ODPOWIEDŹ DTD W SPRAWIE WODORU NA SKP – BEZ HONORU

Rate this post

Szanowny Panie,

w związku z wystąpieniem z dnia 10 marca 2025 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów elektrycznych, hybrydowych i napędzanych wodorem oraz badań technicznych tych pojazdów, z upoważnienia Pani Olgi Tworek, Zastępcy Dyrektora Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, przedstawiam następujące informacje.

Obowiązujący w Polsce system badań technicznych pojazdów jest oparty na regulacjach dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylającej dyrektywę 2009/40/WE (Dz. Urz. EU L 127 z 29.04.2014, str. 51, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą 2014/45/UE”. Jednakże dyrektywa 2014/45/UE nie uwzględnia wymagań dotyczących pojazdów elektrycznych.

W ramach Unii Europejskiej trwają prace nad rewizją „Roadworthiness Package”, do której należy również dyrektywa 2014/45/UE. Komisja Europejska podkreśliła, iż zaktualizowane przepisy dotyczą poprawy bezpieczeństwa na drogach i jakości powietrza oraz transformacji cyfrowej dotyczącej dokumentów pojazdów. Ponadto, nowe przepisy uwzględniają rosnącą obecność pojazdów elektrycznych i nowych technologii. Wprowadzą ulepszone kontrole, w tym okresowe badania techniczne pojazdów elektrycznych.

Aby zapewnić bezpieczną eksploatację takich pojazdów przez cały okres ich użytkowania i uniknąć sprzecznych praktyk w państwach członkowskich, odpowiednie pozycje badań powinny zostać uwzględnione w minimalnych wymaganiach dotyczących zawartości i zalecanych metod badań.

Uprzejmie informuję, że pojazdy elektryczne, hybrydowe i napędzanych wodorem podlegają badaniom technicznym. Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2024 r. poz. 141 i 1811) badania techniczne polegają na sprawdzeniu, czy pojazd odpowiada warunkom technicznym określonym w wymienionych ustawach i rozporządzeniach, w tym w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2024 r. poz. 502 i 1417) oraz na ocenie prawidłowości działania pojazdu.

Po zmianie dyrektywy 2014/45/UE zmiany będą wymagały również obecnie obowiązujące krajowe przepisy dotyczące badań technicznych pojazdów.

 

Z poważaniem

 

Sekretariat

Departament Transportu Drogowego

Ministerstwo Infrastruktury

 

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

 

From: oskp@(…)

Sent: Monday, March 10, 2025 11:33 AM

To: SekretariatDTD <[email protected]>

Subject: pojazdy wodorowe

 

Jako czynny diagnosta zwracam się do Państwa, jako Organu opracowującego Rozporządzenie o warunkach technicznych (Dz. U poz. 502 z dnia 4. 04. 2024) oraz Rozporządzenie o zakresie i sposobie badań pojazdów ( Dz. U poz. 141 z dnia 5. 02. 2024) do

Jako czynny diagnosta zwracam się do Państwa, jako Organu opracowującego Rozporządzenie o warunkach technicznych ( Dz.U poz. 502 z dnia 4.04.2024) oraz Rozporządzenie o zakresie i sposobie badań pojazdów ( Dz.U poz. 141 z dnia 5.02.2024) do udzielenia szczegółowej odpowiedzi na niżej postawione pytania. Dotychczasowa odpowiedź którą otrzymałem w dniu 28.08.2024 nie do końca dała odpowiedź na zadane pytania – prace trwają już około roku a szczegółowych opracowań i rozporządzeń brak. Oto poniższe pytania:

1. Co dalej z badaniami pojazdów elektrycznymi i hybrydowymi – gdzie są zapisy w rozporządzeniu o warunkach technicznych i w rozporządzeniu o zakresie i sposobie przeprowadzania badań. Problem wybudzania – przechodzenia na pracę silnika spalinowego w pojazdach hybrydowych w celu wykonania analizy spalin. Jeżeli ni przeprowadzono analizy spalin czy wynik badania może być Pozytywny.

2. Co z pojazdami wodorowymi. Gdzie w załączniku nr 9 w Rozporządzeniu o warunkach technicznych określono szczegółowe dane układu zasilania instalacji wodorowej tak jak określono dla gazu lpg, CNG, LNG. Pojazdów wodorowych jest coraz więcej – samochody osobowe, autobusy, pojazdy ciężarowe.

3. Gdzie w rozporządzeniu o zakresie i sposobie badań pojazdów określono szczegółowe czynności kontrolne pojazdu zasilanego wodorem.

4. Jak dotychczas badano pojazdy zasilane wodorem kiedy takich zapisów nie było. Co stanowiło o wyniku Pozytywnym badania pojazdu.

5. Czy aktualne testery szczelności instalacji gazowej będące na wyposażeniu SKP mogą sprawdzać szczelność instalacji wodorowej pojazdu. Z uzyskanych informacji od producentów testerów w/w testery nie sprawdzą instalacji wodorowej.

Z informacji telefonicznej uzyskanej w dniu 8.03.2025r. SKP ITS nie widzi przeszkód przeprowadzania badań pojazdów wodorowych i takie badania chce wykonywać. Pytanie brzmi co stanowi podstawę wykonania badania pojazdu z instalacją wodorową.

 

Z poważaniem

(…)

Loading