cze 14 2025
ODPOWIEDŹ DTD W SPRAWIE WODORU NA SKP – BEZ HONORU
Szanowny Panie,
w związku z wystąpieniem z dnia 10 marca 2025 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów elektrycznych, hybrydowych i napędzanych wodorem oraz badań technicznych tych pojazdów, z upoważnienia Pani Olgi Tworek, Zastępcy Dyrektora Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, przedstawiam następujące informacje.
Obowiązujący w Polsce system badań technicznych pojazdów jest oparty na regulacjach dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylającej dyrektywę 2009/40/WE (Dz. Urz. EU L 127 z 29.04.2014, str. 51, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą 2014/45/UE”. Jednakże dyrektywa 2014/45/UE nie uwzględnia wymagań dotyczących pojazdów elektrycznych.
W ramach Unii Europejskiej trwają prace nad rewizją „Roadworthiness Package”, do której należy również dyrektywa 2014/45/UE. Komisja Europejska podkreśliła, iż zaktualizowane przepisy dotyczą poprawy bezpieczeństwa na drogach i jakości powietrza oraz transformacji cyfrowej dotyczącej dokumentów pojazdów. Ponadto, nowe przepisy uwzględniają rosnącą obecność pojazdów elektrycznych i nowych technologii. Wprowadzą ulepszone kontrole, w tym okresowe badania techniczne pojazdów elektrycznych.
Aby zapewnić bezpieczną eksploatację takich pojazdów przez cały okres ich użytkowania i uniknąć sprzecznych praktyk w państwach członkowskich, odpowiednie pozycje badań powinny zostać uwzględnione w minimalnych wymaganiach dotyczących zawartości i zalecanych metod badań.
Uprzejmie informuję, że pojazdy elektryczne, hybrydowe i napędzanych wodorem podlegają badaniom technicznym. Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2024 r. poz. 141 i 1811) badania techniczne polegają na sprawdzeniu, czy pojazd odpowiada warunkom technicznym określonym w wymienionych ustawach i rozporządzeniach, w tym w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2024 r. poz. 502 i 1417) oraz na ocenie prawidłowości działania pojazdu.
Po zmianie dyrektywy 2014/45/UE zmiany będą wymagały również obecnie obowiązujące krajowe przepisy dotyczące badań technicznych pojazdów.
Z poważaniem
Sekretariat
Departament Transportu Drogowego
Ministerstwo Infrastruktury
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
From: oskp@(…)
Sent: Monday, March 10, 2025 11:33 AM
To: SekretariatDTD <[email protected]>
Subject: pojazdy wodorowe
Jako czynny diagnosta zwracam się do Państwa, jako Organu opracowującego Rozporządzenie o warunkach technicznych (Dz. U poz. 502 z dnia 4. 04. 2024) oraz Rozporządzenie o zakresie i sposobie badań pojazdów ( Dz. U poz. 141 z dnia 5. 02. 2024) do
Jako czynny diagnosta zwracam się do Państwa, jako Organu opracowującego Rozporządzenie o warunkach technicznych ( Dz.U poz. 502 z dnia 4.04.2024) oraz Rozporządzenie o zakresie i sposobie badań pojazdów ( Dz.U poz. 141 z dnia 5.02.2024) do udzielenia szczegółowej odpowiedzi na niżej postawione pytania. Dotychczasowa odpowiedź którą otrzymałem w dniu 28.08.2024 nie do końca dała odpowiedź na zadane pytania – prace trwają już około roku a szczegółowych opracowań i rozporządzeń brak. Oto poniższe pytania:
1. Co dalej z badaniami pojazdów elektrycznymi i hybrydowymi – gdzie są zapisy w rozporządzeniu o warunkach technicznych i w rozporządzeniu o zakresie i sposobie przeprowadzania badań. Problem wybudzania – przechodzenia na pracę silnika spalinowego w pojazdach hybrydowych w celu wykonania analizy spalin. Jeżeli ni przeprowadzono analizy spalin czy wynik badania może być Pozytywny.
2. Co z pojazdami wodorowymi. Gdzie w załączniku nr 9 w Rozporządzeniu o warunkach technicznych określono szczegółowe dane układu zasilania instalacji wodorowej tak jak określono dla gazu lpg, CNG, LNG. Pojazdów wodorowych jest coraz więcej – samochody osobowe, autobusy, pojazdy ciężarowe.
3. Gdzie w rozporządzeniu o zakresie i sposobie badań pojazdów określono szczegółowe czynności kontrolne pojazdu zasilanego wodorem.
4. Jak dotychczas badano pojazdy zasilane wodorem kiedy takich zapisów nie było. Co stanowiło o wyniku Pozytywnym badania pojazdu.
5. Czy aktualne testery szczelności instalacji gazowej będące na wyposażeniu SKP mogą sprawdzać szczelność instalacji wodorowej pojazdu. Z uzyskanych informacji od producentów testerów w/w testery nie sprawdzą instalacji wodorowej.
Z informacji telefonicznej uzyskanej w dniu 8.03.2025r. SKP ITS nie widzi przeszkód przeprowadzania badań pojazdów wodorowych i takie badania chce wykonywać. Pytanie brzmi co stanowi podstawę wykonania badania pojazdu z instalacją wodorową.
Z poważaniem
(…)
14 czerwca 2025 @ 08:54
Sposób przeprowadzania badań i kryteria oceny nie zostały określone ale Pani Dyrektor nie widzi przeszkód by ktoś wykonywał badania pojazdów zasilanych wodorem i wydawał na swoją odpowiedzialność zaświadczenie z wynikiem POZYTYWNYM. W zasadzie to sprawa diagnosty czy za te kilkadziesiąt złotych będzie kładł głowę na pieńku i ryzykował życie innych użytkowników dróg czy tego robił nie będzie i odmówi przeprowadzenia takiego badania. Rozporządzenie jest jakie jest i Wasza sprawa kochani diagności jak postąpicie. Każdy kowalem swego losu przecież jest. Przestańcie w końcu zawracać głowę urzędnikom ministerstwa!
Co prawda w prawie krajowym powinno uwzględniać się motywy preambuły dyrektywy 2014/45/WE jak np.:
(6) Pojazdy z niesprawnymi układami technicznymi mają wpływ na bezpieczeństwo na drodze i mogą przyczyniać się do wypadków na drogach, powodując obrażenia lub śmierć ofiar. Wpływ ten mógłby zostać zmniejszony, gdyby wprowadzono odpowiednie zmiany do systemu badań zdatności do ruchu drogowego. Wczesne
wykrycie usterki mającej wpływ na zdatność do ruchu drogowego pojazdu przyczyniłoby się do usunięcia tej usterki, a tym samym do zapobiegania wypadkom.
(7) Pojazdy z niesprawnymi układami kontroli emisji mają większy wpływ na środowisko niż pojazdy właściwie utrzymywane. Dlatego też system okresowych badań zdatności do ruchu drogowego przyczyniłby się do poprawy stanu środowiska poprzez zmniejszenie średniego poziomu emisji z pojazdów.
(8) Państwa członkowskie powinny rozważyć odpowiednie środki w celu zapobiegania manipulacjom lub ingerencjom w części lub elementy pojazdu, które mogłyby mieć negatywny wpływ na właściwości pojazdu pod względem wymogów dotyczących bezpieczeństwa i środowiska, w szczególności poprzez okresowe badanie zdatności do
ruchu drogowego, w tym proporcjonalne, odstraszające i niedyskryminujące sankcje.
***
Ale kto miałby takie przepisy przygotować do prawa krajowego?
Widocznie panie z DTD czekają, aż Unia wyda rozporządzenia w tym zakresie by same nie musiały się głowić, bezpieczeństwo jest kwestią trzeciorzędną.
Premia się paniom należy.
14 czerwca 2025 @ 11:47
To jest takie PiS-owskie, ten brak poszanowania i lekceważenie dla obowiązującego Prawa.
Aż się prosi, aby zacytować:
„Miałeś chamie złoty róg, (…)”, bo to stanowisko państwowe bardzo wysokiego szczebla, godne apanaże i społeczny prestiż. I w zamian mamy psucie Polskiego Państwa!
W dniu wczorajszym, czyli 13 (piątek) w telewizyjnym programie „#BezKitu” na antenie TVN24 Dariusz Klimczak, minister infrastruktury z PSL (roztoczył parasol ochronny nad pogrobowcami z PiS-u w MI) zgodził się odpowiadać na pytanie zaproszonej młodzieży.
Jeden z Młodych Ludzi zadał pytanie o to, jaki jest stan przygotowania MI do pojazdów zasilanych wodorem.
Więc rolnik postępowy Klimczak odpowiedział, że . . . . . .
– to nie jest jego problem, bo tym problemem nie zajmuje się MI, tylko jakaś Pani od Klimatu (sic!)!
„Miałeś chamie złoty róg” – także w postaci karty do głosowania.
Pozdrawiam
dP
14 czerwca 2025 @ 12:05
On nie wie, On tutejszy… 😉
Do ministerstwa przyszedł pensję pobierać. A od pracy to ma ,,fachowczynie,,.