POLSKA W RUINIE PRAWNEJ

Rate this post

Polska w ruinie prawnej, czyli dwie takie same sprawy i dwie różne interpretacje WSA. Choć ważne jest także to, że GITD/WITD nie uczy się na własnych błędach. A może to celowe działania w ramach parasola ochronnego na patologiami w naszej branży, który obserwujemy od dekady? Czy może o to chodziło, aby właściciel kolejnego autobusu z niebezpiecznymi usterkami, choć stanowią zagrożenie dla BRD (sic!) nie poniósł żadnych konsekwencji?

Bo mamy tu istotne pytaniei zasadne wątpliwości, czy kontrola autobusu może odbyć się w okręgowej SKP, gdzie wykonana była nie przez naszego Kolegę Uprawnionego Diagnostę Samochodowego, a przez funkcjonariusza WITD?

A, gdy do tego nie posiadał on stosownych uprawnień, to co to za kontrola?

W grudniu 2022 r., a więc całkiem niedawno pisałem o podobnej sprawie. A z tego faktu wynika, że:

  • Polska jest w ruinie prawnej,

  • GITD oraz WITD nie uczą się – nawet na własnych błędach (sic!).1

Chodzi o sprawę, która toczyła się w WSA 2 lutego 2023 r., ze skargi D. M. na decyzję GITD z 5 kwietnia 2022 r., nr BP.501.1788.2021.1278.BD2.198257 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za wykonywanie transportu drogowego z naruszeniem prawa.2

Cała ta sprawa zaczęła się kontrolą drogową w dniu 20 kwietnia 2021 r., gdzie został zatrzymany autobus marki SOR należący do przedsiębiorstwo A. Sp-ka z o.o., która ma swoją siedzibę w T. W wyniku wstępnej organoleptycznej kontroli stanu technicznego autobusu stwierdzono wyraźną korozję na powierzchni roboczej tarczy hamulcowej prawego koła drugiej osi.

W związku z powyższym skierowano kontrolowany środek transportu na szczegółową kontrolę stanu technicznego układu hamulcowego do punktu przeprowadzenia kontroli drogowej wyznaczonego w Okręgowej SKP mieszczącej się w T., gdzie potwierdzono w/w usterkę, czyli brak siły hamowania na prawym kole II osi pojazdu.

Decyzją z dnia 2 sierpnia 2021 r. (nr WITD.DI.0152.II1269/63/21) Kujawsko-Pomorski WITD nałożył na D. M. (dalej jako „strona” lub „skarżący”) karę pieniężną w wysokości 500 zł za wykonywanie transportu drogowego z naruszeniem prawa.3

Odwołanie od powyższej decyzji wniósł D. M., zarządzający transportem w firmie A. Sp-ka z o.o., z siedzibą w T., wnosząc o uchylenie decyzji i umorzenie postępowania w sprawie argumentując m.in., że kontrolą tą:

  1. Naruszono zasady legalizmu, przejawiające się oparciem rozstrzygnięcia na dowodach zdobytych z naruszeniem obowiązującego Prawa, a mianowicie jej przeprowadzeniem w siedzibie okręgowej SKP, zamiast na ich własnej mobilnej SKP ustawionej na wyznaczonym obszarze do takiej kontroli, o czym stanowi Prawo;4

  2. Naruszono ustawę PoRD poprzez przeprowadzenie szczegółowej drogowej kontroli technicznej przez funkcjonariusza WITD niespełniającego wymogu cyklicznego uczestnictwa w warsztatach dla kontrolujących, wykonujących takie kontrole;5

Decyzją z dnia 5 kwietnia 2022 r. (nr BP.501.1788.2021.1278.BD2.198257) GITD nie znajdując postaw do uwzględnienia zarzutów odwołania, utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji jako prawidłową. A z tego może wynikać, że tam – tradycyjnie dla naszej branży – dominuje inżynierstwo prawno-podobne.

WSA w Gdańsku zważył, co następuje:

W ocenie tego gdańskiego sądu – i inaczej niż niedawny wyrok WSA w Bydgoszczy! – skierowanie pojazdu do kontroli na Okręgowej SKP było uzasadnione. Choć to kłóci się między innymi z logiką i z uzasadnieniem projektu do ustawy, gdyż zmiana wcześniejszej regulacji i wyłączenie SKP z katalogu miejsc przeprowadzania kontroli była jej celem.6

Tenże WSA w Gdańsku argumentuje, że przeprowadzoną na terenie OSKP kontrolę można uznać za wadliwą i nie przydatną do dokonania na jej podstawie ustaleń faktycznych, w przypadku:

  • przeprowadzenia czynności kontrolnych przez pracowników stacji diagnostycznej a nie pracowników służb kontrolnych,

  • gdy właścicielami mobilnych przyrządów kontrolno-pomiarowych były inne podmioty niż służby uprawnione do prowadzenia drogowej kontroli technicznej i okoliczność ta miała znaczenie dla wyniku kontroli,

  • gdy teren SKP nie spełniał wymogów przewidzianych dla wyznaczonego punku przeprowadzania kontroli drogowej, o którym jest mowa w art. 129fb ust. 3 pkt 2 Prawa o ruchu drogowym.

WSA w Gdańsku nie podzielił argumentacji skarżącego, który powoływał się na odmienne stanowisko, wyrażone w uzasadnieniu wyroku WSA w Bydgoszczy z dnia 1 grudnia 2022 r. sygn. akt I SA/Bd 487, co jest dowodem na fakt, że Polska jest w ruinie prawnej.

Odnośnie kolejnego z podniesionych w skardze zarzutów o tym, że tej kontroli drogowej i późniejszej kontroli technicznej na OSKP dokonał funkcjonariusz WITD, który nie spełniał wymogu cyklicznego uczestnictwa w warsztatach dla kontrolujących, wykonujących takie czynności, to WSA w Gdańsku orzekł, że ten argument jest uzasadniony. Zaś cyt.:

organ odwoławczy ponownie rozpoznając sprawę, winien ustalić, czy R. C. spełniał w dacie kontroli wymogi przewidziane w art. 129fc ust. 1 u.p.r.d. Organ dokona ustaleń w tym zakresie na podstawie dowodów z dokumentów, a następnie ich oceny prawnej. Jeżeli R. C. nie posiadał wymaganych uprawnień, wykluczy to możliwość nałożenia kary pieniężnej, za naruszenia, stwierdzone w toku przeprowadzonej przez niego kontroli.”

Kolejnemu patologicznemu przewoźnikowi udało się, albowiem:

  • mamy ogólną sytuację, którą charakteryzujemy sloganem: Polska w ruinie prawnej. A dowodem potwierdzającym prawdziwość tego hasła są odmienne wyroki sądów w dwóch takich samych sprawach,

  • GITD/WITD nie potrafi stosować obowiązującego nas wszystkich Prawa, co szkodzi wizerunkowi GITD oraz jest zagrożeniem dla BRD,

  • przewoźnicy, którzy posiadają własne OSKP od lat stanowią zagrożenie dla BRD wykorzystując także podobne błędy kontrolujących oraz błędy sądowe.

Dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – – –

2 III SA/Gd 530/22 – Wyrok WSA w Gdańsku; Data orzeczenia: 2023-02-02; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2022-06-29; Symbol z opisem: 6037 Transport drogowy i przewozy; Hasła tematyczne: Transport; Skarżony organ: GITD; Treść wyniku: Uchylono zaskarżoną decyzję;

3 na podstawie art. 92a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j.:Dz.U. z 2021 r., poz. 919 ze zm., dalej jako „u.t.d.”)

4 zdaniem strony, okręgowa SKP nie może być uznana za wyznaczony punkt przeprowadzania kontroli drogowej, o którym mowa w art. 129 fb ust. 3 pkt 2 PoRD. Mając na uwadze przepisy rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego, zdaniem strony, funkcjonariusz WITD może skierować pojazd poddany sprawdzeniu do szczegółowej kontroli technicznej, przy czym może się ona odbywać z użyciem mobilnej stacji diagnostycznej lub też w wyznaczonym punkcie kontroli drogowej, który nie może być wyznaczony w budynku SKP.

5 Zgodnie z zapisem art. 129fc ust. 1 PoRD do przeprowadzenia szczegółowej kontroli technicznej uprawniony jest kontrolujący (w tym funkcjonariusz WITD), który spełnia łącznie dwie przesłanki. Pierwsza z nich sprowadza się do posiadania uprawnień diagnosty – i ta została przez R. C. spełniona. Druga natomiast to konieczność cyklicznego, to jest nie rzadziej niż raz w ciągu dwóch kolejnych lat, uczestnictwa w warsztatach dla kontrolujących. W aktach sprawy nie ma zaś żadnego dowodu na to, iż kontrolujący funkcjonariusz takie cykliczne warsztaty odbył.

6 Prawodawca w uzasadnieniu projektu ustawy wskazał, że wyznaczony punkt przeprowadzania kontroli drogowej nie będzie organizowany w ramach SKP, a właścicielami mobilnych przyrządów kontrolno-pomiarowych będą poszczególne służby uprawnione do prowadzenia drogowej kontroli technicznej, nadto czynności kontrolne będą przeprowadzane wyłącznie przez pracowników służb kontrolnych. Szczegółowa drogowa kontrola techniczna pojazdu nie będzie obejmować swym zakresem pełnego OBT, przeprowadzanego w stacjach diagnostycznych. Celem prawodawcy było oddzielenie obu typów badań technicznych, mających różne cele i przeprowadzanych przez różne podmioty.

Loading