SPRAWDZANIE POJAZDU NA SKP

Rate this post

Sprawdzanie pojazdów na SKP na wniosek właściciela/użytkownika pojazdu w świetle projektowanych zmian w naszej ustawie PoRD.

surprised

I. Zdanie PISKP w tej sprawie:

„W projektowanym art. 81 ust. 17 urzeczywistniono tezę 21 Grupy Roboczej tj. rozszerzenie listy dodatkowych badań technicznych o badanie techniczne na wniosek właściciela celem sprawdzenia stanu technicznego pojazdu.

To rozwiązanie usankcjonuje możliwość sprawdzenia stanu technicznego pojazdu w przypadku dalszego wyjazdu, czy też poprawności wykonanej naprawy przez serwis samochodowy, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W naszej ocenie jednak wprowadzenie takiej możliwości kontroli stanu technicznego pojazdu w ramach istniejącej infrastruktury stacji kontroli pojazdów nie powinno mieć charakteru stricte badania technicznego ze wszystkimi tego konsekwencjami m.in. w postaci określenia szczegółowej procedury takiego badania oraz wysokości opłat, gdyż mogą dotyczyć sprawdzenia tylko elementów badania technicznego np. zawieszenia, analizy spalin lub układu hamulcowego.

Takie czynności powinny nabierać dopiero skutków właściwych dla badania technicznego, w tym konieczności ustalania stosownych usterek oraz nawet zatrzymania dowodu rejestracyjnego, gdy podczas kontroli diagnosta stwierdzi występowanie w pojeździe usterki zagrażającej bezpieczeństwu ruchu drogowego lub naruszającej wymogi ochrony środowiska. Diagnosta obowiązany będzie wtedy do przeprowadzenia standardowego okresowego badania technicznego.

Proponujemy zatem nadanie nowego brzemienia projektowanej normy w następującej postaci:

17. Na stacji kontroli pojazdów na wniosek posiadacza pojazdu można dokonać sprawdzenia stanu technicznego pojazdu – przepisów dotyczących zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz opłat za badania – nie stosuje się. W przypadku, gdy podczas sprawdzenia, o którym mowa w zdaniu pierwszym diagnosta stwierdzi występowanie w pojeździe usterki zagrażającej bezpieczeństwu ruchu drogowego lub naruszającej wymogi ochrony środowiska diagnosta przeprowadza okresowe okresowe badanie techniczne pojazdu i pobiera stosowną opłatę zgodnie z rozporządzeniem w sprawie wysokości opłat za badania techniczne pojazdów.”

– – – – – – – – –

Zdaniem urzędników naszego (?) resortu transportu:

”Uwaga nieuwzględniona.

Przeprowadzenie „sprawdzenia stanu technicznego” pojazdu bez przeprowadzenia pełnego badania technicznego jest bezcelowe.”

– choć nie wiemy dlaczego.

sad

II. Zdanie OSDS w tej sprawie:

Uważamy, że jest to daleko posunięta ingerencja w zakres badania jak i nie obejmująca wszystkich problemów użytkowników pojazdów. Może zniechęcać do przeprowadzania badania zwłaszcza, że może być określony wynik negatywny, a być może zostać zatrzymany dowód rejestracyjny pojazdu. Zapis ten w założeniach miał przyczynić się do zachęty sprawdzania stanu technicznego pojazdu użytkowników celem rozwiania ich wątpliwości co do stanu poszczególnych układów pojazdu mających bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, dlatego naszym zdaniem zapis powinien brzmieć następująco:

17.

Na wniosek użytkownika pojazdu może zostać przeprowadzone sprawdzenie techniczne pojazdu celem określenia jego stanu technicznego we wskazanych układach metodami wchodzącymi w zakres badań technicznych, bez określania wyniku badania.”

– – – – – – – – –

Zdaniem urzędników naszego (?) resortu transportu:

”Uwaga nieuwzględniona.

Przeprowadzenie „sprawdzenia stanu technicznego” pojazdu bez przeprowadzenia pełnego badania technicznego jest bezcelowe.”

– choć nie wiemy (tradycyjnie!) dlaczego.

boring

III. Zdanie Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich (SIMP) w tej sprawie:

Zauważamy celowość wprowadzenia tego rodzaju badania dodatkowego sprawdzającego stan techniczny pojazdu (np. przed jego sprzedażą-zakupem lub po naprawie w serwisie samochodowym) celem określenia jego stanu technicznego.

Należy jednak rozważyć kwestę uściślenia w zapisach, aby tego rodzaju badanie przybrało formę badania okresowego dopiero w momencie stwierdzenia przez diagnostę usterki istotnej mającej wpływ na bezpieczeństwo czy ochronę środowiska.”

– – – – – – – –

Zdaniem urzędników naszego (?) resortu transportu:

Uwaga częściowo uwzględniona.

Przeprowadzenie „sprawdzenia stanu technicznego” pojazdu bez przeprowadzenia pełnego badania technicznego jest bezcelowe.”

– choć nie wiemy – jak zawsze! – dlaczego.

tease

IV. Zdanie Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) w tej sprawie:

Posiadacz pojazdu powinien mieć możliwość przeprowadzenia badania określonego w art. 81 ust. 17 PORD wyłącznie w okresie, gdy pojazd posiada ważne badania.

Po upływie okresu ważności tych badań, badanie przewidziane w tym przepisie nie powinno być dopuszczalne.

– – – – – – – – – –

Zdaniem urzędników naszego (?) resortu transportu:

„Uwaga nieuwzględniona.

Nie jest zasadne ograniczanie możliwości sprawdzenia stanu technicznego pojazdu.

– choć nie wiemy dlaczego, to typowy dla urzędników naszego (?) resortu transportu brak uzasadnienia.

= = = = = =

hero

Powyższe wybrał dla Was

dP

Loading