NIM PODEJMIESZ PRACĘ NA SKP

Rate this post
NIM PODEJMIESZ PRACĘ NA SKP
19/09/2010 21:18:44
         Nim podejmiesz pracę na swojej pierwszej SKP (lub następnej w karierze), to najpierw zbierz minimum informacji o przyszłym pracodawcy.

wondering

Np.:

  1. Na początek ustal, czy właściciel ma lub miał nasze uprawnienia diagnostyczne. Jeśli tak, to jest szansa, że się porozumiecie!
  2. Dowiedz się – to bardzo ważne – z jakiego powodu na tej stacji jest wakat. Jeżeli poprzedni UDS odszedł dla wyższych poborów na inną SKP, to pół biedy. Masz szanse na wyższe pobory od poprzednika, abyś czasem po pół roku i Ty nie uciekł na inną SKP. Gorzej, gdy odebrano mu uprawnienia. Właściciel/pracodawca zawsze wie, co się dzieje na SKP i albo reaguje na nieprawidłowości, albo nie reaguje. Jeśli nie reaguje, to dlatego, że mu tak pasuje. Wówczas dwa razy się zastanów, gdyż prędzej niż później i Ciebie będą „molestował” o przymykanie oka na stan techniczny pojazdów. A to wszystko w celu zwiększenia obrotów. Po Ci te stresy i zagrożenie utraty uprawnień – odpuść tą SKP.
  3. Wjedź na daną SKP swoim samochodem i poproś o usługę sprawdzenia czegokolwiek w samochodzie, np. amortyzatorów (tylko 14 zł, a ile informacji!). Obserwuj:
  • prawidłowość zachowania diagnosty (fachowość), w tym czy sprawdził i ewentualnie uzupełnił ciśnienie w oponach, czy prawidłowo najechał na stanowisko (centralnie), czy wręczył wydruk wyniku, itp., itd., et’cetera,
  • jego ubiór i kulturę osobistą (jaki pan, taki kram),
  • czy cena danej usługi jest prawidłowa, czy wystawi paragon,
  • oceń wygląd SKP i jej otoczenie, czystość (wejdź pod byle jakim pozorem do kibelka, kuknij do kanciapy i sprawdź czystość kanału). Na tej podstawie ocenisz pracodawcę wedle zasady „jaki pan taki kram„. Jeśli on jest brudasem, to i stacja będzie brudna. Nie ma na to siły. Po co Ci pracować w brudzie z niechlujami? Jeszcze się czymś zarazisz. Odpuść sobie!

4. Upewnij się, czy przy SKP nie ma warsztatu należącego do właściciela. Jeśli jest, to musisz w sposób opisany w pkt. 3 sprawdzić ten warsztat.

Dla nas funkcjonowanie warsztatu ma plusy ujemne i minusy dodatnie. Musisz się liczyć z tym, że:

  • mogą Cię „molestować” o taką politykę prowadzenia BT, aby rosły obroty także na warsztacie,
  • będą Cię naciskać o pomoc mechanikom (odpłatną? Najczęściej nie-,) między kolejnymi BT,

Funkcjonowanie warsztatu ma też pozytywy. Można dodatkowo dorobić – po wcześniejszym uzgodnieniu stawki. Ponadto dla grupy kandydatów do zawodu oraz części Kolegów „teoretyków”, to wymarzone miejsce do podnoszenia swojej wiedzy z zakresu mechaniki i napraw pojazdów. Warto za taką naukę zapłacić zwiększonym wysiłkiem i większym zakresem obowiązków – to bardzo szybko procentuje!

5. Przedstaw się, że jesteś kandydatem do pracy na danej SKP i porozmawiaj z diagnostą lub mechanikiem (wypytaj się):

  • jak się pracuje,
  • czy marzną zimą,
  • czy mają satysfakcjonujące wynagrodzenie,
  • czy wypłata jest w terminie,
  • czy mają płacone od obrotu,
  • kto i jak często sprząta na SKP, do kogo należy sprzątanie WC-tu i zaplecza socjalnego (o ile jest jakaś kuchnia, natrysk, przebieralnia),
  • czy urządzenia są sprawne, jak często serwisowane, itp.
  1. Umów się na rozmowę i na kartce zapisz interesujące Cię zagadnienia:
  • wynagrodzenie miesięczne netto (na rękę) za pracę diagnosty samochodowego oraz ile z tej kwoty znajdzie się na umowie o pracę (rozważ spokojnie ewentualne propozycje systemu prowizyjnego-premiowego. Może to być pułapka prowadząca Cię na manowce),
  • wynagrodzenie za inne czynności, nie będące badaniami technicznymi pojazdów, jak np. prowadzenie kasy, wystawianie paragonów i faktur, fakturowanie innych usług, praca na warsztacie, sprzątanie SKP wewnątrz i na zewnątrz, naprawa drobnych usterek na SKP, drobne prace malarskie i remontowe, itp., itd.,
  • godziny pracy i system zmianowy oraz czy jest praca w soboty i niedziele,
  • co z nadgodzinami za ewentualne soboty i niedziele, za zastępstwa w przypadku L-4 i urlopy oraz inne zdarzenia losowe,
  • ustal jednoznacznie (opowiedz się), czy na SKP będziesz ustawiał zbieżność i regulował oświetlenie pojazdów z wymianą żarówek włącznie. Jeśli tak, to na jakich warunkach finansowych,
  • dowiedz się czegoś o przyszłych współpracownikach (staż pracy, doświadczenie i zakres uprawnień, wiek, czy są dojeżdżjący i spóźnialscy). Jest to szczególnie ważne w przypadku małych SKP, gdyż może okazać się, że wymagany prawem drugi diagnosta jest wirtualny, czyli figuruje tylko na papierze (więc nici z dni wolnych i urlopów),
  • czy pracodawca zapewnia ubranie robocze, czy jest ekwiwalent za pranie,
  • czy pomieszczenia SKP są ciepłe w sezonie grzewczym,
  • czy pracodawca przewiduje wysłać Cię na branżowe szkolenie. Jeśli tak, to jak często (min. 1 raz na 2 lata) oraz czy zapłaci za to szkolenie z pokryciem kosztów dojazdu włącznie.
  1. Skonfrontuj uzyskane informacje od przyszłego pracodawcy z tym, co ustaliłeś wcześniej i na tej podstawie podejmij decyzję – nie wcześniej niż po 7 dniach zastanawiania się.

hi

Powodzenia
dziadek Piotra życzy,
ten, co do słodyczy skowyczy.

====================

Loading