DWA RÓŻNE WYROKI WSA W TAKIEJ SAMEJ SPRAWIE. CZYLI POLSKA W RUINIE PRAWNEJ

Rate this post

Dwa różne wyroki w tej samej sprawie, czyli jeden WSA kłamie. Ale nie tylko, bo wcześniej były jeszcze dwie różne decyzje dwóch SKO.

Mamy więc dwa różne światy: świat Prawa i świat bezprawia.

Dlaczego lub na czyje polityczne zlecenie to i takie mącenie?

Przypomnijmy sobie te podstawowe fakty w tej sprawie. Chodzi o znaną nam wszystkim sprawę rejestracji ciągników rolniczych bez homologacji, między innymi marki Belarus na przykładzie wyroku WSA w Szczecinie i w wyroku WSA w Białymstoku.

 

I. WSA w Szczecinie.1

28 sierpnia 2025 r. zapadł ten wyrok w sprawie skargi Prokuratora Rejonowego w Wałczu na wcześniejszą decyzję SKO w Koszalinie.

To było 5 lutego 2019 r., gdy Starosta Wałecki wydał tę błędną decyzję,2 od której zaczął się ten żenujący spektakl, gdy zarejestrował pojazd marki Belarus wydając dla niego DR oraz TR (tablice rejestracyjne).

Pismem z 28 sierpnia 2024 r., Prokurator Rejonowy w Wałczu złożył do SKO w Koszalinie sprzeciw od ww. ostatecznej decyzji organu I instancji (Starosty), w którym wniósł o stwierdzenie jej nieważności. Prokurator zarzucił organowi I instancji, że wydał ww. decyzję z rażącym naruszeniem art. 72 ust. 1 pkt 3 PoRD, polegającym na wydaniu decyzji bez zgromadzenia wszystkich wymaganych prawem dokumentów, w tym świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenia jednostkowego pojazdu, decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.3

SKO w Koszalinie 7 lutego 2025 roku wsparło te patologie urzędnicze4, orzekając o braku przesłanek do stwierdzenia nieważności decyzji organu I instancji (Starosty), przedstawiając kłamliwą, a więc nie do przyjęcia argumentację, że cyt.:

(…) jego dopuszczenie do ruchu nie spowodowało zagrożenia bezpieczeństwa osoby korzystającej z pojazdu oraz ogółu społeczeństwa.”

– nie spowodowało? Coś podobnego! Na jakiej podstawie to stwierdzenie, gdy brak jest homologacji? Bo tak mówił szwagier wałeckiego urzędnika z Koszalina?

Zaś WSA w Szczecinie stwierdził w tym wyroku, że cyt.:

Podkreślić należy, że homologacja to formalne poświadczenie, że pojazd spełnia wszelkie wymagania określone przez odpowiednie przepisy prawne, zarówno krajowe, jak i unijne. Proces ten jest kluczowy, aby zapewnić, że każdy pojazd poruszający się po drogach jest bezpieczny dla użytkowników, a także dla innych uczestników ruchu drogowego. Homologacja obejmuje różne aspekty pojazdu, takie jak np. emisje spalin, poziom hałasu, oświetlenie, układ hamulcowy czy obowiązkowe wyposażenie.”

Niestety, ten WSA w Szczecinie wsparł tę nielegalną urzędniczą praktykę rejestrowania pojazdów bez homologacji argumentując to . . . . . . – planami legislacyjnymi MI (sic!)!5

Więc z jednej strony mamy Prawo (łamane) a z drugiej strony mamy plany abolicyjne MI.

I na tej podstawie orzekł ten skład WSA w Szczecinie, zapewne z wykształceniem prawniczym, prawda?

 

II. WSA w Białymstoku.6

Jakże inną argumentację zastosował WSA w Białymstoku w takiej samej sprawie, w dniu 25 września 2025 r.7, a jeszcze wcześniej tamtejsze SKO, które także stwierdziło stwierdziło nieważność decyzji Starosty Sokólskiego (dalej: „Starosta”) z 13 stycznia 2021 Roku o rejestracji Belarusa.

18 października 2024 r. do SKO wpłynął sprzeciw Prokuratora Prokuratury Rejonowej w Siemiatyczach wywiedziony na podstawie art. 184 § 1 i 2 k.p.a. od ww. decyzji Starosty, w którym Prokurator wniósł o stwierdzenie jej nieważności w całości, z uwagi na wydanie decyzji z rażącym naruszeniem prawa.8 SKO zaakceptowało argumentację Prokuratora. Ale skargę złożyła firma nielegalnie handlująca Belarusami (w likwidacji).

I tu, odmiennie niż w Szczecinie, ten WSA uznał rację Prawa i Prokuratora stwierdzając, że cyt.: „Skarga nie jest zasadna.”, gdyż między innymi:

  • zaskarżona decyzja odpowiada prawu, bowiem dostrzeżone przez SKO naruszenie prawa ma charakter rażący.”

  • na gruncie art. 72 ust. 1 pkt 3 PoRD Starosta powinien był dokonać rejestracji przedmiotowego pojazdu na podstawie świadectwa zgodności WE albo innego dokumentu równorzędnego, bowiem były one wymagane.”

  • Na gruncie prawa krajowego nowym pojazdem jest pojazd fabrycznie nowy, który nie był zarejestrowany (art. 2 pkt 62 PoRD).”

  • Sąd zgadza się w tym względzie z poglądem WSA w Szczecinie, który w uzasadnieniu prawomocnego wyroku z 23 czerwca 2022 r. (II SA/Sz 295/22) zapadłym na gruncie analogicznego stanu faktycznego, wskazał, że ustawodawca nie uzależnił obowiązku wylegitymowania się przy rejestracji jednym z ww. dokumentów, od cechy „nowości” pojazdu, ale od jego uprzedniego zarejestrowania na terytorium RP.”

  • kwestię homologacji ciągników rolniczych reguluje od 1 stycznia 2016 r. Rozporządzenie – ustanawiające wymogi administracyjne i wymagania techniczne w zakresie homologacji typu m.in. wszystkich nowych pojazdów, o których mowa w art. 2 ust. 1 Rozporządzenia (art. 1 zdanie 1 Rozporządzenia), w tym ciągników o kategorii T, obejmującej wszystkie ciągniki kołowe (art. 4 pkt 1 Rozporządzenia)”.9

  • przepisy są jasne i jednoznaczne, zaś samo powiązanie ze sobą kilku regulacji prawnych, w celu odkodowania normy prawnej, z której wynika obowiązek wylegitymowania się przy rejestracji ciągnika rolniczego świadectwem zgodności, nie świadczy o konieczności stosowania przez Starostę złożonego procesu wykładni. Co więcej, z racji odstąpienia przez Starostę od uzasadnienia decyzji na zasadzie art. 107 § 4 k.p.a., w istocie nie wiadomo z jakich względów uznano na etapie rejestracji, że świadectwo zgodności w omawianym przypadku nie jest wymagane, a tym samym nie wiadomo jaki (i czy w ogóle) proces wykładni zastosował Starosta. Wbrew więc twierdzeniom Spółki, zawartym w uzasadnieniu pisma procesowego z 22 maja 2025 r., z decyzji Starosty nie wynika jakoby organ ten dokonał interpretacji niejasnych i niespójnych przepisów krajowych i unijnych.”

  • Oczywistość powyższych regulacji nie budzi wątpliwości sądu administracyjnego, zaś sama okoliczność odmiennego ich interpretowania przez niektóre organy władzy publicznej, nie świadczy o ich skomplikowaniu, lecz o nieprawidłowym stosowaniu prawa przez te organy.”

  • „… argumentacja podważająca rangę badań homologacyjnych, czy wręcz zrównująca je z badaniami technicznymi, nie znajduje oparcia w przepisach prawa”,

  • dopuszczenie do ruchu pojazdu bez homologacji, „który nie posiada potwierdzenia ich spełnienia, jawi się jako godzące w wartości tymi wymogami chronione. Chodzi tu przede wszystkim o wartości takie jak: bezpieczeństwo komunikacyjne, zdrowie i bezpieczeństwo użytkowników pojazdu oraz ochrona środowiska. Na wartości te trafnie wskazało SKO w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji, a ich powołanie – wbrew stanowisku Spółki, nie wymagało przeprowadzenia postępowania dowodowego, bowiem wynikają one wprost z przepisów prawa, które te wartości chronią.”

  • itd., itp., et’cetera.

Proszę, zapoznajcie się z tym uzasadnieniem tego wyroku WSA, bardzo bogatym w argumenty (w odróżnieniu od WSA w Szczecinie). To są dwa różne od siebie światy/wyroki.

W tym szczecińskim, urzędnicy, zamiast przeprosić i naprawić swoje błędy poprzez przywrócenie stanu zgodności z Prawem zaczęli postępować niczym najgorsza recydywa, brnąc w tzw. „zaparte” oraz na siłę szukając pozaprawnych argumentów. Bo plany abolicyjne nie znajdują się opisane w funkcjonujących ustawach, więc nie mogą też być podstawą żadnych, Żadnych, ŻADNYCH wyroków. Mamy więc tu akty, które świadczą o tym, że Polskie Sądownictwo Administracyjne znajduje się w katastrofalnej i skandalicznej, prawnej ruinie.

Mam tylko jeszcze nadzieję, że składy sędziowskie orzekające w oparciu o projekty nieistniejących ustaw prędzej czy później poniosą służbowe konsekwencje swoich błędów.

Dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

1 II SA/Sz 219/25 – Wyrok WSA w Szczecinie; Data orzeczenia: 2025-08-28; Data wpływu: 2025-04-03; Symbol z opisem: 6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Hasła tematyczne: Ruch drogowy, Administracyjne postępowanie; Skarżony organ: SKO; Treść wyniku: Oddalono skargę;

2 nr KD.5410.1.445.2019.AK na podstawie art. 73 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, dalej „p.r.d.”), oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm., dalej „k.p.a.”), po rozpoznaniu wniosku K. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka Komandytowa z siedzibą w W. (dalej „spółka”, „uczestnik postępowania”),

3 W ocenie Prokuratora, w stosunku do przedmiotowego ciągnika rolniczego dokument taki był wymagany, gdyż pojazd ten był rejestrowany po raz pierwszy na terenie państwa członkowskiego UE, a został sprowadzony z terenu państwa niebędącego członkiem UE. Prokurator powołał się na regulacje prawne dotyczące warunków wprowadzenia pojazdu do obrotu, w tym wymogi podlegania procedurze homologacji zawarte w przepisach p.r.d. oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz. U. UE. L.2013.60.1 z dnia 2 marca 2013 r.- dalej „rozporządzenie nr 167/2013”).

4 nr SKO.4120.1785.2024

5 przeciw stwierdzeniu nieważności ostatecznej decyzji o rejestracji ciągnika, a w konsekwencji przeciw wyłączeniu go z ruchu, przemawiają też plany legislacyjne ujawnione na posiedzeniu Komisji Sejmowej przez przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury. Zgodnie z ich wyjaśnianiami projektowane jest wprowadzenie przepisu abolicyjnego, który pozwoli na utrzymanie zastanego stanu rzeczy w odniesieniu do ciągników rolniczych sprowadzonych uprzednio na terytorium Polski z państw niebędących członkami Unii Europejskiej i zarejestrowanych w Polsce bez dokumentów homologacyjnych, co ma na celu uniknięcie negatywnych konsekwencji dla użytkowników tych pojazdów, głównie rolników indywidualnych.

6 II SA/Bk 844/25 – Wyrok WSA w Białymstoku; Data orzeczenia: 2025-09-25; Data wpływu: 2025-05-05; Sy mbol z opisem: 6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Hasła tematyczne: Administracyjne postępowanie, Ruch drogowy; Skarżony organ: SKO; Treść wyniku: Oddalono skargę;

7 sprawa ze skargi M. sp. z o.o. w likwidacji w B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku z dnia 7 marca 2025 r. nr 407.992/XI/F-3/24 w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie rejestracji pojazdu oddala skargę.

8 tj. art. 72 ust. 1 pkt 3 P.r.d., przez brak zgromadzenia wszystkich wymaganych prawem dokumentów stanowiących podstawę rejestracji pojazdu, w tym bez uzyskania świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenia jednostkowego pojazdu, decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.

9 Przypomnieć przy tym wypada, że rozporządzenie jest, wedle art. 288 Traktatu o funkcjonowaniu EU, aktem ogólnego zastosowania, wiążącym w całości i bezpośrednio stosowanym we wszystkich państwach członkowskich UE. Wiąże ono instytucje UE, podmioty prawa, którym określa prawa i obowiązki, a także państwa członkowskie UE – co oznacza, że jest stosowane przez organy administracji publicznej (bez potrzeby transpozycji do prawa krajowego).

Loading