INTERPELACJA O BRD W SPRAWIE ŚWIATEŁ NA SKP

Rate this post

Interpelacja nr 20490 do ministra infrastruktury w sprawie podjęcia działań mających na celu poprawę jakości oświetlenia pojazdów w celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zgłaszający: Joanna Fabisiak; Data wpływu: 06-03-2018; Warszawa, 6 marca 2018 r.

Szanowny Panie Ministrze,

z policyjnych statystyk wynika, że ryzyko wypadku drogowego o zmierzchu i w nocy w stosunku do dnia jest większe 2-3 krotnie. Największe zagrożenie na drogach jest w okresie jesienno-zimowym. Wtedy miesięcznie ginie 160 pieszych, podczas gdy w okresie wiosenno-letnim – 20 osób. W niesprzyjających warunkach atmosferycznych i w nocy ogromną rolę odgrywa oświetlenie pojazdu, zasięg pola oświetleniowego przez reflektory, zwłaszcza przy użyciu świateł mijania. Specjaliści z Instytutu Transportu Samochodowego stwierdzają i popierają to badaniami, że jakość oświetlenia pojazdów bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dowody znajdziemy we wnioskach z badań dotyczących skutków złego ustawienia świateł i złej jakości światła.
Oto one:
1. Światła ustawione prawidłowo oświetlają drogę na co najmniej 70 m. To przy optymalnych warunkach atmosferycznych pozwala zatrzymać pojazd przy prędkości 90 km/godz. Jeżeli światła ustawione są poniżej dopuszczalnej normy, oświetlają drogę na mniej niż 30 m, co odpowiada bezpiecznej prędkości jazdy 40-50 km/godz. Kierowcy z reguły nie mają świadomości tych zależności, co powoduje, że przy większej prędkości, nie są w stanie zahamować przed przeszkodą.
2. Jeżeli światła ustawione są za wysoko, droga jest wprawdzie oświetlona prawidłowo, ale kierowca nadjeżdżającego z przeciwka samochodu jest oślepiany i nie widzi wystarczająco daleko, nawet jeśli sam ma dobrze ustawione światła.
3. Gdy światła ustawione są za bardzo w prawo, to są skierowane na pobocze, natomiast nie oświetlają drogi.
4. Jeżeli światła ustawione są w lewo, to drogę przed pojazdem oświetlają dobrze, natomiast oślepiają nadjeżdżających z naprzeciwka, bo światła są asymetryczne.

Na jakość światła wpływają dwa czynniki: sama lampa i żarówka. Na naszych drogach jeżdżą samochody na zużytych reflektorach, a na rynku pojawiło się dużo złej jakości żarówek. Jak wynika z badań prowadzonych przez specjalistów Instytutu Transportu Drogowego przy użyciu analizatora światła, zarówno stan techniczny reflektora i jakość żarówki, jak też precyzyjne ustawienie, ma bardzo duże znaczenie dla jakości i zasięgu oświetlenia drogi i uniknięcia oślepiania jej użytkowników. Tymczasem, jak wykazują niezależne badania prowadzone przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji i Instytut Transportu Samochodowego, nawet 50% kierowców ma źle ustawione lub złej jakości światła, często nawet o tym nie wiedząc.

Rolę edukacyjną w tym zakresie spełniają policyjne akcje jak: „Snop światła” w Łodzi w 2016 r., czy prowadzona w grudniu 2016 i 2017 r. ogólnopolska kampania „Twoje światło-Twoje bezpieczeństwo”, organizowana przez Komendę Główną Policji wspólnie z Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytutem Transportu Samochodowego, Polską Izbą Stacji Kontroli Pojazdów i Przemysłowym Instytutem Motoryzacji. Miały one na celu zwrócenie uwagi kierujących na stan i jakość oświetlenia w pojazdach, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Kierowcy, zatrzymani przez policję, byli kierowani do wybranych stacji diagnostycznych, aby bezpłatnie sprawdzić i ustawić światła w swoim samochodzie.

Wobec powyższego proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Dlaczego, jak stwierdzają policjanci oraz specjaliści z Instytutu Transportu Samochodowego w trakcie badań, dość często zdarza się, że pojazd ze świeżo potwierdzonym badaniem technicznym ma źle ustawione światła?
2. Jakie działania zamierza podjąć resort, aby zmniejszyć zagrożenia na drogach, spowodowane złym stanem oświetlenia pojazdów?
3. Czy Pan Minister rozważa możliwość wprowadzenia takich zmian przepisów, które zobligują stacje diagnostyczne do zakupu i używania profesjonalnych urządzeń do badania jakości świateł?

Czy bierze Pan pod uwagę możliwość dofinansowania zakupów takich urządzeń?

Z poważaniem

===============================================
Odpowiedź na interpelację nr 20490 w sprawie podjęcia działań mających na celu poprawę jakości oświetlenia pojazdów w celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Chodkiewicz; Warszawa, 11-04-2018 r.

Szanowny Panie Marszałku,

odpowiadając na interpelację nr 20490 Pani Joanny Fabisiak, poseł na Sejm RP, w sprawie podjęcia działań mających na celu poprawę jakości oświetlenia pojazdów w celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, przedstawiam następujące stanowisko.

Resort infrastruktury podjął działania legislacyjne nad opracowaniem projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (UC65), który zakłada istotne zmiany w systemie badań technicznych pojazdów (w dniu 20 marca 2018 r. odbyło się pierwsze spotkanie w RCL w ramach komisji prawniczej). Zgodnie z projektowaną ustawą, za organizację i funkcjonowanie systemu zapewnienia prawidłowej jakości badań technicznych pojazdów oraz sprawowanie nadzoru nad badaniami technicznymi, przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów oraz przedsiębiorcami prowadzącymi ośrodki szkolenia diagnostów odpowiedzialny będzie Transportowy Dozór Techniczny (TDT). Jest to jednostka podległa ministrowi infrastruktury. Przyjęte rozwiązania mają na celu usprawnienie działań dotyczących kontroli stanu technicznego pojazdów, oraz implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylającej dyrektywę 2009/40/WE.

W toku prac nad aktami wykonawczymi do procedowanej ustawy zmianie ulegnie również rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dla stacji kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne, w którym planuje się m.in. zaktualizowanie wymagań dla przyrządów do pomiaru ustawienia i światłości świateł oświetleniowych oraz wprowadzenie obowiązku certyfikacji tych przyrządów wraz z odpowiednim okresem dostosowawczym.

Nowe regulacje wpłyną na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska przez „uszczelnienie” systemu badań technicznych oraz podwyższenie jakości i wiarygodności badań wobec wprowadzenia obowiązku certyfikacji i okresowego sprawdzania (kalibracji i konserwacji) wyposażenia kontrolno-pomiarowego jak również archiwizacji wyników badań.

Z wyrazami szacunku

Marek Chodkiewicz

Podsekretarz Stanu

Loading