Mercedes klasy S (W140) rok prod. 1994 jest tylko pojazdem kolekcjonerskim czy jednak zabytkiem?
5 marca 2025 r. WSA w Kielcach rozpatrywało tę sprawę ze skargi ob. P. D. na akt Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Kielcach z 7 listopada 2024 r. w przedmiocie odmowy włączenia do wojewódzkiej ewidencji zabytków.1
Nieco wcześniej, bo 6 czerwca 2024 r. Świętokrzyski Wojewódzki Konserwator Zabytków w Kielcach poinformował ob. P. D., że dostarczona karta ewidencyjna ruchomego zabytku techniki dotycząca tego samochodu jednak nie została włączona do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Kielcach (karty ewidencyjne ruchomych zabytków techniki) albowiem, choć ten pojazd posiada niewątpliwie wartość kolekcjonerską2, to jednak:
wyprodukowany był seryjnie w latach 1991-1998 w ilości aż 406 717 egzemplarzy w wersji sedan i aż 26 025 w wersji coupe,
w załączonej dokumentacji nie wykazano posiadania przez pojazd wartości historycznych, wynikających z jego dziejów,
biorąc pod uwagę istotne kryterium rzadkości występowania3 stwierdzono, że jest ono niespełnione, pomimo prestiżowego znaczenia tej marki. Rynek kolekcjonerski jest nasycony tego typu pojazdami.
Wobec powyższego wartości przedmiotowego samochodu podobno jednak nie znajdują dostatecznego potwierdzenia w definicji zabytku.
Ob. P. D. Nie poddawał się i w piśmie z 19 czerwca 2024 roku wniósł o ponowne rozpatrzenie jego wniosku o włączenie ww. pojazdu do wojewódzkiej ewidencji ruchomych zabytków techniki, przedstawiając uzupełniającą ocenę techniczną do oceny technicznej 22/02/2024, dotyczącą unikatowości tego pojazdu.
Jednak w piśmie z dnia 7 listopada 2024 r. Świętokrzyski Wojewódzki Konserwator Zabytków w Kielcach podtrzymał stanowisko wyrażone w ww. piśmie własnym z 6 czerwca 2024 r., ponownie informując wnioskodawcę (stronę), że dostarczona karta ewidencyjna ruchomego zabytku techniki dotycząca ww. samochodu nie została włączona do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Kielcach (karty ewidencyjne ruchomych zabytków techniki).4
I dlatego sprawa ta znalazła się na wokandzie WSA.
Ob. P. D. (strona) argumentował, że w świetle zgromadzonego materiału dowodowego, a w szczególności wykonanych opinii rzeczoznawcy (podstawowej i uzupełniającej) ten pojazd spełnia wszelkie kryteria kwalifikujące do wpisania go do ewidencji zabytków, gdyż posiada wartości: historyczną, artystyczną i naukową. Zarówno wiek tego pojazdu, ilość wykonanych egzemplarzy, tj. ok. 22.000 sztuk, a nie jak podaje organ ok. 430.000 egzemplarzy, jego stan techniczny, zachowana oryginalność i pozostałe walory przemawiają za dostateczną zgodnością z definicją zabytków wynikającą z art. 3 u.o.z.o.z. W konsekwencji skarżący wniósł o uchylenie stanowiska organu.
W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie, odwołując się ponownie do definicji zabytku określonej w art. 3 ust. 1 u.o.z.o.z. oraz wytycznych opracowanych przez Narodowy Instytut Dziedzictwa, a także podnosząc że decydując się na wybór obiektu do prawnej ochrony zgodnie z przepisami u.o.z.o.z., wojewódzki konserwator zabytków ma na uwadze:
definicję zabytku zawierającą pojęcie „wartości” oraz „minionej epoki”, jak również w odniesieniu do zabytków ruchomych, jakimi są środki transportu – treść art. 51 ust. 1 pkt 14 ustawy, mówiący o braku konieczności uzyskania pozwolenia na wywóz za granicę pojazdów, które mają mniej niż 50 lat (i ich wartość jest wyższa niż 32.000 zł);
definicję pojazdu zabytkowego określoną w art. 2 pkt 39 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1047 ze zm.), dalej jako „P.r.d.”, wskazującą, że pojazd zabytkowy to pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami;
definicję pojazdu historycznego określoną w art. 2 ust. 1 pkt 11 lit. a i b ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2500 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych”. Pojazd historyczny to pojazd mechaniczny, będący pojazdem zabytkowym w rozumieniu przepisów P.r.d., lub pojazdem mającym co najmniej 40 lat.
Dodatkowo organ stwierdził, że w karcie ewidencyjnej oraz w opiniach wykonanych przez rzeczoznawcę samochodowego wskazano wiele nowoczesnych w latach 90-tych XX w. rozwiązań technicznych wprowadzonych przez tę firmę w samochodach tej serii, natomiast biorąc pod uwagę ilość wyprodukowanych egzemplarzy pojazdu – ponad 430 tys. (łączna liczba dla wszystkich modeli tej serii w stosunkowo długim okresie produkcji obejmującym lata 1991-1998, jak również fakt, że przedmiotowy egzemplarz nie pochodzi z początku lub końca produkcji, wymienione rozwiązania techniczne nie stanowią o ponadprzeciętnych wartościach ocenianego samochodu produkcji seryjnej. W obrębie tej serii powstało wiele modeli zróżnicowanych pod względem rodzaju nadwozia i stosowanych silników oraz wersje limitowane o niewielkiej liczbie wyprodukowanych egzemplarzy. Przedmiotowy samochód w tym modelu powstał w liczbie 21.942 egzemplarzy i nie reprezentuje wersji specjalnej. Samochody tej serii nadal licznie dostępne są w sprzedaży w Polsce i za granicą. Kryterium rzadkości występowania jest niespełnione. W dokumentacji nie wskazano unikatowych, przełomowych w czasie produkcji pojazdu rozwiązań konstrukcyjnych dla tego egzemplarza, ponadto w dokumentacji nie wykazano posiadania przez pojazd wartości historycznych wynikających z jego dziejów.
Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, między innymi, że postępowania w przedmiocie włączenia karty ewidencyjnej zabytku do wojewódzkiej ewidencji zabytków nie może jednak cechować dowolność działania organu oraz uzasadnienie aktów z zakresu administracji publicznej dotyczących uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa winno spełniać rolę informacyjną, edukacyjno-perswazyjną w stosunku do ich adresatów i umożliwiać kontrolę ich poprawności.
W ocenie WSA
„zaskarżony w niniejszej sprawie akt nie spełnia powyższych kryteriów i z tego powodu uchyla się spod kontroli. Nie sposób bowiem dokonać oceny jego legalności.”
W ramach sporządzonej oceny pisemnej rzeczoznawca wskazał jednak szerokie uzasadnienie przyjętego stanowiska. Podkreślił mianowicie m.in., że modele te były prekursorem w kwestiach, które stały się powszechne w wielu obecnie produkowanych pojazdach i jako pierwsze posiadały:
system ESP,
boczne poduszki gazowe,
podwójne dźwiękochłonne szyby,
elektrycznie sterowane i podgrzewane zewnętrzne lusterka,
dwustrefową klimatyzację,
domykane drzwi oraz pokrywę komory bagażnika,
podgrzewane wycieraczki.
Ponadto, wtej serii:
po raz pierwszy zastosowano sieciowanie urządzeń sterujących za pośrednictwem magistrali CAN
podczas budowy dużą wagę przywiązywano do możliwości szerokiego recyklingu pojazdu. W tym celu nawet najmniejsze części z tworzywa sztucznego zostały oznaczone według ich rodzaju.
wyprodukowano ich 21.942 egz.
Według danych zawartych w rocznych Raportach Statystycznych Federalnego Urzędu do spraw Transportu Samochodowego Niemiec, w styczniu 2005 roku w Niemczech było zarejestrowanych 2.026 sztuk tego modelu. Liczba zarejestrowanych pojazdów systematycznie malała i w styczniu 2023 wynosiła 634 sztuki.
samochód zachowany jest w stanie oryginalnym.
Biorąc pod fakt małej liczby wyprodukowanych egzemplarzy przedmiotowego pojazdu, do dnia dzisiejszego w nienagannym, oryginalnym stanie technicznym zachowało się niewiele samochodów.
Dobry stan zachowania pojazdu w stanie oryginalnym (bez ognisk lokalnej korozji) należy traktować jako wyjątkowy. W związku z tym przedmiotowy egzemplarz należy traktować jako unikatowy. W dniu dzisiejszym na terenie Polski spotkać można niewiele takich samochodów, a szczególnie mało pojazdów zachowanych w nienagannym także stanie technicznym, jeszcze rzadziej w stanie oryginalnym.5
W styczniu 2023 r. liczba zarejestrowanych pojazdów ocenianego modelu w styczniu 2023 r. wynosiła 390 sztuk, co świadczy o szybkim „wykruszaniu” się z rynku tych samochodów.
wśród przywołanych przez organ wytycznych opracowanych przez Narodowy Instytut Dziedzictwa wskazano m.in. kryterium postępu technicznego, które stosuje się do obiektów, w których w określonym kontekście historycznym (tj. w danych warunkach, miejscu i czasie) zastosowano unikatowe rozwiązania konstrukcyjne lub technologiczne. Obiekty takie zasługują – zgodnie z tym stanowiskiem – na miano „świadectw rozwoju technicznego”.
WSA skierował tę sprawę do ponownego rozpatrzenia, albowiem cyt.:
„Nie przesądzając zatem ostatecznego wyniku postępowania, jak też nie negując w żaden sposób kwalifikacji organu w zakresie badania wartości zabytkowych obiektów na obszarze województwa, stwierdzić należy że zaskarżony akt nie spełnia podstawowych kryteriów jeśli chodzi o jego należyte uzasadnienie (w kontekście zgromadzonej dokumentacji), umożliwiające zarówno stronie, jak i sądowi poznanie motywów rozstrzygnięcia i dokonanie oceny jego prawidłowości.”
W ten sposób o ostatecznym rozstrzygnięciu, czy ten Mercedes klasy S (W140), rok prod. 1994, będący „ostatnim Mercedesem zbudowanego bez kompromisów kosztowych” jest pojazdem kolekcjonerskim czy też zabytkowym dowiemy się – mam nadzieję – niebawem.
Pozdrawiam posiadaczy naszych zabytków i Kolegów parających się tą trudną działką
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1II SA/Ke 31/25 – Wyrok WSA w Kielcach; Data orzeczenia: 2025-03-05; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2025-01-20; Symbol z opisem: 6361 Rejestr zabytków; Hasła tematyczne: Zabytki; Skarżony organ: Generalny Konserwator Zabytków; Treść wyniku: uchylono zaskarżony akt;
2z uwagi na wiek, luksusowy charakter modelu w generacji klasy S oraz dobry stan zachowania.
4W podstawie prawnej powołano art. 22 ust. 2 i 3 u.o.z.o.z., zaś w uzasadnieniu pisma organ podniósł, że przedmiotowy samochód posiada cechy pojazdu kolekcjonerskiego, natomiast jego wartości nie znajdują dostatecznego potwierdzenia w definicji zabytku.
5Co więcej, w opinii uzupełniającej wyszczególniono jakie dokładnie innowacyjne rozwiązania zastosowano po raz pierwszy w samochodach serii W140 E50. Są to mianowicie: urządzenia sterujące połączone w sieć za pośrednictwem magistrali CAN (pięć węzłów magistrali CAN); wielowahaczowe zawieszenie osi tylnej („oś wielowahaczowa”), po raz pierwszy zastosowana w klasie S; podczas projektowania położono nacisk na możliwość szerokiego recyklingu pojazdu (o czym już wyżej); dzięki opcjonalnemu sterowaniu głosowemu (LINGUATRONIC) wprowadzonemu w W140 był pierwszym producentem na świecie, który zaoferował taki system; umożliwia niezależne od głośników sterowanie wbudowanym telefonem samochodowym firmy AEG; ultradźwiękowy system wspomagania parkowania, spotykany obecnie w wielu pojazdach, został po raz pierwszy zaoferowany jako opcja w Klasie S pod nazwą PARKTRONIC; elektroniczny program stabilizacji (ESP), opracowany we współpracy z firmą Bosch (obowiązkowy dla wszystkich nowych pojazdów w UE od 2014 roku); adaptacyjny system tłumienia (ADS), elektroniczna kontrola amortyzatorów; po raz pierwszy w standardzie w bocznych oknach zastosowano podwójnie laminowane szkło bezpieczne, aby poprawić izolację cieplną i akustyczną; pokrywa bagażnika posiadała pneumatycznie wysuwaną klamkę; do funkcji zapewniających komfort zainstalowano aż 60 silników elektrycznych.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
lip 31 2025
ZABYTEK A POJAZD KOLEKCJONERSKI
Mercedes klasy S (W140) rok prod. 1994 jest tylko pojazdem kolekcjonerskim czy jednak zabytkiem?
5 marca 2025 r. WSA w Kielcach rozpatrywało tę sprawę ze skargi ob. P. D. na akt Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Kielcach z 7 listopada 2024 r. w przedmiocie odmowy włączenia do wojewódzkiej ewidencji zabytków.1
Nieco wcześniej, bo 6 czerwca 2024 r. Świętokrzyski Wojewódzki Konserwator Zabytków w Kielcach poinformował ob. P. D., że dostarczona karta ewidencyjna ruchomego zabytku techniki dotycząca tego samochodu jednak nie została włączona do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Kielcach (karty ewidencyjne ruchomych zabytków techniki) albowiem, choć ten pojazd posiada niewątpliwie wartość kolekcjonerską2, to jednak:
wyprodukowany był seryjnie w latach 1991-1998 w ilości aż 406 717 egzemplarzy w wersji sedan i aż 26 025 w wersji coupe,
w załączonej dokumentacji nie wykazano posiadania przez pojazd wartości historycznych, wynikających z jego dziejów,
biorąc pod uwagę istotne kryterium rzadkości występowania3 stwierdzono, że jest ono niespełnione, pomimo prestiżowego znaczenia tej marki. Rynek kolekcjonerski jest nasycony tego typu pojazdami.
Wobec powyższego wartości przedmiotowego samochodu podobno jednak nie znajdują dostatecznego potwierdzenia w definicji zabytku.
Ob. P. D. Nie poddawał się i w piśmie z 19 czerwca 2024 roku wniósł o ponowne rozpatrzenie jego wniosku o włączenie ww. pojazdu do wojewódzkiej ewidencji ruchomych zabytków techniki, przedstawiając uzupełniającą ocenę techniczną do oceny technicznej 22/02/2024, dotyczącą unikatowości tego pojazdu.
Jednak w piśmie z dnia 7 listopada 2024 r. Świętokrzyski Wojewódzki Konserwator Zabytków w Kielcach podtrzymał stanowisko wyrażone w ww. piśmie własnym z 6 czerwca 2024 r., ponownie informując wnioskodawcę (stronę), że dostarczona karta ewidencyjna ruchomego zabytku techniki dotycząca ww. samochodu nie została włączona do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Kielcach (karty ewidencyjne ruchomych zabytków techniki).4
I dlatego sprawa ta znalazła się na wokandzie WSA.
Ob. P. D. (strona) argumentował, że w świetle zgromadzonego materiału dowodowego, a w szczególności wykonanych opinii rzeczoznawcy (podstawowej i uzupełniającej) ten pojazd spełnia wszelkie kryteria kwalifikujące do wpisania go do ewidencji zabytków, gdyż posiada wartości: historyczną, artystyczną i naukową. Zarówno wiek tego pojazdu, ilość wykonanych egzemplarzy, tj. ok. 22.000 sztuk, a nie jak podaje organ ok. 430.000 egzemplarzy, jego stan techniczny, zachowana oryginalność i pozostałe walory przemawiają za dostateczną zgodnością z definicją zabytków wynikającą z art. 3 u.o.z.o.z. W konsekwencji skarżący wniósł o uchylenie stanowiska organu.
W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie, odwołując się ponownie do definicji zabytku określonej w art. 3 ust. 1 u.o.z.o.z. oraz wytycznych opracowanych przez Narodowy Instytut Dziedzictwa, a także podnosząc że decydując się na wybór obiektu do prawnej ochrony zgodnie z przepisami u.o.z.o.z., wojewódzki konserwator zabytków ma na uwadze:
definicję zabytku zawierającą pojęcie „wartości” oraz „minionej epoki”, jak również w odniesieniu do zabytków ruchomych, jakimi są środki transportu – treść art. 51 ust. 1 pkt 14 ustawy, mówiący o braku konieczności uzyskania pozwolenia na wywóz za granicę pojazdów, które mają mniej niż 50 lat (i ich wartość jest wyższa niż 32.000 zł);
definicję pojazdu zabytkowego określoną w art. 2 pkt 39 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1047 ze zm.), dalej jako „P.r.d.”, wskazującą, że pojazd zabytkowy to pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami;
definicję pojazdu historycznego określoną w art. 2 ust. 1 pkt 11 lit. a i b ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2500 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych”. Pojazd historyczny to pojazd mechaniczny, będący pojazdem zabytkowym w rozumieniu przepisów P.r.d., lub pojazdem mającym co najmniej 40 lat.
Dodatkowo organ stwierdził, że w karcie ewidencyjnej oraz w opiniach wykonanych przez rzeczoznawcę samochodowego wskazano wiele nowoczesnych w latach 90-tych XX w. rozwiązań technicznych wprowadzonych przez tę firmę w samochodach tej serii, natomiast biorąc pod uwagę ilość wyprodukowanych egzemplarzy pojazdu – ponad 430 tys. (łączna liczba dla wszystkich modeli tej serii w stosunkowo długim okresie produkcji obejmującym lata 1991-1998, jak również fakt, że przedmiotowy egzemplarz nie pochodzi z początku lub końca produkcji, wymienione rozwiązania techniczne nie stanowią o ponadprzeciętnych wartościach ocenianego samochodu produkcji seryjnej. W obrębie tej serii powstało wiele modeli zróżnicowanych pod względem rodzaju nadwozia i stosowanych silników oraz wersje limitowane o niewielkiej liczbie wyprodukowanych egzemplarzy. Przedmiotowy samochód w tym modelu powstał w liczbie 21.942 egzemplarzy i nie reprezentuje wersji specjalnej. Samochody tej serii nadal licznie dostępne są w sprzedaży w Polsce i za granicą. Kryterium rzadkości występowania jest niespełnione. W dokumentacji nie wskazano unikatowych, przełomowych w czasie produkcji pojazdu rozwiązań konstrukcyjnych dla tego egzemplarza, ponadto w dokumentacji nie wykazano posiadania przez pojazd wartości historycznych wynikających z jego dziejów.
Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, między innymi, że postępowania w przedmiocie włączenia karty ewidencyjnej zabytku do wojewódzkiej ewidencji zabytków nie może jednak cechować dowolność działania organu oraz uzasadnienie aktów z zakresu administracji publicznej dotyczących uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa winno spełniać rolę informacyjną, edukacyjno-perswazyjną w stosunku do ich adresatów i umożliwiać kontrolę ich poprawności.
W ocenie WSA
„zaskarżony w niniejszej sprawie akt nie spełnia powyższych kryteriów i z tego powodu uchyla się spod kontroli. Nie sposób bowiem dokonać oceny jego legalności.”
W ramach sporządzonej oceny pisemnej rzeczoznawca wskazał jednak szerokie uzasadnienie przyjętego stanowiska. Podkreślił mianowicie m.in., że modele te były prekursorem w kwestiach, które stały się powszechne w wielu obecnie produkowanych pojazdach i jako pierwsze posiadały:
system ESP,
boczne poduszki gazowe,
podwójne dźwiękochłonne szyby,
elektrycznie sterowane i podgrzewane zewnętrzne lusterka,
dwustrefową klimatyzację,
domykane drzwi oraz pokrywę komory bagażnika,
podgrzewane wycieraczki.
Ponadto, w tej serii:
po raz pierwszy zastosowano sieciowanie urządzeń sterujących za pośrednictwem magistrali CAN
podczas budowy dużą wagę przywiązywano do możliwości szerokiego recyklingu pojazdu. W tym celu nawet najmniejsze części z tworzywa sztucznego zostały oznaczone według ich rodzaju.
wyprodukowano ich 21.942 egz.
Według danych zawartych w rocznych Raportach Statystycznych Federalnego Urzędu do spraw Transportu Samochodowego Niemiec, w styczniu 2005 roku w Niemczech było zarejestrowanych 2.026 sztuk tego modelu. Liczba zarejestrowanych pojazdów systematycznie malała i w styczniu 2023 wynosiła 634 sztuki.
samochód zachowany jest w stanie oryginalnym.
Biorąc pod fakt małej liczby wyprodukowanych egzemplarzy przedmiotowego pojazdu, do dnia dzisiejszego w nienagannym, oryginalnym stanie technicznym zachowało się niewiele samochodów.
Dobry stan zachowania pojazdu w stanie oryginalnym (bez ognisk lokalnej korozji) należy traktować jako wyjątkowy. W związku z tym przedmiotowy egzemplarz należy traktować jako unikatowy. W dniu dzisiejszym na terenie Polski spotkać można niewiele takich samochodów, a szczególnie mało pojazdów zachowanych w nienagannym także stanie technicznym, jeszcze rzadziej w stanie oryginalnym.5
W styczniu 2023 r. liczba zarejestrowanych pojazdów ocenianego modelu w styczniu 2023 r. wynosiła 390 sztuk, co świadczy o szybkim „wykruszaniu” się z rynku tych samochodów.
wśród przywołanych przez organ wytycznych opracowanych przez Narodowy Instytut Dziedzictwa wskazano m.in. kryterium postępu technicznego, które stosuje się do obiektów, w których w określonym kontekście historycznym (tj. w danych warunkach, miejscu i czasie) zastosowano unikatowe rozwiązania konstrukcyjne lub technologiczne. Obiekty takie zasługują – zgodnie z tym stanowiskiem – na miano „świadectw rozwoju technicznego”.
WSA skierował tę sprawę do ponownego rozpatrzenia, albowiem cyt.:
„Nie przesądzając zatem ostatecznego wyniku postępowania, jak też nie negując w żaden sposób kwalifikacji organu w zakresie badania wartości zabytkowych obiektów na obszarze województwa, stwierdzić należy że zaskarżony akt nie spełnia podstawowych kryteriów jeśli chodzi o jego należyte uzasadnienie (w kontekście zgromadzonej dokumentacji), umożliwiające zarówno stronie, jak i sądowi poznanie motywów rozstrzygnięcia i dokonanie oceny jego prawidłowości.”
W ten sposób o ostatecznym rozstrzygnięciu, czy ten Mercedes klasy S (W140), rok prod. 1994, będący „ostatnim Mercedesem zbudowanego bez kompromisów kosztowych” jest pojazdem kolekcjonerskim czy też zabytkowym dowiemy się – mam nadzieję – niebawem.
Pozdrawiam posiadaczy naszych zabytków i Kolegów parających się tą trudną działką
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1 II SA/Ke 31/25 – Wyrok WSA w Kielcach; Data orzeczenia: 2025-03-05; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2025-01-20; Symbol z opisem: 6361 Rejestr zabytków; Hasła tematyczne: Zabytki; Skarżony organ: Generalny Konserwator Zabytków; Treść wyniku: uchylono zaskarżony akt;
2 z uwagi na wiek, luksusowy charakter modelu w generacji klasy S oraz dobry stan zachowania.
3 w skali światowej, krajowej, jak i regionalnej.
4 W podstawie prawnej powołano art. 22 ust. 2 i 3 u.o.z.o.z., zaś w uzasadnieniu pisma organ podniósł, że przedmiotowy samochód posiada cechy pojazdu kolekcjonerskiego, natomiast jego wartości nie znajdują dostatecznego potwierdzenia w definicji zabytku.
5 Co więcej, w opinii uzupełniającej wyszczególniono jakie dokładnie innowacyjne rozwiązania zastosowano po raz pierwszy w samochodach serii W140 E50. Są to mianowicie: urządzenia sterujące połączone w sieć za pośrednictwem magistrali CAN (pięć węzłów magistrali CAN); wielowahaczowe zawieszenie osi tylnej („oś wielowahaczowa”), po raz pierwszy zastosowana w klasie S; podczas projektowania położono nacisk na możliwość szerokiego recyklingu pojazdu (o czym już wyżej); dzięki opcjonalnemu sterowaniu głosowemu (LINGUATRONIC) wprowadzonemu w W140 był pierwszym producentem na świecie, który zaoferował taki system; umożliwia niezależne od głośników sterowanie wbudowanym telefonem samochodowym firmy AEG; ultradźwiękowy system wspomagania parkowania, spotykany obecnie w wielu pojazdach, został po raz pierwszy zaoferowany jako opcja w Klasie S pod nazwą PARKTRONIC; elektroniczny program stabilizacji (ESP), opracowany we współpracy z firmą Bosch (obowiązkowy dla wszystkich nowych pojazdów w UE od 2014 roku); adaptacyjny system tłumienia (ADS), elektroniczna kontrola amortyzatorów; po raz pierwszy w standardzie w bocznych oknach zastosowano podwójnie laminowane szkło bezpieczne, aby poprawić izolację cieplną i akustyczną; pokrywa bagażnika posiadała pneumatycznie wysuwaną klamkę; do funkcji zapewniających komfort zainstalowano aż 60 silników elektrycznych.
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: jakość badań technicznych, pojazd kolekcjonerski, pojazdy zabytkowe, stan techniczny pojazdów, WSA, wyrok sądu, zabytki