SM nr 12/2014

Rate this post

Serwis Motoryzacyjny nr 12/2014 jest równie atrakcyjny, jak numer poprzedni, który już Wam opisywałem – np. http://www.diagnostasamochodowy.pl/2014/serwis-motoryzacyjny-2/

Udało mi się wejść w posiadanie tego aktualnego egzemplarza dla artykułu traktującego o BT w Anglii. Ale jest tam – tradycyjnie! – nieco więcej interesujących nas informacji.

Słowo wstępne Redaktora K. Trzeciaka rozpoczyna się od kwestii przynależności sieciowej warsztatów samochodowych. W Niemczech ten odsetek wynosi 75%, zaś w Polsce zaledwie niecałe 20%. Zabrakło mi tutaj odniesienia się do funkcjonowania w sieciach tamtejszych i naszych SKP.

Jak słusznie podkreśla p. Redaktor, łatwiejszy dostęp do wiedzy – nie tylko technicznej! – dla członków sieci jest bezdyskusyjny. Widać to po naszym rynku, gdzie wsparcie marketingowe przyda się każdemu właścicielowi SKP (i technikowi lub inżynierowi), zaś wsparcie prawne każdemu Koledze UDS-owi z technicznym wykształceniem.

Jest więc pytanie, dlaczego nie potrafimy skorzystać z tych niemieckich doświadczeń. Nie można tu zwalać winy tylko na nasz indywidualizm. Wina polega w dużej części na braku należytego nowoczesnego wykształcenia naszej kadry zarządzającej (dawno temu w szkołach nie było marketingu, nie mówiąc o prawie). To dlatego właściciele naszych SKP nie chcą do sieci. Ale i szefowie sieci i organizacji branżowych nie posiedli umiejętności nowoczesnego i menedżerskiego podejścia do swoich obowiązków, tkwiąc mentalnie w systemach organizacyjnych, które sprawdzały się jeszcze w PRL-u (np. wojsko szkołą życia?).

Dalej na tej samej stronie SM jest o akcji PISKP „1 % dla równości”, którą nasza Redakcja rekomenduje i popiera oraz stanowisko Ministerstwa w sprawie TR. I wówczas przypomniał mi się telefon od Kolegi, który robił „pierwsze” na PC z wynikiem mocno, Mocno „N”. Ten niesprawny pojazd dopuścił do ruchu nasz polski urzędnik ze starostwa.

Ale, jadąc dalej, na str. 5 mamy zapowiedź szczegółowej relacji z listopadowej konferencji w Ministerstwie Gospodarki, którą otrzymamy w następnym, już noworocznym numerze SM. Podobno będą omawiane kwestie funkcjonowania SKP – no zobaczymy . . .

Na stronie 7 mamy opisany decyzyjny horror o tym, że Zespół Szkół Mechanicznych w Białymstoku otrzymał od naszego Państwa 1800 m² hali, na której znajduje się aż 12 stanowisk naprawczych. Już teraz w Polsce nie tylko utrzymujemy górników i urzędników, ale doszło nam jeszcze utrzymanie tej hali przez wiele, wiele lat.

Dalej jest o obowiązkowym ESP w nowych pojazdach od 1 listopada ub. Roku (str. 9) oraz o obowiązku posiadania kasy fiskalnej przez każdy warsztat od 1 stycznia br. (str. 10).

Zaś na stronie 14 problematykę BT tzw. „anglików” omawia Dyrektor biura PISKP, dr Marcin Barankiewicz. Mam nadzieję, że uda mi się wrócić jeszcze to omawianych w tym artykule zagadnień. Pan Dyrektor pisze na koniec, że za brak zmiany przepisów w tym względzie grożą Polsce (nam wszystkim!) wysokie kary finansowe. Więc sam się teraz zastanawiam, na co nasz resort transportu czeka z tymi „anglikami”?

Na stronie 18 p. Krzysztof Cieślak omawia ciekawie problem dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy. Z zagadnieniem tym spotykamy się w praktyce, więc warto i ten artykuł uważnie przeczytać. Podane przykłady niezgodności w DR z TZ pojazdu są  . . . .(?) – pułapką na UDS-a?

Są też ciekawe materiały o nowoczesnym oświetleniu pojazdów oraz przydatne informacje dla praktyków mechaników.

A za jakiś czas wrócimy jeszcze do BT Pojazdów w Anglii na stronie 11, które to zagadnienie omówił członek Rady PISKP – Krzysztof Czerech.

 

I to by było na tyle, czyli tam, gdzie jest na brzuchu mleko kobyle.

 

Pozdrawiam

Dziadek Piotra

 

Loading