REJESTRACJA POJAZDU Z KONGA, Z CZADU LUB Z WYSP TONGA I NAJLEPSZE, CZYLI „NIE MÓWIĘ, ŻE NIE”

5/5 - (1 vote)

Chciałbym wyjaśnić, że wprowadzający zamieszanie przepis art. 81 ust. 3 PoRD dotyczący okresowych badań technicznych przed pierwszą rejestracją w RP pojawił się w ustawie na mocy ustawy z 22 maja 2009 r. „o zmianie ustawy o prawie drogowym” (Dz.U. nr 97, poz. 802), która była konsekwencją wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE C-170/07 z 5 czerwca 2008 r., dotyczącej znoszenia barier handlowych w wewnątrzwspólnotowym obrocie gospodarczym, za co postrzegano każdorazowe wymaganie przy pierwszej rejestracji w RP dodatkowych badań technicznych dla pojazdów sprowadzanych z państw Unii.
Na mocy tego wyroku Trybunał uznał, że badaniami technicznymi potwierdzającymi zdatność pojazdu do ruchu zarejestrowanego w UE będą te same badania, które stosuje się dla pojazdów zarejestrowanych w RP czyli badania okresowe. Dlatego też należy mieć świadomość, że zaświadczenie o przeprowadzonym okresowym badaniu technicznym wymagane będzie zgodnie z art. 72 ust. 1 pkt 3 w zw z art. 72 ust. 2 pkt 1 jedynie w przypadkach rejestracji pojazdów wcześniej zarejestrowanych i dopuszczonych (czyli takich, które uzyskały zezwolenie na wprowadzenie do obrotu) w jednym z państw będących członkiem UE.
Przepis art. 81 ust. 3 podlega wyłączeniu dla pojazdów sprowadzanych spoza UE, zgodnie do dyspozycji płynącej z art. 72 ust. 2 pkt 8 z uwagi na to, że każdy pojazd sprowadzany spoza UE traktowany jest jako nowy pojazd, jeśli wcześniej nie był rejestrowany i dopuszczony do użytkowania w UE. A wiadomym jest, że przy rejestracji pojazdu nowego wymaga się dokument homologacyjny typu lub decyzji o dopuszczeniu indywidualnym. W przedmiotowej sprawie samochodów sprowadzanych spoza UE nie należy tracić z pola widzenia wykładni Trybunał Sprawiedliwości wydanej do wyroku C-170/07, cyt.:

49 Nie ulega wątpliwości, że bezpieczeństwo drogowe, ochrona środowiska oraz zwalczanie przestępczości należą do nadrzędnych względów interesu ogólnego, które mogą stanowić uzasadnienie dla utrudnienia w swobodnym przepływie towarów” (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Komisja przeciwko Niderlandom, pkt 77 oraz wyrok z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie C‑265/06 Komisja przeciwko Portugalii, dotychczas nieopublikowany w Zbiorze, pkt 38).

Loading