WSSKP O PROPOZYCJI NOWEGO CENNIKA BT DLA SKP

Rate this post

Szanowni Państwo   

„Odpowiadając na postulaty branży i biorąc pod uwagę, że opłaty za badanie techniczne pojazdów nie były zmieniane od 2004 r., w Ministerstwie Infrastruktury została przygotowana nowelizacja rozporządzenia w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów.”

Tak głosi komunikat na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury wydany po konferencji z udziałem Wiceministra Infrastruktury Pana Stanisława Bukowca. Z pełną treścią komunikatu można zapoznać się TUTAJ.

Zanim doszło do konferencji Wiceministra Bukowca do Ministerstwa Infrastruktury szeroką rzeką płynęły sygnały o coraz bardziej dramatycznej sytuacji stacji kontroli pojazdów, które nie są w stanie się utrzymać na podstawie tych samych cen badań od ponad 20 lat. Cała sytuacja zbiegła się również w czasie ze zmianą na stanowisku Dyrektora Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, kiedy stery objęła Pani Olga Tworek. Nie wiadomo czyja jest to zasługa, bo ojców sukcesu jest zawsze wielu, ale faktem jest, że coś ruszyło. Jeszcze w lipcu br. do nowej Pani Dyrektor skierowaliśmy pismo obrazujące oczekiwania środowiska SKP wobec Ministerstwa Infrastruktury. Z treścią naszego pisma można zapoznać się TUTAJ.

W każdym razie sprawy ruszyły i do ponad 60 różnorodnych podmiotów, urzędów i organizacji trafił projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie zmiany opłat za badania techniczne pojazdów, z którym można zapoznać się TUTAJ. Jest to sytuacja dość niezwyczajna, bo projekt najpierw zaanonsowano publicznie, a następnie skierowano do konsultacji publicznych. Jeśli strona społeczna przedstawi swoje oczekiwania i będzie oczekiwać korekty projektu to Ministerstwo Infrastruktury znajdzie się w dość niezręcznej sytuacji jak wyjść z impasu. Skala waloryzacji opłat to zaledwie 52% podczas gdy tylko sama sumaryczna wartość inflacji to ponad 70%. Dokładnie rzecz ujmując opłata za badanie techniczne samochodu kategorii M1 powinna wynosić nie 149,00 złotych jak zaproponowano, a 167,00 złotych jak wynika z sumarycznej wartości inflacji za okres 2004 – 2024, podanej na stronie GUS, czyli 70,6%. Takie są fakty! Pozostaje nadal nietknięta kwestia drastycznego wzrostu kosztów działalności SKP! O tym w ogóle nic się nie mówi! Nasze stanowisko wyraziliśmy w piśmie z dnia 18 sierpnia 2025 roku. Można się z nim zapoznać TUTAJ.

Całe nasze środowisko musi mieć świadomość, że następna zmiana wysokości opłat może mieć miejsce dopiero za kilka lat, jeśli będzie w ogóle. Na obecną zmianę czekamy od blisko 21 lat! To kuriozum! Jest to więc sytuacja przyszła, niepewna. Będą kolejne wybory parlamentarne i politycy żyjący z kalkulacji i walki o wyborcę nie odważą się na podobne niepopularne zmiany. Chociaż trzeba przyznać z wielkim szacunkiem, że reakcja społeczna odnosi się do tej kwestii w wielkim zrozumieniem. Dziękujemy za to wszystkim naszym zmotoryzowanym Klientom. Ustawowy zapis o corocznej waloryzacji opłat za badania techniczne jakoś nie może się przebić przez machinę legislacyjną i z zapowiedzi wynika, że będzie zawierał znowu jakieś ponad normatywne propozycje centralistyczne, nie wynikające z wymogów 11-o letniej Dyrektywy 2014/45/UE.

Ostateczny kształt nowej Tabeli opłat poznamy zapewne w ciągu kilku, kilkunastu dni. Nowelizacja może i powinna wejść w życie z dniem 1 września br. ale czy tak się stanie zobaczymy! Jeśli na zmiany poczekamy do końca września – wybije smutna 21 rocznica obowiązywania tego przepisu w obecnej wersji! Oby nie. Zobaczymy.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury, informacja własna.

– – – – – – –

Będzie zmiana opłat w SKP!?

Loading