencie zatrzymane DR reprezentują firmy, które posiadaja własne SKP.

A mnie ciekawi jeszcze, jak to wygląda z punktu widzenia danych w Cepiku, ile busów i autobusów ma „N”[6], ile „UI” (usterki istotne), a ile „UD” (usterki drobne). Podobna ciekawość targa mną w zakresie BT ciężarówek. Może administrator Cepiku wreszcie uchyli nam rąbka tej tajemnicy (?).

No i jest jeszcze ciekawa kwestia, którą ostatnio przestała się chwalić ITD[7] na swoich stronach internetowych. Chodzi mianowicie o to, co oni zrobią z wynikami tej kontroli w odniesieniu do naszego środowiska. Czy wzorem innych regionów kraju, gdy zatrzymano DR a termin ostatniego OBT[8] był krótszy niż 7 dni, to angażowano WK do czynności administracyjnych w kierunku kontroli jakości pracy na SKP i ewentualnego pozbawienia nas uprawnień.

 

Pozdrawiam

Dziadek Piotra



[1]    Na podstawie „Panorama Legnicka” z dnia 28 stycznia 2014 r.

[2]    UDS, to pracownik SKP, czyli Uprawniony Diagnosta Samochodowy.

[3]    WK, to Wydział Komunikacji (starostwo).

[4]    TDT, to Transportowy Dozór Techniczny, instytucja podlegająca resortowi transportu.

[5]    SKP, to miejsce pracy UDS-a, czyli Stacja Kontroli Pojazdów, gdzie przeprowadza się obligatoryjne badania techniczne.

[6]    „N”, to negatywny wynik BT (badania technicznego).

[7]    ITD, to Inspekcja Transportu Drogowego.

[8]    OBT, to okresowe badanie techniczne pojazdu (busy i autobusy co 6 m-cy), które wykonuje UDS na SKP.

Loading