INSTALACJE GAZOWE II

Rate this post

Instalacje gazowe II w świetle przepisów PoRD.

Kierując się potrzebą adeptów do naszego zawodu UDS[1]-a postanowiłem zebrać w jedną część swoje dotychczasowe notatki o przepisach PoRD[2] dotyczących instalacji gazowych w pojazdach samochodowych. Będzie to ciąg dalszy dla wcześniejszego http://www.diagnostasamochodowy.pl/2014/instalacje-gazowe/

I tak:

Dz.U 2013 poz. 951Obwieszczenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 czerwca 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r., w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, Dz.U nr 32 z dnia 25 lutego 2003 r., poz. 262.

W § 9 ust 1 pkt 2 i 3 – działu III o warunkach technicznych pojazdów (…), w rozdziale 1 pt. „Warunki ogólne” – zawarto dopuszczalną zawartość tlenku węgla (CO), węglowodorów (CH) i współczynnik nadmiaru powietrza l. (lambda) w spalinach dla pojazdów z silnikiem o zapłonie iskrowym (odesłanie do tabeli – załącznik nr 2), dokonując następującego rozgraniczenie czasowego:

a) dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy do dnia 31 grudnia 1996 r., wyposażonego w silnik o pojemności skokowej poniżej 700 cm³, dopuszcza się wartości określone w kolumnie 5 tabeli załącznika nr 2 do rozporządzenia,

b) dla pojazdu, dla którego w świadectwie homologacji potwierdzono wartości wyższe, stanowiące dla tego pojazdu kryterium oceny, wartości podanych w kolumnach 6, 7, 8, 9, 10 i 11 tabeli załącznika nr 2 do rozporządzenia nie stosuje się,

c) wymagania dotyczące współczynnika nadmiaru powietrza l (lambda) stosuje się do pojazdu wyposażonego w odpowiednia sondę;

Zaś we wspomnianym już pkt 3 wskazano, że zadymienie spalin pojazdu z silnikiem o zapłonie samoczynnym, mierzone przy swobodnym przyśpieszeniu silnika w zakresie od prędkości obrotowej biegu jałowego do maksymalnej prędkości obrotowej, wyrażonej w postaci współczynnika pochłaniania światła, nie przekraczało: 2,5 m­¹, a w odniesieniu do silnika z turbodoładowaniem 3,0 m­¹, a w przypadku pojazdów wyprodukowanych po dniu 30 czerwca 2008 r. nie przekraczało 1,5 m­¹. Zapis ten ma o tyle znaczenie dla omawianej tu problematyki, o ile dany pojazd posiada dodatkową instalację gazową.

 

§ 41 w Rozdz. 11

pt. „Warunki dodatkowe dla pojazdu przystosowanego do zasilania gazem” następuje odesłanie do załącznika nr 9 rozporządzenia.

 

Załącznik nr 9 – Warunki dodatkowe dla pojazdu przystosowanego do zasilania gazem.

§ 1 – definicje.

§ 2 – warunki wyposażenia pojazdu w instalację gazową.

§ 3 – wymogi instalacji gazowej.

§ od 4 do 8 – wymogi dla zbiorników na gaz oraz ich oprzyrządowanie (wlewy, przewody, reduktory).

§ 9 – elementy instalacji zasilania gazem.

§ 10 – warunek użytkowania pojazdu z gazem (Pojazd zasilany gazem może być używany po uzyskaniu odpowiedniej adnotacji w DR przewidzianej odrębnymi przepisami – ?).

 

Rozporządzenie tzw. „996

Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r., w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach, Dz.U. z dnia 7 września 2012 r. (bez numeru), poz. 996.

  • § 2, ust 1, pkt 3, ppkt „h” oraz „i” – zakres OBT obejmuje sprawdzenie i oceną prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów pojazdu, w szczególności pod względem bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska, w tym sprawdzenie i ocenę stanu technicznego układu wydechowego (lit. „h”) oraz emisji zanieczyszczeń gazowych lub zadymienia spalin, jeżeli pojazd jest napędzany silnikiem o spalaniu wewnętrznym.
  • § 2, ust 1, pkt 4 – sprawdzenie warunków dodatkowych dla pojazdów, określonych m.inn. w § 41 rozporządzenia o warunkach technicznych (Dz. U. nr 32).
  • § 3 ust. 1, pkt 5 – montaż instalacji do zasilania gazem wyłączono z obowiązków określonych w „zmianach konstrukcyjnych”.
  • § 6 ust. 7 – w przypadku badania technicznego pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym, o którym mowa w art. 81 ust. 12 Ustawy[3], uprawniony diagnosta w rejestrze zamieszcza informacje o dopuszczeniu urządzenia technicznego do eksploatacji, podając numer i datę wystawienia protokołu oraz decyzji dopuszczającej urządzenie do eksploatacji wydanej przez właściwy organ dozoru technicznego. Dla zbiorników gazu LPG, dla których nie określono nr protokołu lub numeru decyzji wydanej przez właściwy organ dozoru technicznego, zamieszcza się numer zbiornika oraz datę ważności decyzji wydanej przez ten organ.

 

Do Rozporządzenia 996 wydano Załącznik nr 1 i Załącznik nr 2.

Załącznik nr 1.

Określa on „Wymagania dotyczące kontroli oraz wytyczne dotyczące oceny usterek podczas przeprowadzania okresowego badania technicznego pojazdu” podzielono na działy od „I” do „V”.

W dziale I, zawierającym w układzie tabelarycznym „przedmiot i zakres, czynności kontrolne, metody oceny stanu technicznego pojazdu oraz usterki skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający”, w punkcie 10.5 mówiącym o pojeździe przystosowanym do zasilania gazem opisano wynik poszczególnych czynności kontrolnych, jako „UD” lub „UI”.

Zaś w dziale IV tego Załącznika nr 1 do Rozporządzenie „996” zawarto szczegółowy sposób pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych oraz zadymienia spalin podczas przeprowadzania badania technicznego pojazdu, dzieląc zawartość tego działu na 3 części.

W części I tego działu omówiono sposób dokonywania pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych spalin pojazdów z silnikiem o zapłonie iskrowym, zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 1 lipca 1995 r., a w części II po tym dniu. W części III sposób dokonywania pomiaru zadymienia spalin pojazdów z silnikiem o zapłonie samoczynnym w przypadku, gdy pojazd jest wyposażony w instalację gazową.

Ponadto w dziale V Załącznika nr 1 do Rozporządzenia 996 przedstawiono szczegółowy sposób sprawdzania prawidłowości przystosowania pojazdu do zasilania gazem podczas przeprowadzania okresowego badania technicznego pojazdu (OBT).

 

Załącznik nr 2 do Rozporządzenia 996.

W pkt 1.4 (urządzenia podlegające dozorowi technicznemu) zawiera wskazanie dla „UI”, gdy wystąpił brak dokumentu potwierdzającego sprawność urządzenia, wydanego po terminie wydania skierowania na badanie.

 

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2012 r. w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu (Dz.U. z dnia 29 lipiec 2002 r.) określa w § 1, pkt 1, ppkt „f”, że dozorowi technicznemu podlegają zbiorniki na gaz skroplony, służący do zasilania silników spalinowych w pojazdach.

 

Pozdrawiam tych, którzy dotrwali do końca

Dziadek Piotra



[1]    UDS, to pracownik SKP po państwowym egzaminie i po wpisie na stosowną listę w starostwie, czyli Uprawniony Diagnosta Samochodowy.

[2]    PoRD, to ustawa Prawo o Ruchu Drogowym

[3]    Art. 81 ust 12 PoRD – Badanie techniczne pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym podlegającym dozorowi technicznemu może być przeprowadzone po przedstawieniu dokumentu wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego, stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego.

 

Loading