„20 LAT MINĘŁO, JAK JEDEN DZIEŃ . . .” – ?

Rate this post

Szanowni Państwo!

29 września 2024 roku minęło 20 lat od wydania przez Ministra Infrastruktury rozporządzenia w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz. U. z 2004r. Nr 223, poz. 2261).

Jest to wydarzenie bezprecedensowe, aby jakiś akt prawny obowiązywał w niezmienionej postaci przez 2 dekady! W tym okresie diametralnej zmianie uległy warunki prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności w aspekcie kosztowym oraz inflacyjnym. Oto kilka istotnych faktów:

  • Płaca minimalna wzrosła z 824,00 PLN w roku 2004 do 4.300,00 PLN w roku 2024 – wzrost o ponad 420%.
  • Składki na ZUS wzrosły z 675,09 PLN w roku 2004 do 1.982,10 PLN w I półroczu 2024 – wzrost o ponad 190%.
  • Sumaryczna inflacja w okresie: wrzesień 2004 – wrzesień 2024 osiągnęła wartość blisko 80%.
  • Koszty działalności gospodarczej w okresie: wrzesień 2004 – wrzesień 2024 wzrosły o ponad 125%.
  • Zlikwidowano w powyższym okresie niektóre badania techniczne (np. pierwsze z zagranicy) i opłaty (np. za Dokument Identyfikacyjny Pojazdu).
  • Rentowność SKP po uwzględnieniu powyższych danych, które stanowią koszty SKP ma wartość ujemną!

       Mimo wielokrotnych monitów niemal wszystkich organizacji działających w obszarze stacji kontroli pojazdów, Ministerstwo Infrastruktury wysyła sprzeczne informacje w odniesieniu do kwestii regulacji prawnych, mimo iż w świetle obecnych przepisów istnieją ustawowe podstawy zawarte w art. 84a ustawy Prawo o ruchu drogowym obligujące Ministra Infrastruktury do aktualizacji opłat za badania techniczne pojazdów w oparciu o koszty ich przeprowadzania.

Na pisma w tej sprawie udzielano następujących odpowiedzi:

  • Pismo MI do ZPSKP znak: DTD-7.4400.93.2023 oraz pismo znak: DTD-7.4400.40.2024 – „Uprzejmie informuję, że w Ministerstwie Infrastruktury są prowadzone analizy mające na celu ocenę zasadności i zakresu zmiany tabeli opłat za badania techniczne pojazdów, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r…”
  • Komunikat MI z 26 czerwca br.: „..Ministerstwo Infrastruktury informuje, że nie będzie podwyżek opłat od 1 lipca 2024 r. Nie zostały też rozpoczęte prace legislacyjne nad zmianą przepisów regulujących wysokość stawek opłat za badania techniczne.”
  • Pismo MI do Przewodniczącego Komisji Infrastruktury Senatu RP znak: DTD-7.4400.26.2024 oraz pismo do Marszałka Sejmu RP znak: DTD-7.054.30.2024 –W Ministerstwie Infrastruktury zostały na nowo podjęte prace legislacyjne nad projektem ustawy, który będzie zakładał zmiany w systemie badań technicznych w celu prawidłowego wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep…”

       Wobec tak sprzecznych informacji środowisko Przedsiębiorców SKP, obciążone wysoką inflacją oraz drastycznym wzrostem kosztów działalności ma prawo być zawiedzione i rozczarowane brakiem zrozumienia i konkretnych działań MI w kwestiach o charakterze egzystencjalnym dla Przedsiębiorców.

Dlatego też zaproponowaliśmy następujące rozwiązania:

  1. Niezwłoczną, doraźną nowelizację rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 roku w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz. U. z 2004r. Nr 223, poz. 2261) w oparciu o aktualny stan prawny, uwzględniającą sumaryczny wskaźnik inflacji za okres od 10.2004 do 12.2024 roku w wysokości 80%. Projekt Tabeli opłat wg. takiego wyliczenia stanowi Załącznik do naszego pisma z dnia 20.09.2024r. Korzyść dla budżetu państwa to wzrost kwoty podatku VAT o około 500 mln rocznie.
  2. Odłożenie rozwiązań ustawowych do połowy 2025 roku z uwagi na zbyt długi okres obowiązywania Dyrektywy 2014/45/UE (10 lat) i trwające prace w UE nad projektem nowej dyrektywy w tej sprawie, która uchyli obecną Dyrektywę 2014/45/UE zanim prace nad jej wdrożeniem w Polsce zostaną zakończone. Niecelowy wydaje się trud nad wdrażaniem aktu normatywnego po 10 latach od jego wydania! Czas ten należy wykorzystać na opracowanie założeń do nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, w oparciu o nową Dyrektywę, z uwzględnieniem ustawowej okresowej waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów. Takie rozwiązanie zapewni Przedsiębiorcom SKP podstawy egzystencji, a budżetowi państwa waloryzację dochodu z tytułu podatku VAT, jaki zawarty jest w cenie badania technicznego!

       20 lat stagnacji w odniesieniu do urzędowej opłaty za badanie techniczne pojazdu jest zauważane w szczególności w ostatnich latach szalejącej inflacji przez wiele instytucji i organizacji, w tym przez Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO), Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców (RMiŚP), a także przez organizacje Przedsiębiorców i Pracodawców, które w pełni podzielają nie akceptowalną politykę wszystkich ekip rządowych w kwestiach regulacji prawnych wobec przedsiębiorców w Polsce, a w niektórych przypadkach naruszanie ustawy Prawo Przedsiębiorców (np. art. 69) i norm konstytucyjnych (zasada proporcjonalności).

       Przed Przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów (SKP) stawia się coraz to nowe wymogi w zakresie warunków lokalowych i wyposażenia SKP, infrastruktury informatycznej (CEP – 2017r.) oraz kwalifikacji personelu diagnostycznego nie dając im w zamian NIC! To tylko jeden z przykładów naruszenia konstytucyjnej zasady proporcjonalności. Inne przykłady to płaca minimalna, składki na ZUS, koszty mediów energetycznych, podatków i opłat administracyjnych, spadek wartości pieniądza (inflacja), itd. Wszystkie te elementy w minionych latach drastycznie wzrosły o czym napisano na wstępie! Tylko opłata za badanie techniczne pojazdu nie zmieniła się od 20 lat! Jeśli taki stan potrwa dłużej to może okazać się konieczne powołanie kolejnego pełnomocnika rządu ds. usuwania skutków polityki Ministerstwa Infrastruktury w wyniku, której dojdzie do załamania systemu badań technicznych pojazdów w Polsce!

       Wobec opisanej sytuacji obojętność i bezczynność zachowuje Ministerstwo Infrastruktury oraz inne organy państwa, które powinny reagować w sposób oczywisty i zdecydowany, ale tak nie jest! Waloryzacja opłat za badania techniczne pojazdów to nie tylko poprawienie niedoli Przedsiębiorców SKP. To także wymierne korzyści dla budżetu państwa z tytułu wzrostu kwoty podatku VAT zawartej w każdej opłacie za badanie techniczne. To w zależności od przyjętego wariantu waloryzacji kwota od 250 do 950 mln złotych więcej dla budżetu. Niestety, mimo iż budżet państwa zmaga się z nadmiernym deficytem i rosnącymi wydatkami NIKT się tym aspektem nie zainteresował! Odpowiedzi na korespondencję są szablonowe i sporadyczne. Władza zajmuje się w zasadzie sobą, a nie rozwiązywaniem ludzkich problemów, nie wspominając już o przedsiębiorcach!

       Prawie rok temu społeczeństwo wskazało w wyborach parlamentarnych kto powinien sprawować władzę przez następną kadencję. Wśród wyborców byli także przedsiębiorcy. Nie bez znaczenia były tu propozycje programowe i wyborcze „obiecanki”, które jak się okazuje w wielu obszarach pozostają tylko obiecankami. Dla przedsiębiorców istotna była kwota wolna od podatku i składka zdrowotna. Jedno hamuje rozwój, drugie podnosi koszty. Dla Przedsiębiorców SKP oprócz tych dwóch także inny styl sprawowania władzy, dialog i poprawa warunków funkcjonowania SKP były bardzo oczekiwane. A co z tego zostało? NIC! Kompletny brak dialogu i komunikacji z Przedsiębiorcami SKP! Opłaty sprzed 20 lat, straszenie implementacją 10-o letniej Dyrektywy 2014/45/UE, której głównym celem była zmiana nadzoru nad SKP to program MI. Ale przede wszystkim strach przed waloryzacją 20-o letnich opłat wynikający z kalkulacji politycznych. Bo notowania, bo kolejne wybory, bo sprawa dotyczy około 20 mln zmotoryzowanych obywateli! Tak powstał paradoks na skalę światową. 20 lat urzędowe opłaty w tej samej wysokości. Ktoś tu wyraźnie zaspał!

       Szanowni Politycy!

       Wasza profesja to działanie na rzecz dobra wspólnego, a Wy zajmujecie się głównie sobą, publicznym rozliczaniem nadużyć poprzedników. Zamiast rozwiązywać problemy ludzi czy przedsiębiorców, którzy Was utrzymują z podatków Wy te problemy tylko mnożycie i pogłębiacie. Tracicie czas, który jest bezcenny, a wszystkie klęski żywiołowe czy inne nagłe zdarzenia pogłębiają tylko poczucie jak bardzo nasz kraj jest do takich zdarzeń nie przygotowany! Jeżeli rząd przez rok nie potrafił znowelizować jednego prostego rozporządzenia, mimo iż wysłaliśmy Wam gotowy projekt w kilku wariantach żeby było z czego wybrać to na co można liczyć wobec tak oczywistych faktów jak inflacja, znaczny wzrost kosztów działalności? Na co można liczyć, jeżeli pismo do Premiera jest natychmiast przekierowywane do Ministra Infrastruktury, bo dotyczy jego resortu mimo iż ten swoją drogą je otrzymał. To jak inaczej można zainteresować tematem Pana Premiera? Unikanie problemów nie prowadzi do ich rozwiązywania o czym chyba wszyscy wiedzą oprócz polityków. Dopiero kiedy powstaje szum medialny gwałtownie poszukuje się rozwiązań. Sukces tkwi w dialogu i poszukiwaniu porozumienia, w szczególności z partnerami społecznymi, którzy potrafią wiele rozwiązań podpowiedzieć czy wręcz wskazać najlepsze rozwiązanie. Szkoda, że w tak wielu przypadkach nie skorzystano z takiej okazji i zmarnowano mnóstwo czasu!

Reasumując. Oczekiwania Przedsiębiorców SKP nie są wygórowane. Oczekujemy:

  1. Szybkiej nowelizacji rozporządzenia MI w sprawie opłat za badania techniczne pojazdów. Projekty 3 wersji tabeli opłat zostały ministerstwu przekazane.
  2. Rozpoczęcia konsultacji w zakresie założeń do nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, dotyczącej niezbędnych zapisów realizujących niezaimplementowane elementy dyrektywy UE oraz konieczne regulacje dotyczące badań technicznych i działalności SKP.
  3. Ustanowienia stałych konsultacji MI ze środowiskiem Przedsiębiorców SKP w zakresie funkcjonowania systemu badań technicznych pojazdów.

Tylko takie rozwiązania mogą sprawić zasypanie przepaści pomiędzy władzą, a grupą społeczną Przedsiębiorców SKP, którzy są technicznym ramieniem kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego z ramienia władzy. Ale jest też druga strona medalu: trwanie w obecnej sytuacji, która wcześniej czy później doprowadzi do upadku gospodarki i kryzysu zaufania do polityków to błąd!

Nasze nieustanne starania o waloryzację opłat to walka o nasze firmy, zakłady pracy, pracowników i ich rodziny, nierzadko dorobek życia, dla którego obecna polityka rządu stanowi zagrożenie. Jesteśmy już zdeterminowani, bo przed nami zapowiedziany kolejny wzrost kosztów działalności. Dlatego też, jeśli w najbliższych tygodniach nadal będzie trwała bezczynność rządu (Ministerstwa Infrastruktury) nie zawahamy się skierować skargi do instytucji Unii Europejskiej na naruszenia prawa przez polski rząd, których skutkiem będzie likwidacja kilku tysięcy zakładów pracy i upadek systemu badań technicznych pojazdów w Polsce. Nie zamierzamy finansować systemu badań technicznych pojazdów ze środków, których nie starcza nam na bieżącą działalność! To jest sytuacja bezprecedensowa i nie powinna mieć miejsca!

Gdyby przypadkiem ktoś z polityków przeczytał ten tekst to może zmusi się choć do odrobiny refleksji i zrozumie czym tak naprawdę jest polityka. Bo na pewno nie tym czym jest obecnie!

Z poważaniem

Kazimierz Zbylut

– – – – – – – – – – – –

Źródło: https://wsskp.pl/20-lat-i-1-rok/

Loading