sie 20 2025
„SKP-WSPÓLNYCEL” O PROPOZYCJI CENNIKA BT DLA SKP
ODPOWIEDŹ SKP WSPÓLNY CEL NA PROJEKT ROZPORZĄDZENIA.
Uwagi SKP Wspólny Cel w ramach konsultacji publicznych
Dotyczy: projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów, znak pisma: DTD-7.0210.10.2025 z dnia 12 sierpnia 2025 r.
1. Wprowadzenie
Jako inicjatywa SKP Wspólny Cel, skupiająca ponad 900 stacji kontroli pojazdów w całym kraju, przedstawiamy niniejsze uwagi w ramach konsultacji publicznych.
Doceniamy sam fakt, że po ponad dwóch dekadach bezczynności podjęto prace legislacyjne w sprawie waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów. Działania te są nie tylko właściwe, ale i konieczne do wykonania w trybie natychmiastowym. Niestety, projekt w obecnym kształcie nie realizuje intencji ustawodawcy i nie odpowiada na rzeczywiste potrzeby branży.
2. Delegacja ustawowa a metodologia ministerstwa
Zgodnie z art. 84a ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, Minister Infrastruktury jest zobowiązany ustalając wysokość opłat uwzględnić w szczególności: warunki techniczne pojazdów, konieczność zapewnienia odpowiednich kwalifikacji diagnostów oraz koszty wykonywania badań.
Ustawodawca użył pojęcia „uwzględnia w szczególności”, co oznacza konieczność oszacowania faktycznych kosztów funkcjonowania SKP, a nie opierania się na dowolnie dobranych wskaźnikach makroekonomicznych. Oszacowanie to ekonomia, to fakty i analizy wszystkich wskaźników wpływających na daną sytuację.
Ministerstwo deklaruje, że dokonało analizy kosztów funkcjonowania SKP, w tym kosztów diagnostów, nieruchomości, mediów i eksploatacji urządzeń. Jednak stawkę przyjęto w oparciu wyłącznie o inflację z lat 2020–2024 i niejasny „balans” między obciążeniami kierowców a sytuacją SKP. Takie podejście jest sprzeczne z ustawą, pozbawione rzetelnej metodologii i nosi znamiona arbitralności. Tworzy wrażenie działań o charakterze populistycznym, a nie ekonomicznym, pomijając już fakt, że jest nieuczciwe względem przedsiębiorców prowadzących stacje.
Analiza musi być jasna, wiarygodna i zrozumiała – zarówno dla właścicieli SKP, jak i dla każdego obywatela, który będzie ponosił koszt badania technicznego. Takie efekty można osiągnąć wyłącznie poprzez rzetelne oszacowanie faktycznych kosztów działalności SKP.
3. Analiza ekonomiczna – faktyczne koszty SKP
Prowadzenie stacji kontroli pojazdów to działalność wysokospecjalistyczna, wymagająca utrzymywania sprzętu, budynków i wykwalifikowanego personelu. Faktyczne koszty znacząco wzrosły w ostatnich dwóch dekadach:
Wynagrodzenia: 2004 – 2025, płaca minimalna wzrosła o 466%, a średnia krajowa o 288%. Uposażenia pracowników wraz z opłatami za nich składek ZUS i US to znacząco ponad 60% ogólnych kosztów. Diagnosta to zawód wymagający wysokich kwalifikacji, odpowiedzialności i wiedzy technicznej. W chwili obecnej jest już deficytowy na rynku, a będzie jeszcze gorzej, gdyż średnia wieku zdecydowanej większości z nich wynosi ponad 60 lat. Obecne i proponowane w projekcie rozporządzenia stawki nie pozwalają na oferowanie komukolwiek konkurencyjnych pensji, zachęcających do zdobycia uprawnień diagnosty.
Inflacja: suma inflacji 2005–2024 wyniosła 94%,
Gdyby chcieć podążyć intencją Ministra w zastosowaniu jedynie czynnika inflacyjnego, ale w przyjęciu corocznej waloryzacji począwszy od 2005 roku (o czym wyraźnie wspominał Pan Minister w swoim wystąpieniu), to obecna kwota przeglądu samochodu osobowego winna wynosić 190 zł
Media i nieruchomości: koszty energii, ogrzewania, podatków lokalnych i ubezpieczeń, IT, oprogramowania, materiałów biurowych i wszelkich innych kosztów utrzymania – wzrosły kilkukrotnie.
Wyposażenie i serwis: każda SKP musi posiadać certyfikowaną linię diagnostyczną. Urządzenia wymagają legalizacji, serwisów, napraw i modernizacji. To ogromnie obciążające każdą stację koszty.
Koszty finansowe: wiele stacji prowadzi działalność na kredyt lub z leasingiem, a w wyniku wieloletniego zamrożenia opłat popadło w poważne zadłużenia.
Proponowana kwota 149 zł za badanie samochodu osobowego nie pokrywa nawet podstawowych kosztów. Nie pozwala na spłatę zadłużeń, modernizację, ani przygotowanie do planowanej reformy systemu badań technicznych. W rzeczywistości podwyżka o 50 zł zostaje zniwelowana przez nowe obowiązki (choćby konieczność fotografowania pojazdów i wprowadzania zdjęć do system) wydłużające czas badań, a tym samym obniżające rentowność każdego przeglądu.
Z przeprowadzonych przez branżę szczegółowych wyliczeń wynika, że realna stawka powinna wynosić co najmniej 246 zł brutto dla badania pojazdu osobowego.
4. Aspekt konstytucyjny i społeczny
Art. 32 Konstytucji RP gwarantuje równość wobec prawa. Wieloletnie zamrożenie opłat i arbitralne ustalanie stawek narusza tę zasadę.
Art. 5 Konstytucji RP nakłada na państwo obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa obywateli. Niedoszacowanie stawek obniża jakość badań, a tym samym bezpieczeństwo ruchu drogowego. Obywatele, którzy codziennie powierzają swoje pojazdy stacjom, często dziwią się, że ceny badań od dwóch dekad pozostają bez zmian. Wbrew argumentacji ministerstwa, kierowcy rozumieją potrzebę waloryzacji i akceptują fakt, że badania muszą kosztować więcej, że aby zapewniały bezpieczeństwo ich cena musi być realna. Rząd nie może dłużej zasłaniać się populistycznym argumentem o niechęci społeczeństwa do podwyżek.
Już w 2021 roku Rzecznik Praw Obywatelskich stwierdził, że brak waloryzacji opłat jest sprzeczny z konstytucyjną zasadą równego traktowania.
Sprawiedliwość oznacza stałą wolę przyznawania każdemu należnego mu prawa – właścicielom SKP należne jest prawo do prowadzenia działalności w warunkach uczciwych i zgodnych z ustawą.
5. Wnioski i postulaty
1.Ponowne przeanalizowanie wysokości opłat w oparciu o realne koszty jednostkowe badań technicznych.
2.Przedstawienie szczegółowej metodologii kalkulacji w uzasadnieniu projektu.
3.Uwzględnienie w strukturze kosztów min.: wynagrodzeń, składek ZUS, podatków, mediów, inwestycji, modernizacji, serwisu urządzeń, niezbędnych kalibracji, oprogramowania, energii, ogrzewania, itp
4.Wprowadzenie przejrzystego mechanizmu systematycznej waloryzacji opłat w oparciu o rzeczywiste koszty prowadzenia SKP.
5.Przeprowadzenie realnych konsultacji z organizacjami branżowymi i ekspertami ekonomicznymi.
6. Podsumowanie
Doceniamy kierunek działań i sam fakt, że po 21 latach podjęto temat waloryzacji. Niestety, obecny projekt nie realizuje intencji ustawodawcy, nie odpowiada na wyzwania branży i nie jest oparty na rzetelnym oszacowaniu kosztów.
Stawka 149 zł nie rozwiąże problemów – pogłębi kryzys, zwiększy zadłużenie i uniemożliwi modernizację stacji. W konsekwencji nie pozwoli na poprawienie jakości badań technicznych i wzrost bezpieczeństwa na drogach.
Apelujemy o decyzję opartą na faktach, wyliczeniach i uczciwej ekonomii – aby system badań technicznych był sprawiedliwy, zrozumiały i wiarygodny tak dla właścicieli SKP, jak i dla wszystkich obywateli.
Z poważaniem,
Andrzej Dąbrowski
współzałożyciel SKP-WSPÓLNY CEL
Do wiadomości:
- Prezes Rady Ministrów Pan Donald Tusk
- Przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury Pan Mirosław Suchoń
- Przewodniczący Senackiej Komisji Infrastruktury Pan Jan Hamerski
- Marszałek Sejmu RP Pan Szymon Hołownia
- Marszałek Senatu RP Pani Małgorzata Kidawa-Błońska
– – – – – – – – – – –
źródło: https://skp-wspolnycel.pl/
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują 11 • Tags: branżowe podmioty, cennik BT, decyzje urzędnicze, DTD, MI, resort transportu, SKP-Wspólny Cel, waloryzacja opłat za BT
20 sierpnia 2025 @ 06:54
Bardzo dobre bo merytoryczne wystąpienie.
Na zakończenie dodałbym tylko coś do Sekretarza Stanu: ,,po pierwsze Konstytucja głupku !,,
20 sierpnia 2025 @ 07:44
dla mnie podwyżka jest jak najbardziej ok , komu nie wystarcza nadal niech zamknie interes . W końcu rynek się ureguluje . 149 zł za auto osobowe w zupełności mnie satysfakcjonuje ,mówię o stacji podstawowej 3000 badań/rok , gdzie budynek wynajmuje
20 sierpnia 2025 @ 07:57
Mam tylko do Pana dwa pytania:
1/
ile na Pana stacji trwa usługa badania okresowego, za którą zapłacił właściciel pojazdu i
2/
czy wykonywana jest ona w pełni zgodnie z rozporządzeniem MI o sposobie przeprowadzania badań i rozporządzeniem o warunkach technicznych pojazdów ?
Może warto było by zweryfikować czy diagnosta Pana SKP przeprowadza wszystkie wymagane prawem czynności, w szczególności czy przeprowadza badania pojazdów na zadymienie…
20 sierpnia 2025 @ 12:33
1. tyle ile potrzeba , nie ma określonego według przepisów prawa czasu w jakim badanie ma być wykonane
Diagnosta bierze pełną odpowiedzialność za to jak wykonuje BT , przeszedł szkolenie, jest fachowcem, zdał egzamin i mnie nic do tego itp ,ponadto sam wykonuje BT
20 sierpnia 2025 @ 13:12
To nie sprawa właściciela SKP… Rozumiem, że jeśli w ramach badania rynku przeprowadziłbym audyt w Pana SKP w formie tajemniczego klienta i okazało by się, że usługa OBT nie została wykonana prawidłowo to będzie Pan szczęśliwy gdy podzielę się tym audytem ze starostwem i prokuraturą bo kolejni diagności już czekają w kolejce do pracy u Pana?
Skoro starostwa nie mają odpowiednich kadr do nadzoru to trzeba je wspomóc.
20 sierpnia 2025 @ 13:24
oczywiście ,że nie . Ja zatrudniam pracownika(wyszkolonego ) , w jego interesie jest wykonać BT zgodnie ze sztuką … Tajemniczy klient ? nadzór? starostwo ? nie bądzmy śmieszni ,wysyłałem pisma do WK i do was na forum też , z dołączoną dokumentacją zdjęciową , w jaki sposób auto 2 dni wcześniej mogło przejść badanie na innej skp(stan tragiczny), . Poruszałem wiele razy temat stacji na której dochodzi do popełnienia przestępstwa na ogromną skale , podesłać info ,wspomoże pan nadzór i ocali planetę przed takimi ludżmi ?
20 sierpnia 2025 @ 08:54
Skupiają ponad 900 SKP i . . . . – zamiast tupnąć nogą, to bawią się w epistolografię, jako jeden z wielu uczestników tej sztuki pisania, która w naszej branży trwa od ponad dekady.
Jeśli chcą powielać dotychczasowe działania PISKP, SITK, STM, ZPP, WSSKP, OSDS, itd., itp., et’cetera, to po co było dawać branży nadzieję i tworzyć tę nową inicjatywę.
Czy to chodziło tylko o to, że ma być nowa inicjatywa ale stare metody?
Co z pozwami sądowymi, które tak szumnie zapowiadano?
900 członków to siła, która wystarczy do medialnego wsparcia każdej inicjatywy. Ale zebrali się po to, aby wspierać wysyłane pisma?
dP
20 sierpnia 2025 @ 08:56
1) czy są statystyki, w których wyszczególnione jest serwisowanie linii diagnostycznych ? ( można sprawdzić w protokołach pokontrolnych) wątpię, ze większość serwisuje linie diagnostyczne zgodnie ze sztuką i zaleceniami.
2) czy diagnosta na pewno ma całą pensje na ZUS ? (można sprawdzić to łatwo z zestawień finansowych) wątpię
3) czy któraś z organizacji przyjrzała się innym kwotom badań np pojazdu zabytkowego ( BRAK KWOTY !!!) badań dodatkowych, innych czynności ( np potwierdzenie przebiegu itp )
4) ochrona diagnosty: mimo usilnych próśb o podniesienie kwoty za btp ten temat jest zapomniany
20 sierpnia 2025 @ 10:56
Wszystko co tutaj wypisujecie jest z perspektywy przedsiębiorcy prowadzącego SKP, a z punktu widzenia diagnosty te argumenty są często wyssane z palca.
Jakie serwisowanie linii diagnostycznej?
Diagnosta na trytki ją serwisuje, żeby w ogóle działała. Pracuję na linii Maha i nie pamiętam, żeby w ostatnich 10 latach serwis pojawił się kiedykolwiek na konserwacji.
Koszty? Tylko te wymuszone – legalizacja analizatora spalin, czasem pistoletu do pompowania kół.
Udokumentowanych kosztów praktycznie brak.
Umowy? Na najniższej krajowej, często niepełne etaty.
Ogrzewanie hali stacji? To temat, który w ogóle nie istnieje – najwyżej dogrzewa się biuro obsługi klienta, żeby diagnosta nie zamarzł.
Realnie koszty to:
– energia elektryczna (oświetlenie i zasilanie linii),
– ogrzewanie samego biura,
– obowiązkowe legalizacje sprzętu.
I jak tu rzetelnie wyliczyć koszty prowadzenia SKP? Bo w praktyce wygląda to zupełnie inaczej, niż wynikałoby z „tabelkowych” analiz przedsiębiorców.
20 sierpnia 2025 @ 11:37
Znowu ani słowa o diagnostach.
Najważniejsze , że się udało z kasą . Mam nadzieję , że ta podwyżka , na skp gdzie czas pomiędzy kolejnymi pieczątkami wyraźnie spowalnia grymaszenie klientów podczas wybierania prezentów , wpłynie chociaż trochę na wysokość prowizji dla diagnosty.
Coraz bardziej jestem przekonany , że jedyną drogą do uzdrowienia tej chorej sytuacji jest nacjonalizacja branży SKP.
20 sierpnia 2025 @ 13:44
Jedyną realną poprawą w branży SKP jest nadzór właścicielski oraz pełne egzekwowanie konsekwencji – łącznie z zamykaniem stacji na cztery spusty za źle wykonywane badania techniczne pojazdów. W innych branżach jest to możliwe, więc dlaczego nie u nas?