„SKP-WSPÓLNYCEL” O PROPOZYCJI CENNIKA BT DLA SKP

Rate this post

ODPOWIEDŹ SKP WSPÓLNY CEL NA PROJEKT ROZPORZĄDZENIA.

Uwagi SKP Wspólny Cel w ramach konsultacji publicznych

Dotyczy: projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów, znak pisma: DTD-7.0210.10.2025 z dnia 12 sierpnia 2025 r.

1. Wprowadzenie

Jako inicjatywa SKP Wspólny Cel, skupiająca ponad 900 stacji kontroli pojazdów w całym kraju, przedstawiamy niniejsze uwagi w ramach konsultacji publicznych.
Doceniamy sam fakt, że po ponad dwóch dekadach bezczynności podjęto prace legislacyjne w sprawie waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów. Działania te są nie tylko właściwe, ale i konieczne do wykonania w trybie natychmiastowym. Niestety, projekt w obecnym kształcie nie realizuje intencji ustawodawcy i nie odpowiada na rzeczywiste potrzeby branży.

2. Delegacja ustawowa a metodologia ministerstwa

Zgodnie z art. 84a ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, Minister Infrastruktury jest zobowiązany ustalając wysokość opłat uwzględnić w szczególności: warunki techniczne pojazdów, konieczność zapewnienia odpowiednich kwalifikacji diagnostów oraz koszty wykonywania badań.                                                                                             

Ustawodawca użył pojęcia „uwzględnia w szczególności”, co oznacza konieczność oszacowania faktycznych kosztów funkcjonowania SKP, a nie opierania się na dowolnie dobranych wskaźnikach makroekonomicznych. Oszacowanie to ekonomia, to fakty i analizy wszystkich wskaźników wpływających na daną sytuację.

Ministerstwo deklaruje, że dokonało analizy kosztów funkcjonowania SKP, w tym kosztów diagnostów, nieruchomości, mediów i eksploatacji urządzeń. Jednak stawkę przyjęto w oparciu wyłącznie o inflację z lat 2020–2024 i niejasny „balans” między obciążeniami kierowców a sytuacją SKP. Takie podejście jest sprzeczne z ustawą, pozbawione rzetelnej metodologii i nosi znamiona arbitralności. Tworzy wrażenie działań o charakterze populistycznym, a nie ekonomicznym, pomijając już fakt, że jest nieuczciwe względem przedsiębiorców prowadzących stacje.

Analiza musi być jasna, wiarygodna i zrozumiała – zarówno dla właścicieli SKP, jak i dla każdego obywatela, który będzie ponosił koszt badania technicznego. Takie efekty można osiągnąć wyłącznie poprzez rzetelne oszacowanie faktycznych kosztów działalności SKP.

3. Analiza ekonomiczna – faktyczne koszty SKP

Prowadzenie stacji kontroli pojazdów to działalność wysokospecjalistyczna, wymagająca utrzymywania sprzętu, budynków i wykwalifikowanego personelu. Faktyczne koszty znacząco wzrosły w ostatnich dwóch dekadach:

Wynagrodzenia: 2004 – 2025, płaca minimalna wzrosła o 466%, a średnia krajowa o 288%. Uposażenia pracowników wraz z opłatami za nich składek ZUS i US to znacząco ponad 60% ogólnych kosztów. Diagnosta to  zawód wymagający wysokich kwalifikacji, odpowiedzialności i wiedzy technicznej. W chwili obecnej jest już deficytowy na rynku, a będzie jeszcze gorzej, gdyż średnia wieku zdecydowanej większości z nich wynosi ponad 60 lat.  Obecne i proponowane w projekcie rozporządzenia stawki nie pozwalają na oferowanie komukolwiek konkurencyjnych pensji, zachęcających do zdobycia uprawnień diagnosty.

 Inflacja: suma inflacji 2005–2024 wyniosła 94%,

Gdyby chcieć podążyć intencją Ministra w zastosowaniu jedynie czynnika inflacyjnego, ale w przyjęciu corocznej waloryzacji począwszy od 2005 roku (o czym wyraźnie wspominał Pan Minister w swoim wystąpieniu), to obecna kwota przeglądu samochodu osobowego winna wynosić 190 zł

Media i nieruchomości:  koszty energii, ogrzewania, podatków lokalnych i ubezpieczeń, IT, oprogramowania, materiałów biurowych i wszelkich innych kosztów utrzymania – wzrosły kilkukrotnie.

Wyposażenie i serwis: każda SKP musi posiadać certyfikowaną linię diagnostyczną. Urządzenia wymagają legalizacji, serwisów, napraw i modernizacji. To ogromnie obciążające każdą stację koszty.

Koszty finansowe:  wiele stacji prowadzi działalność na kredyt lub z leasingiem, a w wyniku wieloletniego zamrożenia opłat popadło w poważne zadłużenia.

Proponowana kwota 149 zł za badanie samochodu osobowego nie pokrywa nawet podstawowych kosztów. Nie pozwala na spłatę zadłużeń, modernizację, ani przygotowanie do planowanej reformy systemu badań technicznych. W rzeczywistości podwyżka o 50 zł zostaje zniwelowana przez nowe obowiązki (choćby konieczność fotografowania pojazdów i wprowadzania zdjęć do system) wydłużające czas badań, a tym samym obniżające rentowność każdego przeglądu.

Z przeprowadzonych przez branżę szczegółowych wyliczeń wynika, że realna stawka powinna wynosić co najmniej 246 zł brutto dla badania pojazdu osobowego.

4. Aspekt konstytucyjny i społeczny

Art. 32 Konstytucji RP gwarantuje równość wobec prawa. Wieloletnie zamrożenie opłat i arbitralne ustalanie stawek narusza tę zasadę.

Art. 5 Konstytucji RP nakłada na państwo obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa obywateli. Niedoszacowanie stawek obniża jakość badań, a tym samym bezpieczeństwo ruchu drogowego. Obywatele, którzy codziennie powierzają swoje pojazdy stacjom, często dziwią się, że ceny badań od dwóch dekad pozostają bez zmian. Wbrew argumentacji ministerstwa, kierowcy rozumieją potrzebę waloryzacji i akceptują fakt, że badania muszą kosztować więcej, że aby zapewniały bezpieczeństwo ich cena musi być realna. Rząd nie może dłużej zasłaniać się populistycznym argumentem o niechęci społeczeństwa do podwyżek.

Już w 2021 roku Rzecznik Praw Obywatelskich stwierdził, że brak waloryzacji opłat jest sprzeczny z konstytucyjną zasadą równego traktowania.

Sprawiedliwość oznacza stałą wolę przyznawania każdemu należnego mu prawa – właścicielom SKP należne jest prawo do prowadzenia działalności w warunkach uczciwych i zgodnych z ustawą.

5. Wnioski i postulaty

1.Ponowne przeanalizowanie wysokości opłat w oparciu o realne koszty jednostkowe badań technicznych.

2.Przedstawienie szczegółowej metodologii kalkulacji w uzasadnieniu projektu.
3.Uwzględnienie w strukturze kosztów min.: wynagrodzeń, składek ZUS, podatków, mediów, inwestycji, modernizacji, serwisu urządzeń, niezbędnych kalibracji, oprogramowania, energii, ogrzewania, itp

4.Wprowadzenie przejrzystego mechanizmu systematycznej waloryzacji opłat w oparciu o rzeczywiste koszty prowadzenia SKP.

5.Przeprowadzenie realnych konsultacji z organizacjami branżowymi i ekspertami ekonomicznymi.

6. Podsumowanie

Doceniamy kierunek działań i sam fakt, że po 21 latach podjęto temat waloryzacji. Niestety, obecny projekt nie realizuje intencji ustawodawcy, nie odpowiada na wyzwania branży i nie jest oparty na rzetelnym oszacowaniu kosztów.

Stawka 149 zł nie rozwiąże problemów – pogłębi kryzys, zwiększy zadłużenie i uniemożliwi modernizację stacji. W konsekwencji nie pozwoli na poprawienie jakości badań technicznych i wzrost bezpieczeństwa na drogach.

Apelujemy o decyzję opartą na faktach, wyliczeniach i uczciwej ekonomii – aby system badań technicznych był sprawiedliwy, zrozumiały i wiarygodny tak dla właścicieli SKP, jak i dla wszystkich obywateli.

Z poważaniem,

Andrzej Dąbrowski
współzałożyciel SKP-WSPÓLNY CEL

Do wiadomości:

  1. Prezes Rady Ministrów Pan Donald Tusk
  2. Przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury Pan Mirosław Suchoń
  3. Przewodniczący Senackiej Komisji Infrastruktury Pan Jan Hamerski
  4. Marszałek Sejmu RP Pan Szymon Hołownia
  5. Marszałek Senatu RP Pani Małgorzata Kidawa-Błońska

– – – – – – – – – – –

źródło: https://skp-wspolnycel.pl/

Loading