sie 11 2025
AKTUALNOŚĆ BT, CZYLI ZNACZENIE TERMINU BT DLA BRD
Aktualność BT, czyli znaczenie terminu (NBT) w orzecznictwie WSA, który określamy po zakończeniu badania technicznego pojazdu na SKP.
Warto wiedzieć to, czego od wielu lat (więcej niż dekada!!!) nie chce lub nie potrafi zrozumieć p. G.K. Czyli czym jest pojęcie „aktualność BT” w orzecznictwie WSA i jakie to ma dla nas praktyczne znaczenie.
Przed kilkoma dniami p. G. K. (Sungk) w jednym ze swoich komentarzy ponownie wrócił do swoich błędnych interpretacji związanych z wyznaczaniem terminu następnego badania technicznego pojazdu. I jeszcze na dodatek bezwstydnie podpiera się interpretacjami ministerialnych urzędników, o których wiadomo, że:
- od ponad dekady są naszymi wrogami, odmawiając nam prawa do waloryzacji, zaś
- od 1 stycznia 2016 roku świadomie i z pełną premedytacją nas wszystkich okłamywali.1
I żeby była jasność:
sprawa ta dotyczy nie tylko okresowego i obowiązkowego badania technicznego pojazdu (skrót: OBT), ale także wszystkich dodatkowych badań technicznych (skrót: DBT) każdego pojazdu na naszych SKP, gdzie wyznaczamy termin na usunięcie wskazanych usterek!
Generalnie chodzi o to, że
wskazany przez nas termin jest ostateczny i nie ulega żadnemu przedłużeniu!
Nie ma tu zastosowania żadne KPA (ustawa: Kodeks postępowania administracyjnego), nie mają tu znaczenia żadne inne przypadki, które wskazuje p. G. K. (lub Panna Święta?), jak niedziele, czerwone w kalendarzu czyli święta, czy tragedia Heweliusza na Bałtyckim Morzu. A to wszystko z jednego i jedynego powodu, że przecież (Boże Święty) . . . . . – BRD jest ważniejsze niż wszelkie te mniej i więcej bzdurne argumenty.
Pamiętajmy więc już na zawsze, że
przekroczenie wskazanych przez nas terminów po zakończeniu BT na SKP godzi w BRD i stanowi istotne zagrożenie dla życia i zdrowia oraz jest zagrożeniem dla ochrony środowiska!
A w praktyce może to mieć jeszcze dodatkowe znaczenie, gdy wejdą kary za brak OBT w terminie. Więc to zagadnienie stanie się na nowo bardzo aktualne. Bo to od nas będzie zależało, czy kontrolowany klient „załapie” się na dodatkowe koszty, bo przekroczył termin, czy też się nie załapie.
Tak się zresztą złożyło (Opaczność czuwa?), że na internetowych stronach, o czym „Warto Wiedzieć” ukazała się niedawno informacja (z dniem 2 sierpnia br.), która koreluje z omawianym zagadnieniem. Wynikają z niej co następuje trzy prawdy:
-
„… ustawodawca daje priorytet wyższej wartości, jaką jest zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ochrona zdrowia i życia ogółu uczestników ruchu drogowego, nad wartością niższą, jaką są prawa właściciela samochodu do jego używania zgodnie z przeznaczeniem.” – gdzie BRD jest ważniejsze od elementów wynikających z prawa własności.
-
„… warunkiem rejestracji pojazdu jest ważne badanie techniczne w dacie wydania decyzji.” – gdzie podkreślono „w dacie wydania decyzji”, aby było wszem i wobec wiadomym, że nie chodzi to o ewentualne wydłużenie tej daty, bo przypadła np. w niedzielę.
-
„… brak aktualnych badań technicznych (…) uzasadnia zatem przypuszczenie niespełnienia przez samochód wymogów dopuszczenia go do ruchu drogowego z uwagi na jego stan techniczny.” – każdy pojazd po terminie BT/OBT narażony jest na domniemanie, że jest niesprawny technicznie.
Ale, żeby wypowiedź w tym temacie była kompletna oraz merytoryczna w możliwie szerokim zakresie, to trzeba tu jeszcze przypomnieć o tym, czym jest data, którą wpisujemy po każdym BT do DR lub też jakie znaczenie ma data, którą umieszczamy na naszym zaświadczeniu po zakończeniu BT.
Pamiętajmy proszę, że ta data jest datą „. . . DO. . . .”. Czyli kontrolowany klient musi na wskazane BT przyjechać najpóźniej w przeddzień daty wskazanej w naszym zaświadczeniu lub w przeddzień daty wskazanej w DR (dowodzie rejestracyjnym). Jestem przekonany, że pamiętacie argumentację, która stoi właśnie za takim, a nie innym naszym postępowaniem na SKP. Chodzi o zapisy w naszej części ustawy PoRD, gdzie wskazane są okresy: rok, dwa, trzy. I nam tych ustawowych okresów nie wolno przekraczać nawet o jeden dzień!
Rok zaczyna się 1 stycznia a kończy 31 grudnia: to jest pełen rok. Więc przez analogię, jeżeli klient przyjedzie do nas na OBT w dniu 1 stycznia, to po zakończeniu BT wstawimy mu tradycyjnie termin następnego OBT na dzień 1 stycznia następnego roku. Ale w tym wypadku rok zamknie się już 31 grudnia, więc kontrolowany klient musi stawić się na kolejne OBT w dniu 31 grudnia – najpóźniej! Jego przyjazd do nas 1 stycznia będzie spóźnieniem, co będzie mogło skutkować ewentualnym nałożeniem na niego przewidywanych kar. I tak jest z każdą naszą datą wpisaną w DR lub ujętą w naszym zaświadczeniu z BT.
I na tę chwilę to tyle,
trzymajmy się tylko i wyłącznie
właściwej interpretacji obowiązującego nas Prawa
a zniknie każdy Wasz problem i bezsensowna obawa
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
P.S.
A oto kopia stosownej informacji z internetowej strony „Warto Wiedzieć”:
„Rejestracja pojazdu a aktualność badania technicznego
Na jaki dzień – w kontekście rejestracji pojazdu – powinno być aktualne jego badanie techniczne, tj. czy na dzień składania wniosku, czy na dzień wydania decyzji o zarejestrowaniu pojazdu?
Odpowiedź: Jeśli po złożeniu wniosku o rejestrację samochodu osobowego (podlegającego okresowemu badaniu stanu technicznemu) a przed jego zarejestrowaniem upłynie termin ważności badania technicznego wnioskodawca obowiązany jest przedłożyć na wezwanie organu rejestrowego zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym.
Jest to podyktowane wymogami bezpieczeństwa i ma zapobiec potencjonalnemu zagrożeniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Brak aktualnych badań technicznych i ich nieprzedłożenie na wezwanie organu uzasadnia zatem przypuszczenie niespełnienia przez samochód wymogów dopuszczenia go do ruchu drogowego z uwagi na jego stan techniczny. W przeciwnym razie nie ma żadnych przeszkód do przedłożenia zaświadczenia o ważnym badaniu technicznym.
Z przepisów, wynika też oczywisty wniosek, że ustawodawca daje priorytet wyższej wartości, jaką jest zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ochrona zdrowia i życia ogółu uczestników ruchu drogowego, nad wartością niższą, jaką są prawa właściciela samochodu do jego używania zgodnie z przeznaczeniem.
W związku z tym warunkiem rejestracji pojazdu jest ważne badanie techniczne w dacie wydania decyzji.
Powyższe stanowisko znajduje swoje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych:
-
wyrok WSA w Lublinie z 03.12.2024 r., sygn. akt III SA/Lu 567/24, orzeczenie prawomocne, źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl
-
wyrok WSA w Łodzi z 11.02.2014 r., sygn. akt III SA/Łd 1265/13, orzeczenie prawomocne, źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl
Dodane przez: Przemysław Matysiak”2
– – – – – – – – – – – – – – – – –
2 https://wartowiedziec.pl/komunikacja-i-transport/77361-rejestracja-pojazdu-a-aktualnosc-badania-technicznego
11 sierpnia 2025 @ 16:22
Właśnie przed chwilą uzupełniłem swoją wypowiedź o parę zdań na temat znaczenia naszej daty wpisanej w DR po każdym OBT. Moje uzupełnienie zaczyna się po pkt 3.
Pozdrawiam
dP
11 sierpnia 2025 @ 23:12
Dotyczy: związku między ważnym badaniem technicznym pojazdu a dopuszczeniem do ruchu
W wyroku z dnia 11 lutego 2014 r. (sygn. akt III SA/Łd …), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, odwołując się do uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 listopada 1999 r., OPK 24/99, jednoznacznie wskazał, że rejestracja pojazdu — zarówno czasowa, jak i stała — stanowi rozstrzygnięcie administracyjne, które może zostać wydane wyłącznie po stwierdzeniu spełnienia wszystkich warunków przewidzianych w art. 72 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Do tych warunków należy m.in. posiadanie przez pojazd ważnego badania technicznego, jeśli jest ono wymagane.
Sąd podkreślił, że czasowa rejestracja pojazdu jest wyłącznie elementem procedury rejestracyjnej, służącym umożliwieniu organowi weryfikacji dokumentów i okoliczności faktycznych. Nie jest ona instrumentem umożliwiającym dopuszczenie do ruchu pojazdu, który nie spełnia ustawowych wymagań. Samo wydanie pozwolenia czasowego i tablic rejestracyjnych nie przesądza o rejestracji, ani nie nadaje pojazdowi statusu dopuszczonego do ruchu.
Z powyższego wynika, że organ rejestrujący nie może dopuścić do ruchu (ani czasowo, ani na stałe) pojazdu, który nie posiada ważnego badania technicznego. Wydanie pozwolenia czasowego i tablic w takiej sytuacji byłoby sprzeczne z art. 72 ust. 1 p.r.d., a tym samym stanowiłoby naruszenie prawa.
Tyle w temacie. Nie kto inny, tylko ja od wielu lat wskazuję jakie reguły postępowania nie tylko w powyższej sprawie powinny być stosowane. Ta sprawa ma niewiele wspólnego z wyznaczaniem terminu na następny dzień roboczy.