KŁAMSTWA W INTERPELACJI W SPRAWIE STANU TECHNICZNEGO POJAZDÓW

Rate this post


Interpelacja nr 2545

do ministra infrastruktury

w sprawie bezpieczeństwa na drogach w kontekście stanu technicznego pojazdów powypadkowych

Zgłaszający: Agnieszka Hanajczyk

Data wpływu: 20-02-2020

Bezpieczeństwo na drogach jest jednym z najistotniejszych aspektów społecznych, ponieważ postępujący rozwój motoryzacji, stale obserwowany wzrost liczby pojazdów i rosnąca mobilność Polaków stawiają przed nami kolejne problemy.

Każdego roku tysiące ludzi traci życie lub doznaje poważnych obrażeń w wypadkach na drogach. Dzięki rozwojowi społecznemu i technologicznemu w latach 2001–2017 liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w Europie zmniejszyła się o 57,5%, ale liczby pokazują, że spadek wskaźnika śmiertelności zwalnia.

Najczęściej na drogach śmierć ponoszą kierowcy bądź pasażerowie samochodów (46%).

Niechronieni użytkownicy dróg stanowią prawie połowę ofiar wypadków drogowych: 21% wszystkich zabitych na drogach to piesi, 14% motocykliści, 8% rowerzyści i 3% motorowerzyści.

W 2017 r. krajami członkowskimi o najlepszych wynikach w zakresie bezpieczeństwa na drogach były Szwecja, Wielka Brytania i Holandia. Z drugiej strony kraje o najwyższym wskaźniku śmiertelności to Rumunia, Bułgaria i Chorwacja.

Polska nadal plasuje się na 4. od końca miejscu statystyki w całej UE.

Według statystyk Policji w roku 2018 wypadków było mniej, ale ofiar więcej niż w roku 2017. W ciągu 12 miesięcy 2018 roku w ponad 31 tys. wypadków na polskich drogach zginęło 2 838 osób, a 37 tys. zostało rannych.

Jedną z przyczyn wypadków drogowych jest stan techniczny pojazdów użytkowanych na polskich drogach, który ma wpływ na aż 1/3 zdarzeń drogowych. Niejednokrotnie uczestniczą w ruchu pojazdy, które nie powinny być do niego dopuszczone i których stan zagraża bezpieczeństwu użytkowników.

Problem ten dotyczy w dużej mierze pojazdów uprzednio uszkodzonych w wypadkach i kolizjach drogowych i nieprawidłowo naprawionych zarówno tych krajowych jak i sprowadzonych z zagranicy.

Obowiązujące przepisy i procedury nie zapewniają należytej gwarancji, że pojazdy formalnie dopuszczone do ruchu spełniają normy bezpieczeństwa a ich stan jest prawidłowy. Stacje kontroli pojazdów dokonują w pewnym zakresie weryfikacji stanu technicznego pojazdów ale nie są w stanie w obecnym uregulowaniu wyeliminować znacznej liczby samochodów, które nie spełniają wymogów bezpieczeństwa. Dla przykładu należy wskazać, że stacje kontroli pojazdów nie są w stanie zweryfikować obecnie, czy pojazd jest np.: faktycznie wyposażony w pełni sprawne urządzenia bezpieczeństwa biernego np.: poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa z napinaczami, systemami ABS itp.

Mając na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na drogach, zwracam się do Pana Ministra z pytaniem, czy rozważane było wprowadzenie następujących regulacji i zmian przepisów m.in.: ustawy Prawo o ruchu drogowym, ustawy o działalności ubezpieczeniowej, ustawy o kierujących pojazdami miałaby na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach w zakresie jak niżej?

Czy jest możliwe wprowadzenie obowiązkowych przeglądów po każdej naprawie pojazdów, w którym doszło do uszkodzenia elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo użytkowników. Dotychczasowe uregulowania są w tym zakresie niewystarczające i powodują, że są one łatwo obchodzone. Zasadne byłoby zatem usankcjonowanie obligatoryjnych badań pojazdów po naprawach, które swoim zakresem obejmowały uszkodzenia elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.

Czy możemy wprowadzać, np. w systemie CEPiK, dokumentowanie naprawy elementów pojazdu odpowiadających za zapewnienie bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa biernego użytkowników?

Czy mogłoby to być połączone z nałożeniem na ubezpieczycieli obowiązku zgłaszania do CEPiK informacji o uszkodzeniu pojazdów wraz ze wskazaniem zakresu o ile uszkodzenie dotyczy elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo użytkowników?

Czy nie byłoby zasadne zapewnienie obligatoryjnych przeglądów przed dopuszczeniem pojazdu do ruchu w odniesieniu do tych pojazdów, które zostały uszkodzone w stopniu takim, że uzasadnione jest zatrzymanie dowodu rejestracyjnego – dotyczy pojazdów z kolizji, do których nie wzywano Policji?

Czy rozważano możliwość wyeliminowania z ruchu pojazdów sprowadzonych z zagranicy, które były wyłączne z ruchu w państwach członkowskich lub innych państwach z uwagi na znaczny zakres uszkodzeń skutkujący uznaniem szkody za całkowitą?

Proszę o odpowiedź w tym zakresie.


========

(wykolorowanie i wytłuszczenie tekstu: dP)

Loading