INTERPELACJA IWONY HARTWICH

Rate this post

Interpelacja nr 28483

do ministra infrastruktury

w sprawie wysokości opłat za badania techniczne pojazdów

Zgłaszający: Iwona Hartwich

Data wpływu: 18-11-2021

Szanowny Panie Ministrze,

z moim biurem kontaktują się mailowo przedsiębiorcy, którzy prowadzą stacje kontroli pojazdów w Polsce, w sprawie dotyczącej wysokości opłat za badania techniczne pojazdów.

Po raz ostatni stawki za badania techniczne zostały określone jesienią 2004 roku. Przez 17 lat pozostawały na tym samym poziomie, a ich wysokość określa minister właściwy ds. transportu (czyli obecnie minister infrastruktury) w drodze rozporządzenia wydanego na podstawie art. 84a ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 110 ze zm.).

Od 2004 r. drastycznie wzrosły koszty prowadzenia firmy, koszty zatrudnienia pracownika, podatki lokalne, energia, ceny mediów, płaca minimalna. W 2011 r. nastąpiła zmiana stawki podatku od towarów i usług z 22 na 23%, czego rezultatem była m.in. obniżka opłat za badania techniczne pojazdów. Niestety nie było reakcji ministra ds. transportu na wyżej wymienioną nowelizację prawa.

Nikt nie chce płacić więcej, szczególnie przy tak intensywnym wzroście inflacji, cen żywności czy paliwa, ale trzeba spojrzeć na tę sytuację obiektywnie, również od strony przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, którzy nie mieli od 17 lat wzrostu cen za wykonywane usługi. Przedsiębiorcy Ci, oczekują tylko godnej zapłaty uzależnionej od obiektywnych kryteriów i dostosowanej do aktualnych realiów gospodarczych.

Na ten temat sporządzane już były interpelacje. Z uzyskanych odpowiedzi wynika, że prace legalistyczne, nad rozporządzeniem regulującym wysokość opłat za badania techniczne, zostaną podjęte po wdrożeniu dyrektywy 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 roku do polskiego porządku prawnego.

W związku z powyższym proszę o odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy ministerstwo do czasu wdrożenia dyrektywy 2014/45/UE zamierza podjąć jakiekolwiek działania wspomagające przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów?
  2. Dlaczego przez 17 lat nie zostało wydane stosowne rozporządzenie do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 110 ze zm.) zmieniające wysokość opłat za badania techniczne pojazdów?
  3. Czy Pan Minister planuje w przyszłości dostosować wysokość opłat za badania techniczne pojazdów do aktualnych warunków gospodarczych?

Z poważaniem

Iwona Hartwich
Posłanka na Sejm RP

Loading