TERMINY c.d.

Rate this post

Terminy – ciąg dalszy http://www.diagnostasamochodowy.pl/2015/terminy/

i  . . . . . – już ostatni, czyli wreszcie „jedno”.[1]

 

Jarkowi, na specjalne życzenie 😉

W sprawie propozycji wyznaczania terminów kolejnych badań technicznych pojazdów, w oparciu o przepisy z KPA, mam taką oto obserwację:

Jeśli faktem jest, że

– te propozycje stosowania KPA są właściwe i dotyczą każdego terminu w rozumieniu art. 81 PoRD;

– każdego, to znaczy również tego pierwszego, trzyletniego terminu;

– w dowodach rejestracyjnych wydawanych przez organy rejestrujące z różnych miejsc w całym kraju (również we Wrocławiu), nigdy nie znalazłem terminu innego niż pełne trzy lata od daty pierwszej rejestracji nowego pojazdu – nie liczę oczywistych omyłek, bo te się zdarzają;

– diagności nie przykładają palca do tych pierwszych terminów –  ustalają je pracownicy organów rejestrujących;

to wniosek nasuwa mi się taki: – wszystkie takie terminy trzyletnie, dla nowych pojazdów, które kończą się w sobotę, w niedzielę lub przypadkiem w święta, byłyby ustalane z naruszeniem prawa, bo powinny być przedłużane do pierwszego dnia roboczego po ustawowo wolnym – a nie są, choć to właśnie organy z definicji działają na podstawie KPA.

Dotyczyłoby to całego kraju, w którym różne przepisy są różnie interpretowane, ale ten jakoś nie. Zatem teza, że wszystkie WK łamią tu prawo, jest, uważam, dość ryzykowna.

Hipotetycznie jest oczywiście możliwe, że oni wszyscy się mylą, ale próba wykazania tego będzie karkołomna. Zwłaszcza, że jak słyszałem od znajomego prawnika, terminy określane na podstawie KPA są terminami prawa procesowego, a terminy określane według ustawy PoRD są terminami prawa materialnego i nie miesza się ich dowolnie. Nie mam wykształcenia prawniczego, wiec wierzę mu na słowo, że to rozróżnienie wynika z podstaw naszego systemu prawnego, a uczą tego ponoć studentów na pierwszym roku prawa…

Niezależnie od słów znajomego prawnika, pod tym linkiem http://www.jankes.info/post_adm/gr1_terminy.pdf znalazłem obszerne omówienie terminów w prawie administracyjnym. Cały tekst dotyczy terminów stosowanych w postępowaniu administracyjnym. Co by nie mówić, badanie techniczne pojazdu nie jest jednak postępowaniem administracyjnym w rozumieniu KPA i można by sobie darować czytanie, ale w opracowaniu tym jest takie oto zdanie:

„Kodeks postępowania administracyjnego nie reguluje obliczania terminów określonych w latach.”

Autor stwierdza, że w tym przypadku należy stosować odpowiednio przepis z kodeksu cywilnego…

Zapewne z takiej informacji wzięło się przekonanie urzędników wrocławskiego Zespołu ds. nadzoru nad SKP, że jak nie KPA, to właśnie Kodeks Cywilny i puścili w zaleceniach, że trzeba termin badania obliczać na podstawie Art. 112.  KC.

Wyznaczać terminy badań technicznych zgodnie z art. 112 ustawy [KC] w związku z art. 81 ust. 5 ustawy [PoRD]”.

Jest to oczywiście autoryzowana i chroniona patentem wizja talentów kontrolujących wrocławskie SKP. Ale oni chyba też nie studiowali prawa… 😉

Odnośnie brzmienia § 4. w art. 57 KPA:

Jeżeli koniec terminu przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się najbliższy następny dzień powszedni.

Dla mnie „uważa się” nie oznacza tu jednak tego samego co – „wyznacza się”, „oblicza się” lub „ustala się” – bo to pojęcia zupełnie różne znaczeniowo. Po ustaleniu i wyznaczeniu terminu, za jego ostatni dzień można by uważać inny dzień, zgodnie z § 4, co jednak nie zmienia dnia wyznaczonego terminem. Ale w zderzeniu z podstawami prawa, zasadność takiego zastosowania KPA do PoRD, jak uważam, upada zupełnie.

Natomiast z ust. 14. w art 81 PoRD wynika, że:

Termin ważności badania technicznego pojazdu, o którym mowa w ust. 4 pkt 3 lit. b, uznaje się, o ile nie jest dłuższy niż termin ważności badania technicznego ustalany na podstawie ust. 5–10.

i jest to, według mnie, jednocześnie jasna informacja wprost, o podstawie ustalania i wyznaczania omawianego terminu.

 

Podsumowując:

  • jeśli organy rejestrujące, z różnych miejsc kraju, przy ustalaniu omawianych terminów nie stosują KPA, a tylko PoRD;
  • jeśli dyrektor Jerzy Król z Wydziału Warunków Technicznych Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury upiera się, że wyłącznie PoRD;
  • jeśli ja sam czytając art. 81 PoRD nie widzę tam odsyłaczy do KPA;
  • jeśli w opracowaniu o terminach czytam, że KPA nie reguluje terminów obliczanych w latach;
  • jeśli mój znajomy prawnik, któremu ufam, mówi, że tylko PoRD bez KPA;

to tak sobie myślę, że to może być prawda 😉

 

KATALIZATOR

– – – – – – – – – – – – – – –

[1]  Tytuł pochodzi od dP.

Loading