DYR. KAROL RYTEL Z PISKP O TAXI

Rate this post

Dyrektor do Spraw Technicznych w Polskiej Izbie Stacji Kontroli Pojazdów Karol Rytel na Posiedzeniu Komisji Infrastruktury Senatu (nr 8) w dniu 17-04-2024 :

Dzień dobry.

„Szanowny Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Wysoka Komisjo! Pani Dyrektor! Szanowni Państwo!

Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów zajmuje się głównie badaniami technicznymi. Dbamy też o bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Na to bezpieczeństwo składają się również badania techniczne pojazdów, które służą do przewozu osób, czyli taksówek. Chcielibyśmy zwrócić uwagę na jedną rzecz, na problemy, z którymi się borykamy. Chodzi tutaj o dodatkowe badanie pojazdu, który ma być używany jako taksówka. Po kolei, wyjaśnię.

Zgodnie z art. 81 ustawy – Prawo o ruchu drogowym na właścicielu pojazdu ciąży obowiązek poddawania go badaniom technicznym. W tym samym art. 81 mamy podział badań na badania okresowe…

To są badania, które wykonujemy i podczas których w przypadku taxi wyznaczany jest roczny termin kolejnego okresowego badania technicznego. Mamy również niezależne badania dodatkowe, w tym przypadku taksówki. I trzeba zwrócić uwagę na fakt, że w badaniu dodatkowym są sprawdzane warunki dodatkowe, które mają wpływ na bezpieczeństwo, chociażby wspomniane wcześniej oznakowanie pojazdu taxi. Przypominam, że tych czynności nie wykonujemy w badaniu okresowym. Wiadomo, że wnioskodawcą zarówno badania okresowego, jak i badania dodatkowego jest właściciel, użytkownik, posiadacz, który przedstawia pojazd do badania technicznego. Częstą praktyką przewoźników jest wniosek o przeprowadzenie wyłącznie badania okresowego z pominięciem badań dodatkowych. My jako stacje kontroli pojazdów, jako diagności nie mamy do końca instrumentów, żeby przymusić kogoś do tego typu badania technicznego. Patrząc na skutki…

Jeżeli robimy tylko i wyłącznie badanie okresowe, to nie sprawdzamy legalizacji tachografu, jeżeli jest on zainstalowany, bo przecież może być wykorzystywana aplikacja mobilna. Nie sprawdzamy też wspomnianego oznakowania. I chcielibyśmy zwrócić państwa uwagę na to, że przy tej okazji zmian w ustawie – Prawo o ruchu drogowym można byłoby wprowadzić zmiany w art. 81 w ust. 11 w pktach 4 i 8, dopisując normę o treści, że badanie, o którym mowa w zdaniu poprzednim, wykonuje się z badaniem okresowym. Pkty 4 i 8 obejmują również inne badania dodatkowe i dotyczą pojazdu do nauki jazdy, pojazdu uprzywilejowanego, pojazdu typu ADR i busa mogącego jeździć z prędkością do 100 km/h. Tak więc byłaby to troszeczkę szersza zmiana. Przypominam, że w projekcie zmian ustawy był już kiedyś taki zapis, który łączył badanie okresowe i dodatkowe w przypadku ADR i busa jeżdżącego do 100 km/h. Naszym postulatem, w ramach dbania o bezpieczeństwo przewozów, jest unormowanie tych badań, tak żeby były wykonywane łącznie. Postulujemy, żeby to był zapis w art. 81.

Dziękuję bardzo.”

= = = = = = = = = = = =

źródło: https://www.senat.gov.pl/

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Loading