O co tu chodzi? Kolejny fuksiarz czy tutaj miał ktoś tzw. „plecy”? A może to jednak nie jest Skandal, tylko nadeszła wreszcie oczekiwana Systemowa Zmiana?
5 sierpnia 2025 roku zapadł ten ciekawy wyrok w sprawie skargi W. F. na decyzję SKO w Elblągu w przedmiocie cofnięcia uprawnień diagnoście samochodowemu do wykonywania BT pojazdów, w efekcie którego WSA w Olsztynie:
1/ uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji;
2/ zasądza od SKO w Elblągu na rzecz skarżącej W. F. kwotę 680 zł (sześćset osiemdziesiąt złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.1
Muszę Wam się przyznać, że nie bardzo rozumiem tego, co tu się dzieje….
Bo w wyniku kontroli ustalono, że diagnosta samochodowy (strona skarżąca) wykonał dwa razy OBT pojazdu przystosowanego do zasilania gazem z wynikiem „P”-pozytywnym, a następnie dokonał wpisu w DR i wydał stosowne zaświadczenie pomimo, że w tym DR brak było adnotacji „GAZ”.2
Sprawa niby typowa, której typowy wynik znamy od bardzo wielu lat – chodzi o wynik niekorzystny dla naszych kolegów.
Ale tu mamy jednak coś całkiem innego, choć na początku nie wyglądało to „inaczej”. Dopiero na poziomie WSA w Olsztynie sprawa ta nabrała całkiem innego charakteru niż dotychczas.
Decyzja WK/starostwa (organu I instancji) o cofnięciu naszych uprawnień została zakwestionowana przez złożenie skargi do SKO. Argumentem koronnym był fakt, że właścicielka pojazdu K., wobec której przeprowadzono to OBT, dostarczyła do WK/starostwa wszystkie niezbędne dokumenty, które są wymagane do dokonania wpisu do DR zainstalowanej w tym samochodzie instalacji LPG. Wpis taki jednak nie został dokonany, w konsekwencji w DR wadliwie określony został termin kolejnych BT (trzy lata zamiast roku).
Po pewnym czasie właścicielka pojazdu ponowiła wniosek wpisu w DR, uzyskała jednak informację, że przedłożone uprzednio dokumenty zostały zagubione – w wyniku bałaganu w tym WK/starostwie.
Dopiero w 2024 roku, podczas kontroli szkoły nauki jazdy, w której użytkowany jest przedmiotowy pojazd zobowiązano ją do uzupełnienia braków w DR. Kontrola ta wykazała również, że w 2023 i 2024 roku strona skarżąca przeprowadziła OBT przedmiotowego pojazdu wydając zaświadczenie z wynikiem „P”-pozytywnym.
SKO w Elblągu (dalej: „Kolegium”, organ odwoławczy) decyzją z 24 marca 2025 r. utrzymało w mocy decyzję organu I instancji będącą przedmiotem odwołania. Warto podkreślić, że te dwie decyzje potwierdzały dotychczasową linię orzeczniczą, gdzie to na nas także spoczywał obowiązek weryfikowania dokumentów wydawanych przez WK/starostwo.
SKO wskazało, że w załączniku nr 1 do rozporządzenia w dziale I w tabeli: „przedmiot i zakres badania, czynności kontrolne, metody oceny stanu technicznego pojazdu oraz usterki skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający” pod poz. 10.5 w ramach warunków dodatkowych w zakresie pojazdu przystosowanego do zasilania gazem jako metodę oceny stanu technicznego wskazano:
Oględziny zewnętrzne instalacji na wolnym powietrzu.
Kontrolę szczelności za pomocą urządzeń lub roztworu wodnego mydła.
Określono, że kontrolę instalacji zasilania gazem przeprowadza się zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym w dziale V załącznika.
Zabroniono jakichkolwiek BT pojazdu na stanowisku kontrolnym z nieszczelną instalacją zasilania gazem.
Jako usterki poważne skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający wskazano brak dokumentu wydanego przez TDT i brak TZ (tabliczki znamionowej) na zbiornik lub butlę, potwierdzających jego sprawność.
Brak odpowiedniej adnotacji w DR lub odpowiadającym mu dokumencie.
Wynik badania uznaje się za pozytywny, jeżeli podczas kontroli nie stwierdzono żadnego odchylenia od wymagań określonych w dziale V załącznika.
Wartość emisji zanieczyszczeń gazowych (zadymienia) spalin, zmierzona zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym w dziale IV załącznika, nie może przekraczać dopuszczalnego dla danego pojazdu poziomu
zarówno przy zasilaniu gazem,
jak i przy zasilaniu paliwem bazowym.
Potwierdzono, że strona skarżąca (pełniąc funkcję uprawnionego diagnosty posiadającego uprawnienia) w dniach 10 marca 2023 r. i 6 maja 2024 r. wykonała OBT pojazdu marki K., a następnie wpisała do DR i wystawiła zaświadczenia o przeprowadzonych BT z wynikiem „P”-pozytywnym, pomimo iż w DR tego pojazdu brak było adnotacji o przystosowaniu do zasilania gazem LPG.3
Strona skarżąca ponownie argumentowała, że m.in.:
DR wydany przez starostę nie zawierał adnotacji dotyczącej GAZU LPG – pomimo faktu, iż w chwili pierwszej rejestracji w 2018 r., pojazd wyposażony był w instalację LPG – co wynika z dowodów zgromadzonych w sprawie – m.in. historii pojazdu wygenerowanej z portalu www.gov.pl
Starostwo rejestrując pojazd, określiło nieprawidłowo termin kolejnego badania technicznego na trzy lata, zamiast na rok.
W wyniku błędnych działań Starostwa pojazd ten bezprawnie został dopuszczony do ruchu bez wymaganych corocznych OBT, a do tego był użytkowany w szkole jazdy „L”.4
W wyniku pierwotnego błędu z 2018 r., kolejni uprawnieni diagności samochodowi dokonujący OBT dokonywali nieprawidłowych wpisów w w/w DR. Np., nasz kolejny kolega uprawniony diagnosta samochodowy wykonujący OBT tego pojazdu w dniu 9 marca 2022 r. również nie uwzględnił w DR faktu, że pojazd zasilany jest gazem LPG i wydał zaświadczenie z wynikiem „P”-pozytywnym. A więc analogicznie, jak w niniejszej sprawie, powinien także zostać bezwzględnie pozbawiony naszych uprawnień – do czego jednak nie doszło z nieznanych powodów.
Stwierdzono nieprawidłowe zarządzanie dokumentami w tym Starostwie; zagubienie dokumentacji w przypadku obowiązku archiwizacji akt pojazdu, dokonanie następczego wpisu o instalacji LPG po 6 latach od pierwotnej rejestracji, „sanowanie” (naprawa, sanacja) błędów Starostwa po wielu latach bez żadnych prawnych, dyscyplinarnych bądź jakichkolwiek po stronie odpowiedzialnych za te błędy urzędników.
Naruszenie art. 2 w zw. z art. 65 ust. 1, art. 31 ust. 1 i 3 i art. 32 Konstytucji RP poprzez uznanie, że cofnięcie uprawnień diagnoście samochodowemu jest obligatoryjne niezależnie od stopnia przewinienia, co jest sankcją oczywiście nieadekwatną i niewspółmiernie dolegliwą, sprzeczną z zasadą sprawiedliwości społecznej, zasadą demokratycznego państwa prawa i wywodzoną z niej zasadą proporcjonalności oraz równości wobec prawa wyrażonymi we wskazanych przepisach Konstytucji.
W uzasadnieniu tej skargi strona skarżąca podniosła także, że:
uprawnionych diagnostów samochodowych nie powinna obciążać nieprecyzyjność przepisów, które obowiązani są stosować. Nie powinna obciążać diagnostów również niekompetencja i błędy administracyjne WK/starostwa i jego pracowników.
Starostwo i SKO w zaskarżonych decyzji zupełnie pomijały wskazane wyżej nieprawidłowości.
Pojazd został zarejestrowany po raz pierwszy w Polsce 7 lutego 2018 r. – w chwili tej rejestracji, pojazd był wyposażony w instalację LPG, co wynika z dowodu „historii pojazdu” – wydruku ze strony www.gov.pl, który to wydruk znajduje się w aktach sprawy,
w chwili wydania DR tego pojazdu 8 lutego 2018 r., w dokumentach pojazdu znajdowało się świadectwo homologacji.
Z niewiadomych przyczyn urzędnik starostwa nie dokonał wpisu o instalacji LPG w DR w czasie rejestracji oraz błędnie ustalił termin następnego OBT.
I w tej oto sytuacji WSA w Olsztynie wydał ten kuriozalny wyrok stwierdzając, że cyt.:
„W rozpoznawanej sprawie sąd stwierdził, że skarga zasługuje na uwzględnienie.” – sic!
A co z tymi dziesiątkami koleżanek i kolegów, którym przez ostatnie dwie dekady w analogicznych sytuacjach odebrano uprawnienia?
Ten WSA stwierdził także w uzasadnieniu, że cyt.:
„… odpowiedzialność diagnosty choć obiektywna winna dotyczyć tylko jego zaniedbań. (…).”
– z czym trudno się nie zgodzić. Ale nawet, jak strona skarżąca dokładnie sprawdzała tę instalację gazową w przedmiotowym pojeździe marki „K.”, to jednak już tak dokładnie nie sprawdzała tego pojazdu z danymi w wymaganym dokumencie, czyli w DR!
Jest prawdą, co pisze w uzasadnieniu ten WSA, że cyt.:
„Skarżąca natomiast nie może ponosić odpowiedzialności za błędy innych podmiotów.”
– no super, Suprer, SUPER i wreszcie!
Ale przecież nie można tu jednak abstrahować od tych czterech faktów:
1. Kto ma dbać o jakość BT pojazdów w Polsce, jak nie WK/starostwo, które to zadanie ma wpisane w ustawie PoRD.
2. Co z BRD, gdy jednak koledzy „nie widzieli” tej instalacji „Gaz”.
3. O dwóch dekad w podobnych sytuacjach nikt się nie rozczulał na takimi „pierdołami” jak odpowiedzialność i wina urzędników WK/starostwa.
4. To na stronie skarżącej ciążył obowiązek sprawdzenia pojazdu z DR i patrząc na problem systemowo, nikt go w tym zbożnym dziele nie może nigdy zastąpić. Za wyjątkiem nielicznych (i statystycznie niemożliwych) przypadków, gdy w trakcie kontroli drogowej jakiś kontrolujący stwierdzi niezgodność w DR ze stanem faktycznym pojazdu – na co bym nie liczył, gdy kilku insp. UDS-ów w warunkach SKP tego nie potrafiło.
To tyle na tę chwilę
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1II SA/Ol 331/25 – Wyrok WSA w Olsztynie; Data orzeczenia: 2025-08-05; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2025-05-28; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Hasła tematyczne: Ruch drogowy; Skarżony organ: SKO; Treść wyniku: Uchylono decyzję I i II instancji;
2co stanowi naruszenie pkt. 10.5 kolumna 3 lit. d Działu I zał. nr 1 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2024 r. poz. 141 ze zm; dalej jako: rozporządzenie).
3– co stanowiło naruszenie pkt 10.5 kolumna 3 lit. d Działu I zał. nr 1 do rozporządzenia. Sprawdzenie danych z dowodu rejestracyjnego w zakresie wyposażenia pojazdu w instalację LPG, z faktycznym stanem technicznym pojazdu mieściło się w zakresie obowiązków diagnosty wynikających z § 2 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia.
4pojazd ten wykorzystywany był w szkole nauki jazdy „L”, więc już z tego faktu winien przechodzić badanie techniczne co roku.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
sie 25 2025
KOLEJNY FUKSIARZ, CZY TEŻ „SZEROKIE PLECY”?
O co tu chodzi? Kolejny fuksiarz czy tutaj miał ktoś tzw. „plecy”? A może to jednak nie jest Skandal, tylko nadeszła wreszcie oczekiwana Systemowa Zmiana?
5 sierpnia 2025 roku zapadł ten ciekawy wyrok w sprawie skargi W. F. na decyzję SKO w Elblągu w przedmiocie cofnięcia uprawnień diagnoście samochodowemu do wykonywania BT pojazdów, w efekcie którego WSA w Olsztynie:
1/ uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji;
2/ zasądza od SKO w Elblągu na rzecz skarżącej W. F. kwotę 680 zł (sześćset osiemdziesiąt złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.1
Muszę Wam się przyznać, że nie bardzo rozumiem tego, co tu się dzieje….
Bo w wyniku kontroli ustalono, że diagnosta samochodowy (strona skarżąca) wykonał dwa razy OBT pojazdu przystosowanego do zasilania gazem z wynikiem „P”-pozytywnym, a następnie dokonał wpisu w DR i wydał stosowne zaświadczenie pomimo, że w tym DR brak było adnotacji „GAZ”.2
Sprawa niby typowa, której typowy wynik znamy od bardzo wielu lat – chodzi o wynik niekorzystny dla naszych kolegów.
Ale tu mamy jednak coś całkiem innego, choć na początku nie wyglądało to „inaczej”. Dopiero na poziomie WSA w Olsztynie sprawa ta nabrała całkiem innego charakteru niż dotychczas.
Decyzja WK/starostwa (organu I instancji) o cofnięciu naszych uprawnień została zakwestionowana przez złożenie skargi do SKO. Argumentem koronnym był fakt, że właścicielka pojazdu K., wobec której przeprowadzono to OBT, dostarczyła do WK/starostwa wszystkie niezbędne dokumenty, które są wymagane do dokonania wpisu do DR zainstalowanej w tym samochodzie instalacji LPG. Wpis taki jednak nie został dokonany, w konsekwencji w DR wadliwie określony został termin kolejnych BT (trzy lata zamiast roku).
Po pewnym czasie właścicielka pojazdu ponowiła wniosek wpisu w DR, uzyskała jednak informację, że przedłożone uprzednio dokumenty zostały zagubione – w wyniku bałaganu w tym WK/starostwie.
Dopiero w 2024 roku, podczas kontroli szkoły nauki jazdy, w której użytkowany jest przedmiotowy pojazd zobowiązano ją do uzupełnienia braków w DR. Kontrola ta wykazała również, że w 2023 i 2024 roku strona skarżąca przeprowadziła OBT przedmiotowego pojazdu wydając zaświadczenie z wynikiem „P”-pozytywnym.
SKO w Elblągu (dalej: „Kolegium”, organ odwoławczy) decyzją z 24 marca 2025 r. utrzymało w mocy decyzję organu I instancji będącą przedmiotem odwołania. Warto podkreślić, że te dwie decyzje potwierdzały dotychczasową linię orzeczniczą, gdzie to na nas także spoczywał obowiązek weryfikowania dokumentów wydawanych przez WK/starostwo.
SKO wskazało, że w załączniku nr 1 do rozporządzenia w dziale I w tabeli: „przedmiot i zakres badania, czynności kontrolne, metody oceny stanu technicznego pojazdu oraz usterki skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający” pod poz. 10.5 w ramach warunków dodatkowych w zakresie pojazdu przystosowanego do zasilania gazem jako metodę oceny stanu technicznego wskazano:
Oględziny zewnętrzne instalacji na wolnym powietrzu.
Kontrolę szczelności za pomocą urządzeń lub roztworu wodnego mydła.
Określono, że kontrolę instalacji zasilania gazem przeprowadza się zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym w dziale V załącznika.
Zabroniono jakichkolwiek BT pojazdu na stanowisku kontrolnym z nieszczelną instalacją zasilania gazem.
Jako usterki poważne skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający wskazano brak dokumentu wydanego przez TDT i brak TZ (tabliczki znamionowej) na zbiornik lub butlę, potwierdzających jego sprawność.
Brak odpowiedniej adnotacji w DR lub odpowiadającym mu dokumencie.
Wynik badania uznaje się za pozytywny, jeżeli podczas kontroli nie stwierdzono żadnego odchylenia od wymagań określonych w dziale V załącznika.
Wartość emisji zanieczyszczeń gazowych (zadymienia) spalin, zmierzona zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym w dziale IV załącznika, nie może przekraczać dopuszczalnego dla danego pojazdu poziomu
zarówno przy zasilaniu gazem,
jak i przy zasilaniu paliwem bazowym.
Potwierdzono, że strona skarżąca (pełniąc funkcję uprawnionego diagnosty posiadającego uprawnienia) w dniach 10 marca 2023 r. i 6 maja 2024 r. wykonała OBT pojazdu marki K., a następnie wpisała do DR i wystawiła zaświadczenia o przeprowadzonych BT z wynikiem „P”-pozytywnym, pomimo iż w DR tego pojazdu brak było adnotacji o przystosowaniu do zasilania gazem LPG.3
Strona skarżąca ponownie argumentowała, że m.in.:
DR wydany przez starostę nie zawierał adnotacji dotyczącej GAZU LPG – pomimo faktu, iż w chwili pierwszej rejestracji w 2018 r., pojazd wyposażony był w instalację LPG – co wynika z dowodów zgromadzonych w sprawie – m.in. historii pojazdu wygenerowanej z portalu www.gov.pl
Starostwo rejestrując pojazd, określiło nieprawidłowo termin kolejnego badania technicznego na trzy lata, zamiast na rok.
W wyniku błędnych działań Starostwa pojazd ten bezprawnie został dopuszczony do ruchu bez wymaganych corocznych OBT, a do tego był użytkowany w szkole jazdy „L”.4
W wyniku pierwotnego błędu z 2018 r., kolejni uprawnieni diagności samochodowi dokonujący OBT dokonywali nieprawidłowych wpisów w w/w DR. Np., nasz kolejny kolega uprawniony diagnosta samochodowy wykonujący OBT tego pojazdu w dniu 9 marca 2022 r. również nie uwzględnił w DR faktu, że pojazd zasilany jest gazem LPG i wydał zaświadczenie z wynikiem „P”-pozytywnym. A więc analogicznie, jak w niniejszej sprawie, powinien także zostać bezwzględnie pozbawiony naszych uprawnień – do czego jednak nie doszło z nieznanych powodów.
Stwierdzono nieprawidłowe zarządzanie dokumentami w tym Starostwie; zagubienie dokumentacji w przypadku obowiązku archiwizacji akt pojazdu, dokonanie następczego wpisu o instalacji LPG po 6 latach od pierwotnej rejestracji, „sanowanie” (naprawa, sanacja) błędów Starostwa po wielu latach bez żadnych prawnych, dyscyplinarnych bądź jakichkolwiek po stronie odpowiedzialnych za te błędy urzędników.
Naruszenie art. 2 w zw. z art. 65 ust. 1, art. 31 ust. 1 i 3 i art. 32 Konstytucji RP poprzez uznanie, że cofnięcie uprawnień diagnoście samochodowemu jest obligatoryjne niezależnie od stopnia przewinienia, co jest sankcją oczywiście nieadekwatną i niewspółmiernie dolegliwą, sprzeczną z zasadą sprawiedliwości społecznej, zasadą demokratycznego państwa prawa i wywodzoną z niej zasadą proporcjonalności oraz równości wobec prawa wyrażonymi we wskazanych przepisach Konstytucji.
W uzasadnieniu tej skargi strona skarżąca podniosła także, że:
uprawnionych diagnostów samochodowych nie powinna obciążać nieprecyzyjność przepisów, które obowiązani są stosować. Nie powinna obciążać diagnostów również niekompetencja i błędy administracyjne WK/starostwa i jego pracowników.
Starostwo i SKO w zaskarżonych decyzji zupełnie pomijały wskazane wyżej nieprawidłowości.
Pojazd został zarejestrowany po raz pierwszy w Polsce 7 lutego 2018 r. – w chwili tej rejestracji, pojazd był wyposażony w instalację LPG, co wynika z dowodu „historii pojazdu” – wydruku ze strony www.gov.pl, który to wydruk znajduje się w aktach sprawy,
w chwili wydania DR tego pojazdu 8 lutego 2018 r., w dokumentach pojazdu znajdowało się świadectwo homologacji.
Z niewiadomych przyczyn urzędnik starostwa nie dokonał wpisu o instalacji LPG w DR w czasie rejestracji oraz błędnie ustalił termin następnego OBT.
I w tej oto sytuacji WSA w Olsztynie wydał ten kuriozalny wyrok stwierdzając, że cyt.:
„W rozpoznawanej sprawie sąd stwierdził, że skarga zasługuje na uwzględnienie.” – sic!
A co z tymi dziesiątkami koleżanek i kolegów, którym przez ostatnie dwie dekady w analogicznych sytuacjach odebrano uprawnienia?
Ten WSA stwierdził także w uzasadnieniu, że cyt.:
„… odpowiedzialność diagnosty choć obiektywna winna dotyczyć tylko jego zaniedbań. (…).”
– z czym trudno się nie zgodzić. Ale nawet, jak strona skarżąca dokładnie sprawdzała tę instalację gazową w przedmiotowym pojeździe marki „K.”, to jednak już tak dokładnie nie sprawdzała tego pojazdu z danymi w wymaganym dokumencie, czyli w DR!
Jest prawdą, co pisze w uzasadnieniu ten WSA, że cyt.:
„Skarżąca natomiast nie może ponosić odpowiedzialności za błędy innych podmiotów.”
– no super, Suprer, SUPER i wreszcie!
Ale przecież nie można tu jednak abstrahować od tych czterech faktów:
1. Kto ma dbać o jakość BT pojazdów w Polsce, jak nie WK/starostwo, które to zadanie ma wpisane w ustawie PoRD.
2. Co z BRD, gdy jednak koledzy „nie widzieli” tej instalacji „Gaz”.
3. O dwóch dekad w podobnych sytuacjach nikt się nie rozczulał na takimi „pierdołami” jak odpowiedzialność i wina urzędników WK/starostwa.
4. To na stronie skarżącej ciążył obowiązek sprawdzenia pojazdu z DR i patrząc na problem systemowo, nikt go w tym zbożnym dziele nie może nigdy zastąpić. Za wyjątkiem nielicznych (i statystycznie niemożliwych) przypadków, gdy w trakcie kontroli drogowej jakiś kontrolujący stwierdzi niezgodność w DR ze stanem faktycznym pojazdu – na co bym nie liczył, gdy kilku insp. UDS-ów w warunkach SKP tego nie potrafiło.
To tyle na tę chwilę
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1 II SA/Ol 331/25 – Wyrok WSA w Olsztynie; Data orzeczenia: 2025-08-05; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2025-05-28; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Hasła tematyczne: Ruch drogowy; Skarżony organ: SKO; Treść wyniku: Uchylono decyzję I i II instancji;
2 co stanowi naruszenie pkt. 10.5 kolumna 3 lit. d Działu I zał. nr 1 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2024 r. poz. 141 ze zm; dalej jako: rozporządzenie).
3 – co stanowiło naruszenie pkt 10.5 kolumna 3 lit. d Działu I zał. nr 1 do rozporządzenia. Sprawdzenie danych z dowodu rejestracyjnego w zakresie wyposażenia pojazdu w instalację LPG, z faktycznym stanem technicznym pojazdu mieściło się w zakresie obowiązków diagnosty wynikających z § 2 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia.
4 pojazd ten wykorzystywany był w szkole nauki jazdy „L”, więc już z tego faktu winien przechodzić badanie techniczne co roku.
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: art. 84 ust. 3 PoRD, BRD, diagnosta, instalacje gazowe, jakość badań technicznych, LPG, nadzór nad SKP, pojazdy z gazem, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO), starostwo, WSA, Wydział Komunikacji, wyrok sądu